Venäjän/Neuvostoliiton/Itä-Euroopan GP

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Stefanin mukaantulo kaatui aikoinaan juuri kiinnostuksen ja sponsorien puutteeseen... Itäblokissa Formulan kiinnostus on ollut aina melko vähäistä paitsi nyt voi olla toivoa tulevaisuudesta laajana Formulan Markkina-alueena.

Vaikka seuraava on off-topicia niin tällainen on ollut aina meidän itsepäinen naapurimme äreä Venäjän karhu.:D Berniellä oli Neuvostoliiton aikaan jo hinku saada sinne rataa... Vuonna 1980 Moskovan olympialaisten aikaan Bernie yhdessä Balestren kanssa meni itse Breznevin puheille keskustelemaan f1-radasta Moskovaan. Projekti epäonnistui. Vuonna 1982 Moskovan rataneuvotteluissa onnistuttiin ja rakennettiin 13 vuoteen ainoa Neuvostoaikainen f1-rata Moskovaan... Rata oli turvallisuudeltaan liian heikko ja kun sponsorit eivät suostuneet maksamaan sovittuja maksuja niin kisaa ei pidetty ja f1-väki kaikkosi alueelta.

Vuosien 1982-84 välillä Bernie järjesti Itäblokin maiden välisen mittelön radasta ja parhaimmaksi nousi jälleen Moskovan rata, mutta edelleen vanhoillisuus ja radan turvattomuus ja ahtaus tekivät pian Bernielle hallaa joten kisan kakkossijalle päätynyt Unkari sai järjestää kisan Budapestin keskuspuiston parkkipaikalla...:D Kaupungin isännät eivät suunnitelmasta tykänneet ja kun Bernie ehdotti radan siirtoa puiston vehreämmälle seudulle niin ympäristönsuojelijat ottivat nokkiinsa ja Bernie oli vähällä luopua koko hankkeesta vaikeuksien takia. Bernie kääntyi muiden vaihtoehtojen puoleen Itäblokin maissa ja parhaimmat vaihtoehdot olisivat olleet Tsekkosslovakian Brno tai Jugoslavian Rijekan rata jotka olivat tunnettuja moottoripyöräilyn MM-ajoista. Opatijan rataa tarjottiin myös, mutta se tuomittiin liian vanhanaikaiseksi.

Bernien käytyä vielä kerran listaa läpi hän kävi jopa itse Romanian diktaattorin Ceasusescun puheilla kysymässä Bukarestiin Budapestin tyylistä parkkipaikalle pykättävää rataa, mutta Ajatusten Tonava tyrmäsi idean ja näin tähän mennessä oli Berniellä oikeasti paha paikka.
Vuoteen 1986 mennessä Bernie oli saanut vakuutettua Unkarin silmäätekevät aina itse Presidentti Kadaria myöten joten rata pykättiin Hungaroringille. Moskovasta yritettiin vielä kerran saada kisaa, mutta ei edes Gorban 10 vuoden 200 miljoonan taalan diili kiinnostanut Bernietä koska rataa ei olisi muutettu ja neljä vuotta aiemmin tulleet maksuhäiriöt olivat tuoreena mielessä niin rata jäi unohduksiin...

Vuonna 1995 Moskovassa alettiin suunnitella jälleen f1-kisaa ja tätä varten rakennettiin kaksi rataa joiden pitäisi vieläkin olla pystyssä ellei niitä ole sitten purettu... Kyseiset radat olivat melko ahtaita, mutta erittäin nopeita suoria radoilla oli. Jälleen kerran hankkeet kaatuivat sponsorien vähyyteen ja vaikka turvallisuutta oli parannettu niin Berniellä oli jo monta hyvää kisaa ja niistä ei haluttu luopua. Vuonna 1998 Venäjän GP oli lähellä toteutua sillä kauden toiseksi viimeiseksi kisaksi kaavailtua Korean GP:tä ei saatu talousvaikeuksien takia pidettyä ja Shanghain radalla ei myöskään ajettu ja Etelä-Afrikan Kyalamin radalla ei sponsorien ja turvallisuuden takia menty ajamaan... Hanke kaatui siihen, että Moskovan radalla ei ollut FIA:n turvaluokitus taaskaan riittävässä kunnossa ja rataa ei oltu ilmoitettu mahdollisena korvaavana kisana riittävän ajoissa joten se siitä...

