Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Hondan 2009 KERS-järjestelmän tietoja paljastettiin äskettäin: http://www.f1technical.net/news/15792

Additional circuit tests were conducted at full load in September and showed that it could improve laptimes from 2 to 3 tenths, depending on the circuit.

Miten ylivoimainen Brawn olisikaan ollut?
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
Vettel pelaamassa mielikuvitus autolla, jonka speksit on pelkkää fantasiaa lasten konsoli pelissä virtuaalista Suzukaa ympäri ja päihittää tosi elämän rata ennätyksen 20 sukunnilla. :rolleyes:

Yleensä tottunut lukemaan nämä tämän tason uutiset tuolta "Kotimaisen median huonoimmat F1 jutut" toikista, mutta tällä kertaahan kyseessä olikin vain Gran Turismo 5:n mainos. :D
Kaveri ei oo tainnu ikinä pelata kunnon ajosimulaattoreita? Vaikka kyseessä onkin konsolipeli niin GT5 on kyllä kohtuullisen realistiseksi tehty ja jotain kertoo sekin että Newey on viitsinyt tuollaisen vehkeen peliin suunnitella (siis oikeasti suunnitellut eikä vaan ihan hatusta heitellyt noita juttuja).

Tosin täytyy sanoa että hieman kyllä epäilyttää tuo kaasuturbiinin käyttö voimanlähteenä, ainakin vaihteiston kannalta. Onhan noita radalla joskus nähty, mutta saattaisi kyllä todellisuudessa vaatia hieman kesyttämistä tuollainen voimanlähde :)
 

Olvi

Active member
Liittynyt
8.6.2008
Viestit
44
Kaveri ei oo tainnu ikinä pelata kunnon ajosimulaattoreita? Vaikka kyseessä onkin konsolipeli niin GT5 on kyllä kohtuullisen realistiseksi tehty ja jotain kertoo sekin että Newey on viitsinyt tuollaisen vehkeen peliin suunnitella (siis oikeasti suunnitellut eikä vaan ihan hatusta heitellyt noita juttuja).
No ilmeisesti et ole sinäkään jos ihan vakavissasi vertaat Gran Turismoa oikeisiin ajosimulaattoreihin. Kyllä se peli melkoista arcadea on.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
No ilmeisesti et ole sinäkään jos ihan vakavissasi vertaat Gran Turismoa oikeisiin ajosimulaattoreihin. Kyllä se peli melkoista arcadea on.
No täytyy myöntää että itse peliä enkä konsolia omista, mutta olen kyllä ollut siinä käsityksessä että peli olisi realistisin näistä konsoleiden simuista. Prologia joskus testasin ja ei se nyt hirveästi mielestäni eronnut esim GTR2:sta tai rfactorista.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
No täytyy myöntää että itse peliä enkä konsolia omista, mutta olen kyllä ollut siinä käsityksessä että peli olisi realistisin näistä konsoleiden simuista. Prologia joskus testasin ja ei se nyt hirveästi mielestäni eronnut esim GTR2:sta tai rfactorista.
No Forza 3:n joku sanoo realistisemmaksi, lähinnä riippuen siitä kummasta konsolista enemmän pitää. Ja GT5 (sekä prologi) on kaukana gtr:stä tai rfactorista, jotka ovat jälleen todella kaukana kotikoneiden selkeästi realistimmasta simusta iRacingista.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
No Forza 3:n joku sanoo realistisemmaksi, lähinnä riippuen siitä kummasta konsolista enemmän pitää. Ja GT5 (sekä prologi) on kaukana gtr:stä tai rfactorista, jotka ovat jälleen todella kaukana kotikoneiden selkeästi realistimmasta simusta iRacingista.
Sinällään ymmärrän pointtisi, mutta rfactorin (tai ylipäätänsä modipainoitteisen pelin) vertailu muihin on hiukan vaikeaa, sillä mitä niistä vertaat.
Parasta, mitä itse tykkäät pelata vai?

Mutta pakko sanoa että itse olen enemmän gt-sarjan kannalla kuin Forzan.
En ole ikinä oikein päässyt sisään forzaan, tosin en kauaa ole jaksanut edes yrittää.

Mutta aiheeseen enemmän liittyen, mitens se standardaitu painonjakauma?
Onkos sitä kerrottu miten se on toteutettu (mikä % eteen ja taakse) ja mitä vaikutuksia sillä on kenenkin ajotyylille?
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mutta aiheeseen enemmän liittyen, mitens se standardaitu painonjakauma? Onkos sitä kerrottu miten se on toteutettu (mikä % eteen ja taakse) ja mitä vaikutuksia sillä on kenenkin ajotyylille?
Siitä on höpisty tuolla KERS-toikissa. Suurin piirtein 46/54 pitäisi olla. Ainakaan F1.comin mukaan tätä ei kylläkään olla virallisesti vahvistettu.

