Joppe_001
Well-known member
Olen vähän funtsinut tuota moottorisääntöä, enkä kyllä keksi rivinelospakolle muuta syytä kuin kustannukset. Pakottamalla kaikki samaan muottiin skipataan samalla parikymmentä vuotta sitten nähty ilmiö ja aikakausi, jolloin eri valmistajat tulivat mukaan erilaisilla ratkaisuilla. Lopultahan melkein kaikki sitten lopulta siirtyivät parhaaksi nähtyyn kompromissiin, eli veekymppiin.
Valmistajien kannalta tällä ratkaisulla on merkitystä, sillä tällöin kukaan ei lähde yrityksen ja erehdyksen kautta kokeilemaan jotain erilaista, vaan kaikilla on alusta lähtien selkeä käsitys siitä millaista moottoria aletaan suunnittelemaan. Samalla voisi ainakin kuvitella myös kehityskustannusten vähän laskevan.
Itse kun seuraan lajia vähän enemmän tekniseltä kantilta, niin tuollainen samaan muottiin vääntäminen harmittaa. Jos Ferrari haluaa rakentaa V6:n, niin tehkööt sitten niin. Yhtälailla bokseri tai vaikka riviviitonen (jos joku moisen meinaa saada autoonsa mahtumaan) saisi olla vapaata riistaa. Liiallinen yhdenmukaistaminen kyllä tiukentaa kilpailua (niinkuin ollaan moottorijäädytyksen aikana nähty), mutta tappaa samalla osan lajille luontaisesta innovatiivisuudesta.
Valmistajien kannalta tällä ratkaisulla on merkitystä, sillä tällöin kukaan ei lähde yrityksen ja erehdyksen kautta kokeilemaan jotain erilaista, vaan kaikilla on alusta lähtien selkeä käsitys siitä millaista moottoria aletaan suunnittelemaan. Samalla voisi ainakin kuvitella myös kehityskustannusten vähän laskevan.
Itse kun seuraan lajia vähän enemmän tekniseltä kantilta, niin tuollainen samaan muottiin vääntäminen harmittaa. Jos Ferrari haluaa rakentaa V6:n, niin tehkööt sitten niin. Yhtälailla bokseri tai vaikka riviviitonen (jos joku moisen meinaa saada autoonsa mahtumaan) saisi olla vapaata riistaa. Liiallinen yhdenmukaistaminen kyllä tiukentaa kilpailua (niinkuin ollaan moottorijäädytyksen aikana nähty), mutta tappaa samalla osan lajille luontaisesta innovatiivisuudesta.