Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
tyhmä kysymys, mutta paljo noi moottorit otti kieroksii tuohon aikaan ? =)
Mutulla heitän että 12000rpm olisi aika lähellä. Eli saman verran mihin tuota kierrosrajoitinta ollaan nyt asettamassa. Suurin osa moottorinvalmistajista käytti vielä tuolloin metallijousia venttiilikoneistossa, ja niillä ei paljon tuota korkeampiin kierroslukuihin järkevällä taloudellisella panostuksella päästä. Turbokauden jälkeen tehoja alettiin hakea maksimikierroksia kasvattamalla, jolloin pneumaattiset järjestelmät yleistyivät.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Vähän. Tuo kierrosten räjähtäminen käsiin tapahtui siinä 90-luvulla.
Kierroslukujen käsiin räjähtäminen johtui siitä, että sääntöjen takia se oli likimain ainoa keino kasvattaa tehoja. Tämä tapahtui sitten alaväännön kustannuksella.

90-luvulla ensin Ford ja sitten Mercedes lähtivät kisaan myös moottorin painon alentamiseksi. Lopulta FIA sitten määritti moottorille minimipainon (100kg?) tuon kilpajuoksun lopettamiseksi. Kevyemmät sisuskalut mahdollistivat tietysti myös kierroslukujen kasvattamisen.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Koska:
-Kustannukset
-Turvallisuus
Ja sitten vielä se, ettei noiden kilpailukykyä tasapainota keskenään erkkikään. Joku konsepti sopisi paremmin nykysääntöihin kuin muut, ja sitä olisi käytännössä pakko käyttää vähän kuin protoissa just nyt dieselin kanssa. Melko näennäistä vapautta tuollainen, siis.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Turbojen koneet kiersivät parhaimmillaan jo 13 000 kierrosta minuutissa. Ferrarin 87 mallissa ja Williamsin FW11B:ssä koneet kiersivät jo sen verran ja McLarenin mallit eivät myöskään jääneet kauaksi siitä. Sitten vapaastihengittävillä koneet kiersivät myös sen verran ja sitten kaudella 91 Williamsin kone kiersi jo 14 000 kierrosta ja kaudella 92 14 200 kierrosta minuutissa. McLarenin Hondan kone kiersi 14 800 kierrosta ja testeissä Ferrarin kanssa jo 15 000 kierrosta.

Rajoittamattomana Turbotkin kiersivät jo 15 000 ja 92 Williamsin (kenties ainoa turbomoottorinen malli poislukien kauden 1989 Renaultin turbomoottorin testimalli jota käytettiin kesällä 88 kun Williams ajoi vielä Juddilla koska vapaastihengittävällä se olisi ollut maailmanennätys?) kone kiersi rajoittamattomana jo 18 000 kierrosta. Tämä siis on otettu Ruutulipun 92 vuosikirjasta missä sanotaan moottorien saavuttaneen 18 000 kierrosta ainakin aika-ajon koneilla. Tuohon aikaan oli viimeinen kausi jolloin sai käyttää myös aika-ajon erikoismoottoreita. Sittemmin kaudella 93 Williamsin koneessa löytyi 15 300 kierrosta ja kauden 94 Ferrarilla oli 16 000 kierrosta koneessa.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Rajoittamattomana Turbotkin kiersivät jo 15 000 ja 92 Williamsin (kenties ainoa turbomoottorinen malli poislukien kauden 1989 Renaultin turbomoottorin testimalli jota käytettiin kesällä 88 kun Williams ajoi vielä Juddilla koska vapaastihengittävällä se olisi ollut maailmanennätys?) kone kiersi rajoittamattomana jo 18 000 kierrosta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitäs turboja Williamsilla oli kaudella -92? Ihmekkös se auto oli niin ylivoimainen.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Turboa ei Williamsilla ollut kaudella 92 käytössä. Paitsi kenties testauksessa jossa haluttiin koneen kiertävän sen verran kuin se kiersi. 18 000 kierrosta vain oli aikanaan varsin korkea luku sillä 15 000 kierrosta oli turboajan maailmanennätys. Sekin tehtiin ilman kierrosrajoitinta. Autoja voisi kierrättää korkeammilla kierroksilla, mutta moottorit eivät sitä olisi kestäneet. Siksi autoissa oli kierrosrajoittimet. Vapaastihengittävällä koneella se olisi ollut maailmanennätys tuolla kaudella. Etenkin kisamoottorilla. Aika-ajon moottorit olivatkin jo toinen tarina. Nekään eivät kuitenkaan olleet mitään ylimaallisia ja nekin paukkuivat jo 15 000 kierroksen kohdalla. 15 000 kierroksenkin kohdalla moottorit olivat kestonsa äärirajoilla.

Turbomoottorilla tuollainen olisi ollutkin jo mahdollista, mutta turbot olivat kiellettyjä ja en tiedä onko turbomallista FW14B:tä koskaan rakennettu? Mitä tulee Renaultin ainoaan turbomoottorimalliin Williamsilla niin kyseistä ainoata turbomallista Williamsia testasivat kauden 1988 testikuljettajat Jean-Louis Schlesser ja Martin Brundle kauden aikana jollakin testiradalla ja kyseinen turbomoottori kehitti 735 hevosvoimaa. Auto oli kauden 88 malli johon oli normaalin Juddin asemasta kiinnitetty Renaultin kone.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tämä siis on otettu Ruutulipun 92 vuosikirjasta missä sanotaan moottorien saavuttaneen 18 000 kierrosta ainakin aika-ajon koneilla.
En ole lukenut Ruutulipun kirjoista kuin viimeisintä, mutta ainakin siinä on selviä virheitä, joten suhtautuisin aikaisemmissakin kirjoissa esitettyihin tietoihin varauksella.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Parhaimmillaan F1-moottori on kilpailussa kiertänyt yli 18 000 kierrosta minuutissa ja säilynyt silti ehjänä.
Ruutulippu - Moottoriurheilun vuosi 1992 s.88
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Tuossa ainoassa turbomoottorilla varustettussa Williamsissa oli V6 koneena ja sillä oli tehoa enemmän kuin seuraavan kauden vapaastihengittävässä koneessa vaikka kierrosluvut olivat jo pienempiä kuin kauden 89 V10:llä varustetussa Williamsissa. Testeissä se oli selvästi parempi suorilla kuin perinteinen Juddin malli. Mutkissa taas se ei ollut kovinkaan hyvä. Aktiivijousitus toimi myös paremmin kuin Juddin mallissa. Tehoa oli myös enemmän kuin 3,5 litran V8:ssa. Ennen FW14:sta tämä turbomallin Williams jota rakennettiin vain kaksi kappaletta niin oli nopein. Samalla se saavutti maailmanennätyksen kierrosmäärissä. 15 000 kierrosta irtosi koneesta ilman rajoitinta ja vapailla ahtopaineilla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4391
En ole lukenut Ruutulipun kirjoista kuin viimeisintä, mutta ainakin siinä on selviä virheitä, joten suhtautuisin aikaisemmissakin kirjoissa esitettyihin tietoihin varauksella.
Jep, Mustakarin ja Kollon asiantuntemus F1:sistä tiedetään (pleksin palaset ja suuttimet), Kekekin joutui heitä useampaan otteeseen korjaamaan. :thumbup::D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Muistaisin Vauhdin Maailmasta lukeneeni Ivan Capellin Leyton Housen koneen kiertäneen 22.000 rpm missatun vaihteen vuoksi ja säilyneen silti ehjänä. Mutta tässä on toki kyse yksittäisestä tapauksesta ja vahingosta.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Ei voi kuin pyöritellä päätä, kun lukee tätä moottorikeskustelua. Onko Teistä kukaan ollut kuuntelemassa 80-luvulla luonnossa minkänlaista senaikaiset 1,5 l mopomoottorit pitivät ääntä? Epäilen.
Entäs vuonna 94 Monacossa, kun radalla olivat 8, 10 ja 12 sylinteriset vaparit?
Voin kertoa (pari muutakin oli sama mieltä), että parhaat soundit tuli 8-sylinterisistä. Ferrarin 12 kiekui jotenkin liian terävästi. 10 sylinterinen jostakin sieltä väliltä.

Ai juu, minkänlainen se ääni oli BMW:n suorassa nelikossa (kaudella, jossa ahtopaineet oli muistaakseni jo rajattu 4,5 kiloon) , ja jossa oli vielä turbo ahdistamassa...kuvitelkaa...

Se miltä äänet kuulostaa jossakin juutuupissa tai telkkarissa, ei ole mitään merkitystä. TV:nhen ääni "rakennetaan" halutunlaiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se miltä äänet kuulostaa jossakin juutuupissa tai telkkarissa, ei ole mitään merkitystä. TV:nhen ääni "rakennetaan" halutunlaiseksi.
Sittenhän mitään ongelmaa ei ole. Valtaosa katsojista kuitenkin kun seuraa lajia juuri televisiosta.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Kumpi valitaan ?

1. Parhaat soundit
2. Parhaat skabat?

Itse olen kuullut livenä Helsingissä DTM kisoissa Larinin Ferrarin äänet ja kyllä vakuutti. Toisaalta itse DTM autojenkin äänet oli mahtavia.

1997 olin silverstonessa ja kaikki kuulosti hienolta

2006 tai joitain helsingissä oli Trulli ajamassa ja sen äänet oli myös hienot.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Kumpi valitaan ?

1. Parhaat soundit
2. Parhaat skabat?

Itse olen kuullut livenä Helsingissä DTM kisoissa Larinin Ferrarin äänet ja kyllä vakuutti. Toisaalta itse DTM autojenkin äänet oli mahtavia.

1997 olin silverstonessa ja kaikki kuulosti hienolta

2006 tai joitain helsingissä oli Trulli ajamassa ja sen äänet oli myös hienot.
Vaihtoehto 2. Eihän niitä kisoja kuitenkaan enää seurata paikan päältä, joten televisiokatsojat ovat paljon tärkeämpiä, ja heillehän äänet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.
 
Ylös