Indycar-autot kaudelle 2012

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Jälleen tuli vastaan uusi ehdokas(taitaa olla jo viime vuodella esitelty). Suunnittelijana Dave Marek
http://www.autoracing1.com/article.asp?id=1248






1. It is futuristic looking (very much so)
2. It offers increased driver protection (note the sidepod design)
3. It reduces the chances of wheel-to-wheel interlocking (note sidepod design)
4. It generates most of its downforce from the undertray, which is less affected by turbulence from the car in front (Note the huge diffuser exit tunnels)
5. The wings are small so they generate less turbulence for the cars following, which increases the chance for passing.
6. The sidepods offer a huge amount of real estate for sponsor logos
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
CART III:n Delta Wingin suunnittelija puolestaan on Ganassin luottomies Ben Bowlby, jonka ansioluettelosta löytyy lähes kaikki merkittävät moottoriurheilusarjat. Delta Wingin aerodynaamisuus on Bowlbyn mukaan niin loppuun asti hiottu, että käytettävän moottorinkin täytyy olla runsaasti nykyistä alitehoisempi, koska muuten sillä mentäisiin Indyn pääsuoralla yli 400 kilometriä tunnissa.
Mun mielenkiinto jotenkin heräsi DeltaWingiin... Siis radalla olisi hieno nähdä (sekä owaalilla, että katuradalla), mutta en tiedä sanoisinko sitä nyt kuitenkaan formulaksi...
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Mun mielenkiinto jotenkin heräsi DeltaWingiin... Siis radalla olisi hieno nähdä (sekä owaalilla, että katuradalla), mutta en tiedä sanoisinko sitä nyt kuitenkaan formulaksi...
Tämä Long Beach -simulaatiovideo varmastikin tapaa mielenkiinnon aika hyvin. Näyttää videolla vieläkin hirveämmältä kuin still-kuvassa. Tässä videossa puolestaan kuvaa esittelykappaleesta sekä ovaali-simulaatiovideota.
 
Viimeksi muokattu:

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Jälleen tuli vastaan uusi ehdokas(taitaa olla jo viime vuodella esitelty). Suunnittelijana Dave Marek
Tämä on kyl mun silmään näistä tyylikkäin. Sopivasti aggressiivisen ja kiinnostavan näköinen, siitä en sitten tiedä onko kovin edistyksellinen tai muuta sellaista. Tuskin se niin tärkeää.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jälleen tuli vastaan uusi ehdokas(taitaa olla jo viime vuodella esitelty). Suunnittelijana Dave Marek
Kuten suunnittelijan nimestäkin voi päätellä, kyseessä ei ole ehdotus uudeksi IndyCariksi, vaan Hondan design-studion taideopiskelijoiden kanssa yhdessä tekemä konseptiauto. Ideana oli kilpailuttaa ideoita taideopiskelijoilla, mutta kukaan ei lähtenyt viemään asiaa eteenpäin, koska koulut eivät huomioineet suunnitelmissaan sellaisia pieniä asioita kuin aerodynamiikka yms.

Myöhemmin homma annettiin ammattilaisille, joiden tuotokset eivät nekään niin kovin kaukana taiteesta kyllä ole...:doubtful:
Canukki sanoi:
No joo, ei se kyllä formulalta ainakaan näytä...
Pääasia onkin, että se identifoidaan IndyCariksi.

Bowlbyn useita haastatteluja kuunnellessa on helppo ostaa kaikki mitä mies tarjoaa. Erityisen paljon pidän Delta Wing - projektissa siitä, että jos se valitaan, niin kukaan ei ainakaan voi kirota tulevaa IndyCaria yksityyppiluokaksi. Delta Wing kun perustuu avoimen lähdekoodin ideaan, eli tiimit saavat avoimesti kehittää halvempia ja tehokkaampia ratkaisuja, kunhan ne tehdään ennen käyttöönottoa muillekin saataville.

Delta Wing muuten vaikuttaa kaikissa kuvissa paljon suuremmalta kuin mitä se oikeasti onkaan. Se näyttää useistakin kulmasta muotonsa takia todella massiiviselta, mutta oikeasti se on saman kokoinen kuin nykyinen Dallara.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minua kyllä suuresti ihmetyttää millä ilveellä tuohon Delta Wingin etupäähän saadaan minkäänlaista pitoa. Renkaiden kapeuden takia mekaaninen pito on olematon, eikä tuo keula aerodynaamisestikaan näytä kamalan tehokkaalta. Tuon täytyy mennä kaarteissa normaaleilla moottoriradoilla tosi hiljaa.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei sillä, että maailmani heilahtaisi suuntaan tai toiseen ihan mikä tahansa noista valitaan. Mutta jollain omituisella tavalla tuo Swift Engineering #1 miellyttää silmääni. Lolakin tietty on hieno, mutta noin futurististen kilpailijoiden rinnalla se onnistuu näyttämään liian perinteiseltä.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Minua kyllä suuresti ihmetyttää millä ilveellä tuohon Delta Wingin etupäähän saadaan minkäänlaista pitoa. Renkaiden kapeuden takia mekaaninen pito on olematon, eikä tuo keula aerodynaamisestikaan näytä kamalan tehokkaalta. Tuon täytyy mennä kaarteissa normaaleilla moottoriradoilla tosi hiljaa.
Auton etupää kuulemma tulee muuttumaan radalle tulevassa prototyypissä. Lisäksi keula on muutenkin kehittelylle avoin, joten jokainen tiimi voi optimoida sen haluamallaan tavalla.

Ben Bowlby sanoi:
I think we're going to have a car that feels very light, is very nimble and can be taken to high slip and yaw angles without compromising the ability to control the car.

At the same time the car will also have very high performance. In our simulations with only 300 horsepower the car is faster on the street and road tracks than the current car. In our simulations at the Sao Paulo track for example we were two and a half seconds a lap quicker. So it's quite exciting from a performance perspective.
Bowlbyn mukaan Delta Wing on siis ketterämpi ja nopeampi kuin nykyinen auto. Ei sillä, että se vielä kertoisi mitään, Dallaran kanssahan tunnutaan aina aloitettavan pohjalta, mutta tällainen ihmettely, kysely ja mutuilu osoittaa, että Bowlby on onnistunut tavoitteessaan, koska tarkoitus oli esitellä jotain todella radikaalia ja teknisesti mielenkiintoista. Delta Wing ainakin saa ihmiset puhumaan ja kommentoimaan. Niin hyvässä kuin pahassa se on hyväksi, jos ja kun tarkoitus on korjata jotain mikä meni rikki vuosia sitten.

Tuo malli on muuten esillä Indianapolisissa ja näistä kuvista näkee hyvin kuinka pieni tuo auto todellisuudessa on:



Tuo malli oli auton ensimmäisiä versioita ja Delta Wing on kuulemma muuttunut ulkoisesti huomattavasti, eli odotellaan nyt kuitenkin radalle saapuvaa prototyyppiä ennen kuin todetaan kuinka hidas ja ruma sekä aerodynaamisesti ala-arvoinen se onkaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
tällainen ihmettely, kysely ja mutuilu osoittaa, että Bowlby on onnistunut tavoitteessaan, koska tarkoitus oli esitellä jotain todella radikaalia ja teknisesti mielenkiintoista. Delta Wing ainakin saa ihmiset puhumaan ja kommentoimaan. Niin hyvässä kuin pahassa se on hyväksi, jos ja kun tarkoitus on korjata jotain mikä meni rikki vuosia sitten.
Se nyt on selvä, että noin radikaali ehdotus onnistuu tuollaisessa tavoitteessa. Yksi suunnittelukilpailun tavoitehan oli tehdä autosta selkeästi omanlaisensa. Meneekö liikaa vieraannuttamisen puolelle on tietysti oma kysymyksensä.

CARTerin innostus Delta Wingiä kohtaan on aika yllättävää, koska se vie juuri vähän CART-maisemmaksi muuttunutta IndyCaria taas kauemmas siitä mitä CART oli.

