F1 tekemässä kuolemaa?

Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Onko Formula 1-sarja tekemässä kuolemaa?

Melkoisen naurettavaksi on koko sarja menossa jatkuvien sääntömuutoksien myötä, viimeisimpänä Bernien ehdotuksena lisätä radalla oikaisupaikkoja. Rahaa paloi kers-systeemiin joka sitten pudotettiin pois listalta. Uuden (hyvin ruman) takasiiven piti mahdollistaa ohitukset, toisin kuitenkin kävi.
Epätoivolle ei tunnu olevan loppua kun ei kahta kautta ajeta peräkkäin ilman muutoksia, viimeisimpänä varikkokäyntien ohessa tapahtuvan tankkauksen kieltäminen vedoten turvallisuuteen ja säästökustannuksiin vaikka rahaa palaa diffuusoreihin ja muihin naurettaviin viritelmiin mitkä odottavat vain kieltämistä. Vai ovatko radat nykyään ohituksia vierastavia? Viimeiset 3v ollut kovassa laskussa oma mielenkiinto lajia kohtaan vaikka aina jaksaakin innostua perjantaisin kisaviikonlopun lähestyessä, kunnes taas saa pettyä sunnuntaina kuinka oikeasti turhalta kaikki tuntuu. 2010 avaus Bahrainissa oli melkoinen osoitus koko homman täydestä fiaskosta.

Tekniikan huipulla olevaa innovaatiota vai hitaasti hukuttamassa sitä mikä on 60v aikana noussut suureksi glamouriksi?
 
Viimeksi muokattu:

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Eikös tästä ole puitu jo jossain aikaisemmassa topiikissa... Muistaisi vain missä.

Aiheeseen: Kyllä on tekemässä, jos kilpailuiden laatuun ei panosteta huomattavan paljon.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Mielestäni puhuttiin mutta en löytänyt.

Aiheeseen: Miten sitä parannettaisiin? Ei se mielestäni ratkea pakottamalla talleja vähintään 2 stopin kisoihin. Jatkuvuutta laji kaipaisi ja yhdenmukaisia sääntöjä ilman joka vuotista muutosta, jotta pikkutalleilla olisi mahdollisuuksia ylipäätänsä, ilman että McLaren kehittää säädeltävän takasiiven jonka muut sitten kovalla rahalla kopioivat.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Noh noh, nyt menee Bahrain-päätelmät jo hysterian puolelle.
Kyllä Melbournen jälkeen puheet "F1:n kuolemasta" voi jättää omaan nojaansa, kun kisasta tulee vuosituhannen trilleri: 4 safety-caria, kärki vaihtuu 5 kertaa, ohituksia riittää, Schumin leuka irtoaa suoralla ja Petrov pääsee kakkospodiumille ;)
 

lakshmi

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
46
Heh, eiks tällainen topic ole about joka vuosi.

En usko F1 kuolee tähän. Viime kaudet ovat olleet loistavia. Nyt sääntöjä taas haetaan. Tällä hetkellä f1 on kyllä helvetin tylsää.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
- Kierrosrajoittimet pois
- Tupladiffuusorit pois, pohjan muotoilu muuten hieman vapaammaksi mitä nyt, maaefektin vaikutusta lisää
- Siipielementtien kokoa pienemmäksi
- Rengaspelleily pois: Ei määrän rajoitusta, ei pakollisia stoppeja, seokset vapaasti valittaviksi
- Useampi rengasvalmistaja mukaan
- Testaaminen sallittava huomattavasti vapaammin. Nykyisellään kisat ovat niitä testejä -> kiviäkin kiinnostaa
- Ulkonäon rukkaamista: Hainevät pois, ne kuuluvat etelän merille. Takasiipi leveämmäksi ja etusiipi kapeammaksi
- KERS takaisin kun sitä kerran alettiin kehittämäänkin
- Tilken syrjäyttäminen ratasuunnittelijan pallilta: vaihtelu virkistää
- Tylsien/katsojapulasta kärsivien ratojen pudottaminen kalenterista, vanhoja legendoja tilalle (A1-Ring, Buenos Aires ym.)
- Turva-alueiden päällystäminen hiekkaesteillä ja nurmikolla. Ainoastaan selkeästi vaarallisiin kohtiin voisi asvalttia harkiten jättää (eau rouge ym.)

Siinä omia ehdotuksia joista voisi alkaa purkaa parannusten sumaa..
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Tuskin F1 on kuolemassa, mutta johonkin suuntaan muuttumassa. Kaksi pakollista stoppia tekisi hommasta kyllä jo melko pelleilyä, kohta varmaan otettaisiin A1GP:stä varikkoikkunat ja muuta älytöntä.

Aerodynamiikkasääntöjä on viilattu viimeiset 15, mutta lähes aina väärin. Mielestäni suunnittelussa pitäisi lähteä aivan eri suuntaan: päätettäisiin joku maksimi downforcearvo, jonka auto saa tuottaa, vaikka 250km/h vauhdissa, ja miten paljon auto saisi aiheuttaa pyörteitä tai muita taakse. Ei luulisi olevan vaikea simuloida tai mitata tätä nykyvehkeillä.

Suunnittelun vapauttaminen tietenkin polttaa rahaa, mutta meneehän sitä muutenkin: innovaatioiden sijaan nyt tähdätään 0,001s parantamiseen lisäämällä etusiipeen härpäke numero 107.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Viime vuodet olen ollut tätä heittoa vastaan, mutta nyt huolestuttaa niin kuin tuolla kisankin jälkeen totesin. Kuskikatras on erinomainen, uusia talleja mukana, taloustilanne lienee matkalla parempaan ym. kaiken pitäisi periaatteessa olla paremmin kuin parina viime vuonna. Vaan ei ole.

- Ratapolitiikkaa viedään koko ajan väärään suuntaan, niin kisojen pitopaikkojen kuin itse ratojen osalta.

- Autoihin tehdään muutoksia (mutta ne osoittautuvatkin vain huonoiksi ellei jopa surkeiksi) -> autot ovat nyt saatanan paljon rumempia, mutta ohittaminen on vain vaikeutunut (järjetön KERS-episodi ansaitsee myös kunniamaininnan).

- Pistelaskua pitää rukata, vaikka se olisi varsin hyvässä kuosissa (voittajalle vain 12 jos jotain muutoksia pakko tehdä).

- Sponsorit ja raha puhuvat, maksukuskeja tuntuu olevan paljon liikkeellä ja myös suuremmalla profiililla (kiitos Santanderin).

- Sääntömuutokset (osittain samaa jo kuin tuolla ylempänä) ampuvat harhaan ja ovat osin epäselviä, milloinkohan viimeksi joku muutos on ollut onnistunut ja järkevä? FIA:lta muutenkin huonoa johtamista ja käyttäytymistä skandaaleineen päivineen viime aikoina, tosin ehkä Todt tuo tähän muutoksen.

Ja mitäköhän vielä. Nuo tuli ainakin heti mieleen. Täytyy lisäillä jos tulee lisää mieleen.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
TESTIKIELTO on mielestäni erinomainen asia, mutta kauden ajalle voisi lisätä muutaman yhteistestin. Jokatapauksessa tämä rajoittaa kuluja tehokkaasti ja asettaa tallit samalle viivalle.

AERODYNAMIIKKASÄÄNNÖT ovat ajatukseltaan hyviä, mutta toteutus on ontunut. Miksi päätökset eivät ole linjassa itse sääntöjen tavoitteen suhteen? Toisinsanoen miksi tupladiffuusori edes sallittiin. Tähän oltaisiin voitu puuttua heti ensimmäisissä yhteisissä testeissä ja kitkeä se pois.

KERS ja muut vastaavat lapselliset ideat kuten oikoreitit pois tästä lajista.

AIKA-AJON pudotusjärjestelmä eli kolme sessiota ovat ehdottoman hyvä asia ja Q3 ehdottomasti kevyellä autolla kuten nykyään. Olisi hienoa kuitenkin jos autojen nopeuseroihin kilpailun alussa voitaisiin vaikuttaa erilaisilla polttoainetaktiikoilla.

VÄLITANKKAUSKIELTO siis täh? Jonossa ajelusta ollaan haluttu päästä eroon ja tällä säännöllä poistettiin mahdollisuus erilaisista taktiikoista. Nyt virhettä yritetään paikata lapsellisilla keinoilla. Mielestäni tämä kausi mennään näin ja kauden mittaan voitaisiin tehdä päätöksiä ensikauden suhteen eli palata vanhaan järjestelmään.

PISTELASKUJÄRJESTELMÄSTÄ en kommentoi vielä sen enempää. Ajatus hyvä, mutta toteutuksen onnistumisen näyttänee tämä kausi, kuten myös rallissa.

Ei niin paljon huonoa ettei jotain hyvääkin!

Slicksit :thumbup:
härpäkkeet poies :ahem:
Kolme aikajoa :alppu:
jne..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko Formula 1-sarja tekemässä kuolemaa?
:eek: Varma kevään merkki. :D
Epätoivolle ei tunnu olevan loppua kun ei kahta kautta ajeta peräkkäin ilman muutoksia
Vuoden 1970 jälkeen joitain sääntöjä on muutettu joka vuosi (tosin ei aina autoa koskevia). Se on osa lajia. Pitäähän insinööreillekin antaa vähän haastetta.
Viimeiset 3v ollut kovassa laskussa oma mielenkiinto lajia kohtaan vaikka aina jaksaakin innostua perjantaisin kisaviikonlopun lähestyessä, kunnes taas saa pettyä sunnuntaina kuinka oikeasti turhalta kaikki tuntuu. 2010 avaus Bahrainissa oli melkoinen osoitus koko homman täydestä fiaskosta.
Kuitenkaan kisa ei ollut mitenkään poikkeuksellisen tylsä, vaan suht normaali F1-kisa. Mielenkiinnon hiipumista tapahtuu joillain ja jotkut lopettavat lajin seuraamisen, toisia taas tulee tilalle. Kimin lähtö varmaankin vaikuttaa ainakin suomalaisten seuraamiseen. Mutta ei laji ole mitenkään olennaisesti muuttunut huonompaan suuntaan 2000-luvulla, suurista muutoksista huolimatta. Viime kausihan oli ehkä jopa vuosituhannen paras kaikessa yllätyksellisyydessään ja tasaisuudessaan. Ja tosiaan talouskin saadaan lopulta järjellisiin raameihin.

Olen hieman hämmästynyt tähän älyttömään ylireagointiin yhden kisan jälkeen. Minkälaista spektaakkelia ihmiset oikein olivat odottaneet?
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
- KERS takaisin kun sitä kerran alettiin kehittämäänkin
No ei todellakaan, säälittävä ja kallis viritelmä. Viime vuonnakin tätä köyhän miehen P2P:ta käytettiin aina tasan samoissa kohdissa rataa, joten ei olisi mitään hyötyä jos kaikilla se olisi. Ja jos joku yrittäisi ohi (hehheh) kerssillä, sen voi aina torjua omalla vuorolla.

Autot uusiksi, sitten vasta keskitytään muihin sarjan ongelmiin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Olen hieman hämmästynyt tähän älyttömään ylireagointiin yhden kisan jälkeen. Minkälaista spektaakkelia ihmiset oikein olivat odottaneet?
Mielestäni säännöt ovat olleet päin prinkkalaa jo vaikka kuinka pitkään. Lisäksi ratoja on haukuttu siitä lähtien kun Tilken asvalttihelvettejä alkoi pukata joka suunnasta.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
:eek: Varma kevään merkki. :D

Vuoden 1970 jälkeen joitain sääntöjä on muutettu joka vuosi (tosin ei aina autoa koskevia). Se on osa lajia. Pitäähän insinööreillekin antaa vähän haastetta.

Kuitenkaan kisa ei ollut mitenkään poikkeuksellisen tylsä, vaan suht normaali F1-kisa. Mielenkiinnon hiipumista tapahtuu joillain ja jotkut lopettavat lajin seuraamisen, toisia taas tulee tilalle. Kimin lähtö varmaankin vaikuttaa ainakin suomalaisten seuraamiseen. Mutta ei laji ole mitenkään olennaisesti muuttunut huonompaan suuntaan 2000-luvulla, suurista muutoksista huolimatta. Viime kausihan oli ehkä jopa vuosituhannen paras kaikessa yllätyksellisyydessään ja tasaisuudessaan. Ja tosiaan talouskin saadaan lopulta järjellisiin raameihin.

Olen hieman hämmästynyt tähän älyttömään ylireagointiin yhden kisan jälkeen. Minkälaista spektaakkelia ihmiset oikein olivat odottaneet?
Tuo kieltämättä muistutti kovasti niitä kovasti ylistettyjä "klassisen ajan" kisoja mitä on tuulut netistä katsottua. Erona vaan että autojen erot maalissa ovat selkeästi pienempiä tässä kisassa. :eek: :alppu:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mielestäni säännöt ovat olleet päin prinkkalaa jo vaikka kuinka pitkään. Lisäksi ratoja on haukuttu siitä lähtien kun Tilken asvalttihelvettejä alkoi pukata joka suunnasta.
Milloinkas ne säännöt olivat vielä OK? Jotta osaan tarkistaa oliko kisailu yhtään parempaa tuolloin? Se tietysti on totta, että vuoden 1994 jälkeen ohituksia on ollut kohtalaisen vähän (eikä F1 ole siihen kuollut :D).

Mitä uusiin ratoihin tulee, niin pääosin Tilken radat ovat ihan hyviä, vaikkei fanien puolelta pidettyjä olekaan. Kuskit tykkäävät enemmän kuin fanit. Toki Valencian olisi saanut jättää lisäämättä kalenteriin, se epäonnistui, vaikka alkuperäinen suunnitelma näytti ihan lupaavalta.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Kylläpähän se on niin, että jos F1 tekee kuolemaa, niin samaa voi sanoa moottoriurheilusta yleensäkin. Kaikkea rajoitetaan kustannusten, luontoystävällisyyden ja turvallisuuden vuoksi.

MM-rallit rypevät jo syvällä suossa vaivaisen kahden autovalmistajansa kanssa ja viihdearvoa yritetään jo tallien toimesta epätoivoisina nostaa palkkaamalla kaksi superkuuluisaa amatöörikuskia kalustoaan rikkomaan. Formulat ovat syöksykierteessä, kun sääntöjä rukataan suunnasta toiseen aina eri syihin vedoten ja lopulta jokainen muutos on ollut väärään suuntaan, koska laji on muutoksien ansiosta jo läpeensä tylsä, eikä sillä että laji olisi enää merkittävästi viime kausista pahentunut. :yuck: :D



Tässä omia mielipiteitä lajin parantamiseksi. Tod.Näk. jotkin ongelmat saattaisivat vain pahentua, mutta kuitenkin.

-Aerodynamiikkaa yksinkertaisemmaksi, mutta enemmän vapauksia auton muotoiluun. Ehdottomasti kaikki nämä sääntöjen aukot pois (etusiiven lisäsiivekkeet, ponttoonin edustan ilmanohjaimet ja sivuponttoonien kidukset ovat kaikki teoriassa kiellettyjä, mutta edelleen hyvin nähtävillä).

-pakolliset varikkopysähdykset pois ja tiimeille vapaus suunnitella taktiikkansa, kuten ennenvanhaan

-vapaus valita eri tyyppisistä moottoreista, kuten ennen 90-luvun puoliväliä.

-ajon aikana säädettävät siivekkeet, kers ja kaikki muu elektroniikka helvettiin. Ruorissa enään pelkät vaihdelaipat.

-radioliikenne varikolta kiellettävä.

-renkaanlämmittimet pois, hiilikuitu jarrut pois

Lisäksi formulat eivät koskaan tule kuitenkaan olemaan mitään kuljettajien absoluuttisen paremmuuden vertailua, joten useampi rengasvalmistajakin on tervetullut. :alppu:
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Tuo Bahrainin rata on niin perseestä että ei kannata nyt vielä johtopäätöksiä vetää. Niin kauan kun nuo paskat syheröradat on mukana niin kisat ovat nukuttavia. No sain kyllä hyvät päikkärit sunnuntaina en tiedä miten muuten oisin saanut unenpäästä kiinni. Onhan vielä ne muutama hyväkin rata kalenterissa että ladataan akkuja niihin ja nautitaan vielä kun niitä on edes muutama. Tulevaisuudessa tulee häippäämään nekin.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Niin, kai se jostain kertoo että kun kaudesta 2010 on ajettu yksi kokonainen osakilpailu kohtalaisen tylsällä radalla, niin jo puhutaan ykkösten kuolemasta, vaikka viime vuoden kisa oli vielä tylsempi.

Nyt hieman malttia siellä. Australia ja Malesia ovat jo oven takana.

Ja jos jotain olisi välitankkauskiellon (+pölärien poistamisen) lisäksi pitänyt jo tälle kaudelle tehdä, niin kieltää tupladiffuusorit ja pitää KERS mukana.
 

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Eikös Bahrainin radalla ole juuri niitä ohituksia yleensä nähty? Kauden ensimmäisessä kisassa ohituksia yleensä on normaalia enemän,eli ei hyvältä vaikuta.
 

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Tuo kieltämättä muistutti kovasti niitä kovasti ylistettyjä "klassisen ajan" kisoja mitä on tuulut netistä katsottua. Erona vaan että autojen erot maalissa ovat selkeästi pienempiä tässä kisassa. :eek: :alppu:
Aivan! Aika kultaa muistot ja niin edespäin. Eipä ne ennenkään mitään jännitysnäytelmiä aina ole ollut.

Muutenkin mun mielestä nämä uudet autot on paljon siistimmän näkösiä, kuin esim. 90-luvulla. Saa mennä 60-luvun puolelle ennen, kuin autot näyttää mun silmään oikeesti hienoilta :)
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Onko Formula 1-sarja tekemässä kuolemaa?

Melkoisen naurettavaksi on koko sarja menossa jatkuvien sääntömuutoksien myötä, viimeisimpänä Bernien ehdotuksena lisätä radalla oikaisupaikkoja. Rahaa paloi kers-systeemiin joka sitten pudotettiin pois listalta. Uuden (hyvin ruman) takasiiven piti mahdollistaa ohitukset, toisin kuitenkin kävi.
Epätoivolle ei tunnu olevan loppua kun ei kahta kautta ajeta peräkkäin ilman muutoksia, viimeisimpänä varikkokäyntien ohessa tapahtuvan tankkauksen kieltäminen vedoten turvallisuuteen ja säästökustannuksiin vaikka rahaa palaa diffuusoreihin ja muihin naurettaviin viritelmiin mitkä odottavat vain kieltämistä. Vai ovatko radat nykyään ohituksia vierastavia? Viimeiset 3v ollut kovassa laskussa oma mielenkiinto lajia kohtaan vaikka aina jaksaakin innostua perjantaisin kisaviikonlopun lähestyessä, kunnes taas saa pettyä sunnuntaina kuinka oikeasti turhalta kaikki tuntuu. 2010 avaus Bahrainissa oli melkoinen osoitus koko homman täydestä fiaskosta.

Tekniikan huipulla olevaa innovaatiota vai hitaasti hukuttamassa sitä mikä on 60v aikana noussut suureksi glamouriksi?
Ei ole tekemässä kuolemaa. Kisa oli todella tylsä mutta oikeasti suuriin tylsyys ja "kuolema" on se että ensimmäistä kertaa 15 vuoteen suomalaisia ei ole huipulla.
 
Ylös