Jo moottorit ärjyivät Malesiassa. Eipä suuria yllätyksiä näkynyt, Barbera nopea, Melnadri ei. Mutta vasta eka päivää ajettiin. Neloselta:
MotoGP-luokan tulokkaaksi viime kaudella kiirehtinyt Mika Kallio debytoi vauhdikkaasti Ducati GP10-pyörän puikoissa vuoden ensimmäisenä testipäivänä helteisessä Malesiassa. Lämpötila kipusi Sepangissa yli 30 asteeseen ja radan pinnasta sitä löytyi vielä parikymmentä enemmän.
Pramac Racing-tiimin vielä mustanpuhuvalla pyörällä ajanut suomalaiskuljettaja kiersi 5,5 kilometrin mittaisen radan torstaina nousujohteisesti 70 kertaa, eli useammin kuin kukaan muu.
Nopein kierros kulki ajassa 2.02,987, joka oikeutti yhdeksänteen sijaan. Kallion paras aika syntyi hänen viimeisellä kierroksellaan vähän ennen kuin taivaalta alkoi ripotella sadepisaroita.
“20 asteen pakkasesta
40 asteen lämpöön!”
- On aina hienoa palata radalle, mutta tänään oli todella vaikeaa: Suomessa oli pakkasta miltei 20 astetta ja täällä lämpöä lähes 40 astetta. Päivä oli raskas ja kaipaan nyt pitkät yöunet ollakseni kunnossa perjantaina, pudotteli Kallio.
Kallio vaikutti kuitenkin varsin tyytyväiseltä siihen, mitä hän sai radalla aikaan.
- Pyörä on kehittynyt merkittävästi viime kauteen nähden. Siitä kiitos kuuluu uudelle moottorille. Olen vakuuttunut siitä, että suunta on oikea kohti hyvää kautta. Huippunopeutta ja tehoa on himpun verran vähemmän, mutta moottorin vääntöalue on vastaavasti laajempi.
Uuvuttavan session parhaasta vauhdista vastasi hallitseva maailmanmestari, ennen testien alkua uutta Yamahaansa esitellyt Valentino Rossi pysäyttämällä kellot ajassa 2.01.411. Kallio jäi kärjestä 1,5 sekuntia.
- Ekana päivänä vedin vielä perussäädöillä uuteen pyörään tuntumaa hakien. Perjantaina kokeilen tehdä suurempia säätömuutoksia etupäähän ja muuttaa myös pyörän painopistettä. Saan myös käyttööni erilaisia seoksia takarenkaan osalta, joten silloin on eväät kovempiin kierrosaikoihin, suunnitteli Kallio.
Kallion uusi, aamupäivällä kertaalleen kaatunut tiimikaveri Aleix Espargaro ehti 11:nneksi reilun kymmenyksen suomalaisesta. Espargaro kirjautti tililleen Rossin tavoin 54 kierrosta.
Espargaro: “Apua!”
Espargaro on tottunut Espanjassa lämpimiin keleihin, mutta Sepangin helle ja korkea ilmankosteus oli hänellekin jo liikaa.
- Apua, täällä on uskomattoman kuuma!
Espargaro oli kuitenkin hänkin iloinen siitä, miten pyörä käyttäytyi.
- Ensivaikutelma pyörästä on varsin hyvä. Se ei ole enää yhtä aggressiivinen kiihdytyksissä. Ajoittain tuntuu, että tehoa ei olisi tarpeeksi, mutta siitä huolimatta pyörä on vähintäänkin yhtä nopea kuin viime vuonna. Tämä merkitsee isoa askelta eteenpäin.
Rossilla reipas
ero muihin
Rossi kukisti toiseksi ajaneen Ducatin Casey Stonerin puolella sekunnilla. Kolmantena kuljettajana alla 2.02:n kierrosajan alitti Yamahan satelliittitiimin Colin Edwards: 2.01,932.
Loris Capirossi säväytti Suzukillaan neljäntenä ennen Rossin tiimikaveria Jorge Lorenzoa, joka jäi pohjista 0,7 sekuntia.
Lorenzon ja Kallion väliin kiilasivat Hondan tehdastiimin kuljettajat Andrea Dovizioso ja Dani Pedrosa, sekä Stonerin tiimikaveri Nicky Hayden. Hayden oli vajaat kaksi kymmenystä Kalliota edellä.
Barbera nopein tulokas
Viides Ducati-kuljettaja, Aspar-tiimin Hector Barbera oli tulokkaiden nopein sijoittumalla heti Kallion jälkeen kymmenenneksi. Kallio kukisti Barberan 43 tuhannesosalla.
- Ajoin alussa kuin 250-kuutioisella, vaikka olinkin jo aiemmin ehtinyt tottua MotoGP-pyörään. Pystyin kuitenkin parantamaan suoritustani nousujohteisesti tehtyäni muutoksia säätöihin. Odotin, että leveällä Sepangin radalla olisi helpompi ajaa, mutta totuus osoittautuikin käänteiseksi, sillä kaikki tapahtuu tämän pyörän selässä niin nopeasti, puntaroi Barbera.
Uusien kuljettajien kuumimpana nimenä pidetty Ben Spies ajoi Yamahan satelliittitiimin kalustolla 12:nneksi 0,155 sekuntia Kallion takana.
Sepangin testit jatkuvat edelleen perjantaina.
Sepang, Malesia.
MotoGP-luokan 1/2 testipäivä:
1. Valentino Rossi, Yamaha 2.01,411
2. Casey Stoner, Ducati 2.01,902
3. Colin Edwards, Yamaha 2.01,932
4. Loris Capirossi, Suzuki 2.02,102
5. Jorge Lorenzo, Yamaha 2.02,165
6. Andrea Dovizioso, Honda 2.02,630
7. Nicky Hayden, Ducati 2.02,792
8. Dani Pedrosa, Honda 2.02,866
9. Mika Kallio, Ducati 2.02,987
10. Hector Barbera, Ducati 2.03,030
11. Aleix Espargaro, Ducati 2.03,133
12. Ben Spies, Yamaha 2.03,142
13. Randy de Puniet, Honda 2.03,456
14. Alvaro Bautista, Suzuki 2.03,558
15. Marco Simoncelli, Honda 2.03,563
16. Marco Melandri, Honda 2.03,609
17. Hiroshi Aoyama, Honda 2.03,651