Unkarin kilpailusta tänä viikonloppuna tulee kuluneeksi 25 vuotta siitä kun ylipäätään ensimmäinen rautaesiripun takana ajettu kilpailu ajettiin. Kilpailu ajettiin toki aikoinaan 10.8.1986, mutta vuosia täyteen tänä vuonna tulee 25.
Tuona viikonloppuna Suomessa oli Mikkelin panttivankitilanne enemmän lehtien sivulla ja muutenkin f1-kilpailu jäi hieman vähemmälle huomiolle.
Unkarin rata oli alunperin ehdolla jo kaudella 1982. Kilpailukalenteriin rata ei ehtinyt vaan kyseisenä vuonna Bernie järjesti pääkohteensa Neuvostoliiton ja Itä-Euroopan kansandemokratioiden kesken kilpailun radasta. Moskovan kilpailu ei toteutunut ja kauden 1983 loppupuolella kilpailusta Itäblokissa kilpailivat käytännössä enää vain Tsekkosslovakia ja Unkari vaikka Jugoslavia oli kilpailussa vielä mukana. Lisäksi olivat toki vielä muutkin kansandemokratiat ja neuvostotasavallat, mutta pian niillä ei ollut enää sijaa.
Ehdokkaita Itäblokin kisalle ei toki puuttunut. Itä-Saksassa haluttiin mielellään toinen Saksan kilpailu korostamaan sosialismin paremmuutta. Kilpailupaikkoja ei ollut kuitenkaan montaa. Sachsenring ja Itä-Berliinin parkkipaikkarata olivat ainoita järjellisiä paikkoja.
Puolassa oli Varsovan parkkipaikkarata ja Bukarestissa Ajatusten Tonavan kotimaassa oli myös samanlaisia ideoita parkkipaikalla ajetusta kilpailusta. Bulgariassa olisi ollut Sofian parkkipaikkakisa. Neuvostoliiton lisäksi pieni Neuvosto-Viro ajatteli myös Keke Rosbergin voitettua mestaruuden niin rakentaa f1-radan 5-10 vuoden sisällä. Kaudella 1984 alkuvuodesta jäljellä olevista ehdokkaista kilpailussa oli enää vain Unkari, Tsekkosslovakia ja Jugoslavia.
Jugoslaviassa tarjolla oli Opatija ja parempi Rijekan rata. Molemmilla oli moottoripyöräkisoja ajettu ja rahaakin oli tarjolla. Tsekkosslovakiassa oli tarjolla Brno ja Bratislava Slovakian puolella. Näistä Brnolla oli paremmat tilat paddock-väelle ja sopimus useamman vuoden ajalta houkutteli. Tarjous oli parempi kuin Unkarin tai Jugoslavian vastaava. Lisäksi kummassakin maassa olisivat olleet pääkaupungeissa ajettavat parkkipaikkaradat.
Unkari oli kuitenkin kaikkein kiinnostavin paikka ja siellä oli muutamakin paikka. Budapestissä oli parkkipaikkarata ja kansallis/keskuspuistossa oli myös parkkipaikkarata joka oli muutettu jo aiemmin Nepligetiksi. Lisäksi oli myös Ferihegyn lentokenttärata.
Kansallispuiston kisaa ei nähty ja parkkipaikkarataakaan ei myös haluttu. Kisan siirtäminen Kansallispuiston vehreään alavaan laaksoon ei sopinut kaupungin suunnittelijoille ja Keke Rosbergin Elämä ja Ajot-kirjan mukaan myös Itä-Euroopan harvat ympäristösuojelijat saivat kuin ihmeen kaupalla vakuuttuneeksi kaupungin isännät formula-autojen saasteista.
Ainut ongelma oli aluksi raha, mutta Unkarissa oli Itäblokin rahavirrat auenneet jo 70-luvulla valtion sallittua ensiksi erittäin rajoitetun ja sittemmin huomattavasti lisääntyneen taloudellisen yksityisyritteliäisyyden. Toki valtio valvoi tuotantomääriä ja lisäksi yritykset saivat määrärahoja joiden puitteissa piti toimia. Lisärahan tarve piti olla perusteellinen ja se vaati paljon lupia ja byrokratiaa.
Rajoittettu vapaus oli kuitenkin Itäblokin toiseksi vapaimman maan talousvaltti. Vapainta talousedellytys oli Jugoslaviassa missä oli heikkoja kokoomushallituksia ja sosialismihallituksia Titon kuoltua. Hallitus kuitenkin näki f1-radassa tilaisuuden nähdä oman kiillotuksen ja keinon kääntää pois muita talousvaikeuksia. Sen takia Unkari sai nopeasti vapauksia luoda radan taloudelliset edellytykset ennätysajassa. Lisäksi Unkarin taloudelliset hallintoelimet vähensivät rajoituksia ja antoivat jopa vapaata luottoa radan rakentamista varten. Hallituksen takuilla tietenkin.
Tämän suunnitelman onnistuessa rata olisi voinut debytoida virkaatekevänä jo kauden 1984 toiseksi viimeisenä tai viimeisenä kisana koska Meadowlandsin korvaajaa tai Fuengirolan kohtaloa ei silloin tiedetty. Lopulta paikka löytyi Mogyorodin ja Kerepestarcsan kylien välistä jossa oli moottoritie 20 kilometriä Budapestistä koiliseen.
Helmikuussa 1985 Jugoslavia luopui ja jäljelle jäivät vain Brno Bratislavan vetäydyttyä ja uusi rata josta ei vielä tiedetty nimeä. Rakennustyöt kestivät 7 kuukautta. Radan valmistuttua sitä ei vielä avattu ja lopulta Bernie päätti lokakuussa 1985 Unkarin hallituksen ja Presidentti Kadarin suostuttua rahoittamaan kisaa avoimesti ottaa Unkarin kisan Brnon sijaan. Syynä olivat myös tiukentuneet FISA:n ratakriteerit moottoripyöräratojen ja f1-ratojen suhteen. Lopulta Hungaroringin nimen saanut rata avattiin kesäkuussa 1986 ja ensimmäinen kilpailu pidettiin 10.8.1986.
Tämän jälkeen olemme saaneet nauttia 25 vuotta Unkarista ja vahvasokeriset omenamehut ovat vaihtuneet limonadeihin ja paljon muuhunkin. Silloin tällöin radan tylsyydestä huolimatta on nähty myös hienoja kisoja. Aluksi sillä oli omat vaikeutensa ja kisasta piti tulla katastrofi.
Kilpailu oli pitkään mm-sarjan alhaisinta hintaa nauttinut kilpailu. Lopulta sinne tuli yli 200 000 katsojaa. Sen jälkeen kun yksi kilpailu oli otettu niin Itä-Euroopan muiden maiden oli vaikea vakuuttaa Bernietä olevansa parempia. Neuvosto-Eestinkin rataprojekti TallinnaRing kaatui vuosien 1989-1990 taitteessa taloudellisiin vaikeuksiin ja Neuvostoliiton omat ratasuunnitelmat kaatuivat myös omiin mahdottomuuksiinsa. Nykyään Itä-Euroopassa on toki paikkoja joilla voitaisiin kilpailla aivan lähitulevaisuudessa ja Bernien oma unelma Venäjälläkin ajettavasta kilpailusta saattaa vielä toteutua. Voi loppuun sanoa näin, että Boldog Születesnapot Hungaroring!:alppu: