tyhmä kysymys, mutta paljo noi moottorit otti kieroksii tuohon aikaan ? =)Ihan vertailun vuoksi Hondan turbo-rivinelonen 80-luvulta:
http://www.youtube.com/watch?v=OxVpOfWyjHg
tyhmä kysymys, mutta paljo noi moottorit otti kieroksii tuohon aikaan ? =)Ihan vertailun vuoksi Hondan turbo-rivinelonen 80-luvulta:
http://www.youtube.com/watch?v=OxVpOfWyjHg
Mutulla heitän että 12000rpm olisi aika lähellä. Eli saman verran mihin tuota kierrosrajoitinta ollaan nyt asettamassa. Suurin osa moottorinvalmistajista käytti vielä tuolloin metallijousia venttiilikoneistossa, ja niillä ei paljon tuota korkeampiin kierroslukuihin järkevällä taloudellisella panostuksella päästä. Turbokauden jälkeen tehoja alettiin hakea maksimikierroksia kasvattamalla, jolloin pneumaattiset järjestelmät yleistyivät.tyhmä kysymys, mutta paljo noi moottorit otti kieroksii tuohon aikaan ? =)
Vähän. Tuo kierrosten räjähtäminen käsiin tapahtui siinä 90-luvulla.tyhmä kysymys, mutta paljo noi moottorit otti kieroksii tuohon aikaan ? =)
Kierroslukujen käsiin räjähtäminen johtui siitä, että sääntöjen takia se oli likimain ainoa keino kasvattaa tehoja. Tämä tapahtui sitten alaväännön kustannuksella.Vähän. Tuo kierrosten räjähtäminen käsiin tapahtui siinä 90-luvulla.
Ja sitten vielä se, ettei noiden kilpailukykyä tasapainota keskenään erkkikään. Joku konsepti sopisi paremmin nykysääntöihin kuin muut, ja sitä olisi käytännössä pakko käyttää vähän kuin protoissa just nyt dieselin kanssa. Melko näennäistä vapautta tuollainen, siis.Koska:
-Kustannukset
-Turvallisuus
-Säälittävää!:thumbfh:Pitkästä aikaa löytyi maikkarin kommenttipalstalta väkeä, jolla on aivot päässä:
Näytä liitetiedosto 13916
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mitäs turboja Williamsilla oli kaudella -92? Ihmekkös se auto oli niin ylivoimainen.Rajoittamattomana Turbotkin kiersivät jo 15 000 ja 92 Williamsin (kenties ainoa turbomoottorinen malli poislukien kauden 1989 Renaultin turbomoottorin testimalli jota käytettiin kesällä 88 kun Williams ajoi vielä Juddilla koska vapaastihengittävällä se olisi ollut maailmanennätys?) kone kiersi rajoittamattomana jo 18 000 kierrosta.
En ole lukenut Ruutulipun kirjoista kuin viimeisintä, mutta ainakin siinä on selviä virheitä, joten suhtautuisin aikaisemmissakin kirjoissa esitettyihin tietoihin varauksella.Tämä siis on otettu Ruutulipun 92 vuosikirjasta missä sanotaan moottorien saavuttaneen 18 000 kierrosta ainakin aika-ajon koneilla.
Jep, Mustakarin ja Kollon asiantuntemus F1:sistä tiedetään (pleksin palaset ja suuttimet), Kekekin joutui heitä useampaan otteeseen korjaamaan. :thumbup:En ole lukenut Ruutulipun kirjoista kuin viimeisintä, mutta ainakin siinä on selviä virheitä, joten suhtautuisin aikaisemmissakin kirjoissa esitettyihin tietoihin varauksella.
Täytyy myöntää, että vähän nauratti kun luki sen Laudan vouhotuksen uusista moottorisäännöistä, varsinkin kun miettii että tyyppi on itse ajanut aikakaudella, jolloin melkein kaikki ajoivat vielä DFV:llä ja sitten toiseen kertaan 1,5l turboilla.
Sittenhän mitään ongelmaa ei ole. Valtaosa katsojista kuitenkin kun seuraa lajia juuri televisiosta.Se miltä äänet kuulostaa jossakin juutuupissa tai telkkarissa, ei ole mitään merkitystä. TV:nhen ääni "rakennetaan" halutunlaiseksi.
Vaihtoehto 2. Eihän niitä kisoja kuitenkaan enää seurata paikan päältä, joten televisiokatsojat ovat paljon tärkeämpiä, ja heillehän äänet ovat ihan yhtä tyhjän kanssa.Kumpi valitaan ?
1. Parhaat soundit
2. Parhaat skabat?
Itse olen kuullut livenä Helsingissä DTM kisoissa Larinin Ferrarin äänet ja kyllä vakuutti. Toisaalta itse DTM autojenkin äänet oli mahtavia.
1997 olin silverstonessa ja kaikki kuulosti hienolta
2006 tai joitain helsingissä oli Trulli ajamassa ja sen äänet oli myös hienot.