Taka-alalle jääneet ralliautot

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Nissanilla on ollut useita yrityksiä MM-ralleihin erinäisellä kalustolla ja menestys oli myös vaihtelevaa.
Rallinissani tämäkin, 240RS, en tosin tiedä missä sillä on ajettu, ei varmaan Euroopassa?



Tässä taas kiinnostava ranskanromu, Renault 17 Gordini:



DAF Turbo Twin, tuplamoottorinen Dakarin ihme:

 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jep ja oli tosi suosittu yksityistallien käytössä. Afrikka ja Lähi-Itä olivat tuon Nissanin ominta aluetta. Jos Sillankorvan Minna oli Mazdan kuski, niin Louise Aitken-Walker (mahtoi mennä nimi oikein, heitin ulkomuistista) oli sitten Nissanin vastaveto.

Mitä tulee Nissanin ja Tojon ulkonäkökymysyksiin, niin taisivat valmistajat vuorotellen kopioida toistensa menestysmalleja.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuo DAF taisi puolestaan olla syyllinen Dakarin sääntömuutoksiin, jotka ainakin vähäksi aikaa kuihduttivat kuorma-autoluokan. Olivat nimittäin hiukan nopeita vermeitä...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Jep ja oli tosi suosittu yksityistallien käytössä. Afrikka ja Lähi-Itä olivat tuon Nissanin ominta aluetta.
Löysän tehdassopimuksen lisäksi tuollaista 240 RS:ää ajoivat suomalaisista 80-luvulla ainakin Erkki Pitkänen ja Peter Geitel.

Kansallisella tasolla sprinteissä näkyi joensuulaisen kuskin toimesta, nimi nyt kateissa... Siirsi tekniikan jopa yleisempään Sunnyn (takavetoisen) koriin.

Omituinen episodi oli että joku brittiläinen talli koitti myydä noita Suomeen ja osti jopa mainoksen Hesariin! Ei tainnut kauppa käydä kun hinta kuitenkin oli liian lähellä esim quattroa joka oli paljon kilpailukykyisempi vehje.
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Oiskohan se kaveri ollut Suvannon Jussi, Varkaudesta. Laittoi tosiaan 240 RS:n tekniikan takavetoisen Sunnyn koriin, joka oli metallinhohto vihreä ja päällepäin vakion näköinen:ahem:. Ajoi myös jäärataa pitkillä piikeillä ja meni todella kovaa, on muuten niitä harvoja kuskeja, jotka heitti autoa pitkillä piikeillä nelipyöräluisussa:ahem:.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Oiskohan se kaveri ollut Suvannon Jussi, Varkaudesta. Laittoi tosiaan 240 RS:n tekniikan takavetoisen Sunnyn koriin, joka oli metallinhohto vihreä ja päällepäin vakion näköinen:ahem:. Ajoi myös jäärataa pitkillä piikeillä ja meni todella kovaa, on muuten niitä harvoja kuskeja, jotka heitti autoa pitkillä piikeillä nelipyöräluisussa:ahem:.
taisi olla forssan liepeiltä jokioisista tämä suvanto,ellei ole samanniminen.oli muuten lähes koko uran rosenlewin mainokset autossa.poikansa teppo ajeli muistaakseni myös.
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
No niinpä tietenkin, tällä iällä näköjään tuo "dalmatialainen" alkaa vaivaamaan. Suvanto oli todella Volvo-miehiä, ajoi 142:lla Rosenlewin mainoksin pitkään.
Se, ketä tarkoitin oli muistaakseni (uudelleen:rolleyes:) Pohjolan Hannu ja Varkaudesta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Teppo Suvanto ajelee edelleen, formula kolmosia. Mikäli sama kyseessä.
 

motofan

Well-known member
Liittynyt
27.6.2008
Viestit
59
Sijainti
helsinki
escort 1700t

eiks tällänenkin ollu kun escort 1700t josta kaavaltiin fordin ralliasetta
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Onkohan tämäkin jokin "idän superautoihme", nimeksi on kerrottu Oberek?
Puolalainen Bogdan Wozowicz kehitteli Oberekia, auto perustui kuitenkin FSOn valmistamiin menopeleihin.

Oberekin kehityksessä Bogdan Wozowicz otti mallia parhaista B-ryhmän ralliautoista - Peugeot Turbo T-16, Lancia Delta S4 ja Lancia Stratos.

Oberek on erittäin kevyt, alle 870 kiloa, mutta akseliväli ja reideleveys on FSO Polonezia huomattavasti suurempi.
Kaksipaikkainen Oberek on suunniteltu puhtaasti rallin ajamiseen, suorituskyky oli viety tappiin saakka.
Koneina Oberekissa käytettiin FSO 1500- ja Polonezin 1500-kuutioisia.

Muutamat ihmiset, jotka Oberekia pääsivät ajamaan, ovat kertoneet että Oberek on ollut täydellinen ajettava..

MacPherson-jousitus oli kopioitu Ford Escortista, mutta Wozowicz teki niihin itse kokonaan uudet jäykistykset.
Takajousitus oli kopioitu täysin Lancialta.

Autoa ei saatu hyväksyttyä urheilukäyttöön, sillä takakontti avautui kokonaan ylös (jostain syystä se ei kelvannut), tällöin Wozowicz heitti Oberekin "roskakoriin" ja aloitti ideoimaan toista autoa.

Liitteeksi vähän kuvia Oberekista.


 
Viimeksi muokattu:

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Tämä ei välttämättä ihan tähän aiheeseen liity, mutta en viitsinyt tehdä uutta aloitusta.
Onko missään parempaa kuvaa Audi quattron afaltti spesiaali mallista Korsikalla 1982? Audillahan oli kova halu näyttää, että quattro oli hyvä myös asfaltilla ja -82 korsikalle lähti kolme autoa. Ei jäänyt kisasta hirveästi jälkipolville kerrottavaa, kun Wittmann ja Mikkola keskeyttivät ja Moutonkin oli vaatimattomasti 7. Ei tainnut 4-ryhmän asfaltti quattrot enää tämän jälkeen nähdä tosi toimia?
Aika räyväkän näköiset levikkeet ja helmat:

 
Liittynyt
18.8.2009
Viestit
73
Sijainti
Jyväskylä
Tämä ei välttämättä ihan tähän aiheeseen liity, mutta en viitsinyt tehdä uutta aloitusta.
Onko missään parempaa kuvaa Audi quattron afaltti spesiaali mallista Korsikalla 1982? Audillahan oli kova halu näyttää, että quattro oli hyvä myös asfaltilla ja -82 korsikalle lähti kolme autoa. Ei jäänyt kisasta hirveästi jälkipolville kerrottavaa, kun Wittmann ja Mikkola keskeyttivät ja Moutonkin oli vaatimattomasti 7. Ei tainnut 4-ryhmän asfaltti quattrot enää tämän jälkeen nähdä tosi toimia?
Aika räyväkän näköiset levikkeet ja helmat:

Tämmöset kuvat bongasin asfaltti Audista.


 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Hyviä kuvia ja itselleni ainakin ennen näkemättömiä.
Minusta tuo musta pohjainen punaisin raidoin on paras väritys audi sportin autoissa.
 
Ylös