Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Voisi olla mielekkäintä vanhanaikaiset auto/F1-valmistajat Ferrari, McLaren ja Mercedes jättäisivät suosiolla Ykköset ja perustaisivat oman Glamour-formulaluokan, jossa ajettaisiin perinteikkäillä eurooppalaisilla moottoriradoilla Monza, Hockenheim, Silverstone... muutama hieno kilpailu vuodessa ja he voisivat yhdessä FIAsta välittämättä sopia käyttämänsä moottorin, joka voisi olla vaikka jokin vapari V6:sta V12:een. Ehkäpä tuohon sarjaan eksyisivät ajan myötä ne Ykkösiinkin kaivatut Aston Martin ja Porsche.
Eihän siitä ole kauan aikaa, kun oli vielä kova uho päällä oman sarjan perustamisesta. Aika vähäisiksi teot silti jäivät. Autonvalmistajien pyörittämä sarja ei minun mielestäni voisi koskaan toimia, sillä moottoriurheilu on niille markkinointia. Ja kun jossain hämärässä konttorin nurkassa joku merkonomi toteaa ettei viivan alle jää mitään, puhaltaa sikariporras kohtalaisen äkkiä pelin poikki. Ferrari tarvitsee Ykkösiä, sillä missään muussa moottoriurheiluluokassa se ei saa yhtä paljon näkyvyyttä. FIA voisi pikkuhiljaa tajuta tämän lopettaa Ferrarin nuoleskelun. F1 kyllä säilyy ilmankin Ferraria, mutta miten on toisinpäin?

Ja tosiaan, nykymoottorit ovat niin tappiin asti yhdenmukaistettuja, että on melkeimpä se ja sama mikä ompelukone siellä takana hyrisee. Uudet säännöt antavat valmistajille taas mahdollisuuden näyttää osaamistaan, ja erottua edukseen kilpailijoistaan. Ihmeellistä mutinaa Montezemololta, kun autonvalmistajat(Ferrari mukaanlukien) ovat kuitenkin olleet uusiin sääntöihin vaikuttamassa.
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
915
Ihan ekaksi tulikin mieleen että ei jumalauta mitä ruohonleikkureita sinne alkaa tulemaan. Mutta kun sitä asiaa on sulatellut niin ihan jees kunha tehot pysyy samoissa ja mielellään ei kuullostaisi miltään ompelukoneelta. Varmaan tulevaisuudessa mennään vieläkin pienempiin moottoreihin tai johonkin aurinkokennoilla toimiviin sähkömoottoreihin :D
Maailma muuttuu niin kovaa vauhtia, ettei tässä tiedä mihin ollaan menossa.
Itse ei ainakaan tahdo/halua pysyä kehityksessä mukana.

Itse olen suuri V8-12 myllyjen fani, niiden myllyjen ääni on jotain aivan käsittämättömän hienoa. Uudet nelarit on helvetin hyviä vehkeitä varmasti, mutta rajoitettu maksimikierrosluku ja koneen tilavuus vie hohtoa. Ymmärrän kyllä todella hyvin Ferraripomon ongelman. 1.6l turbonelarit on tällä hetkellä koneita, joilla liikkuu esim. perusfocukset ja pösöt. Niin pitää ollakin.

Ferrarit ovat isoja vapareita ja monet muut tehoautot ovat yli 3,5l tuplaturboja!

Minua ainakin kiehtoo kunnon koneet, joissa on ääntä ja tehoa. Vapareissa on oma viehätyksensä!

Aina kun turbo on pelissä niin kone on mielestäni toissijainen asia.
Se voittaa jolla on paras "lastu", eniten ahtoa jne. Vähä sellaista kikkailua.
Siksi itse diggaan vaparimoottoreista ja pidän niitä omalla tavallaan niinä aitoina oikeina koneina.

Onneksi on hieno nähdä, että markkinoille tehdään vielä myös hienoja vaparimoottoreita, kuten mersun uusi 3,5l mylly, jossa tehoa sopivasti 306 heppaa ja Co2 on 159/keskik. 6,8l. Sori meni tämä viimeinen OT.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Minäkin olen sitä mieltä, että F1-moottoreita tulee kehittää, en vain ymmärrä mikä pakkomielle nyt on noihin rivi-4:iin, kun edelliselläkin turboaikakaudella sallittiin myös V6:t.
Ferrari on juuri sulattelemassa ajatusta, että voisi ottaa urheiluautoihinsa taas V6:n ja nyt sitä ollaan jo väkisin ajamassa rivi-4.een! :mad_old:
Keneltä se olisi pois, jos F1.ssä olisi jälleen käytössä 2 eri moottorityyppiä? :confused:
FIA:n arvovallalta? Ihmisiltä joille standardit ovat pakkomielle (kaikkien kuuluisi kai kävelläkin kadulla samassa tahdissa)? Erilaisuuden tuomitsijoilta (rasist...)?
Tuo 1,8 litraa olisi siksi mielestäni juuri sopiva koko F1-moottoriksi seuraavaksi jo matemaattisestikin, koska on jaollinen sekä 4:llä (1,8 / 4 = 0,45) & 6:lla ( 1,8 / 6 = 0,3). :frank:
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Rasismikortti ja moottorin koon perustelu sillä, että joka sylinterin tilavuudeksi saadaan kokonaisluku? Kieltämättä jotain, mihin voi olla hankala sanoa mitään.

