Venäjän/Neuvostoliiton/Itä-Euroopan GP

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
-Edit- Mistä Wikipediasta sinä tuon 1962 bongasit, kun se ei löydy ainakaan englannin- tai liettuankielisestä?
Jaa'a. Varmaan jostain rinnakkaistodellisuudesta tai toisesta maailmasta. Englanniksi minä sen luulin wikistä lukeneeni, mutta 1960 tuolla näyttäisi seisovan. Taitaa olla englannin kielen tasossani parannettavaa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Liettuankielisessä Wikipediassa muuten annetaan tuon "uuden" radan rakentamisvuodeksi 1974, eikä 76, ja rataa kerrotaan rakennetun uusiksi myös 1987.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jaa'a. Varmaan jostain rinnakkaistodellisuudesta tai toisesta maailmasta. Englanniksi minä sen luulin wikistä lukeneeni, mutta 1960 tuolla näyttäisi seisovan. Taitaa olla englannin kielen tasossani parannettavaa.
Ainakin englanninkielisten numeroiden. :p
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Sotšin pormesteri Anatoli Pahomov kertoi muutama päivä sitten, ettei olympialaisten ja Venäjän Grand Prix'n järjestäminen samana vuonna pitäisi tuottaa ongelmia KOK:n epäilyksistä huolimatta. Radan on tarkoitus olla pääpiirteissään valmis n. vuotta ennen kisaa, eli 2013. Radan rakentaminen saadaan tehtyä loppuun olympialaisten jälkeen.

http://uk.reuters.com/article/idUKLDE6BF1H520101217

Pahomovin sanat on onnistuttu tulkitsemaan myös siten, että kisa saattaisi siirtyä vuoteen 2015: http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1624182&postcount=2596
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Unkarin kilpailusta tänä viikonloppuna tulee kuluneeksi 25 vuotta siitä kun ylipäätään ensimmäinen rautaesiripun takana ajettu kilpailu ajettiin. Kilpailu ajettiin toki aikoinaan 10.8.1986, mutta vuosia täyteen tänä vuonna tulee 25.

Tuona viikonloppuna Suomessa oli Mikkelin panttivankitilanne enemmän lehtien sivulla ja muutenkin f1-kilpailu jäi hieman vähemmälle huomiolle.

Unkarin rata oli alunperin ehdolla jo kaudella 1982. Kilpailukalenteriin rata ei ehtinyt vaan kyseisenä vuonna Bernie järjesti pääkohteensa Neuvostoliiton ja Itä-Euroopan kansandemokratioiden kesken kilpailun radasta. Moskovan kilpailu ei toteutunut ja kauden 1983 loppupuolella kilpailusta Itäblokissa kilpailivat käytännössä enää vain Tsekkosslovakia ja Unkari vaikka Jugoslavia oli kilpailussa vielä mukana. Lisäksi olivat toki vielä muutkin kansandemokratiat ja neuvostotasavallat, mutta pian niillä ei ollut enää sijaa.

Ehdokkaita Itäblokin kisalle ei toki puuttunut. Itä-Saksassa haluttiin mielellään toinen Saksan kilpailu korostamaan sosialismin paremmuutta. Kilpailupaikkoja ei ollut kuitenkaan montaa. Sachsenring ja Itä-Berliinin parkkipaikkarata olivat ainoita järjellisiä paikkoja.

Puolassa oli Varsovan parkkipaikkarata ja Bukarestissa Ajatusten Tonavan kotimaassa oli myös samanlaisia ideoita parkkipaikalla ajetusta kilpailusta. Bulgariassa olisi ollut Sofian parkkipaikkakisa. Neuvostoliiton lisäksi pieni Neuvosto-Viro ajatteli myös Keke Rosbergin voitettua mestaruuden niin rakentaa f1-radan 5-10 vuoden sisällä. Kaudella 1984 alkuvuodesta jäljellä olevista ehdokkaista kilpailussa oli enää vain Unkari, Tsekkosslovakia ja Jugoslavia.

Jugoslaviassa tarjolla oli Opatija ja parempi Rijekan rata. Molemmilla oli moottoripyöräkisoja ajettu ja rahaakin oli tarjolla. Tsekkosslovakiassa oli tarjolla Brno ja Bratislava Slovakian puolella. Näistä Brnolla oli paremmat tilat paddock-väelle ja sopimus useamman vuoden ajalta houkutteli. Tarjous oli parempi kuin Unkarin tai Jugoslavian vastaava. Lisäksi kummassakin maassa olisivat olleet pääkaupungeissa ajettavat parkkipaikkaradat.:eek:

Unkari oli kuitenkin kaikkein kiinnostavin paikka ja siellä oli muutamakin paikka. Budapestissä oli parkkipaikkarata ja kansallis/keskuspuistossa oli myös parkkipaikkarata joka oli muutettu jo aiemmin Nepligetiksi. Lisäksi oli myös Ferihegyn lentokenttärata.

Kansallispuiston kisaa ei nähty ja parkkipaikkarataakaan ei myös haluttu. Kisan siirtäminen Kansallispuiston vehreään alavaan laaksoon ei sopinut kaupungin suunnittelijoille ja Keke Rosbergin Elämä ja Ajot-kirjan mukaan myös Itä-Euroopan harvat ympäristösuojelijat saivat kuin ihmeen kaupalla vakuuttuneeksi kaupungin isännät formula-autojen saasteista.:D

Ainut ongelma oli aluksi raha, mutta Unkarissa oli Itäblokin rahavirrat auenneet jo 70-luvulla valtion sallittua ensiksi erittäin rajoitetun ja sittemmin huomattavasti lisääntyneen taloudellisen yksityisyritteliäisyyden. Toki valtio valvoi tuotantomääriä ja lisäksi yritykset saivat määrärahoja joiden puitteissa piti toimia. Lisärahan tarve piti olla perusteellinen ja se vaati paljon lupia ja byrokratiaa.

Rajoittettu vapaus oli kuitenkin Itäblokin toiseksi vapaimman maan talousvaltti. Vapainta talousedellytys oli Jugoslaviassa missä oli heikkoja kokoomushallituksia ja sosialismihallituksia Titon kuoltua. Hallitus kuitenkin näki f1-radassa tilaisuuden nähdä oman kiillotuksen ja keinon kääntää pois muita talousvaikeuksia. Sen takia Unkari sai nopeasti vapauksia luoda radan taloudelliset edellytykset ennätysajassa. Lisäksi Unkarin taloudelliset hallintoelimet vähensivät rajoituksia ja antoivat jopa vapaata luottoa radan rakentamista varten. Hallituksen takuilla tietenkin.

Tämän suunnitelman onnistuessa rata olisi voinut debytoida virkaatekevänä jo kauden 1984 toiseksi viimeisenä tai viimeisenä kisana koska Meadowlandsin korvaajaa tai Fuengirolan kohtaloa ei silloin tiedetty. Lopulta paikka löytyi Mogyorodin ja Kerepestarcsan kylien välistä jossa oli moottoritie 20 kilometriä Budapestistä koiliseen.

Helmikuussa 1985 Jugoslavia luopui ja jäljelle jäivät vain Brno Bratislavan vetäydyttyä ja uusi rata josta ei vielä tiedetty nimeä. Rakennustyöt kestivät 7 kuukautta. Radan valmistuttua sitä ei vielä avattu ja lopulta Bernie päätti lokakuussa 1985 Unkarin hallituksen ja Presidentti Kadarin suostuttua rahoittamaan kisaa avoimesti ottaa Unkarin kisan Brnon sijaan. Syynä olivat myös tiukentuneet FISA:n ratakriteerit moottoripyöräratojen ja f1-ratojen suhteen. Lopulta Hungaroringin nimen saanut rata avattiin kesäkuussa 1986 ja ensimmäinen kilpailu pidettiin 10.8.1986.

Tämän jälkeen olemme saaneet nauttia 25 vuotta Unkarista ja vahvasokeriset omenamehut ovat vaihtuneet limonadeihin ja paljon muuhunkin. Silloin tällöin radan tylsyydestä huolimatta on nähty myös hienoja kisoja. Aluksi sillä oli omat vaikeutensa ja kisasta piti tulla katastrofi.

Kilpailu oli pitkään mm-sarjan alhaisinta hintaa nauttinut kilpailu. Lopulta sinne tuli yli 200 000 katsojaa. Sen jälkeen kun yksi kilpailu oli otettu niin Itä-Euroopan muiden maiden oli vaikea vakuuttaa Bernietä olevansa parempia. Neuvosto-Eestinkin rataprojekti TallinnaRing kaatui vuosien 1989-1990 taitteessa taloudellisiin vaikeuksiin ja Neuvostoliiton omat ratasuunnitelmat kaatuivat myös omiin mahdottomuuksiinsa. Nykyään Itä-Euroopassa on toki paikkoja joilla voitaisiin kilpailla aivan lähitulevaisuudessa ja Bernien oma unelma Venäjälläkin ajettavasta kilpailusta saattaa vielä toteutua. Voi loppuun sanoa näin, että Boldog Születesnapot Hungaroring!:alppu:
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Unohdit tuosta Unkarista tuon legendaarisen 90-luvun. Spärdärin katkuiset yöt, jolloin viina virtasi ja lastulevykopit tärisi. Aamulla radalle matkatessa piti katsoa astuuko rikkinäiseen pulloon vai käytettyyn kortsuun. Muistan kun talsin tuolla leirintäalueen myyntikojujen keskellä aika-ajojen jälkeen (Häkkisen ajaessa tuolloin paalulle ja sitten myöhemmin kisassa voittoon) etsien epätoivoisesti jotain ruokaa ostettavaksi ja ystävälliset hieman viiksekkäät tylleröiset tarjosi jo jälkiruoaksi torttua halpaan hintaan. Eltaatuneen "kanan" ostaminen helläksi hetkeksi olisi ollut helpompaa kuin grillatun broilerin syötäväksi. Tosin molemmista olisi varmaan tullut yhtä kipeäksi. Oi niitä aikoja :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kaivetaan tämäkin toikki noin 2 vuoden jälkeen taas esille.

Unkarin kilpailujen pitopaikaksi jo aiemmin mainittujen ratojen ohella oli myös kaksi mahdollista pitopaikaa vuodeksi 1986 tai 1987. Unkarilaisen Automotorin mukaan Hungaroringin ohella vuoden 1985 lokakuussa Unkariin oli lähivuosiksi tarjolla Hungaroringin lisäksi kaksi muuta paikkaa ja rataa pitää f1-kilpailu.

Tapiobicskessä ja Velencei-tossa oli kaksi rataa mistä olisi voitu muokata f1-kelpoiset radat. Lisäksi Nepliget Parkiin eli Kansallispuistoon suunniteltiin edelleen ja Hungaroringin mahdollisesti peruuntuessa tai flopatessa uutta f1-kelpoista rataa.

Lopulta Unkarin hallituksella alkoi olla rahapulaa heti vuoden 1986 jälkeen akuutisti sosialismin alkaessa sortua ja lisäksi Bernie Ecclestone oli saanut haluamansa.

Yksi Grand Prix rautaesiripun takana tai Itä-Euroopassa yleensäkin oli jo tarpeeksi. Toista ei silloin joko kaivattu tai ei vain ollut mahdollisuutta pitää.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Kaivetaan tämäkin toikki noin 2 vuoden jälkeen taas esille.

Unkarin kilpailujen pitopaikaksi jo aiemmin mainittujen ratojen ohella oli myös kaksi mahdollista pitopaikaa vuodeksi 1986 tai 1987. Unkarilaisen Automotorin mukaan Hungaroringin ohella vuoden 1985 lokakuussa Unkariin oli lähivuosiksi tarjolla Hungaroringin lisäksi kaksi muuta paikkaa ja rataa pitää f1-kilpailu.