Vuonna 2000 Venäjällä heräsi taas into kun vihdoin ja viimein Moskovasta tajuttiin laajentaa ratavalikoimaa ja ratoja tai niiden alustoja pykättiin myös Pietariin ja Sotsiin lähelle tulevaa Talviolympialaisten pitopaikkoja... Muistaakseni vuonna 2000 Mika Häkkinen kävi myös ajamassa näytösajoa Moskovan torilla ja myös vanhalla vuoden 95 radalla jota Häkkinen kehui hyväksi jokseenkin ajolinjoja erittäin vähiin rajoittavaksi ja liukkaaksi radaksi jossa kuljettajan todelliset taidot punnittaisiin. Näiden vuosien aikana Venäjän GP voi pian nousta oikeaksi sillä sarjassa on ollut kaksi venäläistä testikuskia ja venäläinen tiimi ja Vitali Petrovin noustua kisakuskiksi Venäjän markkinoita voidaan pian hyödyntää niin saisi myös Berniekin ennen eläkkeelle lähtöään vielä Moskovan GP:n unelman toteen.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vuonna 1982 Moskovan rataneuvotteluissa onnistuttiin ja rakennettiin 13 vuoteen ainoa Neuvostoaikainen f1-rata Moskovaan...

Vuonna 1995 Moskovassa alettiin suunnitella jälleen f1-kisaa ja tätä varten rakennettiin kaksi rataa joiden pitäisi vieläkin olla pystyssä ellei niitä ole sitten purettu...
Kerro ihmeessä lisää. Tietääkseni Moskovan alueella on tällä hetkellä tasan yksi moottorirata ja se on avattu vuonna 2006. Aikaisemminki samalla paikalla Mjatškovossa ajettiin kilpaa, mutta vanha rata käytti osittain viereisen lentokentän kiitorataa. ADM:n (Avtodrom Moskva) kumpikaan versio ei ole lähelläkään F1-rataa. Lisäksi Moskovan alueella on ajettu kilpaa muutamalla erilaisella katuradalla, lentokentällä ja autoteollisuuden käyttöön suunnitellulla Dmitrovin testiradalla.

Neuvostoliiton moottoriradat sijaitsivat Leningradissa, Gruusian Rustavissa ja Latvian Riiassa. Näistä vain Rustavi on varsinainen pysyvä rata. Riian Bikernieki kulkee puistopolkuja pitkin ja Pietarin jo purettu Nevaring katuja Kirovin stadionin vieressä.

Erilaisia suunnittelun asteelle jääneitä F1-ratoja Venäjällä on kymmenkunta, mutta mitään niistä ei ole rakennettu. Tälläkin hetkellä Moskovan lähistöllä on F1-rata-projekti käynnissä. Volokolamskiin pitäisi valmistua Moscow Raceway -niminen rata, joskaan alueella ei ole kukaan nähnyt mitään toimintaa sitten vuoden 2008, jolloin rakentaminen näennäisesti alkoi...

Jos jotain ratoja Moskovaan olisi tosiaan vuosina 82 ja 95 rakennettu, en ymmärrä miksei niitä olisi käytetty edes kansallisissa kisoissa.

Venäjän nykyiset moottoriradat ovat jo mainittu ADM ja Redring Krasnojarskissa Siperiassa. Ajokuntoiset, mutta keskeneräiset radat on lisäksi Kazanissa ja Nižni Novgorodissa. Näistä jälkimmäinen pitäisi olla valmis kisakäyttöön kesällä 2010.