Tuo malli on muuten esillä Indianapolisissa ja näistä kuvista näkee hyvin kuinka pieni tuo auto todellisuudessa on:
En tiedä kuka sitä on suuremmaksi luullut (itse olen olettanut sen olevan ulkomitoiltaan samankokoinen kuin muutkin ehdotukset - kapeaa keulaa lukuunottamatta). Toki pienemmät renkaat ja melko ahdas ja taakse sijoitettu ohjaamokabiini saattavat luoda sellaista vaikutelmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Omaa silmää tuo Dallaran #2 miellyttää eniten. Ylipäätään ulkonäön puolesta voitaisiin mennä kohti perinteitä, sillä minua ei ainakaan huvita nähdä mitään Batmobileja kiertämässä ratoja.
Se, että autoista saadaan ajettavia ja ohituskelpoisia, ei pitäisi muuttaa ulkonäköä niin paljon, että niitä ei tunnista formulaluokan autoiksi.
 

koirankoppi

Well-known member
Liittynyt
27.8.2009
Viestit
200
Ylipäätään ulkonäön puolesta voitaisiin mennä kohti perinteitä, sillä minua ei ainakaan huvita nähdä mitään Batmobileja kiertämässä ratoja.
Samaa mieltä. Nuo batmobilet sun muut viritelmät voi mielestäni pitää ihan elokuvissa mutta ei oikeassa kilpa-sarjassa. Itse haluaisin nähdä Lolan taas mukana. Lolan autoista pidin kyllä eniten. :ahem:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Ei sillä, että maailmani heilahtaisi suuntaan tai toiseen ihan mikä tahansa noista valitaan. Mutta jollain omituisella tavalla tuo Swift Engineering #1 miellyttää silmääni. Lolakin tietty on hieno, mutta noin futurististen kilpailijoiden rinnalla se onnistuu näyttämään liian perinteiseltä.
Sama.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
CARTerin innostus Delta Wingiä kohtaan on aika yllättävää, koska se vie juuri vähän CART-maisemmaksi muuttunutta IndyCaria taas kauemmas siitä mitä CART oli.
Ei ole minusta lainkaan yllättävää, että kannatan tallien edistyksellistä, omaperäistä ja teknisesti mielenkiintoista ehdotusta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CARTerin innostus Delta Wingiä kohtaan on aika yllättävää, koska se vie juuri vähän CART-maisemmaksi muuttunutta IndyCaria taas kauemmas siitä mitä CART oli.
Open wheelerit on ameriikassa onnistuttu ajamaan niin ahtaalle, että jotain yllättävää ja innostavaahan sarja nimenomaan kaipaa - vanhoihin rippeisiin tarttumalla sarja tulee taantumaan entisestään. Erikoinen autoprojekti voisi hyvinkin olla se jokin, millä oma niche ja sitä kautta uusi nousu järjestyy. Vähän ristiriitaisesti suhtaudun tähän fallossymboliin (onko tuo nyt ylipäätään enää open-wheeler), mutta voin kyllä ymmärtää projektin kiinnostavuuden myös vanhan CART-fanin kannalta.

Eniten minua DeltaWingissä epäilyttää kuitenkin se, että kyseessä on tiimien projekti. Perinteisesti (tiimipäällikölle periaatteessa ihan tarpeellinen) oman edun tavoittelu on ennemmin tai myöhemmin sotkenut hyvätkin ideat, toivottavasti tässä ei käy samoin.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Onko minun silmissä vai missä vikaa kun avausviestin Swift 1 ja 2 on muuttunu samoiksi kieseiksi?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18472
Mieluiten näkisin autona Lola #1 & #2, ei Dallarankaan #1 tai #2 hullummalta vaikuta, mutta Lolaan kallistuisin muita vaihdoehtoja en millään edes harkitsisi.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Indycar julkisti moottorisääntöjen pääkohdat vuodesta 2012 eteenpäin. 2,4-litraiset turbokoneet, maksimissaan kuusi sylinteriä, 550-700 kaakkia. Kovin vähäiseltä kuulostaa nuo teholukemat.
 
Ylös