Formula 1 - 2010 - Malesia: Kilpailu ja jälkipuinti

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tietysti F1-sarjassa aiemmat varoitukset eivät merkitse mitään seuraavia tapauksia katsottaessa. Esim. Hamiltonilla oli 2007 varoitus alla siitä kun oli törttöillyt ja rikkonut turva-autosääntöä Monzassa.
Jos riittävästi törttöilee, niin kyllä merkitsee. Sekä Schumi että Häkkinen olivat "jäähyllä" kaudella 1994. Mutta kuten jalkapallossakaan, aiemmat varoitukset eivät suoraan jää pohjalle seuraaviin tapahtumiin. Riittävästi keltaisia kerättynä futiksessakin kyllä tulee pelikieltoa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Jos riittävästi törttöilee, niin kyllä merkitsee. Sekä Schumi että Häkkinen olivat "jäähyllä" kaudella 1994. Mutta kuten jalkapallossakaan, aiemmat varoitukset eivät suoraan jää pohjalle seuraaviin tapahtumiin. Riittävästi keltaisia kerättynä futiksessakin kyllä tulee pelikieltoa.
Ehkä tuo olisi hyvä ykkösissäkin. Nuo rikkeet/varoitukset vaan muistiin ja näin pienistäkin kertyy penalttia jos homma jatkuu. Näitä hieman rikkojia ei muuten saada kuriin. Eli keltaiset kortit käyttöön ykkösissä.
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ehkä tuo olisi hyvä ykkösissäkin. Nuo rikkeet/varoitukset vaan muistiin ja näin pienistäkin kertyy penalttia jos homma jatkuu. Näitä hieman rikkojia ei muuten saada kuriin. Eli keltaiset kortit käyttöön ykkösissä.
Ykkösten säännöt ovat kuitenkin vähän korkeampaa matematiikkaa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ykkösten säännöt ovat kuitenkin vähän korkeampaa matematiikkaa.
Se on totta. Pitäähän aina ottaa huomioon politiikaa, kilpailutilanne MM-sarjassa, yleisön reaktiot, jne. Rikkeellä, sen tekijällä ja langetettavalla rangaistuksella on mitä kummallisempia lopputuloksia. Se olisikin liian yksinkertaista, jos säännöt olisivat kaikille samat. Näinhän ei ykkösissä ole ollut koskaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tekninen ongelma pitäisi kuitenkin pystyä toteamaan varmuudella. En tiedä, oliko tuossa tilanteessa niin. Selvästi hitaampaa vauhtia ei saa tulkita suoraan tekniseksi ongelmaksi. Matelu on asia erikseen.
Jokseenkin mahdoton vaatimus, ellei autosta puutu tai roiku osia. Toki Trullin tapauksessa ongelmasta oli kerrottu Twitterissäkin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tekninen ongelma pitäisi kuitenkin pystyä toteamaan varmuudella. En tiedä, oliko tuossa tilanteessa niin. Selvästi hitaampaa vauhtia ei saa tulkita suoraan tekniseksi ongelmaksi. Matelu on asia erikseen.
Hei siellä ajettiin kisaa. :eek: Loottus antoi niin kovasti tietä ettei Vettelillä ollut paljon muuta mahdollisuutta kuin mennä ohi tai sieltä olisi Webber tullut pian vaihdelaatikkoon. Täysin sääntöjen mukaan suoritettu ohitus mielestäni.
 

Iceman88

Well-known member
Liittynyt
4.4.2009
Viestit
397
Onko tuo Nico nykyään vielä enemmän pikkutytön näköinen kuin aiemmin? :alppu:
Aika hyvin toi "pikkutyttö" tuolla pärjää. Ainoana top5 joka kisassa tällä kaudella. Jos jatkaa yhtä tasaisia suorituksia, saattaa olla kuvakin luu loppukaudesta. :alppu:

Moni veikkas täällä, että Nico jää imeen pakokaasuja, kun Kerppenin rehtori kyykyttää, mutta taitaa Nico laittaa ukon ennenaikaiselle eläkkeelle...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Eikös Trulli viittonut Vettelille, että mene ohi ja hidasti vauhtia. Ei kai kuski voi silloin kuin olettaa, että toinen on ongelmissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Trulli aivan selvästi näytti Vettelille, että mene ohi vaan. Ilman keltaisia lippuja olisi varmaankin mennyt ohi jo reilusti aiemmin (ennen Alonson pysähtynyttä autoa). Nyt Alonso oli jo ohitettu tuossa kohtaa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Alonson Incar-kuvat oli todella mielenkiintoisia, Alonso vaihtoi todella aikaisin alaspäin ja moottorielektroniikka hoiti takapyörien luiston, tuossa ohitusyrityksessä taisi vain tulla reilumpi pitopiikki ja kone karkasi reippaille ylikierroksille eli mahdollisesti ihan kuljettajasta johtuva konerikko.

Massa ja muut hoitavat vaihtokohdat aivan normaalisti, ainoastaan tuon Alonson tekniikka pisti korvaan.
Eikös elektroniikan pitäisi estää liian aikaisin alas vaihtamiset..
 

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Moni veikkas täällä, että Nico jää imeen pakokaasuja, kun Kerppenin rehtori kyykyttää, mutta taitaa Nico laittaa ukon ennenaikaiselle eläkkeelle...
Ennenaikainen eläke lienee hieman huono sanavalinta tässä tapauksessa... Tässä kilpailussa Schumacher ei oikeastaan päässyt edes kunnolla näyttämään vauhtiaan. Piste-ero tallikaverien välillä pääsi revähtämään turhan suureksi noiden kahden edellisen kilpailun tapahtumien takia, mutta eiköhän tilanne ala tasoittumaan jossakin vaiheessa. Vasta kolmas kilpailu...
 

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Aika hyvin toi "pikkutyttö" tuolla pärjää. Ainoana top5 joka kisassa tällä kaudella. Jos jatkaa yhtä tasaisia suorituksia, saattaa olla kuvakin luu loppukaudesta. :alppu:

Moni veikkas täällä, että Nico jää imeen pakokaasuja, kun Kerppenin rehtori kyykyttää, mutta taitaa Nico laittaa ukon ennenaikaiselle eläkkeelle...
Toi Schumi on nyt vähän ongelmallinen Mersulle. Kovalla kohulla palannut ex-mestari jää toistuvasti Nicon jalkoihin. Jos Nicolla olisi kovia meriittejä ennen tätä kautta, niin tilannehan voisi olla ihan ok. Ja kun Nico pysyy kärkisijoilla kisoista toiseen ja on jopa potentiaalinen mestari, niin mitä Brawn ja talli voi tehdä? Niskakivut voivat palata yllättäen...:doubtful:
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Eikös elektroniikan pitäisi estää liian aikaisin alas vaihtamiset..
Ei se elektroniikka kaikkeen pysty, sopivasti kun lukitsee jarruja ja sisässä on jo pieni vaihde kone voi ottaa hätäisesti reippaan puoleisesti kierroksia, tosin kaikki on nähtävissä telemetriasta jos talli haluaa asian paljastaa.....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Trulli aivan selvästi näytti Vettelille, että mene ohi vaan. Ilman keltaisia lippuja olisi varmaankin mennyt ohi jo reilusti aiemmin (ennen Alonson pysähtynyttä autoa). Nyt Alonso oli jo ohitettu tuossa kohtaa.
Katsoin myös tilanteen uudestaan ja selvästi Vettel oli hidastanut ja tuskin olisi ohittanut Trullia ellei tämä olisi viittoillut, että mene ohi. Trulli hidasti vähän tarpeettomankin mateluvauhtiin noiden kierroksellaohitusten vuoksi. Sama oli tapahtunut hetkeä aikaisemmin Buttonin ja Alonson ohittaessa, ilman mitään keltaisia ylimääräisenä syynä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minä kun en moottoripuolesta mitään ymmärrä, niin selittäisikö joku miten kierrosrajoitettu kone voi ottaa liikaa kierroksia. Kyllähän nuo kestävät tuota 18.000 rundia satoja kertoja kisassa joka vaihteella.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Aika hyvin toi "pikkutyttö" tuolla pärjää. Ainoana top5 joka kisassa tällä kaudella. Jos jatkaa yhtä tasaisia suorituksia, saattaa olla kuvakin luu loppukaudesta. :alppu:

Moni veikkas täällä, että Nico jää imeen pakokaasuja, kun Kerppenin rehtori kyykyttää, mutta taitaa Nico laittaa ukon ennenaikaiselle eläkkeelle...
Hyvin ajoi, tosin ei loistavasti. Jos lähtee kakkosruudusta ja sijoitus kolmas, täysin tyytyväinen ei voi olla. Lähtö oli huono.

Kyllä Schumi siitä vertyy. Nyt on kuivissa olosuhteissa ruvennut olemaan jo lähempänä Nicoa. Märällä kelillä Schumi on enemmän ruosteessa kuten itsekin sanoi. Mielenkiintoista nähdä Michaelin vauhti loppukaudesta. Onneksi kausi on pitkä, joten mitä vain voi tapahtua vielä eikä mestaruutta ole menetetty. Schumille pitää antaa aikaa eikä vaatia näin alussa mahdottomuuksia. Jäätävän rauahallisesti Michael on ottanut nykyisen tilanteen, saa nähdä miten Nico reagoi kun ottaa pataan Michaelilta. Oma veikkaus on mahoton selitysmyrsky.
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei se elektroniikka kaikkeen pysty, sopivasti kun lukitsee jarruja ja sisässä on jo pieni vaihde kone voi ottaa hätäisesti reippaan puoleisesti kierroksia, tosin kaikki on nähtävissä telemetriasta jos talli haluaa asian paljastaa.....
On ihan julkista tietoa että Alonsolla oli tekninen ongelma autossa koko kisan ajan. Alasvaihtaminen oli melkoista kikkailua ja sen takia esim. Button pääsi niin helposti ohi kisan alkupuolella.

Fernando Alonso@MTV3 sanoi:
- Lämmittelykierroksella vaihdelaatikkoni hajosi, eikä minulla ollut kytkintä käytössäni kisan aikana.

- Minun piti ensin vaihtaa alas ja sitten painaa kaasua kovaa, jotta saisin vaihteen päälle mutkaa varten.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/04/1093430
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Alonson Incar-kuvat oli todella mielenkiintoisia, Alonso vaihtoi todella aikaisin alaspäin ja moottorielektroniikka hoiti takapyörien luiston, tuossa ohitusyrityksessä taisi vain tulla reilumpi pitopiikki ja kone karkasi reippaille ylikierroksille eli mahdollisesti ihan kuljettajasta johtuva konerikko.

Massa ja muut hoitavat vaihtokohdat aivan normaalisti, ainoastaan tuon Alonson tekniikka pisti korvaan.
Moottorielektroniikka ei ole "hoitanut" takapyörien luistoa sitten kauden 2007.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Schumille pitää antaa aikaa eikä vaatia näin alussa mahdottomuuksia. Jäätävän rauahallisesti Michael on ottanut nykyisen tilanteen, saa nähdä miten Nico reagoi kun ottaa pataan Michaelilta. Oma veikkaus on mahoton selitysmyrsky.
Eipä Nico mikään selittelijä ole tähänkään asti ollut. Tänäänkin otti huonon startin omaan piikkiin.
 
Ylös