Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
En muuten ymmärrä, miksi 2013 tulevien turbojen sylinteriluku on rajattu 4:ään. Esim. Ferrarin imagoon sopisi varmasti paremmin tehdä 1,6-l moottorina V8:na tai V6:na. Oma ehdotukseni uudeksi moottoriksi olisi 1,8-l 6-moottori vapaalla sylinterijärjestyksellä (Bokseri, rivi tai V). :confused:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En muuten ymmärrä, miksi 2013 tulevien turbojen sylinteriluku on rajattu 4:ään. Esim. Ferrarin imagoon sopisi varmasti paremmin tehdä 1,6-l moottorina V8:na tai V6:na. Oma ehdotukseni uudeksi moottoriksi olisi 1,8-l 6-moottori vapaalla sylinterijärjestyksellä (Bokseri, rivi tai V). :confused:
Mun puolesta riittäisi pelkkä iskutilavuuden rajoittaminen. Sylinteriluku saisi olla vapaa. Liekö sitten World Engine -suunnitelmilla jotain tekemistä tuon nelisylinterisyyden kanssa? En kyllä keksi yhtäkään hyvää syytä rivinelospakkoon.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun puolesta riittäisi pelkkä iskutilavuuden rajoittaminen. Sylinteriluku saisi olla vapaa. Liekö sitten World Engine -suunnitelmilla jotain tekemistä tuon nelisylinterisyyden kanssa? En kyllä keksi yhtäkään hyvää syytä rivinelospakkoon.
Nimenomaan! Tällä saatettaisiin jopa lisätä eri moottorivalmistajien kiinnostusta tulla lajiin kokeilemaan omia kuvioitaan.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En kyllä keksi yhtäkään hyvää syytä rivinelospakkoon.
No eipä tuossa veekasi-pakossa ainakaan parempia syitä ole. Rivinelonen on normimoottori eurooppalaislähtöisissä henkilöautoissa. En keksi mitään syitä miks haluttais mieluummin mielleyhtymiä joihonkin vuosikymmententakaisiin jenkkirautoihin. Uskon että se hyödyttäisi sarjassa kilpailevia autonvalmistajia, jos olisi jonkinlaisia mielleyhtymiä rellumeganeen tai ceemersuun.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Turbokauden paluun kunniaksi myös bensan määrää tankissa aiotaan vähentää 65 %:tia nykyisestä ja toki myös suihkun virtausta tankkiin. Nähtäväksi jää miten hyvin se onnistuu. Nykytekniikalla tehdään ihmeitä. Tämän vuoden keskiverto tankillinen kisassa oli 210 litraa kisassa. Siitä 65 % on 136,5 litraa. Sen verran niitä pienennettäisiin joten tulisi aika vähän kisan aikana tankkiin. Tietenkin jos muutos tarkoittaa vain 65 %:tia nykyisestä määrästä niin sitten sääntömuutoksilla ja tekniikan rajoitteilla asia on aivan eri juttu.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
No eipä tuossa veekasi-pakossa ainakaan parempia syitä ole. Rivinelonen on normimoottori eurooppalaislähtöisissä henkilöautoissa. En keksi mitään syitä miks haluttais mieluummin mielleyhtymiä joihonkin vuosikymmententakaisiin jenkkirautoihin. Uskon että se hyödyttäisi sarjassa kilpailevia autonvalmistajia, jos olisi jonkinlaisia mielleyhtymiä rellumeganeen tai ceemersuun.
F1-autoista halutaan siis jonkinlaisia kansankilpa-autoja (VOLKSrennWAGEN). Voidaanko kauaa enää puhua kuninkuusluokasta? :doubtful: Minä taas odotan edelleen (luultavasti turhaan :frown: ) Aston Martinin ja Porschen kaltaisten supermerkkien paluuta sarjaan. :dunno: Kunhan ei tämä downsizing tässä mittakaavassa vain tarkoittaisi suomeksi luokan alasajoa. :thumbfh:
 
