Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
1.6L turboahdettu moottori kerssillä saattaa toimia jos se kiertää kunnolla, ts. saadaan poistettua vastaavankokoisten koneiden nuhapumppumielikuva. Eli on ehkä löydettävissä toimiva konsepti urheilullisuuden ja vihreän aatteen kesken.

Jotenkin vaan tuntuu siltä, että aika kauaks jäädään fiiliksistä mitä tulee 3L V10 tai 2.4L V8 - koneisiin. Lajin urheilullinen mielikuva tulee ottamaan kolhuja vastaan ihan varmasti, mutta kuinka paljon. Se jää nähtäväksi.
Kuinkahan moni pitää 80-luvun 1.5 turbonelosia nuhapumppuina ja viherpiipertelynä?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kuinkahan moni pitää 80-luvun 1.5 turbonelosia nuhapumppuina ja viherpiipertelynä?
No en minä ainakaan. Mutta näistä 2010-luvun turbonelareista saattaa joku näin ajatellakin.

Veikkauksia:

Tehot: 600-700hp
max rpm: 8000 - 11000
2 ahdinta
anti-lag ?
40-50mm imuilman rajoitin
suorasuihkutus

... Toisaalta, ihan sama. "Poliitikothan" ne koneen speksin säätävät, ei insinööreille jätetä minkäänlaista sanan sijaa, mikä on ikävä homma lajin mielenkiinnon kannalta.

Tarkempia speksejä odotellessa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Lukekaa nyt ihmiset mitä ollaan ehdottamassa ennen kuin ulostatte mielipiteenne. Bensiininkulutuksen rajoittaminen tullaan toteuttamaan virtaamissensorein, eli polttoainetta ei voi enää roiskia sylinteriin tiettyä maksimimäärää enempää. Tämä poistaa tarpeen rajoittaa bensatankin kokoa tai energiamäärää ja on ainakin noin äkkiseltään ajateltuna hyvinkin onnistuneen kuuloinen ratkaisu.

Tehot olisivat ensimmäisten arvioiden mukaan noin 650 hv.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Turbomoottoreista löytyisi tehoa ja sitten olisi vain bensankulutus enää ongelma ja sen hillitseminen tulisi tärkeään osaan. Etenkin jos kuljettajilla on myös KERS käytettävissä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
En tiennytkään KERSin olevan peräisin junista.
Aikaisemmin KERS-järjestelmiä on käytetty erityisesti junissa...
http://fi.wikipedia.org/wiki/KERS :cool:
Nykyaikaiset sähköveturit ja sähkömoottorijunat syöttävät jarruttaessaan virtaa takaisin valtakunnan verkkoon. On se KERS varmaan jossain dieselvetureissakin käytössä, mutta en tiedä että Suomessa olisi. Niin ja hybriditkin tulivat rautateille paljon ennen kuin autoteollisuuteen. Ilmeisesti isojen ja paljon ajettavien vehkeiden kanssa tähän on taloudellisia perusteita.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Lukekaa nyt ihmiset mitä ollaan ehdottamassa ennen kuin ulostatte mielipiteenne. Bensiininkulutuksen rajoittaminen tullaan toteuttamaan virtaamissensorein, eli polttoainetta ei voi enää roiskia sylinteriin tiettyä maksimimäärää enempää. Tämä poistaa tarpeen rajoittaa bensatankin kokoa tai energiamäärää ja on ainakin noin äkkiseltään ajateltuna hyvinkin onnistuneen kuuloinen ratkaisu.

Tehot olisivat ensimmäisten arvioiden mukaan noin 650 hv.
Elikkä se niistä mutkista lähtösladeista ja muista vikurin kierroskoneen haasteista. Nätisti mennään mukavalla alaväännöllä ja tasaisella tehoalueella kuin köyhän talon porsaat. :frown:

"mut se on hyvä lajille"
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Elikkä se niistä mutkista lähtösladeista ja muista vikurin kierroskoneen haasteista. Nätisti mennään mukavalla alaväännöllä ja tasaisella tehoalueella kuin köyhän talon porsaat. :frown:
Kui silleen? Ahdetussa koneessahan on mutkista kiihdyttäessä paljon enemmän voimaa kuin ylävireisessä vaparissa. Alakierroksilla turbo lykkää ilmaa sylintereihin, jolloin sinne voidaan myös suihkuttaa lisää bensaa - - - > enemmän tehoa. Tuskimpa tuo virtaamissensori ihan tolkuttomasti vaikuttaa.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Toiveet voimanlähdesäännöistä

- KERS käyttöön täysin rajoittamattomana. Ei sillä kapistuksesta kuitenkaan saa kierrätettyä määräänsä enempää niitä tehoja.

- 1l tuplaturbomoottorit (mekaaninen- ja turboahdin), polttoaineena tavishuoltsikalta löytyvää E10 bensiiniä.
Perustelut: Ennenvanhaan oli valittavana joko 3 litran vapari tai 1,5 litran turbokoneet. Eli turbolliset oli puolet pinempiä. Nykyään on 2,4 litran vaparit, puolet siitä on 1,2 litraa. Mutta koska olisikin käytössä KERS ja pari eri ahdinta, niin voishan sen moottorin maksimitilavuuden tiputtaa yhteen litraan - kiva pyöreä luku. Tosin tavisbensa varmaan vähän tiputtaisi tehoja. Pieni olisi moottori - siinä olisikin insinööreillä optimoimista tehojen ja moottorin kestävyyssäännön kanssa! :)

- suorasuihkutus

Nämä jorinat olen maininnut aikaisemminkin ja muistutin taas kerran.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kui silleen? Ahdetussa koneessahan on mutkista kiihdyttäessä paljon enemmän voimaa kuin ylävireisessä vaparissa. Alakierroksilla turbo lykkää ilmaa sylintereihin, jolloin sinne voidaan myös suihkuttaa lisää bensaa - - - > enemmän tehoa. Tuskimpa tuo virtaamissensori ihan tolkuttomasti vaikuttaa.
Minulla on käsitys, että tuollainen remmiahdettu kone antaa vääntöä ja tehoa koko kierroslukualueella tasaisesti, eli ns, huippukierrosten tehohuippu, joka tekee autojen hallinnasta hankalaa, jää pois.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Minulla on käsitys, että tuollainen remmiahdettu kone antaa vääntöä ja tehoa koko kierroslukualueella tasaisesti, eli ns, huippukierrosten tehohuippu, joka tekee autojen hallinnasta hankalaa, jää pois.
Ilman muuttuvia venttiilien ajoituksia/nostoja vaparinkin tehokäyrä lienee kohtalaisen lineaarinen. Tai näin ainakin luulis.:doubtful:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Minulla on käsitys, että tuollainen remmiahdettu kone antaa vääntöä ja tehoa koko kierroslukualueella tasaisesti, eli ns, huippukierrosten tehohuippu, joka tekee autojen hallinnasta hankalaa, jää pois.
Johki litrasee koneesee pelkkää mekaanista ahdinta käyttäessä tarvittaisiin aika mielettömän kovalla hyötysuhteella oleva ahdin , mekaaninen ahdin on kyllä tasainen koko kierrosalueella jos sen koko on suhteellisen hanskassa , mutta pienessä koneessa tehokas mekaaninen ahdin tukahduttaisi koneen pienillä kierroksilla aivan täysin, koska se tarvisi enemmän voimaa pyöriäkseen kuin kone pystyisi tuottamaan itsekseen. Korkeilla kierroksilla taasen pakokaasuahtimessa on huomattavasti korkeampi hyötysuhde , joten pieni mekaaninen ja isohko pakokaasu ahdin toimii paljon paremmin tai , pieni pakokaasuahdin + isompi samanlainen =)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Johki litrasee koneesee pelkkää mekaanista ahdinta käyttäessä tarvittaisiin aika mielettömän kovalla hyötysuhteella oleva ahdin , mekaaninen ahdin on kyllä tasainen koko kierrosalueella jos sen koko on suhteellisen hanskassa , mutta pienessä koneessa tehokas mekaaninen ahdin tukahduttaisi koneen pienillä kierroksilla aivan täysin, koska se tarvisi enemmän voimaa pyöriäkseen kuin kone pystyisi tuottamaan itsekseen. Korkeilla kierroksilla taasen pakokaasuahtimessa on huomattavasti korkeampi hyötysuhde , joten pieni mekaaninen ja isohko pakokaasu ahdin toimii paljon paremmin tai , pieni pakokaasuahdin + isompi samanlainen =)
Nii-in. Puhe ei olekaan siitä, mikä olisi tehokkain ratkaisu, vaan siitä, mitä ykkösiin kaavaillaan. Ja se on kaiketi se 1,6 litrainen remmikone.

Tän hetken ykkösten vapari on sillä viisiin viritetty, ettei alakierroksilla vääntöä ole nimeksikään, eikä tietenkään tehojakaan. Kaikki on panostettu sinne 15-18k, joten hitaista mutkista lähteminen ei ole mitenkään helppo homma ilman luistonestoa. Välitykset toki pitävät vauhtiin päästyään huolen siitä, että yleensä koko ajan liikutaan ns. tehoalueella.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tässä jokaisen suunnittelijan ja insinöörin märkä päiväuni. Kyseessä siis Redbulliin ja Adrian Neweyn suunnittelema mielikuvitus auto. Väittäisivät kyseisen vehkeen voittan tämän hetken f1:sen n.20 sekunnilla suzukassa.

http://www.virtualr.net/gran-turismo-5-first-red-bull-x1-previews/
Vettel pelaamassa mielikuvitus autolla, jonka speksit on pelkkää fantasiaa lasten konsoli pelissä virtuaalista Suzukaa ympäri ja päihittää tosi elämän rata ennätyksen 20 sukunnilla. :rolleyes:

Yleensä tottunut lukemaan nämä tämän tason uutiset tuolta "Kotimaisen median huonoimmat F1 jutut" toikista, mutta tällä kertaahan kyseessä olikin vain Gran Turismo 5:n mainos. :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mainosmatskua, mutta tuskin ne speksit ihan fantasiaa ovat, mikäli Newey on laittanut 3D-kalkulaattorinsa päälle, ja syöttänyt sinne uudet mitat ja muut. Tuolla laillahan se Virginkin suunniteltiin, ja ihan toimi niinkuin simuloinnit antoivat ymmärtää.

Täytynee muuten hommata 3D-telkkari, nyt kun tämä GT5 on ensimmäinen oikea 3D-ajopeli. :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eipä tuosta nyt kovin montaa sekuntia fantasiaa ole kuitenkaan. Jos ei F1:ä olisi keinotekoisesti hidastettu vuosien varrella, niin lähes vastaavissa lukemissa oltaisiin varmasti. 1990-luvun alun säännöt leveine renkaineen, 3,5-litraisine moottoreineen ja aktiivijousituksineen veisivät jo lähelle. Siihen kun vielä 80-luvun alusta maaefekti ja polttoainerajoittamaton turbo, niin kyllä 20-30 vuoden kehittämisellä noiden avulla saataisiin helposti yli 15 sekuntia kierrosajasta pois.

Kaarrenopeudet toki asettavat kuskien fyysiselle kestävyydelle tietyn rajan, josta simulaattorissa ei tarvitse välittää.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Itsekkään en usko että kyseisen auton nopeus olisi kaukana tuosta "leikki" kierrosajasta. Auton tekniikka ei kuitenkaan ole mitään scifiä. Kaikki tekniikka autossa on jo nähty jossain muodossa eri kilpalaitteissa ajan kanssa. Jos kaiken tämän saisi yhdistää, tuskin laite kovin hidas olisi. Adrian taisi itsekkin kommentoida että olisi suunnittelijan unelma päästä suunnittelemaan vastaava laite, ilman mitään sääntörajoituksia. Kuljettajan löytäminen tuollaiselle hirviölle olisikin toinen asia. Ja en tullut mainostamaan kyseistä peliä(en ole turismo fani) vaan itseäni lähinnä kiehtoo kyseisen "leikki" auton tekniikka.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös