Olisitko valmis alentamaan verotonta km-korvausta 20 senttiin kilometriltä?

Olisitko valmis tinkimään km-korvauksen suuruudesta tarvittaessa?

  • En! Nykyinen 45 snt on sopiva! (pollin esimerkissä 81 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 17 38,6%
  • Kyllä 20 snt olisi realistisempi (pollin esimerkissä 36 000 € / 3 vuotta)

    Äänet: 27 61,4%

  • Äänestäjiä yhteensä
    44

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Jos vuodessa ajaa 50 000 kilometriä työajoja, niin aikaa siihen menee n. 715 tuntia (keskinopeus 70km/h ml. tauot ajon aikana). Jos työpäiviä on 220 vuodessa, niin ratin takana menee keskimäärin >3h per jokainen työpäivä.

edit: tuohan olisi ok, jos työajalla onnistuisi ajamaan... mutta jos joutuu omalla ajalla
Ei se ole mitenkään poikkeuksellista tehdä normaalia työaikaa pitempää työaikaa ilman erillistä korvausta.

Toisaalta kun kilometrejä ja päivärahoja tulee paljon, voi päästä siihen tilanteeseen, että nettopalkka on suurempi kuin bruttopalkka.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Voisiko joku mulle nyt vääntää rautalangasta, kun en ymmärrä. Miksi verottomalla kulukorvauksella pitäisi korvata sitä että joutuu tekemään töitä.

Käsittääkseni "joutuu tekemään töitä" korvataan yleensä palkalla, joka on taas verotettavaa tuloa.

Toisaalta jos tämä on maantapa ja edustajien palkasta osa maksetaan kulukorvauksilla, niin alan ymmärtämään miksi tämän maan tulot ei riitä menojen kattamiseen.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eipä tässä.. enpä ole ihan satavarma omasta kannastani, mutta ihmettelen sitä, että kaikista hahmoista juuri jaska moralisoi tätä asiaa. :D
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Voisiko joku mulle nyt vääntää rautalangasta, kun en ymmärrä. Miksi verottomalla kulukorvauksella pitäisi korvata sitä että joutuu tekemään töitä.

Käsittääkseni "joutuu tekemään töitä" korvataan yleensä palkalla, joka on taas verotettavaa tuloa.

Toisaalta jos tämä on maantapa ja edustajien palkasta osa maksetaan kulukorvauksilla, niin alan ymmärtämään miksi tämän maan tulot ei riitä menojen kattamiseen.
Niin no sun mielestä varmaan kenellekkään ei pitäisi maksaa mitään, kunhan kataisne joukot vaan sais rahaa :rolleyes:
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kertokee ny jokui fiksu jaskalle, kun hän sitä pyysi. Loppuu se naljailu kun kaveri haluaa vain ymmärtää!
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Niin on kyllä väärin, että joku saa jotain mitä joku toinen ei saa :D
Tämä ei liene kenenkään mielestä väärin.
Jonkun mielestä väärin on kuitenkin se, että joku voi jättää maksamatta tuloistaan veroa ja joku toinen joutuu pussistaan sen maksamaan.
(yo. esimerkissäni henkilöt A ja B, kustantavat C:n tuloveron maksamatta jättämistä, maksamalla 1000 euroa ylimääräistä veroa kumpainenkin. C on siltä osin vapaamatkustaja.)
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Voisiko joku mulle nyt vääntää rautalangasta, kun en ymmärrä. Miksi verottomalla kulukorvauksella pitäisi korvata sitä että joutuu tekemään töitä.
On sitä sulle yritetty selittää....

Kyse on siitä, että valtiovalta on mahdollistanut tämän systeemin! Ei siitä, että onko se oikein tai väärin. Ja kun systeemi on mahdollistettu, niin sen käyttö on levinnyt. Asia on varmasti verottajan ja muiden tiedossa. Kukaan (no ehkä joku) ei ole tehnyt mitään laitonta, vaan toimitaan vallitsevan lainsäädännön puitteissa.

Verottoman km-korvauksen raju alentaminen tod.näk. lopettaisi joitakin töitä kokonaan. Sama kuin kotitalousvähennyksen kanssa. Jos se poistetaan, niin monelta menee työpaikka.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mun mielestä on aika hilpeää että usein varsin vasemmistolaisia ajatuksia esittävät JA ja tmoi ovat sitä mieltä, että 50 % todelliset kulut ylittävät verottomat kulukorvaukset ovat ihan ok, toisaalta sitten vaaditaan veronkiristyksiä julkisten palveluiden turvaamiseksi.

Mitäs mieltä olisitte jos km-korvaus pysyisi ennallaan, mutta puolet siitä olisi verotettavaa tuloa?
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Osaisiko joku selittää, että miksi valtio ei ole puuttunut näihin epäreiluksi koettuihin etuuksiin? Olisiko siihen jokin syy vai onko se vain jäänyt virkamiehiltä huomaamatta?
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Osaisiko joku selittää, että miksi valtio ei ole puuttunut näihin epäreiluksi koettuihin etuuksiin? Olisiko siihen jokin syy vai onko se vain jäänyt virkamiehiltä huomaamatta?
Todennäköisesti siksi, että vähänkin enemmän päivärahoja ja kilometrikorvauksia saavissa on paljon aktiivisia äänestäjiä lähes kaikista puolueista ja toiseksi kansanedustajat ja päättävät virkamiehet nostavat itse kyseisiä etuja todella paljon.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mun mielestä on aika hilpeää että usein varsin vasemmistolaisia ajatuksia esittävät JA ja tmoi ovat sitä mieltä, että 50 % todelliset kulut ylittävät verottomat kulukorvaukset ovat ihan ok, toisaalta sitten vaaditaan veronkiristyksiä julkisten palveluiden turvaamiseksi.
Monet jalot periaatteet ovat niin kauan hyviä,
kunnes ne alkavat olla itseltä pois.

No, eipä siinä. Kerätään puuttumaan jäävät verotulot sairaanhoitajilta ja laitosapulaisilta. Niiden ei tarvitse käyttää omaa autoa työssään.
 
Viimeksi muokattu:

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Monet jalot periaatteet ovat niin kauan hyviä,
kunnes ne alkavat olla itseltä pois.

No, eipä siinä. Kerätään puuttumaan jäävät verotulot sairaanhoitajilta ja laitosapulaisilta. Niiden ei tarvitse käyttää omaa autoa työssään.
Miten paljon sinulle tulee vuodessa laskutettavia kilometrejä? Minun tilanteeni tietänet. Kertauksen vuoksi vielä: silloin kun maksoin ajot omasta pussistani, kilometrejä tuli noin tuplasti nykyiseen verrattuna. Nyt kun olen saamapuolella, on kynnys paljon isompi lähteä liikenteeseen kuin maksajana.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
No, eipä siinä. Kerätään puuttumaan jäävät verotulot sairaanhoitajilta ja laitosapulaisilta. Niiden ei tarvitse käyttää omaa autoa työssään.
Ensiksi pitäisi todistaa, että verotuloja jää saamatta. On huomioitava, että reissaaminen lisää taloudellista aktiviteettia ja synnyttää businesta, jota ei ehkä muuten olisi lainkaan. Ehkä Moekin tekee vuositasolla miljoonien diilejä, joista tulee työtä ja veroeuroja enempi kuin mitä hänen km-korvauksiin menee. Ehkä ei, mutta nyt keskustelu käy mutu-tasolla.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Miten paljon sinulle tulee vuodessa laskutettavia kilometrejä? Minun tilanteeni tietänet. Kertauksen vuoksi vielä: silloin kun maksoin ajot omasta pussistani, kilometrejä tuli noin tuplasti nykyiseen verrattuna. Nyt kun olen saamapuolella, on kynnys paljon isompi lähteä liikenteeseen kuin maksajana.
Mulla tulee km-korvattavia kilsoja ehkä noin 700-900 km/kk.
Vuodessa siis suuruusluokkaa 10 000 km
20 snt/km olisi ihan sopiva kulukorvaus noista ajoista.

Nykyinen autonihan ei ole säästeliäs versio, mutta se ei olekaan työnanatajan/verottajan/kenenkään muun kuin itseni tekemä valinta se.
 
Viimeksi muokattu:

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Mun mielestä on aika hilpeää että usein varsin vasemmistolaisia ajatuksia esittävät JA ja tmoi ovat sitä mieltä, että 50 % todelliset kulut ylittävät verottomat kulukorvaukset ovat ihan ok, toisaalta sitten vaaditaan veronkiristyksiä julkisten palveluiden turvaamiseksi.

Mitäs mieltä olisitte jos km-korvaus pysyisi ennallaan, mutta puolet siitä olisi verotettavaa tuloa?
Mikä ihmeen 50% todelliset kulut ylittävä. Siis mä en ole ikinä tehny mitään liikkuvaa työtä, että olisin saanu mitään kilometrikorvauksia. Mutta mun mielestä on ihan OK asia, että siitä oman auton käytöstä maksetaan. Se että pitäisikö sen olla verotettavaa tuloa ei oikeastaan ole sitten taas mun mielestä järkevää, koska tuntuisi hullulta, että paremmin tienaava saisi vähemmän kilometrikorvausta, koska maksaisi siitä enemmän veroja, eli ei kuulosta järkevältä.

Miksi sitten taas on tultu siihen, että sen taso on tällä hetkellä tuo 0,45€/km, niin sitä varmaan pitäisi tiedustella joltain verohallinnon virkamieheltä, joka tuon tason on määritellyt.

Kyllä siinä käsittääkseni kompensoidaan sitä, että suurin osa noista reissaajista eivät saa kyseiseltä ajalta palkkaa, joten sitä tasoitetaan hieman sillä kilometrikorvauksen määrällä.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Ensiksi pitäisi todistaa, että verotuloja jää saamatta. On huomioitava, että reissaaminen lisää taloudellista aktiviteettia ja synnyttää businesta, jota ei ehkä muuten olisi lainkaan. Ehkä Moekin tekee vuositasolla miljoonien diilejä, joista tulee työtä ja veroeuroja enempi kuin mitä hänen km-korvauksiin menee. Ehkä ei, mutta nyt keskustelu käy mutu-tasolla.
Ensimmäiseksi tulisi määritellä mikä on kulukorvauksien tarkoitus, onko sen tarkoitus korvata suhteellisen oikeasti syntyneet ylimääräiset kulut vai jotain aivan muuta. Nykyisin se on jotain aivan muuta.

Viime vuosina on pyritty laajentamaan veropohjaa ja saattamaan erilaisia tuloja samanarvoisiksi, tästä syystä on kornia, että ylläpidetään verovapaiden tulojen järjestelmää rinnalla. Kilometrikorvauksien tuoma veroton etu on huomattava ja aiheuttaa samalla myös veronkiertoa siirtämällä muita tuloja km-korvauksiksi ja päivärahoiksi.

On varmasti totta että ylenpalttiset verottomat edut kuluihin nähden lisäävät halukkuutta matkustamiseen. Jos se on tavoite kerrottakoon se suoraan. Siinä suhteessa kilometrikorvauskäytäntö on omituinen. Suuri osa myyjistä ja erilaisista asiantuntijoista, joiden tarkoituksena ja toimenkuvana on laukata asiakkailla käyttää työsuhdeautoa. Niiden kilometrikorvaukset taas eivät ole lainkaan kannustavia vaan vastaavat hyvinkin tarkkaan kuluja.

Ei voi olla verotuksen tarkoituksen mukaisuuden kannalta järkevää maksaa 50% todellisen ylittäviä kulukorvauksia. Jos km-korvauksia halutaan pitää huomattavasti todelliset kulut ylittävinä olisi kiva kuulla miksi. Jos se on Archien väittämät taloudellisen toimeliaisuuden kannustin, niin mihin faktoihin ja tutkimustulksiin voit perustaa väitteesi sen toimivuudesta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mikä ihmeen 50% todelliset kulut ylittävä. Siis mä en ole ikinä tehny mitään liikkuvaa työtä, että olisin saanu mitään kilometrikorvauksia. Mutta mun mielestä on ihan OK asia, että siitä oman auton käytöstä maksetaan. Se että pitäisikö sen olla verotettavaa tuloa ei oikeastaan ole sitten taas mun mielestä järkevää, koska tuntuisi hullulta, että paremmin tienaava saisi vähemmän kilometrikorvausta, koska maksaisi siitä enemmän veroja, eli ei kuulosta järkevältä.

Miksi sitten taas on tultu siihen, että sen taso on tällä hetkellä tuo 0,45€/km, niin sitä varmaan pitäisi tiedustella joltain verohallinnon virkamieheltä, joka tuon tason on määritellyt.

Kyllä siinä käsittääkseni kompensoidaan sitä, että suurin osa noista reissaajista eivät saa kyseiseltä ajalta palkkaa, joten sitä tasoitetaan hieman sillä kilometrikorvauksen määrällä.
Tämän toikin aloitusviestissä on puolipöhkön laskelma esimerkki. Se antaa oikeansuuntaisen kuvan todellisista kustannuksista. Kulukorvaukset on tarkoitettu kattamaan kulut eivät tulon verottomiksi lisiksi. Mun mielestä on ihan ok, että oman auton käytöstä maksetaan syntyneet kulut lisättynä kohtuullisella marginaalillakin. Mun mielestä arviolta 100 %'n lisä on kuitenkin hiukka yliammuttua.

Verottaja ei ole koskaan julkisesti perustellut miten nuo kilometrikorvaukset keksitään. Ei se ainakaan mihinkään järkevään laskentamalliin voi perustua.

Jos käytetään tuota sun viimeisessä kappaleessa olevaa kompensaatiota perusteena, niin miksi kompensaation ulkopuolelle on suljettu ihan samaa työtä tekevät työsuhdeautojen käyttäjät. Erittäin monissa firmoissa paljon matkustavien on käytettävä tyosuhdeautoa juuri noiden tolkuttomuuksiin nousevien verovapaiden kulukorvausten takia.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
.

Jos käytetään tuota sun viimeisessä kappaleessa olevaa kompensaatiota perusteena, niin miksi kompensaation ulkopuolelle on suljettu ihan samaa työtä tekevät työsuhdeautojen käyttäjät. Erittäin monissa firmoissa paljon matkustavien on käytettävä tyosuhdeautoa juuri noiden tolkuttomuuksiin nousevien verovapaiden kulukorvausten takia.
Koska heillä on jo veroetuina se työsuhdeauto,,, kenties :rolleyes:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Koska heillä on jo veroetuina se työsuhdeauto,,, kenties :rolleyes:
Mulla oli aikoinaan itsellä työsuhdeauto, eipä siitä mitään todellista veroetua tullut, hävisi todella paljon kun ei ollut omaa.

Jos verottajan tarkoituksena on kannustaa asiakkailla kirmaamista niin päivärahan nostamisella se osuisi tasaisemmin. Tosin tietysti herättäisi aika lailla yleistä ihmetystä jos se olisi esimerkiksi 150,-.
 
Ylös