Formula 1:n tekniikka ja sen suunnittelu

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Huh huh kun on asiantuntevaa porukkaa täälläkin. Jarrut eivät koskaan saa olla tehokkaammat takana kuin etu päässä. Kaikissa autoissa on aina tehokkaammat jarrut ja isommat jarrulevyt etupäässä kuin takana. Näin on aina kaikissa autoissa. Jos jarrubalanssa on lähelläkään 50:50 etu/taka kovassa jarrutuksessa on perä irti välittömästi.
Itse olet pihalla. Ei esim. dragsterissä välttämättä ole etujarruja ollenkaan, kun ei pienistä etupyöristi ole juurikaan hyötyä jarrutuksessa. On takavuosina F1:ssäkin nähty niin isoja takapyöriä, että takana on ollut pitoa enempi jopa jarrutuksiin.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
F1 -autoissa taitaa olla sääntöjen rajaaman maksimin koon (278 mm / 28 mm) levyt joka nurkassa. Paksuutta on kai ainakin ennenvanhaa vaihdeltu radan mukaan.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Jokaisessa radalle rakennetussa autossa jarrut ovat etupainotteiset, eikä f1 ole tässä tapauksessa poikkeus. Porukka tuntuu olevan harvinaisen pihalla tällä foormulla autojen säätämisestä/fysiikasta :thumbup:



Kuten kuvan graafikasta ilmenee, auton etupäähän kohdistuu yli kaksinkertainen voima verrattuna taka-akseliin. Olisi suorastaa itsemurhahakuista asettaa jarrut takapainoisiksi F1 autoon, sillä se johtaisi perän lukkiutumiseen jopa kevyissä jarrutuksissa.
 

turssi

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
885
F1 -autoissa taitaa olla sääntöjen rajaaman maksimin koon (278 mm / 28 mm) levyt joka nurkassa. Paksuutta on kai ainakin ennenvanhaa vaihdeltu radan mukaan.
Voisko takajarrut jattaa saantoja rikkomatta kokonaan pois, nyt kun on taa MGU-K?

Silla vois ladata ne 2MJ per kierros ja sit vaan jarrutella energiaa talteenottamatta. Jais yks jarjestelma vaan jaljelle ja painoa saastyis.
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Ei puske ainakaan jos ei ole ihan paskat renkaat.

Kyllä se kaasulla menee nopeammin. :ahem:
Renkailla ei ole asian kanssa mitään merkitystä, vaan puhtaasti fysiikainlait sotivat filosofiaasi vastaan. Kaasuttaminen keskellä mutkaa siirtää auton painoa takarenkaille--> keula kevenee ja pito heikkenee. Vastaavasti kevyellä jarruttamisella/moottorijarrulla auton painopiste siirtyy enemmän eturenkaille tarjoten paremman pidon. Täysin normaali käytäntö autolla mutka-ajossa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Jokaisessa radalle rakennetussa autossa jarrut ovat etupainotteiset, eikä f1 ole tässä tapauksessa poikkeus.
Etupainoiset siten että eturenkaat lukkiutuu ensin suoraan jarruttaessa. Brake bias on asia erikseen. Sekin on modernissa kilpurissa sääntöjen (ja rengassääntöjen) takia etupainoinen. Asia ei ole läheskään yhtä selkeä, jos tarkastellaan 70- ja 80-luvun rata-autoja :wink:
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Etuvetoisessa autossa auto myös seuraa sinne minne vetävät pyörät näyttävät.
Pito etuvetoisessa autossa ei kasva maagisesti kaasuapainettaessa. Päinvastoin painon siirtymän sekä sutimisen johdosta(lepokitka>liukukitka) pito vain heikkenee mutkassa, josta seuraa auton puskemista. Kitka on taikasana, joka pitää autosi tiellä. Kitkaan voi vaikuttaa vain ja ainostaan lisäämällä tiehen painavaa voimaa ja tämän voi saavuttaa vain jarruttamalla. Takasin autokouluun kun ei ole edes perusteet hallinnassa :D Enempää rautalaankaa en viitis näin selvästä aiheesta vääntää.

Edit: Auto todellakin seuraa sinne minne ohjaavat pyörät näyttävät. Ohjaavien pyörin pitö määrää vauhdin jolla mutkaan voit kääntää.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Pito etuvetoisessa autossa ei kasva maagisesti kaasuapainettaessa. Päinvastoin painon siirtymän sekä sutimisen johdosta(lepokitka>liukukitka) pito vain heikkenee mutkassa, josta seuraa auton puskemista. Kitka on taikasana, joka pitää autosi tiellä. Kitkaan voi vaikuttaa vain ja ainostaan lisäämällä tiehen painavaa voimaa ja tämän voi saavuttaa vain jarruttamalla. Takasin autokouluun kun ei ole edes perusteet hallinnassa :D Enempää rautalaankaa en viitis näin selvästä aiheesta vääntää.

Edit: Auto todellakin seuraa sinne minne ohjaavat pyörät näyttävät. Ohjaavien pyörin pitö määrää vauhdin jolla mutkaan voit kääntää.
voihan siinä käydä niinkin että auto ikään kuin kaatu yli, siis jos tulet myöhäisellä jarrulla mutkaan kevenee perä niin että pito on niin vähissä takana että sen seurauksena auto lähtee ikään kuin kaatumaan mutkaa yli. Tässä tilanteessa otat kaasua hieman niin balansi palaa ja perä tuleekin yhtäkkiä siististi mutkan läpi. Siis että kylläkai takapyörienkin pidolla on semmoinen pieni merkitys siihen mutkaan kääntämiseen, juuri tämän kaatumis efektin takia.

Nopein tapa ilmeisesit on ajaa mutka läpi juuri tuolla Schumi ja Kimin tyylillä, koska silloin auto on parhaassa balanssissa, ja pitohan on tasan niin kova kun on se heikoin lenkki. Eli jarrutus ennen mutkaan kääntöä, mutka ajetaan läpi suht tasaisella nopudella(osa kaasulla), joka voi olla näin suurempi kun jättämällä jarrutus aivan viime tippaan jolloin joudutan kääntämään autoa jarrutuksen aikana, jolloin se ikään kuin kaatu ja menetetään mutkan läpiviennistä nopeutta.

Selittää aika paljon tämä teoria osaltaan kimin ongelmia näillä nykyisillä renkailla etu renkaiden lämpöjen suhteen, koska jarrutuksethan niitä lämpöjä eniten nostavat ainakin eturenkailla, koska silloin niihin kohdistuvat suurimmat energia määrät. Joten jos kimi ei niin viime tipassa jarruta, vaan optimoi mutkan läpiviemisen nopuden, tinkimällä hieman myöhäisestä jarrutuksesta on tulos tämä, että rengas ei lämpene. Ja muistetaan myöskin se että Schumi oli ongelmissa Mersulla. Jotenkin erittäin looginen olisi yhtälö näin, kun taas grosjeanin ajotyyli oli huomattavasti repivämpää, jossa menetettiin mutkan keskikohdan nopeutta, joutui grosjean myöskin repimään takarenkaitaan enemmän kun joutui ikään kuin lähtemään kiihdyttämään pienemästä nopudesta keskeltä mutkaa, jossa alkoi avata kaasua.

edit- Muuten näin se taitaa oikeastikkin mennä räikkönen ollut vahvimmillaan aina radoilla missä on paljon jouhevia mutkia, joissa auton nopeuden säilyttäminen mutkan keskipisteessä on erityisen tärkeää hyvään kierrosaikaan, kuten spa, nurburgring, suzuka, silverstone, melbourne. Kimiä ei niin lennossa ole nähny näillä kiihdytä jarruta radoilla ainakaan aika-ajoissa kuten Bahrain, Montreal ja monza nyt nopeasti tulee mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Varsin loogiselta ja nopealta vaikuuttaa tuo schumin ajotyyli. :D
Ja renkaita säästävältä, ainakin takarenkaita?
Tasanen kaasunkäyttö keskellä mutkaa ja ollaan heti limiiteillä ja ohjausliikkeillä & perstuntumalta haetaan sitä rajaa koko ajan?
Olisi ollut mukava nähdä Alonso ja Schumi tallikavereina, koska ajotyylit poikkeavat niin valtavasti ja molempia pidettiin jumalina. Schumi taisi tosiaan olla niitä jotka pitää reilusti vauhtia mutkan keskiosassa, huonoltahan siinä tallikaveri vertailussa näyttää kun sillä ei pysty ajamaan toisella tavalla yhtä nopeasti. Ja sama Alonson tallikavereilla, Alonsolla vauhdin pito apexissa on heikompaa, selkeämmin jarruttaa sisään ja kiihdyttää ulos eikä rullaa tasanopeudella vaan kääntyy keskivaiheessa tiukemmin.

Tuon videon täytyy olla huono vitsi.... Ilmankos Herberttikin on niin vaivaantunut.
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1397
Ymmärrän ajatuksen painon siirtymisestä, mutta ei F1 autossa siirry kuin korkeintaan bensa, muttei todennäköisesti sekään, koska tankin sisällä taitaa olla joko "pussi" tai säiliö on jotenkin koteloitu.
Kaivelepas nyt ne fyssankirjat esille ja lue mikä on dynaaminen painonsiirto. Sillä ei ole jonkun bensanheilumisen kanssa mitään tekemistä...
Fakta on edelleen se, että jollei jarrubalanssi ole edessä, kilpa-auto on erittäin vaikea jarrutettava. oli luokka mikä tahansa F4 - F1.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Mutta onko se ollut väärä lähestymistapa, eikö Kimillä ole kuitenkin kulkenut ihan hyvin? :)
Paras tapa ainakin ajaa kisa läpi. Toisaalta taas kohtuuttomasti antoi kimi tasoitusta aika-ajoissa, joten vähän muokkaamalla ajotyyliä aika-ajoihin olisi tulos todennäköisesti ollut vielläkin parempi. Tosin helppo se on huudella täältäkäsin, todennäköisesti Kimi näin on tehnytkin, mutta säädöt on tehty tuota kimin ajotyyliä varten ja näin ollen ei varmasti ole helppoa alkaa noin vaan alkaa toteuttamaan aika-ajoihin ihan eri ajotyyliä, minkä parhaiten osaa ja mille auto on säädetty.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Deltawing:hän on poikkeus tuohon "jarrubalanssi edessä kilpaautossa". Kun jarruttaa käytännössä takapyörillään.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Missä se vitsi oli, meni itseltäni vähän ohi. :eek:
No video on vitsi.. Pistetään toiselta kuskilta pari sekuntia nopeampi sutimisenestolla ajettu kierros ja sanotaan että hän on nopeampi kun kaasu on keskimäärin syvemmällä :eek:
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Brake bias on asia erikseen. Sekin on modernissa kilpurissa sääntöjen (ja rengassääntöjen) takia etupainoinen. Asia ei ole läheskään yhtä selkeä, jos tarkastellaan 70- ja 80-luvun rata-autoja :wink:
Siis eikös Brake bias ole pelkästään säätömekanismi jolla jarrubalanssia saadaan helposti säädettyä? Useimmiten se sijoitettu jarrupolkimen yhteyteen. Mistä säännöistä puhut?
 
Ylös