F1 tekemässä kuolemaa?

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Kukkua kanssa, että joku kaksi kertaa käynti varikolla tekisi kisoista mielenkiintoisia! Tiedättekö mikä tekee kisoista mielenkiintoisia? Se, että radalla tapahtuu! Ei mikään muu. Samaa mieltä siitä, että kisat kunnon perinteisille radoille. Sitä ihmettelen, että miksi kisa oli muka tylsä? Mun mielestä ei oikeastaan ollu. Siellähän oli taistelupareja vaikka kuinka ja paljon.

Moottoriurheilu ole mihinkään kuolemassa.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ei ole tekemässä kuolemaa. Kisa oli todella tylsä mutta oikeasti suuriin tylsyys ja "kuolema" on se että ensimmäistä kertaa 15 vuoteen suomalaisia ei ole huipulla.
Tätä en allekirjoita. Ei se kisan viihdyttävyys ole mitenkään sidoksissa siihen onko siellä suomalaista kuskia. Itse laittasin yhdeksi tärkeäksi tekijäksi tämän hetkiselle tilanteelle ratojen sopimattomuuden. Puitteet pitää olla aina hienot mutta nämä uudet radat on aina vaan tylsempiä. Malesian rata oli ensimmäisiä "uusia" ratoja mitä muistan ja se oli jo silloin melkoisen puiseva profiililtaan vaikka pitääkin pari hyvää ohituspaikkaa sisällään. Sen jälkeen on tullut pelkkiä turhia tusinatilken kiertelyjä. Kun puhutaan aina että ohittaminen on tällä radalla vaikeaa niin mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Mikä estää kuljettajaa roikkumasta aivan takasiivessä kiinni (jos sen nyt pitäisi olla mahdollista) ja heti jarrutuksessa yrittää sitten päästä ohi sillä riskillä että ajolinja ei ole se paras? Ovatko kuljettajat sitten aivan tossuja nykyään vai pelätäänkö ettei vaan tule ilkeät tuomarit väliin sakottamaan kun vähän kilpaillaan mahdollisen kosketuksen uhalla? Kilpailujen kestoa voisi mielestäni lyhentää, esim. 30% pois kestosta. Vaikka tankkeja sitten pienemmiksi autoihin.

Tässä topicissa on noussut jo erittäin monta hyvää pointtia mitkä moni tuntuu jo maalaisjärjellä tajuavan. Siksi onkin käsittämätöntä että miten nuo kaikki on pakko sitten kehittää ja kieltää seuraavana vuonna, esim. diffuusorit nykyisessä muodossaan ensi vuonna. Kers jäi aivan puolitiehen. Surullista että Gp2 autot näyttävät todella paljon hienommilta kuin nykyiset "kuninkuusluokan" lumikola F1 farmarit.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
Erilaiset taktiikat ovat olleet formuloiden suola. Välitankkauskiellolla tämä "suola" poistui. Ei siis ihme, että kisat ovat tylsiä. Taisi itse Fuhrehin (Böörnin) henkilökohtainen kuningasidea tämäkin?

(On se vaan käsittämätöntä, että seniili kahdeksankymppinen papparainen saa kirjaimellisesti hallita lajia. Pistää ihan vihaksi) :jaska: :mad_old: :mad_old:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joo kyllähän se ongelman ydin on nuo autot ja niiden aerodynamiikka. Itse tapahtuman formaatissa ei ole mitään vikaa (välitankkauksella tai ilman), mutta homma on lähtenyt pahasti lapasesta kun erinäisillä kikkailuilla on pyritty kiertämään tuota ohittamisen vaikeutta ja tekemään kisoista jännittävämpiä. Kisabensalla aika-ajot, KERS, rengassekoilut kisoissa, kaikki ovat olleet yrityksiä saada pakkaa sekaisin jolloin nopeammalla autolla ajavat saattaisivat joutua ohittamaan hitaampiaan ja katsojat tykkää.

Jos autot olisi kunnossa, niin Bahrainissa olisi saatu mielenkiintoinen kisa. Hamilton olisi ohittanut heti Rosbergin ja Webber olisi raivannut tiensä ohi Mersujen ja Buttonin. Kuka tietää millaista vääntöä kärjessä olisi saatu aikaan. Tämä kaikki on vaan toiveajattelua ennen kuin aerodynamiikalle tehdään oikeasti jotain fiksua.

Omat mietteet:

- aika-ajot kevyenä, kisa välitankkauksella tai ilman (jos autot on kunnossa niin ohituksia tulee joka tapauksessa)

- pakollinen renkaiden vaihto pois

- jotain täytyy tehdä tuolle aerodynamiikalle, oma ehdotukseni olisi apinoida ideoita rapakon takaa, maaefekti?

- moottorijäädytys pois, asiakaskoneet edelleen 5 miljoonaa per kausi, turbot pitäisi sallia vapareiden rinnalle, kuristimet ja iskutilavuus siten että molemmat vaihtoehdot olisivat kilpailukykyisiä

- joku tässä jo mainitsikin kauden aikaiset yhteistestit, niitä voisi olla pari-kolme

Ideoita on, mutta en todellakaan tiedä että miten vaikkapa aerodynamiikkaa saisi muutettua niin että ohitukset helpottuisi. Toisaalta säännöt on myös vaikeita, koska tallit tekevät itse autonsa ja täten varmasti lukevat jokaisen kohdan suurennuslasin kanssa. Aeromystiikka pitäisi jollain konstilla saada yksinkertaisemmaksi. Etusiipi, takasiipi ja sillä siisti. Enkä pistäisi pahitteeksi jos tuon lumikolan kokoa vähän rajoittaisi.

Moottoripuolen taas haluasin vapauttaa ihan vaan lajin statuksen takia. Mikäs se sellainen kuninkuusluokka on, jossa ajellaan pari vuotta vanhoillla myllyillä ja lasketaan miten monta niitä on jo kauden aikana paukkunut? Lisäisi myös autonvalmistajien kiinnostusta moottoritoimituksiin kun sitä omaa osaamista olisi mahdollista esitellä. Toisaalta kuluissakin säilyisi jokin roti, kun asiakastallit voisivat edelleen lunastaa koneet koko kaudeksi esim. tuohon 5 miljoonan hintaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Erilaiset taktiikat ovat olleet formuloiden suola.
No tämähän tässä kaikkein surullisinta onkin. Siis jos jumankekka viimeiset kymmenen vuotta on kisan jännitävin hetki ollut VARIKKOPYSÄHDYS, niin ollaan aika kaukana kilvan ajon perusluonteesta. Ja ongelma ei myöskään ole radat. Tilkeringeillä olisi mielettömän pitkiä suoria ja tiukkoja jarrutuksia joissa pääsee ohi millä tahansa muulla kikottimella paitsi formula 1:llä. Vika on AUTOISSA.
 

olli kuhta

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
164
Sijainti
Heikoilla jäillä
Ja ongelma ei myöskään ole radat. Tilkeringeillä olisi mielettömän pitkiä suoria ja tiukkoja jarrutuksia joissa pääsee ohi millä tahansa muulla kikottimella paitsi formula 1:llä. Vika on AUTOISSA.
Jep, ja helpompi alkaa muuttamaan autoja ,kuin ratoja.Autothan suunnitellaan uusiksi joka vuosi muutenkin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Erilaiset taktiikat ovat olleet formuloiden suola. Välitankkauskiellolla tämä "suola" poistui. Ei siis ihme, että kisat ovat tylsiä. Taisi itse Fuhrehin (Böörnin) henkilökohtainen kuningasidea tämäkin
Mielenkiintoista, että se kisojen tylsyys on laitettu tankkauskiellon syyksi. Ennen vuotta 1994 tapahtui todella paljon ohituksia, mutta silloin oli käytössä tankkauskielto. Kun tankkauskielto purettiin, niin ohitusten määrä romahti. :doubtful:

Eli ne ongelmat on jossain ihan muualla...

Olenko minä täällä ainoa, jonka mielestä uudet autot ovat hienoja? Siihen kun vielä lisäisi madalletun nokan ja sen mäkkärin 88-91 tuulilasin niin sitten olisi mahtava.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Kuten Whitmarssi ilmaisi asian, niin Bridgestone tuo liian kestäviä renkaita. Superpehmeä seoskin kesti helposti 25 kierroksen setin vaikka lähdettiin täysillä tankeilla.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Olenko minä täällä ainoa, jonka mielestä uudet autot ovat hienoja? Siihen kun vielä lisäisi madalletun nokan ja sen mäkkärin 88-91 tuulilasin niin sitten olisi mahtava.
En tiedä oletko ainoa mutta vähemmistöön taidat kuulua. Nuo nykyisethän näyttää aivan karmeilta takasiipineen ja hainevineen. Gp2 autot on paljon hienompia ja jopa Formula Renaultitkin melkein hienompia.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Olen hieman hämmästynyt tähän älyttömään ylireagointiin yhden kisan jälkeen. Minkälaista spektaakkelia ihmiset oikein olivat odottaneet?
Ehkä sellaista, jota kaiken F1-median ennakkohypetyksen jälkeen oli sopivaa odottaa? BBC:llä ja Maikkarilla ainakin vedettiin reippaasti yli ennen kauden alkua kuinka tästä tulee "kaikkein paras kausi koskaan." MTV3 nyt tekee sitä aina, mutta BBC:llä oltiin kisan jälkeen noloa poikaa, kun kisa olikin täysi susi.
DexDexter sanoi:
Ei ole tekemässä kuolemaa. Kisa oli todella tylsä mutta oikeasti suuriin tylsyys ja "kuolema" on se että ensimmäistä kertaa 15 vuoteen suomalaisia ei ole huipulla.
Ei kyllä korreloi sen kanssa, että kansallisuudesta riippumatta nämä viimeisimmät sääntömuutokset on kansainvälisilläkin foorumeilla lytätty näin nopeasti. Ennen vuotta 1993 seuranneet tosin osasivat lytätä ne jo ennen ensimmäistä kilpailua, koska kyllähän näillä vaihtoehtorengassäännöillä sen tiesi, mihin tässä joudutaan. Ei ole siis pelkästään Suomen F1-Forumin ongelma tämä...
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Milloinkas ne säännöt olivat vielä OK? Jotta osaan tarkistaa oliko kisailu yhtään parempaa tuolloin?
80-luvun alussa? Vuosien 1985 ja 1994 välisenä aikana ohitusten määrä väheni miltei joka vuosi. Vuoden 1994 jälkeen onkin sitten pysytelty samalla tasolla.

Mutta tuon ajan autoihin ei tietenkään voida palata turvallisuuden vuoksi. :rolleyes:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Tuo kieltämättä muistutti kovasti niitä kovasti ylistettyjä "klassisen ajan" kisoja mitä on tuulut netistä katsottua. Erona vaan että autojen erot maalissa ovat selkeästi pienempiä tässä kisassa. :eek: :alppu:
TV-toteutus hämää. Vielä 90-luvun alussakin televisiointi oli mitä oli ja sai kisat näyttämään vähemmän kiinnostavilta. Kamera kuvasi tiiviisti niitä kolmea kärkiautoja ja unohti muut tapahtumat jne.

oikeasti suuriin tylsyys ja "kuolema" on se että ensimmäistä kertaa 15 vuoteen suomalaisia ei ole huipulla.
Valitanhan minäkin, mutta olenko antanut itsestäni kuvan suomalaisten kannattajana? :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuten Whitmarssi ilmaisi asian, niin Bridgestone tuo liian kestäviä renkaita. Superpehmeä seoskin kesti helposti 25 kierroksen setin vaikka lähdettiin täysillä tankeilla.
Ja Bahrainissa oli B'stonen pehmein seos käytössä. Ratakin on kyllä hellempi renkaille kuin esim. Albert Park, joten saapa nähdä muuttuuko mikään Australiaan mennessä.

Toisaalta ei se kahta kisaa enempää vie, että insinöörit ovat ajan tasalla rengaskulutuksien kanssa. Nyt vain olivat jo valmiiksi kauden aloituksessa. Olisiko pehmeämmät seokset aiheuttaneet variaatioita strategioihin? Tuskin. Tiimit laskevat mikä on paras ja vakoilevat mitä kilpailijat tekevät. Ja lopuksi mennään samoilla. Stoppien määrä vain olisi ehkä ollut suurempi. Vain taaempana, jossa on vähemmän menetettävää uskalletaan riskeerata.
Ehkä sellaista, jota kaiken F1-median ennakkohypetyksen jälkeen oli sopivaa odottaa? BBC:llä ja Maikkarilla ainakin vedettiin reippaasti yli ennen kauden alkua kuinka tästä tulee "kaikkein paras kausi koskaan." MTV3 nyt tekee sitä aina, mutta BBC:llä oltiin kisan jälkeen noloa poikaa, kun kisa olikin täysi susi.
Oppivatkohan ihmiset koskaan sitä, että F1 on nykytasolla niin ammattimaista touhua, ettei siellä sorruta suuriin virheisiin. Renkaiden kulutuksen piti olla keskeinen tekijä, joten kyllähän ne tallitkin osasivat siten juuri sen huomioida autoa suunnitellessa ja testatessa.
 
Viimeksi muokattu:

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
TESTIKIELTO on mielestäni erinomainen asia, mutta kauden ajalle voisi lisätä muutaman yhteistestin. Jokatapauksessa tämä rajoittaa kuluja tehokkaasti ja asettaa tallit samalle viivalle.

KERS ja muut vastaavat lapselliset ideat kuten oikoreitit pois tästä lajista.
Näihin pariin kohtaan kommentoisin...

Böönin heittämä idea, että jokaisen kilpailun jälkeinen maanantai olisi testipäivä, oli erinomainen idea. Kauden aikana ei sitten testattaisi muuten ollenkaan. Tammikuun alusta kauden alkuun saisi testata saman verran kuin kauden aikana, eli tänä vuonna testipäiviä olisi ollut talvella 19.

KERS saisi puolestani tulla heti takaisin, mutta rajoittamattomana. Ei tehorajoituksia, ei aikarajoituksia - se kuka saa laitteesta eniten irti, saisi siitä myös nauttia.

Tosin tämä rajoittamaton KERS aiheuttaisi sen, että tehoja pitäisi rajoittaa moottoreita pienentämällä. Ja koska tahtoisin myös turbot mukaan, olisi moottoreiden tilavuudet todella pieniä tyyliin 1 litra.

Edit: Lisäisin vielä, että moottoreiden jäädyttäminen on syvältä.

Heh heh, lisää hyviä ideoita: Polttoaine tavishuoltsikalta , ei aijon aikana säädettäviä siivekkeitä, ei renkaanlämmittimiä.
 
Viimeksi muokattu:

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mikä estää kuljettajaa roikkumasta aivan takasiivessä kiinni (jos sen nyt pitäisi olla mahdollista) ja heti jarrutuksessa yrittää sitten päästä ohi sillä riskillä että ajolinja ei ole se paras?
Täähän liittyy aeromystiikkaan.

Wanhaan hywään aicaan tunnettiin ns. imuefekti jossa pienemmän ilmanvastuksen turvin peesaava saattoi juurikin kuvailemallasi tavalla hiipiä jo mutkaosuudella peräkonttiin kiinni, peesata koko suoran ja ennen mutkaa survaista lusikan lattiaan, syöksyä rinnalle ja jarruttaa myöhään. Tämän ansiosta tasavahvoillakin autoilla saattoi muodostua näytelmiä jossa ohituksen jälkeen osat vaihtuivat, mutta taisto jatkui.
Nykyauton perässä turbulenssi on niin kova että peesaajan etupään aerodynamiikka menee täysin sekaisin. Näin ollen, mutkassa on nykyään mahdoton ajaa sekuntia lähempänä edellä menevää ja suoralla ei ehdi sen lähemmäs ellei ole sekuntitolkulla nopeampi.

edit: Jättövirtauksiahan yritettiin siivota tällä takasiipien rajoittamisella, mutta ei se lopulta paljon auttanut.. ainakaan riittävästi. Näkisin että jättövirtausten siivoaminen sekä mahdollisesti mekaanisen pidon merkityksen lisääminen suhteessa aerodynaamiseen pitoon olisi edelleen tavoite. Keinoista sen sijaan en osaa sen enempää..
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No eikait se nyt kuolemassa ole mutta muutoksien kourissa kyllä, kuten rallikin.

Se, että Mosley viimeinkin väistyi, niin nyt suunta ei voi olla kuin ylöspäin.

Hötkyily olis pahin virhe tässä vaiheessa. Toki joo, tylsä kisa oli mutta kyllä se siitä paremmaks muuttuu. Luultavasti eurooppaan tultaessa?

Kaikki saa ne kunnon päivitykset kärryihin, jossain vaiheessa porukat oppii missä vaiheessa kannattaa hyökätä enemmän ja millon säästellä.

Tämä oli mun mielestä sellainen tallien tarkkailukisa. Harmillista tietty siinä mielessä, että katsojille se kävi tylsäksi.

Tupladiffu kielto tulee ensivuonna, niin sitten kaikki on hyvin :doubtful:
 

diffukimi

Member
Liittynyt
14.3.2010
Viestit
24
Sijainti
finland
ei muuta ku diffut pois autoist .. sil taval tulee jännempii kisoja...

turha rupee kesken kauden tekee mitää isoi sääntömuutoksii kumminkaa ... paitsi 2 pakollist varikkostoppii voitais ottaa tälle kaudelle käyttöö ...
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
ei muuta ku diffut pois autoist .. sil taval tulee jännempii kisoja...

turha rupee kesken kauden tekee mitää isoi sääntömuutoksii kumminkaa ... paitsi 2 pakollist varikkostoppii voitais ottaa tälle kaudelle käyttöö ...
Ei kahdessa pakollisessa stopissa ole mitään järkeä.. ei ede Böörnin mielestä. Mieluummin pakollinen pysähdys pois.
 

Taneli

Well-known member
Liittynyt
9.12.2007
Viestit
579
No tämähän tässä kaikkein surullisinta onkin. Siis jos jumankekka viimeiset kymmenen vuotta on kisan jännitävin hetki ollut VARIKKOPYSÄHDYS, niin ollaan aika kaukana kilvan ajon perusluonteesta. Ja ongelma ei myöskään ole radat. Tilkeringeillä olisi mielettömän pitkiä suoria ja tiukkoja jarrutuksia joissa pääsee ohi millä tahansa muulla kikottimella paitsi formula 1:llä. Vika on AUTOISSA.
Minusta on turha lähteä vertailemaan kuudentoista vuoden takaisia autoja. F1-maailma on autoineen on noista ajoista muuttunut niin paljon. Minä ainakin nautin eri bensataktiikoiden tuomasta jännityksestä.. Tosin aloitin formuloiden seuraamisen vasta 90-luvun lopulla.
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Ei ole laji kuolemassa. Näin nopeasti heitän edotuksena
-diffuusorien poistamisen
-aerodynamiikan yksinkertaistamisen
-välitankkauksien sallimisen
-lisää vapauksia auton muotoiluun

Sitten jos ei auta, niin soitetaan Flaviolle ja lähdetään ajamaan käännettyä lähtöjärjestystä :D
 
Ylös