Viimeksi muokattu:

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
F1-autoista halutaan siis jonkinlaisia kansankilpa-autoja (VOLKSrennWAGEN). Voidaanko kauaa enää puhua kuninkuusluokasta? :doubtful: Minä taas odotan edelleen (luultavasti turhaan :frown: ) Aston Martinin ja Porschen kaltaisten supermerkkien paluuta sarjaan. :dunno: Kunhan ei tämä downsizing tässä mittakaavassa vain tarkoittaisi suomeksi luokan alasajoa. :thumbfh:
Se on ihan se ja sama mitkä Formula 1:n tekniset säännöt ovat. Ei katsojia oikeasti kiinnosta kenellä on paras vaihdelaatikko tai montako kierrosta minuutissa mistäkin moottorista lähtee. Tärkeintä on kiinnostavat kilpailut ja hyvä show.

Kyllä miekin oisin innoissani jos teknisiä sääntöjä vapautettaisiin ja kulujen annettaisiin nousta. Mutta sitten varsinkaan kenelläkään ei ole varaa osallistua.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
F1-autoista halutaan siis jonkinlaisia kansankilpa-autoja (VOLKSrennWAGEN). Voidaanko kauaa enää puhua kuninkuusluokasta?
No se kaikkien aikojen tehokkain F1-moottori edelleen oli nelisylinterinen BMW. Että sellainen reippasti päälle tuhatheppainen kansakilpa-auto.

Minä taas odotan edelleen (luultavasti turhaan :frown: ) Aston Martinin ja Porschen kaltaisten supermerkkien paluuta sarjaan. :dunno: Kunhan ei tämä downsizing tässä mittakaavassa vain tarkoittaisi suomeksi luokan alasajoa. :thumbfh:
Minä mielummin näkisin vähemmän tehdastalleja ja enemmän pelkästään moottoritoimittajina toimivia autotehtaita. Sellaiseksi ovat ennenkin kelvanneet ihan tavalliset henkilöautomerkit ja kelpaavat jatkossakin. Ja siihen suuntaan tämä sääntöuudistus voi viedäkin.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
WCc... ...eikun siis WTCC on kansanautoja varten.
Minä arvostan edelleen turboaikakauden menestyksekkäintä V6:sta TAG ( Porschea):

Hassua tämän mukaan, että vaikka turbot olivat teoiassa jo pitkään mahdollisia oli Renault 1. joka rohkeni kokeilla:
Vaikka turbo oli ollut sallittu jo 11 vuotta aikaisemmin, ei yksikään talli ollut sitä käyttänyt ennen Renault'ta. :doubtful:
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Se on ihan se ja sama mitkä Formula 1:n tekniset säännöt ovat. Ei katsojia oikeasti kiinnosta kenellä on paras vaihdelaatikko tai montako kierrosta minuutissa mistäkin moottorista lähtee. Tärkeintä on kiinnostavat kilpailut ja hyvä show.
Tuon perusteella F1 ei ole mitenkään erikoinen tai erityisen kiinnostava moottoriurheilun muoto, joten kyllä sen ainakin jossain vaiheessa on ollut pakko katsojia kiinnostaa.

F1-kilpailut kun useasti ovat autojen tekniikasta huolimatta (tai siitä johtuen?) mielenkiinnottomia, mutta sirkusta ja show'ta massoille ne kyllä tarjoavat aina siihen hetkeen asti kunnes starttivalot sammuvat. Katsoin tänään vuoden 1994 Brasilian GP:tä ja Murray Walker aloitti lähetyksen toteamalla kuinka uuden kauden alla tehdyt sääntömuutokset oli tarkoittu lisäämään jännitystä kilpailuihin ja ohituksia. Noh, välitankkaukset lisäsivät ehkä jännitystä, sillä yksi suurimmista puheenaiheista koko kilpailussa oli kuka tekisi ensimmäisen varikkokäynnin, jossa autoon lisättäisiin polttoainetta. Ohituksia radalla ei ainakaan nähty edellisvuosiin verrattuna mitenkään huimasti enemmän, mutta se tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna olevan ikuisuusprojekti, johon viisaat päät eivät luultavasti koskaan tule ykkösissä ratkaisua löytämään.

