CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15034
Stefanin mukaantulo kaatui aikoinaan juuri kiinnostuksen ja sponsorien puutteeseen... Itäblokissa Formulan kiinnostus on ollut aina melko vähäistä paitsi nyt voi olla toivoa tulevaisuudesta laajana Formulan Markkina-alueena.
Vaikka seuraava on off-topicia niin tällainen on ollut aina meidän itsepäinen naapurimme äreä Venäjän karhu. Berniellä oli Neuvostoliiton aikaan jo hinku saada sinne rataa... Vuonna 1980 Moskovan olympialaisten aikaan Bernie yhdessä Balestren kanssa meni itse Breznevin puheille keskustelemaan f1-radasta Moskovaan. Projekti epäonnistui. Vuonna 1982 Moskovan rataneuvotteluissa onnistuttiin ja rakennettiin 13 vuoteen ainoa Neuvostoaikainen f1-rata Moskovaan... Rata oli turvallisuudeltaan liian heikko ja kun sponsorit eivät suostuneet maksamaan sovittuja maksuja niin kisaa ei pidetty ja f1-väki kaikkosi alueelta.
Vuosien 1982-84 välillä Bernie järjesti Itäblokin maiden välisen mittelön radasta ja parhaimmaksi nousi jälleen Moskovan rata, mutta edelleen vanhoillisuus ja radan turvattomuus ja ahtaus tekivät pian Bernielle hallaa joten kisan kakkossijalle päätynyt Unkari sai järjestää kisan Budapestin keskuspuiston parkkipaikalla... Kaupungin isännät eivät suunnitelmasta tykänneet ja kun Bernie ehdotti radan siirtoa puiston vehreämmälle seudulle niin ympäristönsuojelijat ottivat nokkiinsa ja Bernie oli vähällä luopua koko hankkeesta vaikeuksien takia. Bernie kääntyi muiden vaihtoehtojen puoleen Itäblokin maissa ja parhaimmat vaihtoehdot olisivat olleet Tsekkosslovakian Brno tai Jugoslavian Rijekan rata jotka olivat tunnettuja moottoripyöräilyn MM-ajoista. Opatijan rataa tarjottiin myös, mutta se tuomittiin liian vanhanaikaiseksi.
Bernien käytyä vielä kerran listaa läpi hän kävi jopa itse Romanian diktaattorin Ceasusescun puheilla kysymässä Bukarestiin Budapestin tyylistä parkkipaikalle pykättävää rataa, mutta Ajatusten Tonava tyrmäsi idean ja näin tähän mennessä oli Berniellä oikeasti paha paikka.
Vuoteen 1986 mennessä Bernie oli saanut vakuutettua Unkarin silmäätekevät aina itse Presidentti Kadaria myöten joten rata pykättiin Hungaroringille. Moskovasta yritettiin vielä kerran saada kisaa, mutta ei edes Gorban 10 vuoden 200 miljoonan taalan diili kiinnostanut Bernietä koska rataa ei olisi muutettu ja neljä vuotta aiemmin tulleet maksuhäiriöt olivat tuoreena mielessä niin rata jäi unohduksiin...
Vuonna 1995 Moskovassa alettiin suunnitella jälleen f1-kisaa ja tätä varten rakennettiin kaksi rataa joiden pitäisi vieläkin olla pystyssä ellei niitä ole sitten purettu... Kyseiset radat olivat melko ahtaita, mutta erittäin nopeita suoria radoilla oli. Jälleen kerran hankkeet kaatuivat sponsorien vähyyteen ja vaikka turvallisuutta oli parannettu niin Berniellä oli jo monta hyvää kisaa ja niistä ei haluttu luopua. Vuonna 1998 Venäjän GP oli lähellä toteutua sillä kauden toiseksi viimeiseksi kisaksi kaavailtua Korean GP:tä ei saatu talousvaikeuksien takia pidettyä ja Shanghain radalla ei myöskään ajettu ja Etelä-Afrikan Kyalamin radalla ei sponsorien ja turvallisuuden takia menty ajamaan... Hanke kaatui siihen, että Moskovan radalla ei ollut FIA:n turvaluokitus taaskaan riittävässä kunnossa ja rataa ei oltu ilmoitettu mahdollisena korvaavana kisana riittävän ajoissa joten se siitä...
Vuonna 2000 Venäjällä heräsi taas into kun vihdoin ja viimein Moskovasta tajuttiin laajentaa ratavalikoimaa ja ratoja tai niiden alustoja pykättiin myös Pietariin ja Sotsiin lähelle tulevaa Talviolympialaisten pitopaikkoja... Muistaakseni vuonna 2000 Mika Häkkinen kävi myös ajamassa näytösajoa Moskovan torilla ja myös vanhalla vuoden 95 radalla jota Häkkinen kehui hyväksi jokseenkin ajolinjoja erittäin vähiin rajoittavaksi ja liukkaaksi radaksi jossa kuljettajan todelliset taidot punnittaisiin. Näiden vuosien aikana Venäjän GP voi pian nousta oikeaksi sillä sarjassa on ollut kaksi venäläistä testikuskia ja venäläinen tiimi ja Vitali Petrovin noustua kisakuskiksi Venäjän markkinoita voidaan pian hyödyntää niin saisi myös Berniekin ennen eläkkeelle lähtöään vielä Moskovan GP:n unelman toteen.
