Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Tuli tuossa mieleen että olisiko järkevää kokeilla sellaista että vaihdelaatikon välitykset suunniteltaisiin siten että 7. vaihde olisi ns. ohitusvaihde jota käytettäisiin myös aika-ajossa kun DRS:n käyttö sallitaan? Eli kisassa ajettaisiin normaalisti kuudella vaihteella. Katselin tuossa että ajavat käytännössä koko takasuoran kierroslukumittari punaisella, ei luulisi tekevän hyvää koneellekaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tuli tuossa mieleen että olisiko järkevää kokeilla sellaista että vaihdelaatikon välitykset suunniteltaisiin siten että 7. vaihde olisi ns. ohitusvaihde jota käytettäisiin myös aika-ajossa kun DRS:n käyttö sallitaan? Eli kisassa ajettaisiin normaalisti kuudella vaihteella. Katselin tuossa että ajavat käytännössä koko takasuoran kierroslukumittari punaisella, ei luulisi tekevän hyvää koneellekaan.
Mahtaako sitten vaikuttaa liiaksi suorituskykyyn? Ylävireiset veekasit vaatii varsin tiuhat välitykset, jotta pysytään käyttökelpoisella kierrosalueella.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mahtaako sitten vaikuttaa liiaksi suorituskykyyn? Ylävireiset veekasit vaatii varsin tiuhat välitykset, jotta pysytään käyttökelpoisella kierrosalueella.
Totta, varmasti tiimeille tullut tuo mieleen mutta päädytty nykyiseen. Kympeillä voisi onnistua. Mitenhän tulevilla turbokoneilla?
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
Tuli tuossa mieleen että olisiko järkevää kokeilla sellaista että vaihdelaatikon välitykset suunniteltaisiin siten että 7. vaihde olisi ns. ohitusvaihde jota käytettäisiin myös aika-ajossa kun DRS:n käyttö sallitaan? Eli kisassa ajettaisiin normaalisti kuudella vaihteella. Katselin tuossa että ajavat käytännössä koko takasuoran kierroslukumittari punaisella, ei luulisi tekevän hyvää koneellekaan.
Tuotahan ne joku aika sitten IRL:ssä taisivat tehdä. Tiedä sitten kuinka toimivaa se olisi nykykoneille. Sama on tullut kyllä minullekin mieleen tämän kauden kisoissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ferrarin lisäksi myös Cosworth vastustaa 4-sylinterisiin moottoreihin siirtymistä, koska sen kehittäminen tulisi merkille liian kalliiksi:
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/fia-vs-motorenhersteller-widerstand-gegen-den-vierzylinder-motor-3768100.html :frank:
Mikäs nyt on kun ei ollut tuonne Title-kenttään kirjoitettu?

Mutta ilmeisesti FIA:kin alkaa nyt hannailla tästä jutusta sallimalla kaksi eri moottoria kaudeksi 2012. :thumbdown Samat säännöt vaan kaikille.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kaksi erilaista ja jäädytettyä/luokiteltua moottorivaihtoehtoa kuullostaa vaikealta saada toimimaan. Jos sallivat jotain liikkumavaraa kehitykseen, niin sit ehkä... Olihan aikoinaan V8, V10 ja V12 koneitakin samaan aikaan käytössä... :thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aikanaan on ollut käytössä yhtä aikaa sekä turboja että vapareita, ja 1980-luvun lopulla vapaastihengittävät tuotiin takaisin vaiheittain siten, että 1988 niiden piti olla toimiva vaihtoehto turboille. Päin helvettiähän se meni, ja aiempien kokemusten perusteella on helppo olla samaa mieltä kuin Bernie: ei tule toimimaan.

Ja vielä, en osaa sanoin kuvailla kuinka typeränä pidän sitä, että moottorivalmistajat ovat alkaneet valittaa säännöistä, joiden suunnitteluun ovat itse osallistuneet, ja jotka ne ovat vain kuukausia sitten hyväksyneet.
 
Viimeksi muokattu:

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ja vielä, en osaa sanoin kuvailla kuinka typeränä pidän sitä, että moottorivalmistajat ovat alkaneet valittaa säännöistä, joiden suunnitteluun ovat itse osallistuneet, ja jotka ne ovat vain kuukausia sitten hyväksyneet.
Tähän ei voi kuin yhtyä. Miksei valitettu jo silloin kun niitä sääntöjä kehitettiin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta ilmeisesti FIA:kin alkaa nyt hannailla tästä jutusta sallimalla kaksi eri moottoria kaudeksi 2012. :thumbdown Samat säännöt vaan kaikille.
2012? Siis jonkinlainen siirtymäkausi? Uudet moottorisäännöthän piti astua voimaan vasta 2013.
Tähän ei voi kuin yhtyä. Miksei valitettu jo silloin kun niitä sääntöjä kehitettiin?
Ehkä valitettiinkin, mutta sigussasikin mainittu demokratia johti joidenkin kannalta epätoivottavaan ratkaisuun.
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Usein vaan ihmetyttää, miksi 90-luvun alussa, kun kaikenlaiset V/W/WW12-moottoriviritelmät olivat sallittuja, moottorivalmistajista oli suorastaan ylitarjontaa pientenkin merkkien kuten Isuzu, Lamborghini & Subaru kehittäessä myllyjään.
Nyt kun kaikki tallit ollaan pakottamassa 4-pyttyiseen "kansanautomoottoriin", uhkaavat nykyisetkin valmistajat melkein häipyä. :confused:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Usein vaan ihmetyttää, miksi 90-luvun alussa, kun kaikenlaiset V/W/WW12-moottoriviritelmät olivat sallittuja, moottorivalmistajista oli suorastaan ylitarjontaa pientenkin merkkien kuten Isuzu, Lamborghini & Subaru kehittäessä myllyjään.
Nyt kun kaikki tallit ollaan pakottamassa 4-pyttyiseen "kansanautomoottoriin", uhkaavat nykyisetkin valmistajat melkein häipyä. :confused:
Vastasit osittain itse itsellesi.
90-luvun alussa oli valmistajan helpompi erottua joukosta, siksi kokeilujakin nähtiin paljon ja erot moottoreissa olivat aika isoja, monesti tallin suorituskyky oli suorana verrannollinen siihen mitä konetta käytti, esim. Williams Renault koska Renaultin kone oli sekä tehokkain, paras ajettavuudeltaan että myöskin sen ympärille oli kuulemma helppoa rakentaa auto...

Lisäksi moottorin rakentamisen kustannukset olivat paljon pienemmät tuolloin, ei nykypäivänä valmistajat halua käyttää järjettömiä summia moottorin tekoon jolla ei kuitenkaan voi erotta muista...
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Jaa no Renaultin moottorit ostokoneina eivät ainakaan olleet halvimmasta päästä Ligierille. Se maksoi 12 miljoonaa dollaria kaudelta. Minardilla ja Dallaralla maksettiin Ferrarin koneista 8 miljoonaa dollaria. Minardilla meni puoli budjettia ja Dallarallakin meni myös suurin osa. Ligierillä oli Renaultin aikaan 45 miljoonan dollarin budjetti.

Kaikkein pienimmät tiimit saivat hädin tuskin edes 6 miljoonan dollarin Juddeja itselleen 90-luvun alussa. Tosin isojen tiimien ei tarvinnut tilata moottoreita itse. Jordanilla Yamahatkin tulivat ilmaiseksi kaudella 1992.

Jordanilla mahdollisuudet saada Fordin moottorit kaudeksi 1992 menivät siihen, että Jordan ei kyennyt maksamaan 4 miljoonan dollarin moottorimaksua ajoissa ja kaksi myöhästymistä kauden aikana aiheuttivat lopulta sakkosummaksi 7 miljoonaa dollaria. Rahoja ei löytynyt ja Sasolinkaan tultua auttamaan Ford oli jo ottanut maksukykyisempiä asiakkaita.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toivottavasti eivät saa. Tässä ollaan jo oltu jatkoajalla useampi vuosi, eikä siltikään näytä siltä, että oltaisiin päästy jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen tulevasta konseptista. Moottorinvalmistajat ovat saaneet kantaa kortensa kekoon ja nyt olisi FIA:n aika lyödä nyrkkiä pöytään. Tehtaat tavoittelevat omaa etuaan, joten aina löytyy joku vastarannankiiski jolle jo tehdyt suunnitelmat ei käy. Tilanne on sama kuin jos tallit saisivat päättää säännöistä. Ei siitä tulisi ikinä valmista.

Nykyiset valmistajat eivät tietenkään ehdoin tahdoin haluaisi siirtyä uuteen konseptiin. Onhan heillä periaatteessa viitisen vuotta vanhat myllyt (osalla varmaan vieläkin vanhempia, jos ne on johdettu suoraan vanhoista V10:stä a'la Toyota), joiden kehityskustannukset on kuoletettu jo ajat sitten. Eniten tilanne varmastikin harmittaa Cosworthia, joka on jo nyt jäämässä pahasti alakynteen asiakasmarkkinoilla.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nykyiset valmistajat eivät tietenkään ehdoin tahdoin haluaisi siirtyä uuteen konseptiin. Onhan heillä periaatteessa viitisen vuotta vanhat myllyt (osalla varmaan vieläkin vanhempia, jos ne on johdettu suoraan vanhoista V10:stä a'la Toyota), joiden kehityskustannukset on kuoletettu jo ajat sitten. Eniten tilanne varmastikin harmittaa Cosworthia, joka on jo nyt jäämässä pahasti alakynteen asiakasmarkkinoilla.
Paitsi että Renu uhkaa lopettaa JOS sääntöä EI muutetakaan... :thumbup:
 
Ylös