Mutta kyllä minä uskon F1:n mielenkiinnon osaltaan perustuvan tekniseen puoleen, mutta myös siihen liittyvään propagandaan. Oikeastihan F1-autot ovat teknisten sääntöjen toimesta rajoitettu hyvinkin paljon, mutta silti monet luulevat niiden olevan edistyksellisiä ja erikoisia. Jos tämä illuusio poistettaisiin, niin F1:n valttikortit muita moottoriurheilumuotoja vastaan hupenisivat huimasti ja silloin vaakakuppi luultavasti kallistuisi huomattavasti viihdyttävien kilpa-autosarjojen kuten Superleague Formulan puolelle.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tuon perusteella F1 ei ole mitenkään erikoinen tai erityisen kiinnostava moottoriurheilun muoto, joten kyllä sen ainakin jossain vaiheessa on ollut pakko katsojia kiinnostaa.

F1-kilpailut kun useasti ovat autojen tekniikasta huolimatta (tai siitä johtuen?) mielenkiinnottomia, mutta sirkusta ja show'ta massoille ne kyllä tarjoavat aina siihen hetkeen asti kunnes starttivalot sammuvat. Katsoin tänään vuoden 1994 Brasilian GP:tä ja Murray Walker aloitti lähetyksen toteamalla kuinka uuden kauden alla tehdyt sääntömuutokset oli tarkoittu lisäämään jännitystä kilpailuihin ja ohituksia. Noh, välitankkaukset lisäsivät ehkä jännitystä, sillä yksi suurimmista puheenaiheista koko kilpailussa oli kuka tekisi ensimmäisen varikkokäynnin, jossa autoon lisättäisiin polttoainetta. Ohituksia radalla ei ainakaan nähty edellisvuosiin verrattuna mitenkään huimasti enemmän, mutta se tuntuu näin jälkikäteen ajateltuna olevan ikuisuusprojekti, johon viisaat päät eivät luultavasti koskaan tule ykkösissä ratkaisua löytämään.

Mutta kyllä minä uskon F1:n mielenkiinnon osaltaan perustuvan tekniseen puoleen, mutta myös siihen liittyvään propagandaan. Oikeastihan F1-autot ovat teknisten sääntöjen toimesta rajoitettu hyvinkin paljon, mutta silti monet luulevat niiden olevan edistyksellisiä ja erikoisia. Jos tämä illuusio poistettaisiin, niin F1:n valttikortit muita moottoriurheilumuotoja vastaan hupenisivat huimasti ja silloin vaakakuppi luultavasti kallistuisi huomattavasti viihdyttävien kilpa-autosarjojen kuten Superleague Formulan puolelle.
Hyvää joulua CARTer:illekkin =) , mukava lukea näitä sun angsteja.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
F1-autoista halutaan siis jonkinlaisia kansankilpa-autoja (VOLKSrennWAGEN). Voidaanko kauaa enää puhua kuninkuusluokasta? :doubtful: Minä taas odotan edelleen (luultavasti turhaan :frown: ) Aston Martinin ja Porschen kaltaisten supermerkkien paluuta sarjaan. :dunno: Kunhan ei tämä downsizing tässä mittakaavassa vain tarkoittaisi suomeksi luokan alasajoa. :thumbfh:
Kuninkuusluokkuus tulee siitä, että sarja on kovatasoisin ja autot ovat nopeimpia. Se on oikeastaan aika sama, minkälaisilla tenkinissä säännöillä se nopeus saadaan, kunhan kilpailu on hyvää. Jos moottorierikoisuuksilla halutaan jotain ylellisyysvaikutelmaa, niin enpä tiedä, minua ei ainakaan kiihota yhtään enempää ohittaako radalla Ferrari vai Renault vai Sauberi.
 

