Venäjän/Neuvostoliiton/Itä-Euroopan GP

  • Viestiketjun aloittaja CCMK
  • Aloituspäivämäärä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tämä profiiliko tarjoaa "nopeimman katuradan ikinä"? :confused:
Ei tuo Ain-Diabille ja Pedralbesille taida pärjätä, mutta modernimmat katuradat päihittää kyllä tuolla suoran määrällä. Ja pitkän pääsuoran takia huippunopeus ainakin on korkeampi kuin muilla katuradoilla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Hyi vittu jos tulee taas joku paska väkisin väännetty "katurata"...

Aivan sama mihin se kisa tulee, kunhan saataisiin katsojia (onnistunee Venäjällä?) ja KUNNOLLINEN rata

toivotaan parasta, hieman haikea mieli tulee kun katsoo jäätävää määrää kisoja jotka annetaan "kasvaville" markkinoille, kauhealla riskillä.

Eihän siinä mitään että yritetään kasvattaa voittoa ynm., mutta tila kalenterissa on loppu jo, ja koko aika tulee uusia kisoja, niin saa alkaa pelkäämään vanhojen klassikkokisojen kohtaloa (hockenheim/nyrre, spa, silverstone (vaikka on pitkä soppari), monza jne)
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Mikäs rata toi on? :yuck:
Katuradat on hyvää vaihtelua, mutta ei niillä tartte puolta kalenteria täyttää.
Rataprofiilikin niin hatusta vedetty ettei mitään järkeä.

Singapore ja Monaco riittäisivät täyttämään katuratakiintiön, Valenciassa voitaisiin ajaa vuorovuosina Euroopan GP.

Taitaa tosin kisakalenteri tulvia "lievästi" yli jos kaikki "Bernien unelmakisat" toteutuu. :D

Voitaisiin aloittaa jo helmikuussa ja lopetella sopivasti joulua edeltävänä viikonloppuna. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Voitaisiin aloittaa jo helmikuussa ja lopetella sopivasti joulua edeltävänä viikonloppuna. :rolleyes:
Entä tammikuun toisesta päivästä joululle? http://en.wikipedia.org/wiki/1962_Formula_One_season

:p
Hieman OT:ksi menee, mutta:
Rataprofiili lienee vasta joku pikaisesti kasaan heitetty, joten sitä on paha kommentoida. Mutta jos nämä kaikki uudet kisat toteutuvat, niin 20 kisan "maksimista" mennään yli kolmella. "Kaikkien" inhokkikisat Barcelona, Hungaroring ja Valencia tuskin ovat menossa minnekään. Silverstone, Monza ja Monaco uusivat (?) sopimuksensa juuri tänä kesänä. Kiinan ja Turkin kisan kohtalo on puhuttanut pari viime vuotta surkean yleisömäärän vuoksi, ja Böönin Aasian tarpeen tyydyttänee nuo Kiinan lähistöllä olevat kilpailut. Euroopan kisoista ehkä Spa ja Saksan kilpailu lienevät vaarassa (Hockenheim tekee jatkuvasti tappiota, ja Nyrre ei ilmeisesti tappion pelossa halua järjestää kisaa joka vuosi).
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Entä tammikuun toisesta päivästä joululle? http://en.wikipedia.org/wiki/1962_Formula_One_season

:p
Hieman OT:ksi menee, mutta:
Rataprofiili lienee vasta joku pikaisesti kasaan heitetty, joten sitä on paha kommentoida. Mutta jos nämä kaikki uudet kisat toteutuvat, niin 20 kisan "maksimista" mennään yli kolmella. "Kaikkien" inhokkikisat Barcelona, Hungaroring ja Valencia tuskin ovat menossa minnekään. Silverstone, Monza ja Monaco uusivat (?) sopimuksensa juuri tänä kesänä. Kiinan ja Turkin kisan kohtalo on puhuttanut pari viime vuotta surkean yleisömäärän vuoksi, ja Böönin Aasian tarpeen tyydyttänee nuo Kiinan lähistöllä olevat kilpailut. Euroopan kisoista ehkä Spa ja Saksan kilpailu lienevät vaarassa (Hockenheim tekee jatkuvasti tappiota, ja Nyrre ei ilmeisesti tappion pelossa halua järjestää kisaa joka vuosi).
Bernie mielestäni otti Hocken omistukseensa tossa keväällä. Mutta itekkin vähän pelonsekaisin tuntein mietin, että mitkä lähtee.
Onneksi itselläni on sentään puhdas omatunto kun Hockella olin tänä kesänä :p
 

