Sääntö-ehdotuksia

  • Viestiketjun aloittaja Örfil
  • Aloituspäivämäärä

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
860
No viimeaikoinan on otettu kantaa innostuneemmin eri sääntöpykäliin. Ei se tarkoita vastustusta vaan yhdessä hiotaan pykäliä. Kaikkia ei voi miellyttää, muttei myöskään pidä alkaa muodostaa puolueitakaan. Pitäiskö perustaa aina uusi topicci tärkeille sääntöpykälille, missä voisi puntaroida plussat ja miinukset? Kuten ohituskiellon tapauksessa.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Sama täällä.
Ja tätä on pakko ihmetellä, tästä tuli jopa privaa että ilmapiiri on kiristynyt, jok voisi vähän selventää että kelle tällainen mielipide on tullut, ja mistä syystä yleensäkin.
Mitä väliä sillä on kenelle se mielikuva on tullut?

Voisin veikata syyksi väärinymmärrystä, joka usein tulee herkästi kun kirjoitetaan paljon kaikenlaista.

Välillä kyllä itsellenikin sellainen fiilis keskusteluista jää, kun jostain aiheesta väännetään vähän turhankin jyrkin ilmaisuin.. Ensin sanotaan, että mielipiteitä saa antaa, sittenkun niitä kertoo, niin ekaksi syytetään valittamisesta.. Tietysti hymiön kera, mutta kuitenkin negatiivisella sävyllä.. Pelkästä hymiöstähän ei aina voi tulkita sitä mihin sillä hymiöllä viitataan..

Kyse ei ole siitä, että ilmapiiri olisi huono. Kyse on siitä että joku saattaa luulla, että ilmapiiri on huono (koska voi ymmärtää lukemansa väärin)! Ja viittaan tällä nyt erityisesti potentiaalisiin uusiin osallistujiin, jotka miettivät hiljaa itsekseen viitsisiköhän osallistua.. He eivät tiedä, että paikanpäällä fiilis on aina rento.. He saavat mielikuvansa näistä keskusteluista.

Vaikka meitä aktiiveja alkaa nyt olla tosi paljon, niin olisihan se silti kiva, jos tulisi uusia innokkaita osallistujia..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä väliä sillä on kenelle se mielikuva on tullut?

Voisin veikata syyksi väärinymmärrystä, joka usein tulee herkästi kun kirjoitetaan paljon kaikenlaista.

Välillä kyllä itsellenikin sellainen fiilis keskusteluista jää, kun jostain aiheesta väännetään vähän turhankin jyrkin ilmaisuin.. Ensin sanotaan, että mielipiteitä saa antaa, sittenkun niitä kertoo, niin ekaksi syytetään valittamisesta.. Tietysti hymiön kera, mutta kuitenkin negatiivisella sävyllä.. Pelkästä hymiöstähän ei aina voi tulkita sitä mihin sillä hymiöllä viitataan..

Kyse ei ole siitä, että ilmapiiri olisi huono. Kyse on siitä että joku saattaa luulla, että ilmapiiri on huono (koska voi ymmärtää lukemansa väärin)! Ja viittaan tällä nyt erityisesti potentiaalisiin uusiin osallistujiin, jotka miettivät hiljaa itsekseen viitsisiköhän osallistua.. He eivät tiedä, että paikanpäällä fiilis on aina rento.. He saavat mielikuvansa näistä keskusteluista.

Vaikka meitä aktiiveja alkaa nyt olla tosi paljon, niin olisihan se silti kiva, jos tulisi uusia innokkaita osallistujia..
No ensinnäkin, jos jollakulla on ongelma meidän suhteen, niin olishan se parempi sanoa suoraan (edes privalla) kuin vain valittaa sätissä aiheesta, eikö?
Tai valittaa välikäsien kautta... Mä ainakin haluan hoitaa ne asiat suoraan ja kunnolla ettei tule vääriä kuvia.

Jälkimmäiseen taas se että muistakaa nyt kaikki että tää on forumi jossa porukka käy osittain "nopeasti kääntymässä", eli vastaukset/ilmaisu ei välttämättä tule aina korrektisti.
Ts. saattaa joskus tulla itsekin ilmaistua itseään vähän heikosti.

BMW: ihan hyvä että puhetta riittää, mutta niinkun sanoin jo aiemmin, teillä on ollut 3kk aikaa ennen sääntöjen julkistusta laittaa ideoita, miksi vasta nyt?
OK, kyllä ne kuunnellaan ja mietitään, mutta millekään juupas/eipäs linjalle ei lähdetä, se on nähty monesti tän forumin kanssa että se ei toimi kun mielipiteitä on monta.
Erillisiä topicceja ei tarvita sääntöpurnauksille, tuo edellinen nyt lienee ok kun siellä alkoi olla tavaraa liikaa sotkemassa ed. topiccia
Jatkossa mielellään ei.

Tuossa laitoin asiasta eräälle privalla lauseen, joka sopii tännekin hyvin koskien sääntöjä:
me joudutaan ne säännöt tekemään, ja niitä valvomaan, kyllä ne kuuluu olennaisena osana koko toimintaan.
Me joudutaan jossain kohtaa vaan tekeen päätös säännöistä, niillä mennään sitten koko kausi läpi valitettavasti.
(+ säännöt vaikuttaa myöskin turvallisuus ja vastuu asioihin, meidän täytyy itse vastata niistä myöskin siltä osin)

Edm. ei tarkoita etteikö voi puhua tai kritisoida sääntöjä, mutta jos nyt viittaat tuohon ohituskielto-topicin kommenttiin, niin syyhän on ihan selvä:
viime kauden sääntöihin tätä jo mietittiin (mylliksen osalta) mutta tehtiin lievemmin kun puhuttiin vain kamikazeista.
Tälle vuodelle halusin asian selkeämmäksi, tiesin kyllä etukäteen että esim. XXX ja XXX on tuosta hyvillään, XXX taas varmastikin ei
= pakko päättää johonkin suuntaan, kaikkia ei voi miellyttää, mieluummin teen asian niin että ei pilata monen kisaa jos jotain sattuu kuin että joku yksittäinen saisi edes yhden ohituksen aikaan...
Se että jokin kommentti johonkin ehdotukseen tulee ripeästi ei tarkoita autom. että se hylätään lukematta.
Sääntöjä yms. on mietitty monen kuskin kannalta, täten myöskin monia ideoita/ajatuksia on tullut ilmaan jo suunnitteluvaiheessa
(ottaen myöskin huomioon että tää on kolmas vuosi, sääntökirjaa on hiottu joka vuosi siltä osin kun puutteita on huomattu)
ja osittain vastaus tulee nopeasti siksikin että moinen ajatus on pöydällä jo käynyt, ja myöskin hylätty...
Älkää unohtako kuitenkaan ettei me noita sääntöjä olla heitetty "hatusta", vaan kyllä niitä on mietitty paljonkin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ja edelliseen lisäyksenä, en mä ainakaan ole kellekään "hiilahtanut", en edes vaikka pyytämäni avautuminen privaan tulikin.
Hyvässä hengessä näitä tehdään, ja siksi se onkin tärkeää että jos on ongelma/tullut sellainen mielikuva, niin ottaa yhteyttä suoraan meihin.
Ei me purra kuitenkaan :)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
No ensinnäkin, jos jollakulla on ongelma meidän suhteen, niin olishan se parempi sanoa suoraan (edes privalla) kuin vain valittaa sätissä aiheesta, eikö?
Tai valittaa välikäsien kautta... Mä ainakin haluan hoitaa ne asiat suoraan ja kunnolla ettei tule vääriä kuvia.
Jos joku ajattelee "ohhoh, onpas kireä ilmapiiri", niin harvoinpa sitä kukaan alkaa sellaisesta sanomaan sitten sen enempää.. Siksi mä sulle sen privan silloin laitoin, että tiedät tällaista mielikuvaa liikkuvan.. En siksi että haluaisin mitenkään vittuilla.. Saamani reaktion jälkeen en varmasti jatkossa näin tee.. Olen hiljaa, jos jotain havaitsen.. :)

Jälkimmäiseen taas se että muistakaa nyt kaikki että tää on forumi jossa porukka käy osittain "nopeasti kääntymässä", eli vastaukset/ilmaisu ei välttämättä tule aina korrektisti.
Ts. saattaa joskus tulla itsekin ilmaistua itseään vähän heikosti.
Tämä mun pointti juuri oli! Se on se ongelma kun me kaikki saatetaan kirjoittaa vähän huolimattomasti (itse olen varmaan f1-forumin pahin esimerkki tästä), niin ruokitaan väärinymmärrystä..
Siksi koinkin aiheelliseksi ilmoittaa, että väärinymmärrystä on ehkä tapahtunut.. Otatte sen sitten huomioon tai ette, sama se mulle on..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jos joku ajattelee "ohhoh, onpas kireä ilmapiiri", niin harvoinpa sitä kukaan alkaa sellaisesta sanomaan sitten sen enempää.. Siksi mä sulle sen privan silloin laitoin, että tiedät tällaista mielikuvaa liikkuvan.. En siksi että haluaisin mitenkään vittuilla.. Saamani reaktion jälkeen en varmasti jatkossa näin tee.. Olen hiljaa, jos jotain havaitsen.. :)
En mä sitä vittuiluna ottanut, päinvastoin, tajusinhan mä sun kirjotuksista että olit
yrittänyt jo selventää toiseen suuntaan meidän käytöstä :)
Ja en kritisoinut sitä että sä puhuit mulle aiheesta, vaan siitä että niistä oli sulle
puhuttu sätissä, eikä asianosaisille esim. privalla...
Ja ilman sun avautumista en olis laittanut viestiä tänne, enkä saanut vastausta asiaan privalla.

Nyt asia on kondiksessa, kiitos edellämainittujen asioiden.
(selventyi privalla ne pienetkin virheet :ahem:)

Tarkoitin ed. postauksella sitä että mieluusti sitä viestiä eteenpäin vastaavissa tilanteissa
kuskeille että meille päin voi suoraan laittaa viestiä tulemaan :)
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Aika hyvällä mallilla moni asia kyllä. Pistejakokin enempi suhteessa sijan arvostukseen eli jyrkempi pisteytys kärkisijoista kuin 16-14...
Ilmoitan tässä samalla että aikomuksenani on tulla jokaiseen kisaan koska yksikin myöhästyminen ilmoittautumisissa rankaisee pisteissä :) Jos siis menee paikat-menivät-parissa-tunnissa tyyliin osallistumisilmoittautumiset.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Tuota kans olen miettinyt, että missä vaiheessa ajopaikat alkaa oikeasti olemaan kortilla. Toistaiseksi vakiokuskit ovat kai aika pitkälti kerenneet ilmottautumaan...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Tuota kans olen miettinyt, että missä vaiheessa ajopaikat alkaa oikeasti olemaan kortilla. Toistaiseksi vakiokuskit ovat kai aika pitkälti kerenneet ilmottautumaan...
Jep. Mutta tämmöistä tietoa tulee hallitukselta:
"Tuskin mestaruus ratkeaa pisteen, parin erolla."
:)
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Tuota kans olen miettinyt, että missä vaiheessa ajopaikat alkaa oikeasti olemaan kortilla. Toistaiseksi vakiokuskit ovat kai aika pitkälti kerenneet ilmottautumaan...
Onko kukaan väläytellyt D-finaalien mahdollisuuksista? Toki jos porukkaa ei tule riittävästä täyttämään D-finaalia, niin sitten käy ohraisesti.

Mutta entä jos ilmoittautumisia tulee yli A, B ja C finaalien tarpeiden, voitaisiin jakaa lähdöt neljään osaan, esim. niin että A-finaali on aina täysi gridi. Loput jaettaisiin B C ja D finaaleihin tasaisesti, mutta kuitenkin niin että, jos jako ei mene tasan, menee täydemmät gridit aina ensin B:lle, sitten C:lle.

Esim. Myllypurossa A, B ja C finaalit vetää 24 kuskia, joka tekee 8 / ryhmä. Jos ilmoittautuneita tulisi vaikkapa 26, eli 2 liikaa. Jaettaisiin harjoitus ja aika-ajot neljään ryhmään. A=6 B=6 C=7 D=7.
Finaaleissa sitten. A=8, B=6, C=6, D=6.

Toi 26 kuskia on suhteellisen ääriesimerkki.

Toinen vaihtoehto on, jakaa kylmän tasaisesti, A=7 B=7 C=7 D=6.

Lisäksi D-finaali voi olla vähän surkuhupaisa, koska pisteitähän sieltä ei voi mitenkään saavuttaa - nykyisellä järjestelmällä. Tai voi, kaikki maaliin ajaneet saa 0,5p, mikä ei hirveästi motivoi. Eli tämä järjestelmä tarvitsisi pistejärjestelmäkin lisätukea.

Fokkari? Onko D-finaaleista ollut mitään juttua aikaisemmin? Lisätty rata-aika luonnollisesti nostaa kustannuksia, se lienee yksi suurin ongelma tässä.

Mietin vain sitä, että tämä 24 kuskin rajoitus voi muodostua tällä kaudella oikeasti ongelmaksi.

Lyhyesti: Onko mitään keinoa varmistaa, että kaikki halukkaat pääsisivät radalle?
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Fokkari? Onko D-finaaleista ollut mitään juttua aikaisemmin? Lisätty rata-aika luonnollisesti nostaa kustannuksia, se lienee yksi suurin ongelma tässä.

Mietin vain sitä, että tämä 24 kuskin rajoitus voi muodostua tällä kaudella oikeasti ongelmaksi.

Lyhyesti: Onko mitään keinoa varmistaa, että kaikki halukkaat pääsisivät radalle?
Suurin ongelma lisäerässä lienee aikataulut. Jos rata on varattu eestä ja takaa, niin ratahenkilökuntakaan ei asialle mitään mahda. Toisekseen hinnat saattavat heilahtaa paljonkin.

Eli onkohan tähän muuta ratkaisua kuin aikaiset ilmottautumiset kisoihin, että järkkäreillä on jonkinlainen mahdollisuus tarttua ongelmaan. Myllypuron topikki kyllä tulikin 2kk ennen kisaa, että siltä osin tää homma lienee kunnossa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Fokkari? Onko D-finaaleista ollut mitään juttua aikaisemmin? Lisätty rata-aika luonnollisesti nostaa kustannuksia, se lienee yksi suurin ongelma tässä.

Mietin vain sitä, että tämä 24 kuskin rajoitus voi muodostua tällä kaudella oikeasti ongelmaksi.

Lyhyesti: Onko mitään keinoa varmistaa, että kaikki halukkaat pääsisivät radalle?
Joillekin radoille tuo tulee ongelmaksi, se on varmaa.
Jos muistan oikein niin Forssaan ja Hyvinkäälle ei ole "rajoitusta", Turkuun on mahdollista varautua isomman väen osalta, Myllypuroon se on se 24 max...
Kaanaasta & KiC:stä en nyt ulkoa osaa heittää...
Selvitellään asiaa siis :)
 

Örfil

Guest
Lyhyesti: Onko mitään keinoa varmistaa, että kaikki halukkaat pääsisivät radalle?
On, ilmoittaudu kisaan heti kun toikki tulee esille. 2010 tulee kisoja, joihin ei riitä paikkoja halukkaille, mutta esitietona että 2011 tulee kisalisenssimaksu, jonka turvin mä ja follo siirrytään tästä Thaimaahan Runskin seuraksi pyörittelemään TÄYSIN ILMAISTA kisasarjaa ;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mulle tuli kaksi ideaa! Ekaksi ajattelin mahdollista esikarsintaa (esim. myllypurossa mini-gp tms), mutta se meni liian monimutkaiseksi järjestelyjen ja maksujen takia.. Mulla on se kyllä kirjoitettuna auki, joten jos follo tai racer x haluaa sen privalla, niin voin toki laittaa..

Mutta mulle tuli paljon "parempi" idea mieleeni: :D

Kahtia jaettu kilpailu
Otetaan esimerkiksi Myllypuro, ja skenaario, jossa meillä on 28 osallistujaa.
Jaetaan osallistujalista kahtia ja ajetaan kaksi 14 kuljettajan kilpailua. A-finaali ja B-finaali molemmissa. Kuljettajajako olisi mielellään niin, että molemmat kilpailut olisivat about yhtä tasoikkaita..

Molemmista kisoista jaettaisiin sitten täydet pisteet..

Tällä saataisiin osallistujalimiittiä nostettua, jos tarve niin vaatii. Ja tulee suurempi todennäköisyys sille että saadaan jämä-finaalin voittaja ylempään finaaliin..
Lisäksi MM-taistelu ei saa kohtuutonta ratkaisua sen takia että 1-2 kilpailussa on huomattavasti enemmän osallistujia kuin muissa.
Niin ja myös jämäsijoista ajavat saisivat kilpailla ihan kunnolla paremmista pisteistä..

Ainoa kysymysmerkki tässä on se, miten hankala tämä olisi järjestää?

Noh, idea kuitenkin heitetty pureskeltavaksi.. Saa pureskella tai sylkäistä, jos maistuu pahalta. :ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Molemmista kisoista jaettaisiin sitten täydet pisteet..
Tämä pisti hieman silmään, eli siis 2 kisaa johon kuitenkaan ei molempiin saa osallistua,
eli meillä olis ekan kisan jälkeen 2 kaveria sarjan johdossa tasapisteillä? Ööh, miksi?

edit. Niin ja eikös tuo vääristäisi muutenkin pisteitä koko kautta ajatellen kun tod.näk.
esim top5-6 kuskia halunnee kuitenkin ajaa toisiaan vastaan (wope/nasty/dick/cmoney/racer ainakin)
= toisesta kisasta pisteitä menis niille jotka niitä ei muuten saisi?

Lisäksi ongelmaksi muodostuu aika, pitäs varata 2 settiä putkeen (2h ei siihen riitä)
ja sitä kautta kustannuksiakin tulisi lisää vain siksi että henkilömäärä nousee 4 hengellä
(alennukset on jo sovittu, voi tulla kallis kisa siitä toisesta)
:nope:

edit2. Lisäksi ongelma muodostuu siinä että jos nyt tehdään näin lisäporukan takia, niin mites muissa?
Tehdäänkö aina 2 täyden pisteen kisaa, eli 2 rinnakkaista sarjaa vain siksi että muillekin tulis enemmän pisteitä?
(sehän ei ole kahtia jaettu kisa jos molemmista kisoista jaetaan täydet pisteet, ne on omat kisansa silloin)
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Komppaan folloa. Kaikki kisat ajetaan a-b-c-d systeemillä. Jos olet hidas, niin sitten olet hidas ;)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siis mä heitin ton idean pureskeltavaksi eli jatkokehiteltäväksi.. :) En oletakaan että tuo tuollaisenaan (tai minkäänlaisena) olisi käyttökelpoinen..

Idea oli siis se, että tämä ratkaisu otettaisiin vain silloin kun osallistujamäärä ylittäisi radan asettaman maksimin.. Muissa kisoissa ei jaettaisi kahtia..

Kuten sanoin.. Järjestelyasioissa tuo varmaan olisi liian hankala.. Mutta onpahan idea esitetty vaikkapa kautta 2107 silmälläpitäen, jos ei muuta.. :D
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Komppaan folloa. Kaikki kisat ajetaan a-b-c-d systeemillä. Jos olet hidas, niin sitten olet hidas ;)
Onpa erittäin reilua, että limittiä nostetaan koska jotkut haluavat yksittäisiin kisoihin? Eikö kuitenkin ilmottautumisiin pitäisi ottaa ennen kautta tiimeihin ilmottautuneet etusijalla, eli esim. privaa näille henkilöille, ja jäljelle jäävät paikat ovat sitten vapaata riistaa. Näin se olisi mielestäni oikeudenmukaista, tai ainakin että aktiivinen ajaja (ollut mukana aikaisemmin kilpailussa TAI on tiimin jäsen) ei voi jäädä pois kilpailusta, ellei sitä erikseen pyydä. Eli ei voi vahingossa tippua koska ei ole aikaa pyöriä forumilla joka päivä. Itsellänihän tätä ongelmaa ei ole, mutta muilla voi ollakin.

Pisteistä sen verran, että itsekin tukisin tuota pistejärjestelmän muutosta. Nythän C-finaali on aika turha koska taistellaan periaatteessa siitä sijasta 17 eli 0,5 pisteestä mikä on kaikille sama, mitä nyt se piste nopeimmasta kierroksesta. Mielestäni pistejärjestelmän C-finaaliin pitäisi olla esimerkiksi 5-4-3-2-1 (sijalle 17) 5, sijalle 18) 4, sijalle 19) 3, sijalle 20) 2 ja sijalle 21 1). Lopuille kolmelle sitten 0,5 pistettä. Tottakai B ja A-finaalin pisteitä pitäisi myös korottaa, mutta tällaisenaan pistejärjestelmä ei ole kovinkaan reilu.

Vai onko kenelläkään hyvää perustetta, miksi C-finaaliin osallistujat eivät saisi saada pisteitä? Kuitenkin saavat vähemmän kuin B ja A-finalistit.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mulle tuli kaksi ideaa! Ekaksi ajattelin mahdollista esikarsintaa (esim. myllypurossa mini-gp tms), mutta se meni liian monimutkaiseksi järjestelyjen ja maksujen takia.. Mulla on se kyllä kirjoitettuna auki, joten jos follo tai racer x haluaa sen privalla, niin voin toki laittaa..
No jooh, kuinka moni on halukas ajamaan miniGP:n jotta tulee mahdollisesti "ulostetuksi" varsinaisesta kisasta, ja silti hintaa melkein sama kuin itse kisalla kuitenkin?
Lisäksi ongelmana tosiaan tuo raha, sen kerääminen täytyisi hoitaa paikanpäällä yms....
Eli aikamoiseksi säätämiseksi kyllä menisi.
 
Ylös