Ainakin mekaanisen pidon määrä väheni olennaisesti urarenkaiden muodossa. En sitten tiedä nousiko downforcen määrä, mutta suhteessa mekaaniseen pitoon, sen merkitys selvästi kasvoi. Silloinhan asiaa ei ajateltu muistaakseni ohittamisen kannalta, vaan tarkoituksena oli hidastaa koviksi kasvaneita mutkanopeuksia.Eikös vuodeksi 1998 autoja kavennettu ja downforcea vähennetty? :doubtful:
Jaa, ilmeisesti se diffukin sitten sotkee ilmavirtaa kuitenki. Mitenköhän venturitunnelit, sotkiskohan vähemmän...Onko jotain todisteita väitteittesi tueksi? Itse olen nimenomaan lukenut, että diffuusori on se mikä eniten vaikeuttaa ohitusta, luomalla epäotolliset pyörteet lähellä seuraamiselle. Takasiipi sen sijaan antaa hyvää imuapua vastuksellaan, sotkematta radan pintaa niin pahasti. Sehän on vuosien aikana nähty, ettei takasiiven pienentäminen tai kaventaminen ole parantanut ohituksia yhtään mitenkään. Auton alapuolisia virtauksiakin vois toki hyodyntää alaspainon tuottamiseen, mutta ilmeisesti se pitäisi tehdä jotenkin muuten kuin auton perässä olevalla kapealla ja tehokkaalla diffuusorilla, jotteivät virtaukset häiriintyisi niin epäedullisesti.
No jos esim. kielletään diffuusorit ja standardisoidaan etu ja takasiipi ja sivuilmanohjaimet, mutta jätetään vapaat kädet muotoilla itse auton runkoa ja pohjaa vapaammin (tai vaikka kuusi rengasta kuten esitettiin) niin siinä tapauksessa on karsittu aerodynamiikkaa ja annettu lisää vapauksia suunnitteluun. Olisi pitänyt kait muotoilla ehdotukseni näin: "etu-ja takasiipien ja sivuilmanohjaimien standardisointi, diffuusorien kieltäminen, mutta lisää vapauksia muihin auton osiin tehtäviin innovaatioihin".Nämä ovat iloisesti ristiriidassa tämän kanssa:
Toi kuulostais kyllä ihan hyvältä. Vois antaa enemmän vapauksia moottorinkin suhteen samalla. :thumbup:No jos esim. kielletään diffuusorit ja standardisoidaan etu ja takasiipi ja sivuilmanohjaimet, mutta jätetään vapaat kädet muotoilla itse auton runkoa ja pohjaa vapaammin (tai vaikka kuusi rengasta kuten esitettiin) niin siinä tapauksessa on karsittu aerodynamiikkaa ja annettu lisää vapauksia suunnitteluun. Olisi pitänyt kait muotoilla ehdotukseni näin: "etu-ja takasiipien ja sivuilmanohjaimien standardisointi, diffuusorien kieltäminen, mutta lisää vapauksia muihin auton osiin tehtäviin innovaatioihin".
Lihavoidulla säännöllä tosiasiallisesti lisättäisiin "aerodynamiikkaa", koska siivistä ja difuusorista karsittu downforce tuotettaisiin rungolla ja pohjalla. Käytännössä maaefekti otettaisiin uudelleen käyttöön, ja sehän oli jo 80-luvulla niin tehokasta, ettei siipiä olisi tarvittu lainkaan.No jos esim. kielletään diffuusorit ja standardisoidaan etu ja takasiipi ja sivuilmanohjaimet, mutta jätetään vapaat kädet muotoilla itse auton runkoa ja pohjaa vapaammin (tai vaikka kuusi rengasta kuten esitettiin) niin siinä tapauksessa on karsittu aerodynamiikkaa ja annettu lisää vapauksia suunnitteluun.
Ei tämä yhtäkkiä ole alkanut. Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi.En oikein ymmärrä tätä kauheaa haloota ja panikointia mikä nyt yhtäkkiä on alkanut.