samf1

New member
Liittynyt
10.10.2010
Viestit
4
Ovat kyllä F1:set siirtymässä maihin, joilla ei ole F1-perinteitä yhtään.
Raha ratkaisee nykyään liikaa.
Toivottavasti edes kuljettajat sitten pitävät tulevan radan profiilista.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun tässä ketjussa on puhuttu näistä entisen Neuvostoliiton radoista, niin GT-ketjusta bongattu Kaunas (eli Nemuno Žiedas) toi tämän mieleen.

Wikipedian mukaan rata on avattu 1960, eli Neuvostoliiton aikana. Kaiketi tälläkin on joskus kilpailtu, vaan oliko jo 80-luvulla niin heikossa hapessa, ettei enää ollut käytössä?

Lisäksi kiinnostaa radan eteläpuolella oleva Google Mapsissa näkyvä jatkosilmukka, joka selkeästi näyttäisi joskus olleen osa rataa. Onko tästä kellään tietoa?

(Silmukan pää jää ikävästi juuri pilven taakse, mutta eiköhän sieltä hiusneula löydy.)
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Lisäksi kiinnostaa radan eteläpuolella oleva Google Mapsissa näkyvä jatkosilmukka, joka selkeästi näyttäisi joskus olleen osa rataa. Onko tästä kellään tietoa?
Sattumalta tullut rF:ssä tuota ajettua, ja radan tekijän mukaan: This track has two different versions: short (3350m) and long (more that 7km). The longer version lays on public road, so at the moment this version used only for rally stage.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sattumalta tullut rF:ssä tuota ajettua, ja radan tekijän mukaan: This track has two different versions: short (3350m) and long (more that 7km). The longer version lays on public road, so at the moment this version used only for rally stage.
Kumpaa versiota ajoit? (Näyttää screen captureissa huomattavasti todellisuuden onboardia siistimmältä btw. ;)). -Edit- Pöh, tietysti sitä, mikä profiili tuolla sivulla oli. Hölmö minä.

Google Mapsin satelliittikuvissa (jotka toki välttämättä eivät ole ajan tasalla) jatkeen molemmat tiet on poikkaistu. Eikä noille oikein "public road" käyttöäkään keksi, koska eihän ne johda muualle kuin rata-alueelle.

Niin juu, jos tuo pidempi osuus jatkuukin olennaisesti pilveä pidemmälle, niin löytyyhän sieltä kieppi, mutta osa radasta on kokonaan kadonnut satelliittikuvasta eikä jäljellä ole edes rallipätkäksi kelpaavaa hiekkatietä, vaan pelkkää vihreää. Pohjoisempi haara voi olla yleinen tie, mutta eteläisempi vaikuttaa siltä että "ei talvi-, kesä- eikä muunkaanaikaista kunnossapitoa".

Yahoo Mapsissä satelliittikuvan tarkkuus ei riitä, mutta tiekarttapuolelta löytyi jonkinlainen hiusneulayhteys tuon pilven alta.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mulla ei ole Kaunasin radan historiasta pahemmin tietoa, mutta semmonen fiilis olis, että alkuperäinen "rata" voi olla vielä vanhempi kuin 60-luvulta – ajettiinhan Pärnussakin kilpaa jo 30-luvulla. Nykyisen radan länsireuna, "etelälenkin" eteläisempi tie (se, josta puuttuu pätkä jonkin sortin krossiradan kohdalla), sen jatkeena oleva pikkutie ja nykyinen maantie muodostaisivat ajan hengen mukaisen pirun pitkän lenkin.

Ymmärtääkseni nykyisestäkin radasta ainakin osa on ollut maantietä vielä verrattain vähän aikaa sitten. Siitä, koska tuota etelälenkkiä olisi viimeksi käytetty, ei ole mitään havaintoa, mutta nykyisin sitä ei käytetä ratakisoissa edes sinne "pilven alle" asti – ei ole käytetty vuosiin. Jotain rallisprintin tapaista siellä kai ajettiin ainakin muutama vuosi sitten.