Mikään ei muuten pakota käyttämään F1-moottorin kaltaista myllyä Ferrarin urheiluautoissa. F1:ssä mukana olleille autonvalmistajille V8 tai V10 on tarjonnut hyvin ohuen linkin tuotantoautoihin ehkä paria premium-valmistajaa lukuunottamatta, eikä niillekään mihinkään volyymituotteisiin. Nyt tilanne kääntyisi ympäri niin, että käytännön sovellutuksia tosielämään voisivat mahdollisesti saada kaikki paitsi Ferrari. Kumpikohan on parempi noin sarjan yleisen vetovoiman kannalta?
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
V8 alkaa olla jo jonkinsortin harvinaisuus automaailmassa (jopa Lincoln on luopunut siitä) ja V10 on aina ollut kummajainen (Ferrarikaan ei ole käyttänyt sitä katuautoissaan ikinä!).
V6 sen sijaan on maailman 2. yleisin moottorityyppi:
It is the second most common engine configuration in modern cars after the straight-4...
http://wikicars.org/en/V6_engine

Tässä listaa V6-moottorivalmistajista, käykää tämä läpi ja antakaa sitten aukoton selitys sille, miksei F1:ssä voisi sallia rivi-4:n lisäksi myös V6:sta! :jaska:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Keneltä se olisi pois, jos F1.ssä olisi jälleen käytössä 2 eri moottorityyppiä?
Talleilta. Nykyisiin moottorisääntöihin, joissa myllyjen mitat ovat erittäin tarkkaan rajattuja, on johtanut tavoite vähentää tallien riippuvuutta moottoritoimittajistaan – ja tehdä samalla sarjasta robustimpi autotehtaiden vaikeasti ennustettavalle tempoilulle milloin mihinkin suuntaan.

Jonkinlaisena osoituksena sääntöjen onnistumisesta toimikoot vaikkapa Brawnin menestys Hondan vetäydyttyä. Moottorimerkin vaihto viime hetkellä olisi ollut paljon hankalampaa (tai ainakin kalliimpaa) mikäli koneiden välillä olisi suuria eroja. Mitä suurempia nuo eroavaisuudet olisivat olleet, sitä suurempiin kompromisseihin vaihdos olisi pakottanut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
V8 alkaa olla jo jonkinsortin harvinaisuus automaailmassa (jopa Lincoln on luopunut siitä) ja V10 on aina ollut kummajainen (Ferrarikaan ei ole käyttänyt sitä katuautoissaan ikinä!).
Tosiaan. Miksei tästä asiasta noussut valtaisa poru 2001, kun Ferrari pakotettiin moottorikonstruktioon, jota se ei katuautoihinsa halua laittaa?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Kuten moni on jo sanonut, että mailma muuttuu ja näin tekee myös f1. Eipä sillä nyt nii suurta merkitystä ole onko sielä millanen mylly, kun kaikesta huolimatta ei niistä autoista olla tekemässä mitään mopoautoja. Kyllä se niitten vauhti pysyy ihan ennallaan vaikka moni pelkää muuta.
Ihmisiä pelottaa useasti uudet asiat, mutta mielestäni on ihan hyvä että nykyiset vaihtaa edes johonkii ihan sen takia että propelipäät pääsevät taas moottoriosastoilla miettimis hommiin. Tämä et on jäädytetty ihan täysin ei mielestäni sovi oikein formuloihin ja nyt siihen tulisi pientä vaihtelua tällä tapaa. Porukka panikoi mielestäni nyt vähän turhaa. Kuten moni on jo sanonut että olihan meillä pienemmätkii moottorit autoissa ja ne kelpasi porukalle paremmin kuin hyvin :alppu:
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
F1-autojen myllyt voisivat olla vaikka samat kuin KKWCS-kisoissa, eikä siitä kukaan jaksaisi välittää jos kisat ovat hyviä. Paikan päälle vaivautuneille katsojille voi soittaa jotain V12-ääntä rata-alueen ämyreistä, mainostajille ja siten F1:lle tärkeämpiä ovat tv-katsojat, joille (uskoakseni) äänillä on vähemmän merkitystä. Se että Ferrari jarnaa moottorisääntöjä vastaan on ihan normaalia, niinhän mikä tahansa muukin talli tekisi jos sillä olisi jotain menetettävää moottorien kutistamisen seurauksena.

Liika historian kunnioittaminen ei sekään ole aina tarkoituksenmukaista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ehkä siksi, että...
1.V10 on kuitenkin moottori joka kilpa-autopuolella sopii Ferrarinkin imagoon
Miksei Ferrarin imagoa ajateltu silloin 1950-luvulla, kun vastuuttomasti rakennettiin Corolla-moottoreita? Miksi pitäisi hirttäytyä johonkin, mikä on joskus ollut Enzon etumoottoreita koskevan lausunnon tapaan? Ferrarin alkuperäiseen imagoon sopivaa olisi muutenkin olla miettimättä liikaa katuautojen valmistuksen tarpeita ja keskittyä kisaamiseen.

