Kilpailijoiden taso ei minusta ole mikään ongelma, ja voin nähdä viehätyksen sekä tallien määrässä (joka on ikävä kyllä alaspäin noin vakavasti otettavien yritysten osalta) että tasaisemmassa kilpailussa. Sarjalla olisi tässä valtavasti potentiaalia, mutta minusta se tössitään aika lailla täysin tällä 7/12-mallilla.Jokaisella on kriteerinsä. Mielestäni minkä tahansa sarjan mielenkiinnosta määrää paljon esim. osallistuja määrä ja kilpailun tasaisuus. Näkisin, että MM-sarjassa ei viime vuonna ollut sen enempää kuljettajia kuin IRCissä ja ennen kaikkea, että kaikkien kuljettajien sijoitukset olivat MM-sarjassa sidottu kahden kuljettajan toimintaan, mikä on melko kauheaa. Kuljettajien tason en usko IRCissä olevan sen huonompi kuin MM-sarjan, mutta toisille lienee sitten merkitsee se kuinka tunnettu joku nimi on.
Minusta rallien määrää pitäisi vähentää ja valita ne tarkemmin. Tälle kaudelle pääsi näköjään mukaan sillä perusteella, että on pudonnut MM-sarjastaEn tiedä mitä kaikkia virheitä IRC sarjana toistaa, mutta Bobakki on täysin oikeassa, että 7/12 laskutapa ei ole hyvä. Toisaalta en kannata myöskään 12/12 tapaa, koska se ei anna mitään vapauksia. Ehkä 10/12 voisi olla hyvä. Luonnollisesti tuo 7/12 on aiheuttaa myös tämän vaihtelun IRC rallien kilpailulliseen tasoon. Esim. viime vuoden IRC Safarihan oli täysin naurettava. Rallilla ei tainnut suurinpiirtein olla edes kotisivuja tai tiedotusta. Muutoin voin sanoa, että esim. Hirvosen tai Ogierin osallistuminen vain Monteen ei droppaa omaa mielenkiintoani sarjan muihin ralleihin. Samalla innolla odottelen suurimpaa osaa muistakin IRC ralleista kuin MM-sarjan.
Ogier ei aja koko MM-kautta, ellet sitten tosiaan halua Montelle MM-arvoa antaaHeh, itse en kyllä tehnyt jakoani asenteiden vaan "vakinaisen osoitteen" perusteella - siis ikään kuin sarjojen kärjen tasoeroa ajatellen. 13:sta EK:sta täyden MM-kauden 2010 ajavat ovat voittaneet 10
Sama tosin pätee tietenkin myös tähän toiseen sarjaan, joka ei vielä ole edes alkanut.Ironista kyllä, tämä yksittäinen ralli on paljon arvokkaampaa seurattavaa kuin IRC:n koko loppukausi; parhaat kun eivät silloin enää aja. Ja esim. Safarissa eivät viime vuonna ajaneet edes IRC:n parhaat.
Eivätköhän tämän rallin järjestäjät ole jo muutamaan otteeseen todenneet, ettei tuolla ryvettyneellä statuksella ole heille merkitystä vaihtoehdon ollessa tämä. Eurosportin ja IRC:n kanssa he saavat tehdä omasta rallistaan itsensä näköisen ja neuvottelupöydässä on kerrankin joku, joka kunnioittaa ja arvostaa heitä. En siis näe mitään syytä, miksi tämä muuttuisi. Jos Monte ensi vuonna siirtyisi takaisin FIA:n sarjan kalenteriin, niin nämä suorat lähetykset voisi ainakin heti unohtaa, koska ISC:llä ei ole siihen kalustoa eikä tietotaitoa.Monte Carlo -rallille MM-arvo?
Se "oikea MM-sarja" tulee tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin näyttämään hyvin pitkälti juuri tältä. Kunnioitettavaan maailmanmestaruussarjaan päästäisiin vain nopeammin, jos FIA olisi tunnustanut tämän aikaisemmin ja jo viime vuonna maailmanmestaruus olisi voitu ratkaista S2000-kalustolla ja IRC:n kalenterilla, eikä kukaan olisi huomannut mitään eroa. Niin pitkälle FIA:n johtamana ralli on taantunut, että jopa lastenkengissä oleva sarja tepastelee sen rinnalla ja aina alkuvuodesta kirmaa jopa edelle.Bobakki sanoi:Jos joku nyt on sitä mieltä, että tältä oikean MM-sarjan pitäisi näyttää, niin tutkituttakoon päänsä.
On hämmästyttävää, kuinka vähän suuri yleisö antaa tunnustusta Bernien suurimmalle saavutukselle, eli sille, että FIA:n sarjoista on tehty kokonaispaketteja, joita on oikeasti mahdollista markkinoida, kun esim. osaanottajalistaa ei tarvitse arvailla tapahtuman kynnykselle asti. FIA meni rallin MM-sarjan kanssa tässä suhteessa ehdottomasti liian pitkälle ja yritti tunkea sitä F1:n kanssa samaan muottiin, kun taas lajin erikoisuudet olisivat vaatineet enemmän vapauksia. Silti tällainen vakaus on juuri se, mikä IRC:ltä sarjana puuttuu, enkä jaksa uskoa, että sarja sellaista koskaan saa aikaan. Jos MM-sarja ottaa IRC:n parhaista puolista oppia ja jatkaa rallin muuttamista takaisin siihen suuntaan, mitä se on joskus ollut, niin se on kerrassaan mahtavaa. IRC:stä ei kuitenkaan nykysuunnalla ole ikimaalimassa ottamaan sen paikkaa.Se "oikea MM-sarja" tulee tavalla tai toisella, ennemmin tai myöhemmin näyttämään hyvin pitkälti juuri tältä. Kunnioitettavaan maailmanmestaruussarjaan päästäisiin vain nopeammin, jos FIA olisi tunnustanut tämän aikaisemmin ja jo viime vuonna maailmanmestaruus olisi voitu ratkaista S2000-kalustolla ja IRC:n kalenterilla, eikä kukaan olisi huomannut mitään eroa. Niin pitkälle FIA:n johtamana ralli on taantunut, että jopa lastenkengissä oleva sarja tepastelee sen rinnalla ja aina alkuvuodesta kirmaa jopa edelle.
Eurosport ilmeisesti näyttää kaikki IRC-rallit, toivottavasti televisiointi olisi edes hiukan samanlaista koko kauden niin kylläpä kelpaisi. Kuva ei ole natiivi-teräväpiirtoa mutta Eurosport HD:llä hyvältä näyttää silti.Jännät on paikat kisassa ennen viimeistä rypistystä. Hommahan näyttää ihan kunnon rallilta keskivertoon WRC-meininkiin verrattuna. Lisäksi täytyy liittyä tämän rallin televisioinnin ihailijoihin, olisi WRC:llä paljon opittavaa. IRC ei ehkä muuten niin hirveästi kiinnosta ja uskon maailman parhaiden rallikuskien tulevan WRC:n puolelta, mutta tämä kilpailu on mielestäni koko vuoden parasta ralliviihdettä :thumbup:
Eipäs saivarrella, eiväthän Hänninen tai Vouilloz'kaan tule ajamaan täyttä mannertenvälistä rallihaastetta. Eli, jos ei sentään 6-0, niin kuitenkin 3-0, jos hakeudutaan pilkun kanssa intiimimpään kanssakäymiseen... :wink:Ogier ei aja koko MM-kautta, ellet sitten tosiaan halua Montelle MM-arvoa antaa
MM-sarjassa Loeb (tai Hirvonen, sanoisi optimisti) voittaa, enkä näe pahaksi viaksi Meeke'in puuttumista (joskaan siitä haittaakaan tuskin olisi). Vaan jos Meeke voittaisi maailmanmestaruuden, ja Loeb ajelisi jossain IRC:ssä, hiukkasen ontoltahan se tuntuisi.Sama tosin pätee tietenkin myös tähän toiseen sarjaan, joka ei vielä ole edes alkanut.
En kieli poskessa -heitollani hakenut Monte Carloa takaisin nykyiseen MM-sarjaan, vaan kerrasta poikki -mestaruussarjaa.Eivätköhän tämän rallin järjestäjät ole jo muutamaan otteeseen todenneet, ettei tuolla ryvettyneellä statuksella ole heille merkitystä vaihtoehdon ollessa tämä.
En oikein pidä moottoriurheilussa siitä, että haetaan oppia toisten kustannuksella, koska se yleensä tarkoittaa automaattisesti sitä, ettei opin antaja koskaan saa edes kiitosta. Ei ainakaan, kun lunttaaja on Federation Internationale de l'Automobile.Jos MM-sarja ottaa IRC:n parhaista puolista oppia ja jatkaa rallin muuttamista takaisin siihen suuntaan, mitä se on joskus ollut, niin se on kerrassaan mahtavaa. IRC:stä ei kuitenkaan nykysuunnalla ole ikimaalimassa ottamaan sen paikkaa.
Mutta eikö olisikin hienoa, jos Loeb ajaisi IRC:n MM-sarjassa Kronos Peugeot'lla Meeken tallitoverina? Jos FIA olisi dumpannut ISC:n ja WRC:n ja Loeb ei olisi niin nirso ja jos olisin miljonääri, niin näin olisi jo tapahtunut ja kaikki tähtikuljettajat olisivat Montessa nyt ajamassa rallia.MM-sarjassa Loeb (tai Hirvonen, sanoisi optimisti) voittaa, enkä näe pahaksi viaksi Meeke'in puuttumista (joskaan siitä haittaakaan tuskin olisi). Vaan jos Meeke voittaisi maailmanmestaruuden, ja Loeb ajelisi jossain IRC:ssä, hiukkasen ontoltahan se tuntuisi.
Käy minulle.En kieli poskessa -heitollani hakenut Monte Carloa takaisin nykyiseen MM-sarjaan, vaan kerrasta poikki -mestaruussarjaa.
Ei löydy ilman?
Miten minusta vaikuttaa, että tämä IRC kuitenkin on hakenut oppia aika paljon muista rallisarjoista. Pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta formaatti on kovin tutun näköinen.En oikein pidä moottoriurheilussa siitä, että haetaan oppia toisten kustannuksella, koska se yleensä tarkoittaa automaattisesti sitä, ettei opin antaja koskaan saa edes kiitosta.
Kyllä sinä tiedät mitä minä tarkoitin.Miten minusta vaikuttaa, että tämä IRC kuitenkin on hakenut oppia aika paljon muista rallisarjoista. Pieniä yksityiskohtia lukuunottamatta formaatti on kovin tutun näköinen.