Eivätkös F1-moottorit olleet suurimmillaan jotain 4,5-litraisia? :doubtful:
Tämän listauksen perusteella ainakin alkuvuosina olivat. Mutta olen (edelleenkin) sitä mieltä, ettei se moottorin koko ja muoto ole minulle se tekijä, joka muodostaa formula ykkösisteä ykkösformulan. Esimerkiksi moottoreiden pienentäminen vee kympistä kasiin ei hetkauttanut minua lainkaan. Eikä myöskään sinne 1,6 litraisiin turbomoottoreihin vaihtaminen, koska tiedän, että sillä
kultaisella turbokaudella autoissa oli paljon pienemmät moottorit, eikä se siitä huolimatta näytä ketään kauheasti haittaavan. Joten siis miksi pitäytyä moottorin muodossa, joka eurooppalaisille moottorinvalmistajille on menneisyydestä, niin miksi siis pitäytyä siinä?
Mutta kyllä minä uskon F1:n mielenkiinnon osaltaan perustuvan tekniseen puoleen, mutta myös siihen liittyvään propagandaan. Oikeastihan F1-autot ovat teknisten sääntöjen toimesta rajoitettu hyvinkin paljon, mutta silti monet luulevat niiden olevan edistyksellisiä ja erikoisia. Jos tämä illuusio poistettaisiin, niin F1:n valttikortit muita moottoriurheilumuotoja vastaan hupenisivat huimasti ja silloin vaakakuppi luultavasti kallistuisi huomattavasti viihdyttävien kilpa-autosarjojen kuten Superleague Formulan puolelle.
Lähden nyt vaaralliselle alueelle, ja lähden kommentoimaan CARTerin viestiä.
Saanko kysyä, että onko se sinulta jotenkin pois, että Formula ykkönen on onnistunut rakentamaan kuudessakymmenessä vuodessa itselleen fanipohjan, joka on paljon suurempi kuin muiden autourheilusarjojen, kuten vaikka kolme kautta pyörineen Superleaguen fanipohja? Ja vaikka se olisikin sinulta pois, niin onko aivan pakko yrittää tehdä sitä käännytyts ja agitointityötä täällä
F1-fanien keskustelupalstalla? Itse myönnän olevani Formulafani, en moottoriurheilufani. Minua kyllä kiinnosti aikanaan CCWS, mutta sekin sitten ryssiytyi
tietyistä syistä. Mutta yhtään suoraa lähetystä en ole mistään muusta formulasarjasta koskaan katsonut (eikun hetkinen, olenhan minä yhden GP3 kisan katsonutkin suoranan) suoraa lähetystä.