Indycar-autot kaudelle 2012

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
Hyvä artikkeli aiheesta. Tässä joitakin poimintoja:

Vaatimuksista:
The new chassis must meet current safety standards, but winning designs need to propose additional ways to prevent crashes and make them less dangerous for drivers, crew, and spectators.

IRL’s second priority is keeping IndyCar races interesting. Specifically, they want cars to be less sensitive to turbulence generated by competing vehicles or have cars leave cleaner air in their wakes.

The car has to be able to hit a lap speed of 235 mph with less engine power than the current 630 hp. It will have to generate less drag to do so, while at the same time creating enough stable downforce to permit safe cornering in traffic.

Third, the league wants these changes, and racing in general, to be affordable for teams. Officials are hoping the new car will cost 40 to 50% less than the current model. IRL predicts costs savings will come mainly from reducing the inventory teams need to compete on both oval and road or street courses.
DeltaWing:
DeltaWing has pledged an open-source design process. Anyone can access the car’s specs and CAD drawings, and anyone can submit original design ideas.

The smaller powerplant and mass are made possible in part by bodywork that nearly encloses both sets of wheels. Distance between front wheels is 24 in. while in back it is 70 in. Cutting the drag of open wheels, narrowing the track, and beefing up the front fairing, let DeltaWing cut the drag coefficient 60% to 0.24. Replacing the rear wing with a vertical fin keeps the car stable in turns but doesn’t add drag on straightaways. And the absence of front and rear wings makes the car less sensitive to “dirty” air when following closely and leaves a cleaner wake.

Simulation and full-size wind-tunnel testing confirm that 80% of the aerodynamic downforce acts on the rear of the car, which also supports 72.5% of the mass. This aero and mass balance give better traction to the 12.5-in.-wide rear tires during acceleration without adding weight. Stability is also enhanced by a six-speed, driver-controlled differential with full torque vectoring and active stagger that eliminates the need for different diameters on the inner and outer tires on oval tracks.

Bodywork in front of the front wheels and behind the engine absorbs crash energy to further protect the driver. Tegris polypropylene composite from Milliken & Co., Spartanburg, S.C., will add impact and intrusion resistance without adding weight to DeltaWing’s prototype. Compared to glass and carbon-fiber composites, Tegris resists two to five times the impact energy, has comparable stiffness, and is easier to manufacture and recycle.
Swift Engineering:
Both models dispense with cowlings covering parts of the engine. “We saw an opportunity to showcase the engine and other ‘jewelry’ while preserving efficiency with a much smaller fairing,” said Casper Van der Schoot, Swift’s director of motorsports. The change has little aerodynamic impact, but cuts down on sponsorship space.

A tilted rear underwing borrowed from the company’s Formula Nippon racer is said to sweep up the car’s wake, leaving cleaner air behind it that should promote closer racing and passing. Swift also intends to place LED lights on the roll hoop, side pods, and upper bodywork to signal spectators the car’s position, fuel level, and throttle and brake positions throughout the race.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
IndyCar pitää huomenna lehdistötilaisuuden, jossa se esittelee tulevaisuuden autostrategian. Huomaa, että käytin nimitystä IndyCar ja että kyse on autostrategiasta, eikä valttämättä yksittäisestä autosta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli julkistuksen täytyy olla jotain lämmintä ja pörröistä?
Ainakin tunnelma näin keskiviikon alla on positiivinen ja odottava. Hämmästyttävää miten paljon juopunut kapteeni vaikuttaa laivan kurssiin...

Robin Millerin mukaan huomenna julkaistava strategia saattaa olla merkittävin asia Pohjois-Amerikan moottoriurheilussa yli 30 vuoteen. ICONIC-komitea sai paljon ideoita Ben Bowlbyn suunnittelemasta Delta Wingistä ja niitä ilmeisesti hyväksikäytetään ja vaikkei DW:tä ihan sellaisenaan valittaisikaan, niin ainakin autot tulevat olemaan erilaisia. Randy Bernard on keskustellut mm. Volkswagenin, Fordin, Lotuksen, Cosworthin ja Renault'n kanssa uusista spekseistä ja muutama autonvalmistaja olisi kiinnostunut moottorin lisäksi kehittämään autoa, jota kuulemma voi vihdoinkin hyvällä omallatunnolla kutsua IndyCariksi. Lisäksi Bernard tapaa ensi viikolla yhden legendaarisen eurooppalaisen autonvalmistajan, jolla voisi sanoa olevan keskeneräisiä asioita Brickyardilla... ;)
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja tässä se nyt on. Tulevaisuuden IndyCar.


Tai siis yksi niistä. Yhteistä kaikissa autoissa tulee olemaan yhteinen turvamonokokki, mutta kuka tahansa, Lola, Ford tai autoteollisuuden ulkopuolinen taho kuten Oracle tai vaikka NASA voi kehittää monokokin ympärille oman aerokittinsä. Dallara tulee rakentamaan monokokin ja siten myös oman autonsa Indianapolisissa ja uusi auto tulee olemaan noin 40 prosenttia halvempi kuin nykyinen Euroopassa rakennettu Dallara.

Tervetuloa takaisin IndyCar :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eli otettiin Lola #1:n keula ja Dallara #3:n takaosa ja tyhmennettiin muotoilu laatikkomaisemmaksi. Kuskin etupuolisesta pullistumasta ei sitten vieläkään taideta päästä eroon. :yuck:

No, toivotaan, että muilta tulisi vähän paremmannäköistä aeroa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Eli otettiin Lola #1:n keula ja Dallara #3:n takaosa ja tyhmennettiin muotoilu laatikkomaisemmaksi. Kuskin etupuolisesta pullistumasta ei sitten vieläkään taideta päästä eroon. :yuck:
Lähinnä vain etusiipi otettiin Lolasta. Keula on ainoa asia, mistä en esteettisesti tuossa autossa pidä. Ponttoonit ja takaosa sen sijaan näyttää todella nopealta ja hurjalta jopa paikallaan tuossa kuvassa. Swiftin tai Lolan keulan kanssa tuo olisi todella kaunis auto, mutta kyllä tuokin aina nykyiset IRL- ja F1-crapwagonit peittoaa. Ja nyt se näyttää taas Indyformulalta a'la Dan Gurneyn Eagle :ahem:

Julkistustilaisuudessa taustalla pyörinyt animaatio löytyy jo YouTubesta.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Eivät nuo ennakkokuvat silmää miellytä, mutta mieluummin Dallara kuin deltawingin ufo. Declan Brennanin kommenttihan oli varsin hyvä.

Nascarification of open wheel american racing
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Julkistustilaisuudessa taustalla pyörinyt animaatio löytyy jo YouTubesta.
Turvallisuusvaatimusten takia nuo kuskin ympärillä olevat rakenteet ymmärtää. Ilmeisesti Dallaran ehdotuksen ponttoonit olivat liian matalat. Kulmikkuutta ihmettelen. No, jos aero on vapaa, niin kyllähän niitä pyöreämpiäkin muotoja alkaa varmasti näkyä. Videon perusteella aika paljon pystyy pistämään omiaan.

Perän jatkumisesta renkaiden takapuolelle pidän. Muistelen jossain 80-luvun Porschen indykonseptissa olleen jo tuollainen pyrstö. Lisäksi tietysti päällekiipeämisen vaara pienenee.
 

Pizarro

Well-known member
Liittynyt
20.6.2004
Viestit
85
Hmm, tarkoittaako tämä nyt että kaikki tuossa ensimmäisessä postauksessa esitellyt vaihtoehdot on nyt mahdollisia? Pienin modifikaatioin tietysti.

Jos on näin niin muuttui hyvin mielenkiintoiseksi.

edit: Poislukien tuo deltawing, ja hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
No, onpahan ainakin erilainen auto. Ekaksi näyttää vähän oudolta, mutta niin näyttää nykyään vielä käytössä oleva nakkenakuttaja-laatikkokin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ja formula ykköset on rumia? Apple on jo luvannut lähteä yhteistyökumppaniksi, autot brändätään nimellä iSore.

No, minulle ihan sama vaikka näyttäisi miltä, jos pohjalle vaan pystytään taas rakentamaan jotain formulasarjaa muistuttavaa.

Edit: melkoista aluepolitiikkaa tämä autonvalinta. Dallara on valittu, koska se suostuu rakentamaan tehtaan IMS:n nurkille ja Indianassa sijaitseville talleille on samaan syssyyn neuvoteltu alennus 28 ensimmäisestä autosta. Pekkarinenkin olisi ylpeä.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Aerokittaus on sinänsä hauska konsepti, mutta miksi ihmeessä perusautoksi piti valita heti DeltaWingin jälkeen karmein kötöstys?

Aerokittiin kuuluvat etu- ja takasiivet, moottorikate sekä sivuponttoonit. Mitään kovin radikaalisti originaalista Dallarasta poikkeavaa ei varmastikaan voi siis tehdä, sillä ymmärtääkseni esim. ponttoonien sisuksia tai pohjalevyä ei saa muokata.

Kaikille yhteiset osat näkynevät tässä kuvassa


Katesarjalle on asetettu 70 000 dollarin hintakatto, mutta miten tätä mahdetaan käytännössä valvoa? Onko olemassa jokin myyntipakko? Jos kyllä, niin se laskenee ainakin tiimien intoa kehittää omia aeropakettejaan.

Dallaran vakiokatteet saa muuten ensimmäisenä kautena hintaan 35 000 ja tokana vuonna hinta pompsahtaa maksimiin. Jokainen talli saa ajattaa kauden aikana kahta erilaista (samaa tai eri merkkiä olevaa) aeropakettia (ovaali, mutkarata?)...

Tony Fernandesin Lotus Racing on ensimmäisenä vihjaillut halukkuudestaan kehittää uuteen Indy-Dallaraan oman aeropakettinsa. Todennäköisin asiakas lienee Lotus Groupin tukema KV Racing. http://www.autosport.com/news/report.php/id/85280
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Idea aerokitistä kuulostaa hyvältä, mutta tuo Carterin kuvissa oleva auton kuvatus on ruma kuin elviksen perse. Toivottavasti kitit saavat autot näyttämään paremmilta.
Joka tapauksessa hyvä, että saadaan vähän edes muutoksia tuonne Indyyn.
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
Meitä (todellisia IndyCar F-A-N-E-J-A) on maailmalla valtava määrä jotka olisivat kovasti toivoneet Delta Wingiä valituksi.

Valitettavasti sarja ei ollut valmis moista riskiä ottamaan. Purnellin keksimä Aero-Kit konsepti ei ole katastrofi, mutta suhtaudun asiaan epäillen. Jos hommaan ei heti alusta alkaen lähde vakavasti otettavia nimiä/valmistajia, niin reisillehän se homma menee. (Toiv. ainakin jompikumpi, Audi tai Ferrari, sekä Ford ovat lähdössä mukaan, mutta en oikein jaksa uskoa.)

Se mitä IndyCar tietysti nyt ennenmuuta kaipaa on nykyistä PALJON paremmat tv-sopimukset. Sitä kautta asiaa voidaan viedä eteenpäin.


Huomaa muuten sen että monet tässäkin ketjussa itsestään ilmoitelleet eivät tiedä, eivätkä välitä, tästä sarjasta tuon taivaallista. Aika pettymyksellistä, mutta v*tut sanoi Vatanen!
 
Ylös