Tapiobicskessä ja Velencei-tossa oli kaksi rataa mistä olisi voitu muokata f1-kelpoiset radat. Lisäksi Nepliget Parkiin eli Kansallispuistoon suunniteltiin edelleen ja Hungaroringin mahdollisesti peruuntuessa tai flopatessa uutta f1-kelpoista rataa.

Lopulta Unkarin hallituksella alkoi olla rahapulaa heti vuoden 1986 jälkeen akuutisti sosialismin alkaessa sortua ja lisäksi Bernie Ecclestone oli saanut haluamansa.

Yksi Grand Prix rautaesiripun takana tai Itä-Euroopassa yleensäkin oli jo tarpeeksi. Toista ei silloin joko kaivattu tai ei vain ollut mahdollisuutta pitää.
Muistelisin, että tuo 1985 kaavailtu Budapestin puistokaturata olisi ollut suunnitelmissa Varosliget -puistoon, ei Nepligetiin.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Täytyy jossain vaiheessa koittaa kaivaa 1980-luvun lopun VM:t esiin kun satun käymään porukoilla. Muistaakseni jossain niistä oli kattava juttu Itä-euroopan rata-autoilusta, erityisesti Formulaluokista.

Muistaakseni Bikerniekin rataa ainakin kehuttiin Neuvostoliiton selvästi parhaimmaksi ja lisäksi oli paljon tarinaa mm. Formula Estonia -luokasta.
Oletko saanut kaivettua nämä? Raportti kiinnostaisi vieläkin kovasti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minulla olisi tässä kaksi VM:ssä ollutta rautaesiripun takaista moottoriurheilua käsittelevää juttua. Numeroista 3/82 ja 9/84. Tänään en ehtinyt töissä skannata, mutta jos huomenna ehtisi. Jos Sue_me muistelee varmasti juttunsa olleen 80-luvun lopulta, niin pitänee kaivella myöhempiäkin vuosikertoja. Ne kun ovat minulla tässä aika näppärästi käsillä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Minulla olisi tässä kaksi VM:ssä ollutta rautaesiripun takaista moottoriurheilua käsittelevää juttua. Numeroista 3/82 ja 9/84. Tänään en ehtinyt töissä skannata, mutta jos huomenna ehtisi. Jos Sue_me muistelee varmasti juttunsa olleen 80-luvun lopulta, niin pitänee kaivella myöhempiäkin vuosikertoja. Ne kun ovat minulla tässä aika näppärästi käsillä.
1988 vuosikerrasta löytyy ne mitä olen tässä mainostanut. Itseltä vaan skanneri uupuu..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
1988 vuosikerrasta löytyy ne mitä olen tässä mainostanut. Itseltä vaan skanneri uupuu..
"Ne"? Kaksi juttua?

Kävin läpi -88 sisällysluettelot (kahdesti), eikä niissä ollut juttua itäformuloista. Tosin kaksi numeroa (8 ja 12) eivät olleet vuosikertakotelossaan, joten ehkä jutut löytyvät niistä. On nekin minulla täällä jossain, kunhan jaksan kaivaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
"Ne"? Kaksi juttua?

Kävin läpi -88 sisällysluettelot (kahdesti), eikä niissä ollut juttua itäformuloista. Tosin kaksi numeroa (8 ja 12) eivät olleet vuosikertakotelossaan, joten ehkä jutut löytyvät niistä. On nekin minulla täällä jossain, kunhan jaksan kaivaa.
Heh, vanhan muisti on vaan sinnepäin.

Numerosta 1-89 löytyy sivulta 20-24.