Tiedän varsin hyvin että rungon ja pohjan avulla luodaan downforcea ja juuri siinä se jutun pointti onkin, koska eroja ei saada downforceen siipien ja sivuilmanohjainten kautta sitä haetaan muualta vapaammilla säännöillä joka taas antaa insinööreille enemmän vapauksia toteuttaa ideoitaan. Diffuusorien kieltämisen myötä "likaista ilmaa" auton takana olisi vähemmän joka mahdollistaisi radalla tapahtuvat ohitukset ja viihdearvon lisääntymisen. Eli kuten "puhtaaksikirjoitettu" ehdotus kuului: "etu-ja takasiipien ja sivuilmanohjaimien standardisointi, diffuusorien kieltäminen, mutta lisää vapauksia muihin auton osiin tehtäviin innovaatioihin". Eli Webslaven mieliksi; tuotetaan downforcea uudella tavalla, joka mahdollisesti vähentää likaista ilmaa auton takana (en voi mennä vannomaan toteutuuko näin myös käytännössä koska en ole F1-insinööri) ja mahdollistaa ohitusyritykset ja ohitukset radalla.Lihavoidulla säännöllä tosiasiallisesti lisättäisiin "aerodynamiikkaa", koska siivistä ja difuusorista karsittu downforce tuotettaisiin rungolla ja pohjalla. Käytännössä maaefekti otettaisiin uudelleen käyttöön, ja sehän oli jo 80-luvulla niin tehokasta, ettei siipiä olisi tarvittu lainkaan.
Merkittävä osa downforcesta tuotetaan rungolla ja pohjalla, joten muotoilun vapauttaminen väkisinkin johtaa aerodynamiikan hyödyntämisen lisääntymiseen. Minulla on muistikuva, että ainakin pari vuotta sitten siipien osuus downforcesta oli alle 50 %.
Takasiipi ja diffuusorihan ikäänkuin täydentävät toinen toistaan, takasiiven muodostama tyhjiö "imee" korvausilmaa diffuusorista. Toinen toimii merkittävästi huonommin ilman toista ja silleen.Jaa, ilmeisesti se diffukin sitten sotkee ilmavirtaa kuitenki. Mitenköhän venturitunnelit, sotkiskohan vähemmän...
Ei se takasiipikään hyvää tee, eli molemmat pois vaan
Miten avoimet pyörät liittyvät ohitusten vähyyeen? Renkaathan ovat olleet aina avoimet ja ohituksia on silti riittänyt. Sille tunti turpaan joka kertoo Mersun ajaneen 50-luvulla yhden kisan ilman avoimia nakkeja.Ehkä yksi vaikuttava tekijä ohitusten vähyyteen on nykyiset säännöt, avoimet pyörät, autojen järjetön hinta ja kilpailun häviäminen.
Hirveesti ei näy pikkuformuloissa näkyviä kamikazeohituksia, missä vedetään tulos, tai ulos mentaliteetilla. :wink:
Oli vaan ihan pakko:Miten avoimet pyörät liittyvät ohitusten vähyyeen? Renkaathan ovat olleet aina avoimet ja ohituksia on silti riittänyt. Sille tunti turpaan joka kertoo Mersun ajaneen 50-luvulla yhden kisan ilman avoimia nakkeja.
En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.Mielenkiintoista, että se kisojen tylsyys on laitettu tankkauskiellon syyksi. Ennen vuotta 1994 tapahtui todella paljon ohituksia, mutta silloin oli käytössä tankkauskielto. Kun tankkauskielto purettiin, niin ohitusten määrä romahti. :doubtful:
Eli ne ongelmat on jossain ihan muualla...
Olenko minä täällä ainoa, jonka mielestä uudet autot ovat hienoja? Siihen kun vielä lisäisi madalletun nokan ja sen mäkkärin 88-91 tuulilasin niin sitten olisi mahtava.
No tuo minun kommentti perustui tähän käppyrään:En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.
Televisiointi oli tuohon aikaan sitä että seurattiin lähinnä kahta kärkiautoa koko kisa. Suurin osa tapahtumista meni katsojilta täysin ohi. Kisat ovat olleet paljon mielenkiintoisempia katsottavia 2000-luvulla, mutta kiitos siitä menee tv-lähetysten parantumiselle. Jos pystytään yhdistämään nykytason tv-lähetykset ja 80-luvun ohitusmäärät, niin silloin ollaan loistavassa tilanteessa.En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.
Koko juttu Joe Sawardin blogista.Joe Saward sanoi:Perhaps some of the disappointment expressed is because the expectations were too high. And before we blame the FIA, let us remember also that the governing body was pushing hard to keep KERS and the ban the new diffusers. It was the teams that blocked that happening.
Lukemalla nyt takautuvasti vaikka 80-luvun Vauhdin Maailma -lehtiä on siellä jo havaittavissa kirjoittelua ohitusten vähentymisestä. Tosiasia on, että aerodynamiikan kehittyminen on sekä lisännyt puhtaan ilman vaatimusta ja samalla luonut lisää mahdollisuuksia takanatulevan ilman tahalliseen sotkemiseen.En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.
Ehkä asiaa pitäisikin kysyä ulkopuolislta. Talleilla on oma lehmä ojassa, eivätkä ne ole innokkaita rajoittamaan omia kehitelmiään. Onhan niillä ollut siihen jo mahdollisuus.Se, missä FIA on epäonnistunut, on tallien osaamisen valjastaminen ohtitusmahdollisuuksien parantamiseen.