Smolenskin seudulla on puolivalmis "tilkedromi" Verhedneprovskin kylässä, mutta rahat on loppu, eikä projekti etene. Moskovan Domodedovossa taas oli tarkoitus ajaa FIA GT:tä. Alun perin 2009 valmistuvaksi aiottu rata on uuden arvion mukaan valmis 2011... Tällä tontilla on kuulemma jopa tehty jotain (toisin kuin F1-radalla), mutta itse rataa ei ole kaiketi edes aloitettu.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vuonna 1995 rakennettuja ratoja käytettiin sittemmin kun niille ei tullut MM-arvoa niin niillä ajettiin talvisaikaan paikallisia jäärata-sarjojen kisoja ja kesäisin karting-kisoja... Vuoden 1982 rata taas taidettiin raivata sittemmin pois jonkun ostoskeskuksen tieltä joka rakennettiin hieman ennen Hungaroringin radan valmistumista joten siellä ei paljoa ajettu... Pitää kaivaa noita arkistotietoja hieman tarkemmin esille lähiaikoina.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Neuvostoliiton moottoriradat sijaitsivat Leningradissa, Gruusian Rustavissa ja Latvian Riiassa. Näistä vain Rustavi on varsinainen pysyvä rata. Riian Bikernieki kulkee puistopolkuja pitkin ja Pietarin jo purettu Nevaring katuja Kirovin stadionin vieressä.
Lisäksi oli Kiovan Chaika,joka oli pysyvä rata. Ja Google Mapsin perusteella se on siellä vieläkin, nykyisin toki Ukrainassa.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
--- Unkari sai järjestää kisan Budapestin keskuspuiston parkkipaikalla...:D Kaupungin isännät eivät suunnitelmasta tykänneet ja kun Bernie ehdotti radan siirtoa puiston vehreämmälle seudulle niin ympäristönsuojelijat ottivat nokkiinsa ja Bernie oli vähällä luopua koko hankkeesta vaikeuksien takia.
Jotenkin mä epäilen tuota ympäristönsuojelijoiden osuutta... Itäblokissa ei nuo vihreät arvot eivät tavanneet olla kovassa arvossa ;)

Oli miten oli, puistoratakin oli ehdolla Unkarin GP:n paikaksi. Harmi, että valitsivat toisin, sillä Kansanpuisto (Népliget) olisi ollut hieno ja perinteikäs paikka Unkarin GP:lle, sillä puistossa järjestettiin auto- ja moottoripyöräkilpailuja vuosina 1936-1972. Ensimmäisen Unkarin GP:n vuonna 36 voitti Tazio Nuvolari Scuderia Ferrarin Alfa Romeolla.
Vuonna 1998 Venäjän GP oli lähellä toteutua sillä kauden toiseksi viimeiseksi kisaksi kaavailtua Korean GP:tä ei saatu talousvaikeuksien takia pidettyä ja Shanghain radalla ei myöskään ajettu ja Etelä-Afrikan Kyalamin radalla ei sponsorien ja turvallisuuden takia menty ajamaan... Hanke kaatui siihen, että Moskovan radalla ei ollut FIA:n turvaluokitus taaskaan riittävässä kunnossa ja rataa ei oltu ilmoitettu mahdollisena korvaavana kisana riittävän ajoissa joten se siitä...
1998 Korean GP:stä mulla ei ole mitään muistikuvaa, mikä ei tietenkään tarkoita, ettei sitä olisi suunniteltu... Sen sijaan Shanghaissa ei ollut rataa vuonna 1998. Kaupunkin kaksi moottorirataa (Shanghai International Circuit ja Tianma Circuit) valmistuivat 2004. Kertaalleen Kiinan GP on kyllä F1-kalenterissa aikaisemminkin ollut, mutta rata oli Zhuhaissa ja vuosi 1999. Rata ei kuitenkaan täyttänyt kaikkia vaatimuksia ja kisa tiputettiin kalenterista.

