F1 tekemässä kuolemaa?

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Eikös vuodeksi 1998 autoja kavennettu ja downforcea vähennetty? :doubtful:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllä TS on sikäli oikeassa, että diffuusoreihin ei puututtu. Kyllä, säännöt mitoittivat ne uudestaa mutta fia ei tohtinut käyttää valtaansa tupladiffun tulkitsemiseksi sääntöjenvastaiseksi vaan salli sen selvästä sääntöjen hengen ja pyrkimyksen vastaisuudesta huolimatta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Eikös vuodeksi 1998 autoja kavennettu ja downforcea vähennetty? :doubtful:
Ainakin mekaanisen pidon määrä väheni olennaisesti urarenkaiden muodossa. En sitten tiedä nousiko downforcen määrä, mutta suhteessa mekaaniseen pitoon, sen merkitys selvästi kasvoi. Silloinhan asiaa ei ajateltu muistaakseni ohittamisen kannalta, vaan tarkoituksena oli hidastaa koviksi kasvaneita mutkanopeuksia.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Onko jotain todisteita väitteittesi tueksi? Itse olen nimenomaan lukenut, että diffuusori on se mikä eniten vaikeuttaa ohitusta, luomalla epäotolliset pyörteet lähellä seuraamiselle. Takasiipi sen sijaan antaa hyvää imuapua vastuksellaan, sotkematta radan pintaa niin pahasti. Sehän on vuosien aikana nähty, ettei takasiiven pienentäminen tai kaventaminen ole parantanut ohituksia yhtään mitenkään. Auton alapuolisia virtauksiakin vois toki hyodyntää alaspainon tuottamiseen, mutta ilmeisesti se pitäisi tehdä jotenkin muuten kuin auton perässä olevalla kapealla ja tehokkaalla diffuusorilla, jotteivät virtaukset häiriintyisi niin epäedullisesti.
Jaa, ilmeisesti se diffukin sitten sotkee ilmavirtaa kuitenki. Mitenköhän venturitunnelit, sotkiskohan vähemmän...

Ei se takasiipikään hyvää tee, eli molemmat pois vaan :)

Samalla pitenee jarrumatkatkin, kun ei oo enää pitoa ja ajaminen muuttuu näyttävämmäksi!!! Eli vain hyviä puolia. Toki Corollalla pääsis siinä vaiheessa yhtä kovaa, mutta ketä kiinnostaa. Ehkä Toyotaa.

No, pelleily sikseen. Miksei vaan suosiolla laiteta kaikille se imuri ratkasu. Se on aika hauska ja vänkä. Yhtä paljon d.forcea niin hitaissa, kuin nopeissakin mutkissa, eikä tarttis siipiä ollenkaan. Toki hieman vaarallista, kun d.forcet katoaa heti, jos auton alapuoli haukkaa vähän ilmaa tai imuri hajoo, mutta sou not.

PS: joo, oli turha viesti... kiitos ja anteeksi!
 
Viimeksi muokattu:

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Nämä ovat iloisesti ristiriidassa tämän kanssa:
No jos esim. kielletään diffuusorit ja standardisoidaan etu ja takasiipi ja sivuilmanohjaimet, mutta jätetään vapaat kädet muotoilla itse auton runkoa ja pohjaa vapaammin (tai vaikka kuusi rengasta kuten esitettiin) niin siinä tapauksessa on karsittu aerodynamiikkaa ja annettu lisää vapauksia suunnitteluun. Olisi pitänyt kait muotoilla ehdotukseni näin: "etu-ja takasiipien ja sivuilmanohjaimien standardisointi, diffuusorien kieltäminen, mutta lisää vapauksia muihin auton osiin tehtäviin innovaatioihin".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
No jos esim. kielletään diffuusorit ja standardisoidaan etu ja takasiipi ja sivuilmanohjaimet, mutta jätetään vapaat kädet muotoilla itse auton runkoa ja pohjaa vapaammin (tai vaikka kuusi rengasta kuten esitettiin) niin siinä tapauksessa on karsittu aerodynamiikkaa ja annettu lisää vapauksia suunnitteluun. Olisi pitänyt kait muotoilla ehdotukseni näin: "etu-ja takasiipien ja sivuilmanohjaimien standardisointi, diffuusorien kieltäminen, mutta lisää vapauksia muihin auton osiin tehtäviin innovaatioihin".
Toi kuulostais kyllä ihan hyvältä. Vois antaa enemmän vapauksia moottorinkin suhteen samalla. :thumbup:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jos esim. kielletään diffuusorit ja standardisoidaan etu ja takasiipi ja sivuilmanohjaimet, mutta jätetään vapaat kädet muotoilla itse auton runkoa ja pohjaa vapaammin (tai vaikka kuusi rengasta kuten esitettiin) niin siinä tapauksessa on karsittu aerodynamiikkaa ja annettu lisää vapauksia suunnitteluun.
Lihavoidulla säännöllä tosiasiallisesti lisättäisiin "aerodynamiikkaa", koska siivistä ja difuusorista karsittu downforce tuotettaisiin rungolla ja pohjalla. Käytännössä maaefekti otettaisiin uudelleen käyttöön, ja sehän oli jo 80-luvulla niin tehokasta, ettei siipiä olisi tarvittu lainkaan.

Merkittävä osa downforcesta tuotetaan rungolla ja pohjalla, joten muotoilun vapauttaminen väkisinkin johtaa aerodynamiikan hyödyntämisen lisääntymiseen. Minulla on muistikuva, että ainakin pari vuotta sitten siipien osuus downforcesta oli alle 50 %.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
En oikein ymmärrä tätä kauheaa haloota ja panikointia mikä nyt yhtäkkiä on alkanut.
Ei tämä yhtäkkiä ole alkanut. Tämä sama keskustelu käydään joka vuosi.
Pointti on siinä että joka kerta se ihmetyttää miten paljon sääntökirjaa viilataan ja miten vähän se lopulta vaikuttaa kisojen tapahtumarikkauteen. Kuten itsekin sanoit, ratkaisuja haetaan epäolennaisuuksista. Välitankkaus, pistelasku, aika-ajobordelli, rengasvenkoilut.. Kymmenen vuotta näitä on hiulattu sinne ja tänne ja tonne, mutta ohittamisongelma on ja pysyy, kisat on jonossa ajelua ja pysyy jonossa ajeluna.. vain koska lähelle ei vaan pääse.

Tässä (heh,) massa-avautumisessa on lähinnä kyse närpestyksestä kun vuotuiset sääntöreformit eivät vaikuta show'n paranemiseen mitenkään.
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Lihavoidulla säännöllä tosiasiallisesti lisättäisiin "aerodynamiikkaa", koska siivistä ja difuusorista karsittu downforce tuotettaisiin rungolla ja pohjalla. Käytännössä maaefekti otettaisiin uudelleen käyttöön, ja sehän oli jo 80-luvulla niin tehokasta, ettei siipiä olisi tarvittu lainkaan.

Merkittävä osa downforcesta tuotetaan rungolla ja pohjalla, joten muotoilun vapauttaminen väkisinkin johtaa aerodynamiikan hyödyntämisen lisääntymiseen. Minulla on muistikuva, että ainakin pari vuotta sitten siipien osuus downforcesta oli alle 50 %.
Tiedän varsin hyvin että rungon ja pohjan avulla luodaan downforcea ja juuri siinä se jutun pointti onkin, koska eroja ei saada downforceen siipien ja sivuilmanohjainten kautta sitä haetaan muualta vapaammilla säännöillä joka taas antaa insinööreille enemmän vapauksia toteuttaa ideoitaan. Diffuusorien kieltämisen myötä "likaista ilmaa" auton takana olisi vähemmän joka mahdollistaisi radalla tapahtuvat ohitukset ja viihdearvon lisääntymisen. Eli kuten "puhtaaksikirjoitettu" ehdotus kuului: "etu-ja takasiipien ja sivuilmanohjaimien standardisointi, diffuusorien kieltäminen, mutta lisää vapauksia muihin auton osiin tehtäviin innovaatioihin". Eli Webslaven mieliksi; tuotetaan downforcea uudella tavalla, joka mahdollisesti vähentää likaista ilmaa auton takana (en voi mennä vannomaan toteutuuko näin myös käytännössä koska en ole F1-insinööri) ja mahdollistaa ohitusyritykset ja ohitukset radalla.

On muuten hauska huomata kuinka monta huippu-F1 insinööriä kirjoittelee tällä palstalla (minä mukaanluettuna). Kuitenkin F1:n aerodynamiikka ja suunnittelu on "pikkaisen" monimutkainen juttu.:D
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jaa, ilmeisesti se diffukin sitten sotkee ilmavirtaa kuitenki. Mitenköhän venturitunnelit, sotkiskohan vähemmän...

Ei se takasiipikään hyvää tee, eli molemmat pois vaan :)
Takasiipi ja diffuusorihan ikäänkuin täydentävät toinen toistaan, takasiiven muodostama tyhjiö "imee" korvausilmaa diffuusorista. Toinen toimii merkittävästi huonommin ilman toista ja silleen.

Autojen taakse syntyy joka tapauksessa pyörre, ja vaikka sen ongelmallisuutta aerodynamiikan toimivuuden suhteen voikin pienentää, voisi ratkaisu piillä aerodynamiikan tekemisellä vähemmän herkäksi pyörteille. Ensimmäiset GP2-autot helmoineen toimivat tässä suhteessa todella hyvin, mikä sai ainakin minut kuvittelemaan maaefektin olevan ratkaisu. Totuudesta asiassa en ymmärrä tuon taivaallista, mutta luulisi, ettei turbulenssia sietävän aerodynamiikkaratkaisun kehittäminen olisi propellihatuille ylivoimaista. Jotain tällaistahan edellisillä aeropäivityksillä yritettiin (mm. standardoitu etusiiven keskiosa palvelee juuri tätä tarkoitusta), mutta kai tämän voisi ihan päätavoitteeksikin ottaa.
 

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Ehkä yksi vaikuttava tekijä ohitusten vähyyteen on nykyiset säännöt, avoimet pyörät, autojen järjetön hinta ja kilpailun häviäminen.
Hirveesti ei näy pikkuformuloissa näkyviä kamikazeohituksia, missä vedetään tulos, tai ulos mentaliteetilla. :wink:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Ehkä yksi vaikuttava tekijä ohitusten vähyyteen on nykyiset säännöt, avoimet pyörät, autojen järjetön hinta ja kilpailun häviäminen.
Hirveesti ei näy pikkuformuloissa näkyviä kamikazeohituksia, missä vedetään tulos, tai ulos mentaliteetilla. :wink:
Miten avoimet pyörät liittyvät ohitusten vähyyeen? Renkaathan ovat olleet aina avoimet ja ohituksia on silti riittänyt. Sille tunti turpaan joka kertoo Mersun ajaneen 50-luvulla yhden kisan ilman avoimia nakkeja.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Miten avoimet pyörät liittyvät ohitusten vähyyeen? Renkaathan ovat olleet aina avoimet ja ohituksia on silti riittänyt. Sille tunti turpaan joka kertoo Mersun ajaneen 50-luvulla yhden kisan ilman avoimia nakkeja.
Oli vaan ihan pakko:


Tosin näyttääkö tuo vormulalta onkin sitten ihan toinen juttu...
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoista, että se kisojen tylsyys on laitettu tankkauskiellon syyksi. Ennen vuotta 1994 tapahtui todella paljon ohituksia, mutta silloin oli käytössä tankkauskielto. Kun tankkauskielto purettiin, niin ohitusten määrä romahti. :doubtful:

Eli ne ongelmat on jossain ihan muualla...

Olenko minä täällä ainoa, jonka mielestä uudet autot ovat hienoja? Siihen kun vielä lisäisi madalletun nokan ja sen mäkkärin 88-91 tuulilasin niin sitten olisi mahtava.
En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.

Esim. 1988 Mäkit voittivat yhtä lukuunottamatta kaikki kisat ja se oli sitten siinä. 1989 Mäkit olivat myös täysin ylivoimaisia, 1990 oli suht hyvä kausi, toisaalta taas 1991 Senna dominoi alkukautta täydellisesti. 92 oli kaikkien aikojen hirvein vuosi, yhdellä tallilla oli kaikki mahdolliset gismot ja esim. mäkit vaihtelivat vielä kauden alussa kepillä vaihteita. 93 mestaruudesta taistelivat ainoastaan Prost ja Hill, Senna ajoi alitehoisella autolla hyvin mutta kausi kokonaisuudessaan oli Williamsien katselua.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.
No tuo minun kommentti perustui tähän käppyrään:

Toki mitään omakohtaista kokemusta tuolta ajalta ei tietenkään ole ;)
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.
Televisiointi oli tuohon aikaan sitä että seurattiin lähinnä kahta kärkiautoa koko kisa. Suurin osa tapahtumista meni katsojilta täysin ohi. Kisat ovat olleet paljon mielenkiintoisempia katsottavia 2000-luvulla, mutta kiitos siitä menee tv-lähetysten parantumiselle. Jos pystytään yhdistämään nykytason tv-lähetykset ja 80-luvun ohitusmäärät, niin silloin ollaan loistavassa tilanteessa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joe Saward sanoi:
Perhaps some of the disappointment expressed is because the expectations were too high. And before we blame the FIA, let us remember also that the governing body was pushing hard to keep KERS and the ban the new diffusers. It was the teams that blocked that happening.
Koko juttu Joe Sawardin blogista.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
En nähnyt kovin paljon ohituksia ennen vuotta 1994, vaikka lajia seurasinkin jo silloin, toki 80-luvun alussa tilanne oli toinen mutta sellaisiin aikoihin ei näillä nykytiimien ammattitaidolla enää koskaan palata.
Lukemalla nyt takautuvasti vaikka 80-luvun Vauhdin Maailma -lehtiä on siellä jo havaittavissa kirjoittelua ohitusten vähentymisestä. Tosiasia on, että aerodynamiikan kehittyminen on sekä lisännyt puhtaan ilman vaatimusta ja samalla luonut lisää mahdollisuuksia takanatulevan ilman tahalliseen sotkemiseen.

Tuo boldattu kohta on asian ytimessä.

Se, missä FIA on epäonnistunut, on tallien osaamisen valjastaminen ohtitusmahdollisuuksien parantamiseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Se, missä FIA on epäonnistunut, on tallien osaamisen valjastaminen ohtitusmahdollisuuksien parantamiseen.
Ehkä asiaa pitäisikin kysyä ulkopuolislta. Talleilla on oma lehmä ojassa, eivätkä ne ole innokkaita rajoittamaan omia kehitelmiään. Onhan niillä ollut siihen jo mahdollisuus.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Ratkaisu ohittamisongelmaan on helppo: F1-autoista pitää tehdä erittäin vaikeita ajaa.

Autoja tulee muuttaa niin vaikeiksi ajaa, että kaikilta kuskeilta menisi ensi talvikausi pelkästään sen harjoittelemiseen, että pysyy radalla. Kisoissa kuljettajien tulisi keskittyä joka mutkaan, koska pitkäksi meno olisi aina hyvin lähellä.

Tästä seuraisi se, että ohituksia nähtäisiin enemmän, koska kuski A vetäisi jonkun mutkan huonosti ja B pääsisi ohi. Seuraavassa B saattaisi jarruttaa huonosti, jolloin A pääsisi kantaa, ja sitten molemmilla kuljettajilla puntti tutisi seuraavassa kurvissa.

Välillä kävisi niin, että edellä ajava ottaisi mutkan ihan normaalin hyvin, mutta takana tuleva päättäisi vetää riskillä ja onnistuisi taidokkuutensa ansiosta ohittamaan. Joskus kävisi niin, että tällainen riskinottaja epäonnistuisikin ja hurauttaisi autollaan pitkälle hiekkaesteeseen.

Tämä kaikki kasvattaisi kuljettajien taitojen merkitystä. Lisäksi tapahtuisi toinen toivottu kehitys eli vauhdit putoaisivat, kun autot olisivat niin kamalia ajettavia, ettei täysillä uskaltaisi päästellä kukaan.
 
Ylös