Lisäksi jossain lehdessä oli formula estonia -kalustosta asiaa. Täytyy tutkia tarkemmin. Voi toki olla, että kyseessä oli aikalainen Tekniikan Maailma -numerokin. :D Elävä muistikuva kuitenkin, että värikuvaa siitäkin kalustosta löytyy.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh, vanhan muisti on vaan sinnepäin.

Numerosta 1-89 löytyy sivulta 20-24.
Got it!
Lisäksi jossain lehdessä oli formula estonia -kalustosta asiaa. Täytyy tutkia tarkemmin. Voi toki olla, että kyseessä oli aikalainen Tekniikan Maailma -numerokin. :D Elävä muistikuva kuitenkin, että värikuvaa siitäkin kalustosta löytyy.
Estoniasta puhutaan jo noissa aiemmin mainitsemissani ja myös 89-jutussa, mutta mustavalkoisin kuvin. Kai ne pitää vielä käydä läpi välivuodetkin, mutta taitaa jäädä myöhemmäksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tässäpä nämä nyt ovat (pdf-muodossa):

3/82 Autourheilu Neuvostoliitossa: Suuressa maassa tapahtuu
9/84 Ystävyys-Cup: Omin voimin
1/89 Autourheilu 1988 NL:ssä: Rajapuomit murtuvat
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Joko ryssät oligarkkiensa pelimerkkien myötävaikutuksella vihdoin saavat kolmenkymmenen vuoden odotuksen jälkeen F1-kisansa Sotšin olympiakaupunkiin ensi vuonna? Sochi Olympic Park Circuit

Vääristää mm. eurooppalaisessa jääkiekossa, jalkapallossa ja muussakin urheilussa pahoin kilpailua tuo oligarkien osittain hämäräperäinenkin raha ja merkkejähän on KHL-sarjan osalta rahanpesusta ja rahojen valumisesta ns. veroparatiiseihin. Tuo rahanpesu on ollut arkipäivää jo vuosia myös Suomessa. Uusi Suomi - KL: Venäläiset pesevät rahojaan Suomessa - poliisi voimaton

"Varoja laillistetaan sijoittamalla niitä Suomeen, harjoittamalla liiketoimintaa tai kiinteistökauppojen avulla."
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kyllä ainakin mahdollisuudet Venäjän Grand Prixiin ovat erittäin vahvat. Sitten eri asia tietysti vielä Itävallan kilpailun vahvistuttua kalenteriin onkin mahdollinen tila tai tilanpuute. Joku kilpailu varmasti joutuu antamaan tilaa sillä kilpailujen määrä taitaa ylittää 20:n rajan.

Etenkin Itävallan ja mahdollisesti vielä New Jerseyn tullessa mukaan. Sen rataprojekti on mennytkin suunnitelmien mukaan. Mitä nyt amerikkalaiset ovat olleet vähän käärmeissään hinnoista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Vaikka ei sinällään aihetta koskekaan niin Erkki Mustakarin lopettaessa näillä näkymin kommentaattorin työnsä paikan päältä tuleekin sitten myös päätös Mustakarin 27 vuoden mittaiselle Hungaroringinkin taipaleelle. Unkarin kilpailu kun on ollut hänen urallaan pisin yksittäinen kilpailumaa jossa hän on ollut paikan päällä jo ensimmäisestä kilpailusta lähtien.

Mustakari oli siellä jo kauden 1986 ensimmäisessä kilpailussa ja myös vuosina 1987-1989 huolimatta vielä tuolloin työskentelyistä muissa ympyröissä. Alkuvuosina tuo Unkarin kilpailu oli vielä Yleisradion kilpailu, mutta sittemmin vuodesta 1993 MTV3:n lähettämä kilpailu.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Tänä päivänä onkin aiemmin aamulla mainitsemani toteamuksen nimissä tullut kuluneeksi 35 vuotta ensimmäisestä Itä-Euroopan Grand Prixistä kun tuolloin eli 10.8.1986 ajettiin Unkarin Hungaroringin radalla.

Kaikki oli mahdollista pohjimmiltaan kiitos vuonna 1970 alkaneen Unkarin talouspolitiikan suunnan muutoksen.