Turvaluokitusten puutteen sijaan 90-luvun Moskovan projektit taisivat kaatua siihen, ettei radoista yhtäkään koskaan rakennettu.
Vuonna 1995 rakennettuja ratoja käytettiin sittemmin kun niille ei tullut MM-arvoa niin niillä ajettiin talvisaikaan paikallisia jäärata-sarjojen kisoja ja kesäisin karting-kisoja...
Kartingia ja jäärataa F1-radalla? Tuon perusteella näistä GP-radoista taidettiin rakentaa pelkät parkkipaikat, jotka nekin luultavasti olivat jo valmiiksi olemassa.
Lisäksi oli Kiovan Chaika,joka oli pysyvä rata. Ja Google Mapsin perusteella se on siellä vieläkin, nykyisin toki Ukrainassa.
Ah. Aina unohtuu jotain. Tšaika on tosiaan olemassa ja edelleen käytössä. Rata on (tai ainakin vielä pari vuotta sitten oli) karmeassa kunnossa, eikä siitä voi käyttää kuin lyhyempää lenkkiä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
VM 3/82:ssa on artikkeli Neuvostoliiton autourheilusta ja siinä puhutaan kolmesta pysyvästä radasta. Nämä olivat Kiova, Riika ja Tbilisi. Riikaa pidettiin tuolloin parhaana "kun kysymyksessä ovat ajoneuvojen katsastus, varikkoalue ja asiantunteva yleisö." Riiasta kyllä puhutaan Kaupunginpuiston ratana, joten pysyvyydellä lienee tarkoitettu sitä, että kilpailut olivat säännöllisiä.

Tbilisi lienee sama kuin Oton mainitsema Rustavi, sillä kaupungit ovat suht lähellä toisiaan (n. 30 km:n päässä, mikä ei Neuvostoliiton kokoluokassa ollut mitään).
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2137
VM 3/82:ssa on artikkeli Neuvostoliiton autourheilusta ja siinä puhutaan kolmesta pysyvästä radasta. Nämä olivat Kiova, Riika ja Tbilisi. Riikaa pidettiin tuolloin parhaana "kun kysymyksessä ovat ajoneuvojen katsastus, varikkoalue ja asiantunteva yleisö." Riiasta kyllä puhutaan Kaupunginpuiston ratana, joten pysyvyydellä lienee tarkoitettu sitä, että kilpailut olivat säännöllisiä.
Tarkoitetaanko tuolla Riian radalla Bikerniekin rataa, vai kenties jotain muuta?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitetaanko tuolla Riian radalla Bikerniekin rataa, vai kenties jotain muuta?
"Riian Bikernieki" manitaan artikkelissa.

-Edit- Paikansin Rustavin Google Mapsistä. VM:ssä mainitun Tbilisin radan pituus ja kuvaus sopivat tähän.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Seuraava kusetus: Sotši. Enpä jaksa uskoa Venäjän GP:n toteutumiseen tälläkään kertaa.

Päivitettyä infoa Venäjän radoista (myös ei-F1):
  • "Smolenskin" Tilkedromi tehdään ilmeisesti sittenkin valmiiksi. Ensimmäinen kisa pitäisi olla FIA:n ratakuorma-autojen EM 8.8. tänä vuonna. Aikataulu vaikuttaa radalta otettujen kuvien perusteella varsin optimistiselta.
  • "Nižni Novgorodin" rata Bogorodskissa (22km NN:stä) avataan virallisesti 2.7.2010. Ensimmäinen kisa on RTCC-osakilpailu viikko avajaisten jälkeen.
  • Kazanin "Kanjoni" on kovassa käytössä (ratapäiviä, time attackia, driftausta yms), mutta rata on edelleen pahasti vaiheessa, eikä kelpaa kilpakäyttöön.
  • Moscow Racewayn viereiseen kylään on tehty uusi liittymä maantieltä. Mitään muuta ei olekaan tapahtunut sen jälkeen kun Ecclestone, Tilke ja Coulthard kävivät avaamassa työmaan vajaa pari vuotta sitten.
Ja sitten wanhoihin asioihin.
Riiasta kyllä puhutaan Kaupunginpuiston ratana, joten pysyvyydellä lienee tarkoitettu sitä, että kilpailut olivat säännöllisiä.
"Riian Bikernieki" manitaan artikkelissa.
Jep. Bikernieki on vähän samaan tapaan pysyvä rata kuin vaikkapa Albert Park. Rata kulkee puistossa/metsässä asvaltoitua "lenkkipolkua"...

