Taka-alalle jääneet ralliautot

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Meinasin jo ihmetellä, etteikö kukaan muista Citroen DS:ää myös rallipuolelta. Olihan tuo kuitenkin aikansa luksusauto, jopa Ranskan presidentin virkapeli, jolla rallissakin Toivonen pärjäsi kohtalaisesti. Niin vaan Misalta oli tullut yksi kuva, vaan ei enempää asiasta. Monacoa varten tuosta oli lyhennetty versio? Perinteitä siis Citikalla on rallista.

Ei nyt löytynyt äkkiseltään oikeaa kuvaa Toivosen menopelistä, mutta tässä vastaava:
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Meinasin jo ihmetellä, etteikö kukaan muista Citroen DS:ää myös rallipuolelta. Olihan tuo kuitenkin aikansa luksusauto, jopa Ranskan presidentin virkapeli, jolla rallissakin Toivonen pärjäsi kohtalaisesti. Niin vaan Misalta oli tullut yksi kuva, vaan ei enempää asiasta. Monacoa varten tuosta oli lyhennetty versio? Perinteitä siis Citikalla on rallista.
Onko se nyt sitten taka-alalle jäänyt, kun sillä on voitettukin? Okei, ehkä sääntöjä tulkittiin vähän ranskalaisittain, mutta silti. Kaasunestejousitus muuten 60-luvulla rallissa, Mersu ja Audi on tällä vuosituhannella yrittäny viritellä jotain yhtä ylevää siviiliautoihinsa.. ;)
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18448

Fiat Grande Punto Abarthin kilpailutoiminta ja menestys IRC-sarjassa oli autotehtaalle iso pettymys vaikka Alen voittikin Venäjän kisan IRC sarjassa 2007, nykyään kyseinen automerkki kilpailee aktiivisesti Italian mestaruus sarjassa.

Ei tainut tälle listalle kuulua IRC-sarjan autot mutta kun ei parempaakaan paikkaa löytynyt laitoin tuon sitten tähän.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877

Fiat Grande Punto Abarthin kilpailutoiminta ja menestys IRC-sarjassa oli autotehtaalle iso pettymys vaikka Alen voittikin Venäjän kisan IRC sarjassa 2007, nykyään kyseinen automerkki kilpailee aktiivisesti Italian mestaruus sarjassa.

Ei tainut tälle listalle kuulua IRC-sarjan autot mutta kun ei parempaakaan paikkaa löytynyt laitoin tuon sitten tähän.
Miksei kuuluisi, onhan se aiheen kuvaukseen sopiva auto.
Oliko toi teksti muuten vauhdin maailmasta??
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18448
Miksei kuuluisi, onhan se aiheen kuvaukseen sopiva auto.
Oliko toi teksti muuten vauhdin maailmasta??
Kyl se tais olla VM:stä, kattelin toista topickia löysin juttuja näistä IRC autoista niin ajattelin Abarthin laittaa taka-alalle listalle.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Joskus mielessäni on pyörinyt hämärä muistikuva, jossa Ruutulipussa aikoinaan olisi näytetty Fordilla olleen kehitteillä Mondeosta ralliauto joskus 90-luvun puolivälissä, onko tästä kellään tietoa? :confused:
 

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Jenkit kävi Falconilla Monte Carlossa 1964. En tiedä jos enemmänkin 60-luvulla eri ralleissa.
Eikä ihan huonosti mennytkään. Ruotsalainen Bosse Ljungfeldt oli itse asiassa Falconilla jopa nopeampi kuin Paddy Hopkirk Minillä, mutta tuohon aikaan oli käytössä tasoitusjärjestelmä ja niin Hopkirk voitti, koska Minissä oli luonnollisesti aika paljon pienempi moottoritilavuus kuin amerikanraudassa. Falconilla ajettiin tehtaan toimesta Montessa myös 1963 ja lisäksi noihin aikoihin esimerkiksi Coupe des Alpes, Midnight Sun ja Shell 4000 ralleissa.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Eikä ihan huonosti mennytkään. Ruotsalainen Bosse Ljungfeldt oli itse asiassa Falconilla jopa nopeampi kuin Paddy Hopkirk Minillä, mutta tuohon aikaan oli käytössä tasoitusjärjestelmä ja niin Hopkirk voitti, koska Minissä oli luonnollisesti aika paljon pienempi moottoritilavuus kuin amerikanraudassa. Falconilla ajettiin tehtaan toimesta Montessa myös 1963 ja lisäksi noihin aikoihin esimerkiksi Coupe des Alpes, Midnight Sun ja Shell 4000 ralleissa.
Minuuttitolkulla Bossea nopeammassa vauhdissa oli toisella Ameriikan Raudalla, Plymouth Valiantilla, itseään Ferguson Sportilla tunnnetuksi tehnyt Esko Keinänen. Olisi kai voittanutkin koko roskan, tasoituksesta huolimatta, jollei takaperä olisi lyönyt jumiin.

Ettei Esko vaan voittanutkin tuon Shell 4000-rallin Kanadassa...
 
Viimeksi muokattu:

ttiirika

Well-known member
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
62
Minuuttitolkulla Bossea nopeammassa vauhdissa oli toisella Ameriikan Raudalla, Plymouth Valiantilla, itseään Ferguson Sportilla tunnnetuksi tehnyt Esko Keinänen. Olisi kai voittanutkin koko roskan, tasoituksesta huolimatta, jollei takaperä olisi lyönyt jumiin.

Ettei Esko vaan voittanutkin tuon Shell 4000-rallin Kanadassa...
Vuonna 1964 Shell 4000 rallin voitti Klaus Ross Volvo Amazonilla. Keinäsellä oli ongelmia Valiantin kytkimen kanssa.
 

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Vuonna 1964 Shell 4000 rallin voitti Klaus Ross Volvo Amazonilla. Keinäsellä oli ongelmia Valiantin kytkimen kanssa.
valiantin pito-ongelmia korjattiin siten että soralla ajettiin kesälläkin nastoitetuilla renkailla,tämä sittemmin kiellettiin.(keinänen,kossila)
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754


Triumph TR7 kaksilitraisella koneella on aikalailla jäänyt TR7v8 alias TR8 varjoon.
Moottori oli ilmeisesti iskutilavuudeltaan hippusen kasvatettu Triumph Dolomiten moottori ja tehdas kilpureissa lienee ollut Dolomite Sprintin 16 venttiilinen kansi.
Triumphia ajoivat RAC-rallissa vuosina -76 ja -77 Tony Pond ja Brian Clucheth. Vuonna -77 näkyy lähtöluettelossa myös Markku Saaristo ja pari muuta nimeä Triumphilla.
Myös jenkki John Buffum ajoi ilmeisesti sikäläistä sarjaa TR7:lla.
Parhaat saavutukset autolla taitaa olla Pondin 8. sija RAC:ssa vuonna -77 (taakse jäi muunmuassa Per Eklund Saabilla ja Timo Mäkinen Fiat 131:llä) ja saman vuoden Boucles De Spa rallin voitto. Tulokset eivät ole pöllömpiä, kun ajattelee, että Triumphin kaksilitraisesta ei varmana huimia tehoja irti saa(?).
Vuonna -78 luokiteltiin sitten TR7v8.
 
Ylös