Tämän mielipiteen kanssa tiedän olevani vähemmistössä, mutta itse pidin turbojen matalasta murinasta.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18474
Kuten moni on jo sanonut, että mailma muuttuu ja näin tekee myös f1. Eipä sillä nyt nii suurta merkitystä ole onko sielä millanen mylly, kun kaikesta huolimatta ei niistä autoista olla tekemässä mitään mopoautoja. Kyllä se niitten vauhti pysyy ihan ennallaan vaikka moni pelkää muuta.
Itselleni ei ole niin väliä että mikä siellä autossa moottorina on vaan lähinnä haluaisin että Formula Yksi auto näyttää Formulalta eikä esim sellaiselta minkä Red Bull aijemmin esitteli.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Miksi se ei voisi olla jokaisen tallin oma asia, että millaisia koneita autoissaan käyttää? Mielelläni näkisin mukana sekä turboja, että vapaasti hengittäviä ja 6,8,10 ja 12-sylinteriä.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Miksi se ei voisi olla jokaisen tallin oma asia, että millaisia koneita autoissaan käyttää? Mielelläni näkisin mukana sekä turboja, että vapaasti hengittäviä ja 6,8,10 ja 12-sylinteriä.
Koska:
-Kustannukset
-Turvallisuus
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Miksei Ferrarin imagoa ajateltu silloin 1950-luvulla, kun vastuuttomasti rakennettiin Corolla-moottoreita? Miksi pitäisi hirttäytyä johonkin, mikä on joskus ollut Enzon etumoottoreita koskevan lausunnon tapaan? Ferrarin alkuperäiseen imagoon sopivaa olisi muutenkin olla miettimättä liikaa katuautojen valmistuksen tarpeita ja keskittyä kisaamiseen.
50-luvulla Ferrarilla ei vielä ollutkaan tällaista imagoa kuin nykyään, jotenka kaikenlaiset kokeilut (vaikka diesel :D) olivat tuolloin vielä hyväksyttyjä merkin taholta.
Nykyisin Ferrari kuuluu niihin automerkkeihin, joidenka kohdalla käsite järki voidaan unohtaa.
-Onko järkevää maksaa autosta miljoonia?
-Välittävätkö Ferrarin ostajat autonsa kulutuksesta?
-Tarvitseeko auton kulkea >300km/h, jos sillä ei saa ajaa tuota vauhtia kuin Saksassa?
-Halutaanko Ferrariin missään muodossa nykyisin yhdistää käsite rivi-4?

Rikkaat ja kuuluisat ihmiset haluavatkin erottautua sillä, että he voivat ostaa tuotteita ja tehdä asioita (vaikka kiivetä Everestille), joita me tavikset pidämme järjettöminä.
Teknisesti rivi-4-koneen tekemisessä ei Ferrarille ole mitään ylitsepääsemätöntä (-Soitetaan hei Fiatin tehtaalle ja kysytään miten se rivimoottori valmistetaan! :idea:), mutta imagollisesti ajatus siitä, että täydyttäisiin tulevaisuudessa kiltisti valmistaa samoja järkimoottoreita esim. Rellun kanssa ei varmasti nostata mielialaa Maranellossa. :mad:

Ferrarin kuuluu toimia suihkuseurapiirien ehdoilla, ei meidän työmatka-autolijoiden, siksikin se on Ferrari, eikä mikään Volkkari:

Ei tämä KISS:kään ole mikään taustamusiikkia tekevä iskelmäorkesteri, vaan on saavuttanut maineensa soittamalla seksiä tihkuvaa rokkia kiihkouskovaisten mielipiteistä välittämättä ja tarjoamalla faneilleen järjettömän lavashown.
Alan pikkuhiljaa ymmärtää, miksi muilla urheiluautomerkeillä (Aston M., Lamborghini...) ei ole enää mielenkiintoa tulla sarjaan. Ferrarin mahdollisesti lähdettyä sarjasta onkin sitten sama vaikka joka talli ottaisi moottorikseen esim. Briggs & Strattonin jottei vaan tule mitään ongelmia moottorivaihdosten kanssa. Ainoa valttikortti F1:llä muihin autourheiluluokkiin nähden on juuri tuo F:llä alkava valmistaja. Muiden automerkkien kohdalla täällä foorumilla haluttaisiin formulamoottoreiden rakenne yhtenäiseksi katumoottoreiden kanssa, Ferrarin kohdalla nuo haluttaisiin väkisin erottaa armottomasti. Kyllä muissakin luokissa mennään lujaa ja käydään kovaa kamppailua, siksi olenkin tuolla "Muu moottoriurheilutopicissa" koettanut parhaani mukaan tuoda niitä esiin.
Seuratkaa taloudellisuusajoa, jos haluatte järkevää kilvanajoa:
http://ecorun.fi/ ! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:
Ylös