Bikernieki on edelleen käytössä ja löytyy vaikkapa Google mapsista. Ratakartta (oikeammat nimet radoille (kumpikin käytössä) "Present Circuit" = autorata, "Original Circuit" = moottoripyörärata).
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Seuraava kusetus: Sotši. Enpä jaksa uskoa Venäjän GP:n toteutumiseen tälläkään kertaa.
Sotshin kisaan en usko ennenkuin sopimus GP:n järjestämisestä on tehty. Budjetti ja järjestelykomitea puuttuvat joten tuo uutinen jättää aivan liian paljon avoimia kysymyksiä. Antaa vain kuvan, että puhetta on ollut ja siinä kaikki.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tuolla rataketjussa on vähän sivuttu tätäkin aihetta.

Moskova haluaisi mahdollisen Venäjän GP:n itselleen. 2012 on tähtäin ja Tilke suunnittelee nopeimman katuradan ikinä... suunnitelmaksi se jääneekin.

Nyt Venäjällä on siis taas ainakin kaksi erillistä F1-projektia käynnissä: Moskova 2012 ja Sotši 2014.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Niin ilman parempaa tietoa tuntuu, että kaikki tilken suunnittelemat radat ovat maailman tylsimpiä. Onko vika sitten tilkessä vai ei paha sanoa.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
VM 3/82:ssa on artikkeli Neuvostoliiton autourheilusta ja siinä puhutaan kolmesta pysyvästä radasta. Nämä olivat Kiova, Riika ja Tbilisi. Riikaa pidettiin tuolloin parhaana "kun kysymyksessä ovat ajoneuvojen katsastus, varikkoalue ja asiantunteva yleisö." Riiasta kyllä puhutaan Kaupunginpuiston ratana, joten pysyvyydellä lienee tarkoitettu sitä, että kilpailut olivat säännöllisiä.

Tbilisi lienee sama kuin Oton mainitsema Rustavi, sillä kaupungit ovat suht lähellä toisiaan (n. 30 km:n päässä, mikä ei Neuvostoliiton kokoluokassa ollut mitään).

Kirjoitin Muut formulaluokat -puolelle Itä-Euroopan kilpasarjasta. Muistan lukeneeni 80-luvulla tuollaisen jutun Tekniikan Maailmasta

Ko. sarjaa varmaan ajettiin tässä ketjussa mainituilla radoilla
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kirjoitin Muut formulaluokat -puolelle Itä-Euroopan kilpasarjasta. Muistan lukeneeni 80-luvulla tuollaisen jutun Tekniikan Maailmasta

Ko. sarjaa varmaan ajettiin tässä ketjussa mainituilla radoilla
Täytyy jossain vaiheessa koittaa kaivaa 1980-luvun lopun VM:t esiin kun satun käymään porukoilla. Muistaakseni jossain niistä oli kattava juttu Itä-euroopan rata-autoilusta, erityisesti Formulaluokista.

Muistaakseni Bikerniekin rataa ainakin kehuttiin Neuvostoliiton selvästi parhaimmaksi ja lisäksi oli paljon tarinaa mm. Formula Estonia -luokasta.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Täytyy jossain vaiheessa koittaa kaivaa 1980-luvun lopun VM:t esiin kun satun käymään porukoilla. Muistaakseni jossain niistä oli kattava juttu Itä-euroopan rata-autoilusta, erityisesti Formulaluokista.

Muistaakseni Bikerniekin rataa ainakin kehuttiin Neuvostoliiton selvästi parhaimmaksi ja lisäksi oli paljon tarinaa mm. Formula Estonia -luokasta.
:thumbup: Referaattia niistä odotellessa. Hieno homma jos sulla on tallella vanhat lehdet vielä
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ja tämä profiiliko tarjoaa "nopeimman katuradan ikinä"? :confused:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Ainakin olisi oman näköisensä. Rata ylittää joen ja itsensä. Ei kovin yleistä moottoriradalle. Muutenhan toi on aika tylsä ysikymppisten ja suorien yhdistelmä. Tokassa mutkassa ei varmaankaan pystyisi ohittamaan ja tuskin tuolla toisessakaan neulansilmässä.

Tuskin toisi kuitenkaan kalenteriin mitään uutta, vaikka hieman erilainen rata onkin. Kiitos, mutta ei kiitos.
 
Ylös