Vaikka seuraava on off-topicia niin tällainen on ollut aina meidän itsepäinen naapurimme äreä Venäjän karhu. Berniellä oli Neuvostoliiton aikaan jo hinku saada sinne rataa... Vuonna 1980 Moskovan olympialaisten aikaan Bernie yhdessä Balestren kanssa meni itse Breznevin puheille keskustelemaan f1-radasta Moskovaan. Projekti epäonnistui. Vuonna 1982 Moskovan rataneuvotteluissa onnistuttiin ja rakennettiin 13 vuoteen ainoa Neuvostoaikainen f1-rata Moskovaan... Rata oli turvallisuudeltaan liian heikko ja kun sponsorit eivät suostuneet maksamaan sovittuja maksuja niin kisaa ei pidetty ja f1-väki kaikkosi alueelta.
Vuosien 1982-84 välillä Bernie järjesti Itäblokin maiden välisen mittelön radasta ja parhaimmaksi nousi jälleen Moskovan rata, mutta edelleen vanhoillisuus ja radan turvattomuus ja ahtaus tekivät pian Bernielle hallaa joten kisan kakkossijalle päätynyt Unkari sai järjestää kisan Budapestin keskuspuiston parkkipaikalla... Kaupungin isännät eivät suunnitelmasta tykänneet ja kun Bernie ehdotti radan siirtoa puiston vehreämmälle seudulle niin ympäristönsuojelijat ottivat nokkiinsa ja Bernie oli vähällä luopua koko hankkeesta vaikeuksien takia. Bernie kääntyi muiden vaihtoehtojen puoleen Itäblokin maissa ja parhaimmat vaihtoehdot olisivat olleet Tsekkosslovakian Brno tai Jugoslavian Rijekan rata jotka olivat tunnettuja moottoripyöräilyn MM-ajoista. Opatijan rataa tarjottiin myös, mutta se tuomittiin liian vanhanaikaiseksi.
Bernien käytyä vielä kerran listaa läpi hän kävi jopa itse Romanian diktaattorin Ceasusescun puheilla kysymässä Bukarestiin Budapestin tyylistä parkkipaikalle pykättävää rataa, mutta Ajatusten Tonava tyrmäsi idean ja näin tähän mennessä oli Berniellä oikeasti paha paikka.
Vuoteen 1986 mennessä Bernie oli saanut vakuutettua Unkarin silmäätekevät aina itse Presidentti Kadaria myöten joten rata pykättiin Hungaroringille. Moskovasta yritettiin vielä kerran saada kisaa, mutta ei edes Gorban 10 vuoden 200 miljoonan taalan diili kiinnostanut Bernietä koska rataa ei olisi muutettu ja neljä vuotta aiemmin tulleet maksuhäiriöt olivat tuoreena mielessä niin rata jäi unohduksiin...
Vuonna 1995 Moskovassa alettiin suunnitella jälleen f1-kisaa ja tätä varten rakennettiin kaksi rataa joiden pitäisi vieläkin olla pystyssä ellei niitä ole sitten purettu... Kyseiset radat olivat melko ahtaita, mutta erittäin nopeita suoria radoilla oli. Jälleen kerran hankkeet kaatuivat sponsorien vähyyteen ja vaikka turvallisuutta oli parannettu niin Berniellä oli jo monta hyvää kisaa ja niistä ei haluttu luopua. Vuonna 1998 Venäjän GP oli lähellä toteutua sillä kauden toiseksi viimeiseksi kisaksi kaavailtua Korean GP:tä ei saatu talousvaikeuksien takia pidettyä ja Shanghain radalla ei myöskään ajettu ja Etelä-Afrikan Kyalamin radalla ei sponsorien ja turvallisuuden takia menty ajamaan... Hanke kaatui siihen, että Moskovan radalla ei ollut FIA:n turvaluokitus taaskaan riittävässä kunnossa ja rataa ei oltu ilmoitettu mahdollisena korvaavana kisana riittävän ajoissa joten se siitä...
Vuonna 2000 Venäjällä heräsi taas into kun vihdoin ja viimein Moskovasta tajuttiin laajentaa ratavalikoimaa ja ratoja tai niiden alustoja pykättiin myös Pietariin ja Sotsiin lähelle tulevaa Talviolympialaisten pitopaikkoja... Muistaakseni vuonna 2000 Mika Häkkinen kävi myös ajamassa näytösajoa Moskovan torilla ja myös vanhalla vuoden 95 radalla jota Häkkinen kehui hyväksi jokseenkin ajolinjoja erittäin vähiin rajoittavaksi ja liukkaaksi radaksi jossa kuljettajan todelliset taidot punnittaisiin. Näiden vuosien aikana Venäjän GP voi pian nousta oikeaksi sillä sarjassa on ollut kaksi venäläistä testikuskia ja venäläinen tiimi ja Vitali Petrovin noustua kisakuskiksi Venäjän markkinoita voidaan pian hyödyntää niin saisi myös Berniekin ennen eläkkeelle lähtöään vielä Moskovan GP:n unelman toteen.
Viimeksi muokattu: