F1 tekemässä kuolemaa?

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Moni on sitä mieltä että aerodynamiikka, tai sen merkityksen vähentäminen olisi keino millä ohitukset lisääntyisivät ja näinhän onkin. Ongelmana on se että nerokkaat autonsuunnittelijat keksivät keinoja löytää lisää aerodynaamista pitoa vuodesta toiseen vaikka sääntöihin laitettaisiin mitä, kun siipiä ei pystytä kuitenkaan kokonaan poistamaan mainosten vuoksi. Jos nyt kielletään tupladiffuusori, keksivät Adrian Newey &co jonkun toisen tavan jolla aerodynaamista pitoa saadaan lisää. Siksi avainasemassa ovat renkaat, jos toiset renkaat ovat ihan onnettomat kuten viime vuonna joissain kisassa, tulee tapahtumia radalle, vaikka se olisikin sitten keinotekoista.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Todellinen ongelma on liian tiukat tekniset säännöt.

Jo nyt tiimit rakentaa F1 autoja jatkuvasti uusiutuvien sääntöjen pohjalta niin hyvin että niiden suorituskyky mahtuu kierrosajoissa (poislukien juuri aloittaneet tallit) muutaman prosentin sisällä. Autot muistuttaa hyvin tiukasti toisiaan eikä tilaa todelliselle innovaatiolle ole. Ja kun autot on erittäin lähellä toisiaan suorituskyvyn suhteen niin miten ne muka pystyy ohittamaan toisiaan radalla?
Eikös tällä perusteella ohittaminen yksityyppiluokissa pitäisi olla vielä vaikeampaa kuin ykkösissä. :doubtful:

Juuri tämä juttu muuten on tuhottu tulevasta Australian kisasta, sillä nyt tuodaan pykälää kovemmat nakit... :jaska:
Rengastoimittaja ei vissiin tykkää siitä, että heidän renkaansa näyttäisivät huonoilta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Juuri tämä juttu muuten on tuhottu tulevasta Australian kisasta, sillä nyt tuodaan pykälää kovemmat nakit... :jaska:
Heh, ja vuosi sitten oli ihan uskomaton itku ja parku kun ne pehmeät renkaat meni piloille kymmenessä kierroksessa. Tänä vuonna saadaan sitten keräillä senkin mediamylläkän satoa kun renkaat on tehty kovemmiksi.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Heh, ja vuosi sitten oli ihan uskomaton itku ja parku kun ne pehmeät renkaat meni piloille kymmenessä kierroksessa. Tänä vuonna saadaan sitten keräillä senkin mediamylläkän satoa kun renkaat on tehty kovemmiksi.
En itsekään lähtisi, sille linjalle, että renkaista tehtäisiin tahallaan arvaamattomia ja suorastaan huonoja. Ei kuulosta hyvältä. Aletaanko jalkapallossakin käyttämään superteleä pelipallona, että tulee yllätyksiä ja tapahtumia lisää? Typerää mielestäni ''sabotoida'' välineitä, Bridgestone siinä toki on aika ajoin onnistunutkin, melko kehnoja nakkeja ollut välillä tarjolla.

Kyllä sen autojen aerodynamiikan on oltava ratkaisu, kaikenlaista muutahan tässä on pyöritelty ja vaihdeltu, mutta kunnon rajoitukset ja muutokset sinne niin luulisi auttavan. Ei sen ohittamisen helppoa pidä olla, mutta ei tässäkään mitään järkeä ole, että se vain vaikeutuu. Kaiken kukkuraksi, jos siihen ohitusetäisyydelle saa itsensä puristettua suurella vaivalla, renkaat ja moottori alkaa kärsimään, kun siinä roikkuu. Tämän kauden osalta huolestuttaa melko lailla, jos muutoksia ei tule, tuskin kovin moni kisa nousee viime vuotisten tasolle.

Esteettisestikin tämä nykyinen meno on aivan syvältä. Autot on rumentuneet vielä viime vuodesta lisää, eikä ne silloinkaan silmää miellyttäneet. Ai että nuo on härpäkkeineen päivineenkin kauniita pelejä, nuo parin vuoden takaiset menopelit. Niistä kun vielä karsisi rumimmat härpäkkeet pois, niin hipoisivat jo täydellisyyttä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Niin, mutta rangaistuskäytäntö oli. Tässähän ehdotettiin, ettei siitä rangaistaisi.
Minulta huono sanamuoto, mielummin rankaisematta kuin liikaa rangaistuksia. Ei kuitenkaan mitään viidakon lakia.

Webslave sanoi:
Ei tarvitse mennä kuin viime vuoden Australiaan --
Kysyin esimerkkejä tahallisista ohitettavan tekemistä päälleajoista, joita mukaasi tulisi hirveästi lisää jos rangaistuskäytäntöä höllättäisiin, en tapauksista joissa rangaistuksia on annettu.

Webslave sanoi:
Ei ohittajien puolelta, hehän uskaltavat paremmin lähteä ohittamaan, mikä oli koko homman tavoite.
Miten se, että ohittava saattaa saada drive-through penaltyn jos osuu ohitettavaan virhearvion seurauksena lisää ohittajien rohkeutta?

Webslave sanoi:
Tuo pätkä on hieno juuri siksi, että siinä kuskit jättävät toisilleen tilan.
Tuo pätkä on hieno monestakin syystä, mutta nykyisellä rangaistuskäytännöllä sanktioita tulisi ainakin seuraavista kohdista:

0:58 Vaarallinen ajo (Arnoux) - renkaat osuvat yhteen
1:00 Oikaiseminen (Arnoux) - ajo radan ulkopuolelle oikealta radan kaartuessa oikealle
1:04 Oikaiseminen (Villeneuve) - kaksi rengasta hiekalla
1:07 Vaarallinen ajo (vedetään arvalla, kumman osalta) - autot osuvat yhteen

Jos ei tajua yllä olevan listauksen sisältävän humoristiseen efektiin tähtäävää hyperbolea, niin vika ja vastuu on lukijan, oli hymiöitä tai ei.


Canukki sanoi:
Sieltä pääs unohtumaan Australia 1994...
Unhotuksen pitkä oppimäärä. Pahoittelut.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Kyllä sen autojen aerodynamiikan on oltava ratkaisu, kaikenlaista muutahan tässä on pyöritelty ja vaihdeltu, mutta kunnon rajoitukset ja muutokset sinne niin luulisi auttavan. Ei sen ohittamisen helppoa pidä olla, mutta ei tässäkään mitään järkeä ole, että se vain vaikeutuu. Kaiken kukkuraksi, jos siihen ohitusetäisyydelle saa itsensä puristettua suurella vaivalla, renkaat ja moottori alkaa kärsimään, kun siinä roikkuu. Tämän kauden osalta huolestuttaa melko lailla, jos muutoksia ei tule, tuskin kovin moni kisa nousee viime vuotisten tasolle.
Aerodynamiikan sääntöjä on muutettu ties kuinka monta kertaa, on laskettu siipiä, kielletty tasainen pohja jne jne jne mutta kuten aiemmin kirjoitin, eivät vaikutukset ole pysyviä, vaan (sääntömuutoksen jälkeen) kauden alussa ohittaminen onkin jo ihan eri asia kuin kauden lopussa koska autot ovat muuttuneet niin paljon nopeammiksi, ja kehitys keskittyy aerodynamiikkaan aika paljon... hieman kankeasti ilmaistu :)
 

Dwayne

Toimistosihteeri
Liittynyt
29.10.2009
Viestit
531
Sijainti
Hyvinkää
Yhdessä Fujin kisassa taidettiin langettaa parikin rangaistusta vastaavasta kiilaamisesta.
mikäli tarkoitat Fujin kisaa vuodelta 2007 (se älytön sadekisa, missä ajettiin 20kierrosta safety carin takana), niin siellä muistaakseni Kubica yritti ohittaa Hamiltonia ---> osuma ---> Kubicalle rangaistus.

safety carin takana tapahtui juuri se surullisen kuuluisa Vettel - Webber osuma, joka johtui Hamiltonin hidastelusta ja huonosta näkyvyydestä. Vettel sai aluksi rangaistuksen, mutta se mitätöitiin uusien tutkimusten jälkeen ja Hamilton sai varoituksen (jos oikein muistan)
 

Misku

Active member
Liittynyt
20.9.2009
Viestit
34
Miten avoimet pyörät liittyvät ohitusten vähyyeen? Renkaathan ovat olleet aina avoimet ja ohituksia on silti riittänyt. Sille tunti turpaan joka kertoo Mersun ajaneen 50-luvulla yhden kisan ilman avoimia nakkeja.
Siis avoimilla pyörillä tarkoitin ihan vaan sitä, että ne hajoaa herkemmin kun osutaan yhteen, joten ei voi ottaa kovin isoja riskejä ohituksissa. Säännöillä tarkoitin sitä, että yleensä rangaistaan hasardiohituksista.

Eikä sitä mun viestiä kovin vakavasti kannata ottaa, mut eikö niin ole, että jos ei olisi suuria sanktioita huonoista ohitusyrityksistä, niin niitä nähtäisiin enemmän?
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Kuolemassa on ainakin Suomessa, tippui sijalle yhdeksän. Kun radalla ei enää sählää menestyvää suomalaista kuskia, sarjan todellinen vetovoima paljastui. Jonoajelu itsessään ei mielenkiintoa herätä. Eikä asiaa auta sekään, että lähetykset on maksullistettu.

http://www.uusisuomi.fi/urheilu/82789-f1n-arvostus-romahti-totaalisesti-suomessa

Kyllähän se vain niin on, että pitkän matkan hiihdossa on huikeasti enemmän muuttuvia, arvattavia ja yllätyksellisiä tekijöitä kuin formuloissa. Se on siis merkittävästi mielenkiintoisempaa seurattavaa. Autourheilussa kiehtoo vauhti ja vaara, mutta eihän se enää TV-kuvissa näy ja turva-alueetkin ovat niin suuria, että kunnon mällit ovat harvassa. Rallissa on sentään puita tien varsilla. Ja rotkoja.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1022
Sijainti
Helsinki
Kuolemassa on ainakin Suomessa, tippui sijalle yhdeksän. Kun radalla ei enää sählää menestyvää suomalaista kuskia, sarjan todellinen vetovoima paljastui. Jonoajelu itsessään ei mielenkiintoa herätä. Eikä asiaa auta sekään, että lähetykset on maksullistettu.

http://www.uusisuomi.fi/urheilu/82789-f1n-arvostus-romahti-totaalisesti-suomessa

Kyllähän se vain niin on, että pitkän matkan hiihdossa on huikeasti enemmän muuttuvia, arvattavia ja yllätyksellisiä tekijöitä kuin formuloissa. Se on siis merkittävästi mielenkiintoisempaa seurattavaa. Autourheilussa kiehtoo vauhti ja vaara, mutta eihän se enää TV-kuvissa näy ja turva-alueetkin ovat niin suuria, että kunnon mällit ovat harvassa. Rallissa on sentään puita tien varsilla. Ja rotkoja.
Pitkänmatkan hiihto? Voi morjens. Rallissa on puolensa mutta rallissa ei ajeta kilpaa, ei edes jonossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kysyin esimerkkejä tahallisista ohitettavan tekemistä päälleajoista, joita mukaasi tulisi hirveästi lisää jos rangaistuskäytäntöä höllättäisiin, en tapauksista joissa rangaistuksia on annettu.
Tahallisuus on sivuseikka. Jos ohitettava saa blokata ragaistuksetta, niin sellaista tulee tapahtumaan, oli tarkoituksena osua tai ei. Osuma ei ole tässä olennainen. Tämä keskustelu alkoi siitä, kun ehdotin, että ohituksen estäjää tulisi rangaista selkeämmin.
Miten se, että ohittava saattaa saada drive-through penaltyn jos osuu ohitettavaan virhearvion seurauksena lisää ohittajien rohkeutta?
Ehdotin ohituksen estäjälle rangaistuksia, en ohittajalle.
Tuo pätkä on hieno monestakin syystä, mutta nykyisellä rangaistuskäytännöllä sanktioita tulisi ainakin seuraavista kohdista:
Ei tulisi, mutta, joka tapauksessa ei liity keskusteluun ohituksen estämisestä (paitsi 1:07), josta keskustelimme. Tai ainakin minä keskustelin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
mikäli tarkoitat Fujin kisaa vuodelta 2007
Tarkoitin 2008, mutta siellä penaltyt menivätkin juuri päinvastoin.
Hamilton sulki Massalta tien -> Massa sai penaltyn
Massa kiilasi Bourdaisin -> Bourdais sai penaltyn.

Ei se ole ihme, ettei ohituksia haluta yrittää, kun siitä rangaistaan.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Tarkoitin 2008, mutta siellä penaltyt menivätkin juuri päinvastoin.
Hamilton sulki Massalta tien -> Massa sai penaltyn
Massa kiilasi Bourdaisin -> Bourdais sai penaltyn.

Ei se ole ihme, ettei ohituksia haluta yrittää, kun siitä rangaistaan.
Hamilton vs. Massa -tilanteessahan Massa oli jarruttanut liian myöhään mutkaan ja yritti tuolla kamikazella paikata tilannetta. Eli Hamilton oli alunperin ohittajana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hamilton vs. Massa -tilanteessahan Massa oli jarruttanut liian myöhään mutkaan ja yritti tuolla kamikazella paikata tilannetta. Eli Hamilton oli alunperin ohittajana.
Tuo tapahtui shikaanin toisessa mutkassa, ei siinä mitään kamikazeja pysty tekemään. Lewis vain laittoi luukun kiinni eikä jättänyt osin rinnalla olleelle Massalle tilaa.

-Edit- Tuolta se on edelleen yllättäen jopa katsottavissa. Lewis ohjaa suoraan ohituksensa jälkeen seuraavan sisäreunaan pakottaen Massan pihalle.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Meinasin jo vastata ihan asiaan liittyen, mutta se on kai turhaa, koska sinulta ei koskaan saa perusteluja mihinkään. Tai siis saa, jos tyytyy siihen, että vastauksen sijaan saa määritelmän siitä, mistä nyt ollaan keskustelemassa: mikä on olennaista ja mikä ei; tai miksi et nyt vastaa esitettyyn kysymykseen.

F1 tuskin on kuolemassa, mutta seuraajiksi kaivattaisiin parempia keskustelijoita.
 

Boyracer

Well-known member
Liittynyt
17.11.2005
Viestit
190
Eikös tällä perusteella ohittaminen yksityyppiluokissa pitäisi olla vielä vaikeampaa kuin ykkösissä. :doubtful:
Tuo on hyvä pointti jota olen yön pimeinä tunteina pohtinut.

Mitään ohitustilastoja en yksityyppiluokista tiedä enkä niitä juurikaan seuraa. Mutta olettaisin että useimmisa YTL:ssä kuljettajien taso on leveämpi kuin F1:ssä, samoin henkilökuntaa ja simulaatiokapasiteettia on vähemmän. Eli eri parametrien optimointiin on vähemmän mahdollisuuksia hajonta on isompaa. Samoin kuskit saattaa tehdä hiukan enemmän virheitä ja heidän väliset nopeuserot voi olla suurempia.

Minusta tuntuu että F1 on kypsynyt niin pitkälle että pienet sääntömuutokset ei suuria nopeuseroja saa aikaiseksi (tosin viimevuonna näin kävi esim ferrarille) ja tiimit saa nopeasti optimoitua autot niin hyviksi kuin säännöt sallii. Sama ei onnistunut aikaisemmin, samoilla autoilla saatettiin ajaa montakin kautta. Nyt on niin paljon rahaa käytettävissä että autot saadaan aina optimoitua nopeasti eikä eroja synny.

Se on mielestäni vähän niin että jos halutaan tasaisia kisoja niin ohituksia ei pahemmin nähdä. Ja jos halutaan ohituksia niin pitää hyväksyä se että jotkin autot jää maalissa kärjelle viisi kierrosta eikä kilpailu ole tasaista.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1291
Eikös sitä nyt kertaalleen saa vaihtaa?
Tuo koko sääntö on tulkinnan varainen. Linjaa ei saa vaihtaa kuin kerran, mutta sääntöä tiukasti tulkiten ei sitä yhtäkään kertaa, jos takana tuleva on selvästi nopeampi. Niin kuin sännöissä sanotaan. Mitenkähän tuo selvästi nopeampi määritellään. Tässä ongelma. Tuo termi "laittaa luukku kiinni" kuvaa hyvin säännön rajanvetoa. nimittäin juuri pieni ajolinjan muutos jarrutuksesa keskemmälle, tekee ohituksesta hyvin vaikean. Jos, siis jos, npeuseroa ei ole paljoa. Niin kuin ykkösissä ei olekaan. Mutta tuo luukun sulkeminenkin on sääntöjen vastaista, vaikka ei siitä kyllä rangaista. (itsellä kyllä muistikuva, että kerran tuli karting-kisassa allekirjoittaneelle puhuttelu moisesta menettelystä, minä olin tietysti syytön :nope: ).
Hyviä kommentteja viittauksissa takavuosiin. Siinä Keke-ketjussakin oli kasapäin videoita, jossa Rosberg ja kumppanit ohittelivat edessä meneviä kuin heinää. Syynä yleensä oli tosiaan tuo valtava suorituskykyero (johtui se sitten renkaista, moottorin huoosta kunnosta tms). Olisiko tuo se vastaus: Kalusto pitää saada epätasaisemmaksi.

Muista, yksityyppiluokista: uskon, että suurin syy on tasoeroista kuskien välillä. Toisaalta, pikkuluokissa on vielä todellista yrittämistä, kun pyritään ylöspäin. Aletaanko Fykkösissä jo "varmistella"?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
tiimit saa nopeasti optimoitua autot niin hyviksi kuin säännöt sallii.
Esimerkiksi IRL:ssä tiimit ovat käyttäneet samoja autoja vuodesta 2003 saakka. Olisi hämmästyttävää jos sinä aikana ei olisi opittu ymmärtämään autoa ja löytämään siihen optimaaliset säädöt niille samoille radoille, joilla sarja on vieraillut vaikka viimeisen viiden vuoden aikana.

Lisäksi tasaväkiset autot eivät automaattisesti tarkoita tylsiä kisoja. Champ Carin viimeisenä vuonna lähes koko lähtöruudukko saattoi mahtua yhden sekunnin sisään. Näin kävi esimerkiksi San Josessa, jossa kisan aikana kärkipaikka vaihtui radalla kymmenen kertaa viiden eri kuljettajan voimin. Ja kuten olen useasti tuonut esille, Magny-Coursissa Superleague Formulalla ohitettiin viime vuonna enemmän yhden lähdön aikana kuin F1-kisoissa koko 2000-luvulla yhteensä.

Joku ehkä joskus muuten haluaa selittää minulle mksi silloin kun oma suosikkikuljettaja häviää toisen tiimin ylivoimaiselle autolle, fanit ärjyvät, että "jos kaikilla olisi sama auto, niin kyllä silloin minun suosikkikuljettajani olisi nopein", mutta sitten kun yksityyppiluokissa kaikilla kerran on sama auto, niin se on välittömästi alempiarvoista ja halveksittavaa kilvanajoa? :dunno:
 
Ylös