Vuodesta 1974 alkaen alkoivat ensimmäiset erittäin hatarat suunnitelmat Unkarin Grand Prixistä lähinnä äärimmäisenä ajatuksena kiitos maan Liikenneministeriön ja Kulttuuri- ja urheiluministeriön saamien ylimääräisten rahaluottojen ja yleisliikehdinnän pohjalta.

Yleinen moottorirata oli tavoite, mutta myös katurata olisi kelvannut.

Velencei-tossa Budapestin ja Balaton-järven lähellä olisi ollut yksi paikka, mutta sitä ei oikein haluttu käyttää eikä siten vuosien 1974-1979 aikana mitään kunnon liikehdintää alkuinnostuksen jälkeen tapahtunut.

Vuodesta 1980 lähtien yritettiin vielä kerran Velencei-tosta tehdä pitkin 1980-lukua Unkarin Grand Prixin pitopaikka, mutta se tai sen lähiseudut pelättiin nähtävän liian syrjäisenä niin ison tapahtuman pitoon.

Pelko oli hieman sama kuin mitä kerran esimerkiksi Dijon-Prenoisilla ja Magny-Coursilla Ranskassa on ollut.

Tapiobicskessä näytti Unkarin Grand Prix toteutuvan vuosien 1980-1982 aikana tulevaisuutta ajatellen parhaiten kun se sai Velencei-ton yritykseen nähden enemmän luottoa moottoriratana ja sijainti oli vain 25 kilometriä Budapestista itään.

Sittemmin vuosille 1982-1985 ja etenkin vuosille 1982-1984 riitti taistoa Varosligetin ja Nepligetin välillä, mutta nämä kaatuivat milloin mihinkin syyhyn joista hauskimmista päästä olivat Unkarin Metsähallituksen puunkorjuuongelmat ja Keke Rosbergin Elämä ja Ajot-kirjan mukaan myös Itä-Euroopan harvat ympäristösuojelijat.

Välillä noilla radoilla olisi ollut pelottavankin kapeaa ja välillä hyvinkin leveää ajaa riippuen tietenkin teiden käyttömäärästä kisassa.

Kesäkuulta elokuulle 1985 mennessä Unkarin Grand Prix olisi voinut toteutua sittenkin, mutta suunnitelmia piti olla nopeasti vuotta 1986 ajatellen.

Vuoden 1985 lopulla Hungaroring luotiin ja 1986 olikin valmista.

Tosin oikea nimi olisi ollut Szilasliget, mutta F1:n kansainvälisyyttä ja unkarilaisten yhteisöllisyyttä ajatellen otettiin sittemmin nimeksi kansainvälisesti paremmalta kuullostava Hungaroring ja rata vielä kerran myös muokattiin hylkäämällä siitä pidempi pääsuora, osin myös pidemmät takasuorat ja lisäämällä myöhemmin hyvinkin vihattu shikaani.

Kisa oli romuttua välillä myös liian rajun rakennusvaiheen maankäyttöongelman vuoksi jolloin maaperääkin muokattiin lähiseuduille varsin uusiksi kun se oli melkein liiankin pehmeää verraten vaikkapa Tapiobicskeen ja Velencei-tohon joten siinä mielessä rata oli onnistunut kompromissi.

Ratasuunnitelmia oli kaikkiaan 15 kappaletta ja yksi valittiin.

Näistäkin tosin vain 11 kappaletta todella lopulta oli sellaisia ihan vakavissaan F1-puolelle ajateltuja ja loput eivät ihan niin paljon.

Eniten kisa yritettiin sada Nepligetiin minne yritettiin viidenkin eri kappaleen verran ellei enemmänkin saada kisa sinne.

Vähiten kisa yritettiin saada tosiaan aika syrjäisillekin paikkakunnille Unkariin.

Loppuun voi sanoa näin, että Boldog Születesnapot Hungaroring!
 
Ylös