Tuossa tiivistelmä sääntömuutoksista.
http://www.formula1.com/news/features/2010/11/11579.html
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kaveri ei oo tainnu ikinä pelata kunnon ajosimulaattoreita? Vaikka kyseessä onkin konsolipeli niin GT5 on kyllä kohtuullisen realistiseksi tehty ja jotain kertoo sekin että Newey on viitsinyt tuollaisen vehkeen peliin suunnitella (siis oikeasti suunnitellut eikä vaan ihan hatusta heitellyt noita juttuja).
Ensinnäkään sitä ei ole kukaan Newey tosissaan suunnittellut, vaan se on Turismon tekiöiden ideoima ja hahmottelema ("yhdessä Neweyn kanssa") ja oleellisimpana kaikille kosoli lapsukaisille RBR:n lisensoima.

Ja en tiedä mitä Turismoita, V- ja Sega rallyja sinä simulaattoreina pidät, mutta itse on tullut pelailtua lähinnä rFactoria, GTR pelejä ykkösestä evoon, Richard Burns Rallyä ja kokeiltua tuli myös iRacingia.

Toki myös jokaista Turismoa ja Forzaa on tullut pelailtua (sis. Prologuet, HD demot ja Concept pelit), mutta nämä on enempi sarjassamme röhnöttää sohvalla, ottaa kaljaa ja nauttii ohjaimien langattomuudesta, vaikkakin myös ratilla varsin pelattavia pelejä ovatkin.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
No Forza 3:n joku sanoo realistisemmaksi, lähinnä riippuen siitä kummasta konsolista enemmän pitää. Ja GT5 (sekä prologi) on kaukana gtr:stä tai rfactorista, jotka ovat jälleen todella kaukana kotikoneiden selkeästi realistimmasta simusta iRacingista.

Sori, Offtopic
Se yksi asia taas tuli esille. Microsoftin ja Sonyn kilpailu pelikonsolimarkkinoilla.
Itse Xboxin vetonaulaksi on Microsoft hankkinut, tai oikeastaan saanut Halo-pelisarjan. HALO Combat evoled (eli HALO 1) , HALO 2 oli saatavana Xboxille ja tietokoneelle, mutta HALO 3 lähtien kaikki HALO pelit on tehty ainoastaan Xbox 360.
Samoin Forza Motorsportit on taittu tehdä ainoastaan Xboxille (korjatkaa jos olen väärässä). Microsoft on onnistuneesti hankkinut hyviä pelisarjoja omalle konsolillee, ja tehnyt ja osallistunut niiden tekemiseen, toisin kuin Sony. Ainut jonka pelisarjan pelit on julkaistu ainoastaan Play Stationille taitaa olla Gran Turismo, muuten esim. Batlefield ja Call Of Duty pelisarjan pelejä on tehty molemmille konsoleille.
Xboxin suurin vahvuus on sen pelaajia yhdistävät ominaisuudet, sillä nykyään pelaaminen on sosiaalista.
Kuntaas Play Stationin vahvuus on sen teho.

Mutta silti PS on pahasti jäljessä konsolimarkkinoilla. Johtuneeko siitä, että PS puuttuu vetovoimaiset pelit, vai onko Xboxin omat pelisarjat, verkkopelaaminen ja pelaajia yhdistävä verkosto niinpaljon parempi?
Kummastakin saa HD kuvaa ulos.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Sinällään ymmärrän pointtisi, mutta rfactorin (tai ylipäätänsä modipainoitteisen pelin) vertailu muihin on hiukan vaikeaa, sillä mitä niistä vertaat.
Parasta, mitä itse tykkäät pelata vai?
Ei, vaan pyrin vertaamaan sitä siihen miten lähellä se on oikean auton ajamista. Kaikkein arvokkaimpia ovat oikeiden kuskien mielipiteet, ja näiden perusteella iRacing on selkeästi lähimpänä oikeaa. En siis mitenkään ottanut tuossa kantaa pelin paremmuuteen toiseen nähden, vaan realistisuuteen.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Ei, vaan pyrin vertaamaan sitä siihen miten lähellä se on oikean auton ajamista. Kaikkein arvokkaimpia ovat oikeiden kuskien mielipiteet, ja näiden perusteella iRacing on selkeästi lähimpänä oikeaa.
Maksetut mielipiteet? Muistan, miten 90-luvun lopussa monet kuskit kehuivat jotain PS1-pelien realismia ja ajettavuutta.. :eek:

Ja ettei nyt ihan OT:ksi mene, niin jos joltain on jäänyt lukematta Allenin kauden päätöksen technical review, niin kannattaa käydä lukemassa, aika hyvin summattu yhteen kauden tekniikka.
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
=Pahkasika;1616112]Maksetut mielipiteet? Muistan, miten 90-luvun lopussa monet kuskit kehuivat jotain PS1-pelien realismia ja ajettavuutta.. :eek:
Tämä on kyllä mielenkiintoinen juttu, sillä harvahan meistä on oikeasti päässyt kokeilemaan rata-autoa sekä radalla että pelissä... Muistettaneen myös se, että mitä vaikeampi peli on ei tarkoita sitä että se olisi realistisempi. Iracing epäilemättä on tämän hetken paras simu, mutta kuinka kaukana se on muista on kyllä vaikea arvioida (ja kuten nordic man sanoi rfägi on juuri niin hyvä kun mitä minkäkin modin tekijät ovat saaneet aikaiseksi). Ja en siis nyt varsinaisesti pidä GT5:sta simulaattorina, mutta ei se nyt mitään ihan arcadeacaan ole. Joo ja ratilla ja polkimilla siis ajettuna, muu nyt on ihan pelleilyä.

No joo, off topiciks meni...
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mutta silti PS on pahasti jäljessä konsolimarkkinoilla. Johtuneeko siitä, että PS puuttuu vetovoimaiset pelit, vai onko Xboxin omat pelisarjat, verkkopelaaminen ja pelaajia yhdistävä verkosto niinpaljon parempi?
Kummastakin saa HD kuvaa ulos.
Pleikkarilla kusee niin surkeat valikot, äärimmäisen epätarkat ja lelumaiset ohjaimet (toki G25 auttaa kummasti autopeleissä), nettipeli, loputtomat päivitykset ja mainitsemasi hyvien pelien puute (Turismo sarjaa lukuunottamatta).
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kysyn nyt tässäkin toikissa: Mitäköhän renkaita nuo intermediatet tarkoittavat? Tänä vuonna kuitenkin on ollut myös välikelin pyöriä.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Laitan tänne kun ei oikein ole 2011 sääntömuutos

"The WMSC approved the introduction of a new specification engine from 2013, underlining the FIA’s commitment to improving sustainability and addressing the needs of the automotive industry. Following dialogue with the engine manufacturers and experts in this field, the power units will be four cylinders, 1.6 litre with high pressure gasoline injection up to 500 bar with a maximum of 12,000 rpm.

The engines will deliver a 35% reduction in fuel consumption and will feature extensive energy management and energy recovery systems, while maintaining current levels of performance. In 2013, five engines will be permitted per driver, but each year after that the limit will be four."


Entäs turbo? Olenko vain tyhmä vai eikö tuossa mainita mitään turboista?
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Pleikkarilla kusee niin surkeat valikot, äärimmäisen epätarkat ja lelumaiset ohjaimet (toki G25 auttaa kummasti autopeleissä), nettipeli, loputtomat päivitykset ja mainitsemasi hyvien pelien puute (Turismo sarjaa lukuunottamatta).
Itsekkin ihmettelen PS3 ohjainta, kuinka lelumainen ja ärsyttävän pieni se on, ja se on aivan kuin PS2 kapula, aivan samanlainen, mutta R2 ja L2 ovat muuttuneet liipasimiseksi (kopioitu suoraa Xboxista, kun on huomattu sen soveltuvan peleihin todella hyvin).
Ei siitä saa kunnon otetta millään. Ja tuo valikkosysteemin kanssa olen samaa mieltä. Kerran räpelsin PS3 valikkoa, ja totesin että toteutus on päin persettä.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Itsekkin ihmettelen PS3 ohjainta, kuinka lelumainen ja ärsyttävän pieni se on, ja se on aivan kuin PS2 kapula, aivan samanlainen, mutta R2 ja L2 ovat muuttuneet liipasimiseksi (kopioitu suoraa Xboxista, kun on huomattu sen soveltuvan peleihin todella hyvin).
Ohjaimen piti uudistua melkoisesti, mutta konservatiiviset PlayStation-pelaajat vaativat DualShockinsa samanlaisena kuin aina ennen eli sieltä 90-luvun hämäristä ja ensimmäisestä Pleikkarista lähtien.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Ohjaimen piti uudistua melkoisesti, mutta konservatiiviset PlayStation-pelaajat vaativat DualShockinsa samanlaisena kuin aina ennen eli sieltä 90-luvun hämäristä ja ensimmäisestä Pleikkarista lähtien.
Muistan kyllä sen E3 messuilla esitellyn uuden kapulan prototyypin.
Ja sen kyllä huomaa, että kapula on samasta muotista valettu. Valitettavasti se on jo pahasti vanhentunut kapula, eikä se sovi enää kunnolla nykyajan peleihin, jotka ovat paljon nopeatempoisia kuin ennen, kun DualShock kapula suunniteltiin.
Xboxin kapula taas tuntuu kuin valetulta käteen. Mielestäni Xboxin kapulassa on tatit sijoiteltu paremmin verrattuna PS3 ohjaimeen.
 
Ylös