Joo kyllähän se ongelman ydin on nuo autot ja niiden aerodynamiikka. Itse tapahtuman formaatissa ei ole mitään vikaa (välitankkauksella tai ilman), mutta homma on lähtenyt pahasti lapasesta kun erinäisillä kikkailuilla on pyritty kiertämään tuota ohittamisen vaikeutta ja tekemään kisoista jännittävämpiä. Kisabensalla aika-ajot, KERS, rengassekoilut kisoissa, kaikki ovat olleet yrityksiä saada pakkaa sekaisin jolloin nopeammalla autolla ajavat saattaisivat joutua ohittamaan hitaampiaan ja katsojat tykkää.
Jos autot olisi kunnossa, niin Bahrainissa olisi saatu mielenkiintoinen kisa. Hamilton olisi ohittanut heti Rosbergin ja Webber olisi raivannut tiensä ohi Mersujen ja Buttonin. Kuka tietää millaista vääntöä kärjessä olisi saatu aikaan. Tämä kaikki on vaan toiveajattelua ennen kuin aerodynamiikalle tehdään oikeasti jotain fiksua.
Omat mietteet:
- aika-ajot kevyenä, kisa välitankkauksella tai ilman (jos autot on kunnossa niin ohituksia tulee joka tapauksessa)
- pakollinen renkaiden vaihto pois
- jotain täytyy tehdä tuolle aerodynamiikalle, oma ehdotukseni olisi apinoida ideoita rapakon takaa, maaefekti?
- moottorijäädytys pois, asiakaskoneet edelleen 5 miljoonaa per kausi, turbot pitäisi sallia vapareiden rinnalle, kuristimet ja iskutilavuus siten että molemmat vaihtoehdot olisivat kilpailukykyisiä
- joku tässä jo mainitsikin kauden aikaiset yhteistestit, niitä voisi olla pari-kolme
Ideoita on, mutta en todellakaan tiedä että miten vaikkapa aerodynamiikkaa saisi muutettua niin että ohitukset helpottuisi. Toisaalta säännöt on myös vaikeita, koska tallit tekevät itse autonsa ja täten varmasti lukevat jokaisen kohdan suurennuslasin kanssa. Aeromystiikka pitäisi jollain konstilla saada yksinkertaisemmaksi. Etusiipi, takasiipi ja sillä siisti. Enkä pistäisi pahitteeksi jos tuon lumikolan kokoa vähän rajoittaisi.
Moottoripuolen taas haluasin vapauttaa ihan vaan lajin statuksen takia. Mikäs se sellainen kuninkuusluokka on, jossa ajellaan pari vuotta vanhoillla myllyillä ja lasketaan miten monta niitä on jo kauden aikana paukkunut? Lisäisi myös autonvalmistajien kiinnostusta moottoritoimituksiin kun sitä omaa osaamista olisi mahdollista esitellä. Toisaalta kuluissakin säilyisi jokin roti, kun asiakastallit voisivat edelleen lunastaa koneet koko kaudeksi esim. tuohon 5 miljoonan hintaan.