Radan pahin ongelma on onneton pinta. Rata on profiililtaan monen kuljettajan mieleen, mutta röykkyisyys tekee siitä varsin kelvottoman.

Kaiteitakin voisi lisäillä joihinkin paikkoihin: http://www.balticrace.lv/ja/2010_BaTCC_Kaunas/album/slides/IMG_8736.html tai miettiä olemassa olevien paikkaa uudestaan: http://www.balticrace.lv/2009_Baltic_Championship_2/album/slides/IMG_1570.html . Turva-alueet eivät muutenkaan ole ihan viimeisen päälle: http://www.balticrace.lv/2009_Baltic_Championship_2/album/slides/IMG_1820.html

Päällystämällä uudestaan ja pienellä fiksailulla sieltä täältä, saisi radasta varsin mainion.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Taisin olla arvailuineni oikeassa alkuperäisen reitin suhteen, mutta ilmeisesti kilpaa on ajettu vasta neuvostoaikaan. Nemuno žiedas löytyy venäläiseltä racing-historiasivulta nimellä Nemanskoje koltso: http://www.ussr-autosport.ru/tracks/neman_ring.html

Eipä irtoa tuoltakaan paljoa tietoa, mutta jotain sentään. Ensimmäistä kertaa kilpaa ajettiin vuonna 1960 ja Wikipediassa mainittu rakentamisvuosi 1962 on vuosi, jolloin autokisoihin käytettyjä yleisiä teitä levennettiin. Vuonna 60 Kačerginessä ajettiin Neuvostoliiton rallisarjaa, ja 61–66 se isännöi neuvostojenmaan ratasarjan osakilpailua.

Rata tiputettiin turvallisuussyistä pois kalenterista. Uusi, vain osittain yleistä tietä käyttänyt rata (joka käytti vanhan radan eteläisintä osaa (eli ilmeisesti nykyinen rata + "etelälenkki")) avattiin 1976, mutta siellä ajettiin vain moottoripyöräkisoja.

Wikipediassa mainitaan myös vuosi 2003. Oliskohan rata silloin lyhennetty nykyiseen mittaansa?

-e- enpäs ollutkaan oikeassa, ja kaiken lisäksi luin mitä sattuu. Tuo 60-luvun rata sijaitsi nykyisestä radasta Niemen-joelle (Nemunas) päin. 76 rakennettu rata ei siis ollut miltään osin samaa kuin vanha, vaan sijaitsee tämän eteläpuolella. Se, että uusikin rata käytti osittain yleistä tietä, näyttäisi menneen toisellakin lukemalla oikein :)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Radan pahin ongelma on onneton pinta. Rata on profiililtaan monen kuljettajan mieleen, mutta röykkyisyys tekee siitä varsin kelvottoman.
[--]
Päällystämällä uudestaan ja pienellä fiksailulla sieltä täältä, saisi radasta varsin mainion.
Samaa mieltä. Profiili on mukavan jouhea ja korkeuserot hienoja, mutta turvallisuuteen pitäisi kyllä panostaa aika lailla. Hiusneulan avulla yhdistetyllä etelälenkillä siitä saisi jopa kansainväliset mitat täyttävän radan. Paikallisempiin tai pohjoismaisiin kisoihin kelpaa kyllä tuo lyhyempikin pituus (parannetulla turvallisuudella).

Vaan aika ankeahan tuo ympäristö tosiaan on ja ilmeisesti rahaa ja kiinnostusta ei löydy riittävästi. Sääli sinänsä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
-e- enpäs ollutkaan oikeassa, ja kaiken lisäksi luin mitä sattuu. Tuo 60-luvun rata sijaitsi nykyisestä radasta Niemen-joelle (Nemunas) päin. 76 rakennettu rata ei siis ollut miltään osin samaa kuin vanha, vaan sijaitsee tämän eteläpuolella. Se, että uusikin rata käytti osittain yleistä tietä, näyttäisi menneen toisellakin lukemalla oikein :)
Tuossahan tuo vanhempi profiili näkyy Google Mapsissa nykyradan koillispuolella.

-Edit- Mistä Wikipediasta sinä tuon 1962 bongasit, kun se ei löydy ainakaan englannin- tai liettuankielisestä? Venäjänkielisestäkö? (siihen ei noissa kahdessa ole edes linkkiä).
 
Viimeksi muokattu:
Ylös