Virgin VR-01

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Tykkään auton keulasta tosi palon! :ahem: Tollanen sharppi ja simppeli ohjus! :alppu:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kukapa olisi uskonut, että Manorilla on auto ensimmäisenä valmiina.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jenkkitallilla oli Manoriin vuosi etumatkaa. :thumbfh:
Ainakin tämän ensimmäisen välietapin saavuttamisessa oli oiva veto jättää ne kalliit ja aikaavievät tuulitunnelikokeet omaan arvoonsa. Se on tätä päivää, että kehitys tehdään täysin CFD:llä. Jatkossa sitten kun lähdetään lisää suorituskykyä hakemaan, olisi hyvä hakea tulosten oikeellisuudelle varmistusta tunnelista. Muuten ei ole asiaa kärkikymmenikköön.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jatkossa sitten kun lähdetään lisää suorituskykyä hakemaan, olisi hyvä hakea tulosten oikeellisuudelle varmistusta tunnelista.
Tai käydään ostamassa purkki vihreää maalia. ;) Tuulitunneli kun ei kuitenkaan vastaa rataolosuhteita.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
Varmasti isot tallit käyttää CFD simulointia yhtälailla kuin tämä Manor/Virgin, ero on vaan siinä että niillä isoilla talleilla on pätäkkää käyttää myös sitä tuulitunnelia vertailu pohjana. Toivotaan kuitenkin että Virginin auto olisi kilpailukykyinen...
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
Tällä saattais olla myös jonkinlaisia seuraamuksia lentokoneissa. Mene ja tiedä.:tongue:
Itse miettinyt tässä juurikin tätä Virginin avaruuskytköstä ja luulisin, että eritoten Virgin galacticin kautta voi olla tietokonemallinnuksista aika paljon osaamista.

Jos jollain yhtiöillä on aerodynamiikasta osaamista niin nimenomaan lentoyhtiöillä ja miksei sitä sitten olisi avaruustekniikkaan keskittyvällä yrityksellä. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Itse miettinyt tässä juurikin tätä Virginin avaruuskytköstä ja luulisin, että eritoten Virgin galacticin kautta voi olla tietokonemallinnuksista aika paljon osaamista.

Jos jollain yhtiöillä on aerodynamiikasta osaamista niin nimenomaan lentoyhtiöillä ja miksei sitä sitten olisi avaruustekniikkaan keskittyvällä yrityksellä. :)
Kyllä se tieto kuitenkin taitaa paremmin löytyä koneiden valmistajilta kuin liikennöitsijöiltä. ;)

Virgin Galactic ei itse asiassa rakenna koneitaan itse, vaan tilaa ne The Spaceship Companylta, jonka Virgin Group kyllä osin omistaa. Se tietotaitopuoli tulee kuitenkin toiselta omistajalta, Scaled Compositesilta ja erityisesti sen perustajalta Burt Rutanilta, joka on aika velho suunnittelijaksi. Hän suunnitteli näiden avaruusalusten lisäksi mm. lentokoneen, jolla ensimmäisenä lennettiin maapallon ympäri tankkaamatta.

Hyödynnetäänkö Scaled Compositesin osaamista kilpa-autosuunnittelussa onkin sitten toinen juttu, kun olettaisin Wirthin kuitenkin olevan sillä saralla huomattavasti osaavampi.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Siis onhan autourheilu hyödyntänyt lentokonefirmojen tietotaitoa jo ties kuinka kauan. Äkkiseltään tulee mieleen mm. Dassault ja Peugeot 905.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Siis onhan autourheilu hyödyntänyt lentokonefirmojen tietotaitoa jo ties kuinka kauan. Äkkiseltään tulee mieleen mm. Dassault ja Peugeot 905.
Jeps. F1:ssä EADS/Airbus tekee yhteistyötä Force Indian kanssa ja 1970-luvun Fittipaldien suunnittelussa avusti Brasilian kansallinen lentokonevalmistaja Embraer.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Onko tuo Robert Kubican nenä? :doubtful:
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Ja antiikkiahan ne ovat vasta sitten kun tallit lopettavat niitten käytön. :idea:
Kyllä. Silloin kun on käytössä sellaiset henkilö- ja talousresurssit kuin huipputiimeillä, hyödynnetään kaikkein parhaimmat ja edistyneemmät autonsuunnittelu/testausmahdollisuudet ja jos kerran tallit tunneleita käyttävät, ovat ne silloin todella nykyaikaista ja hyödynnettävissä olevaa tekniikkaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kyllä. Silloin kun on käytössä sellaiset henkilö- ja talousresurssit kuin huipputiimeillä, hyödynnetään kaikkein parhaimmat ja edistyneemmät autonsuunnittelu/testausmahdollisuudet ja jos kerran tallit tunneleita käyttävät, ovat ne silloin todella nykyaikaista ja hyödynnettävissä olevaa tekniikkaa.
Joo mutta viittasin omalla kommentilla oravanpyörään.

Sanoit, että tallit lopettaa tunneleiden käytön sitten kun ne ovat antiikkisia. Ja minä sanoin, että ne tunnelit ovat antiikkisia vasta kun tallit lopettavat niiden käytön. Eli eihän tunnelit koskaan muutu antiikkisiksi, tästä oravanpyörästä kun ei pääse antiikkiin..

No mitä tulee vielä tuohon quoteen, niin nykyaikaisiahan ne ovat koska tallit niitä käyttää, mutta hyödynnettävyydestähän me ei tiedetä.. Eikä välitetä..
 
Ylös