Sinäputki

Troll
Liittynyt
13.7.2010
Viestit
4216
Sijainti
Trollhättan
Milloin moottorit säännönmukaistettiin? En tarkoita siis kehitystyön jäädyttämistä, vaan esim. sylinteriluvun ja tilavuuden määräämistä säännöissä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Milloin moottorit säännönmukaistettiin? En tarkoita siis kehitystyön jäädyttämistä, vaan esim. sylinteriluvun ja tilavuuden määräämistä säännöissä.
Moottoritilavuus on määrätty säännöissä vuodesta 1950 asti, sylinteriluku taas vuodesta 2001. Toisin sanoen kysymyksesi on noin esitettynä mahdoton vastata, moottoreille on ollut säännöt alusta alkaen ja sääntöjen muuttuminen tasapäistävämmiksi ja rajaavammiksi on tapahtunut pitkän ajan kuluessa sen sijaan, että "säännönmukaistukselle" voisi määrittää jonkun hetken.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Eivätkös F1-moottorit olleet suurimmillaan jotain 4,5-litraisia? :doubtful:
Tämän listauksen perusteella ainakin alkuvuosina olivat. Mutta olen (edelleenkin) sitä mieltä, ettei se moottorin koko ja muoto ole minulle se tekijä, joka muodostaa formula ykkösisteä ykkösformulan. Esimerkiksi moottoreiden pienentäminen vee kympistä kasiin ei hetkauttanut minua lainkaan. Eikä myöskään sinne 1,6 litraisiin turbomoottoreihin vaihtaminen, koska tiedän, että sillä kultaisella turbokaudella autoissa oli paljon pienemmät moottorit, eikä se siitä huolimatta näytä ketään kauheasti haittaavan. Joten siis miksi pitäytyä moottorin muodossa, joka eurooppalaisille moottorinvalmistajille on menneisyydestä, niin miksi siis pitäytyä siinä?

Mutta kyllä minä uskon F1:n mielenkiinnon osaltaan perustuvan tekniseen puoleen, mutta myös siihen liittyvään propagandaan. Oikeastihan F1-autot ovat teknisten sääntöjen toimesta rajoitettu hyvinkin paljon, mutta silti monet luulevat niiden olevan edistyksellisiä ja erikoisia. Jos tämä illuusio poistettaisiin, niin F1:n valttikortit muita moottoriurheilumuotoja vastaan hupenisivat huimasti ja silloin vaakakuppi luultavasti kallistuisi huomattavasti viihdyttävien kilpa-autosarjojen kuten Superleague Formulan puolelle.
Lähden nyt vaaralliselle alueelle, ja lähden kommentoimaan CARTerin viestiä.

Saanko kysyä, että onko se sinulta jotenkin pois, että Formula ykkönen on onnistunut rakentamaan kuudessakymmenessä vuodessa itselleen fanipohjan, joka on paljon suurempi kuin muiden autourheilusarjojen, kuten vaikka kolme kautta pyörineen Superleaguen fanipohja? Ja vaikka se olisikin sinulta pois, niin onko aivan pakko yrittää tehdä sitä käännytyts ja agitointityötä täällä F1-fanien keskustelupalstalla? Itse myönnän olevani Formulafani, en moottoriurheilufani. Minua kyllä kiinnosti aikanaan CCWS, mutta sekin sitten ryssiytyi tietyistä syistä. Mutta yhtään suoraa lähetystä en ole mistään muusta formulasarjasta koskaan katsonut (eikun hetkinen, olenhan minä yhden GP3 kisan katsonutkin suoranan) suoraa lähetystä.
 
Ylös