Formula 1 - 2010 - Malesia: Kilpailu ja jälkipuinti

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Hamilton sai lopputuloksissa kohtuuttomankin huonon palkinnon siitä että oli McLaren-Ferrari-nelikosta ylivoimaisesti aggressiivisin ja paras kisan alussa.
Sutil-seinä tuli vain aikaisemmin hänelle vastaan :) Siihen ne muutkin huippuautoilla ajaneet ehtivät sijoituksellisesti perään ennen ruutulippua.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Karkeasti arvioiden 50-70% Hamiltonin rikkeistä on painettu villaisella ja lopuissakin tapauksissa on rangaistusta lievennetty ns. Hamilton-Bernie-$$$-kertoimella, jota käytettiin myös McLarenin hyväksi 2007.
Se Monzassa Glockin ulospakottaminen rinta rinnan -tilanteessa oli kyllä täysin sekopäistä.
 

Mustis85

Well-known member
Liittynyt
19.10.2009
Viestit
162
Hamiltonin mutkittelusta: Heti tuli mieleen joskus vuosien vuosien takaa (kenties 90-luvun puolelta jopa) Kanadasta vastaava tilanne pisimmältä suoralta.
Joo Schumihan kävi aika kuumana kun Hill mutkitteli edessä 1998.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Joo Schumihan kävi aika kuumana kun Hill mutkitteli edessä 1998.
Ainakin se jo rinnalla ollessa, ja Hillin mutkittelu vielä siitä kohti oli vaarallisempi paikka. Mutta sitten Spassa 2000 Schumi pakotti vuorostaan Häkkisen nostamaan kaasua mennessään mielestäni liian myöhään peittämään ohitusta. No, "oikeus voitti" kun Mika lopulta pääsi ohi.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9335
Ainakin se jo rinnalla ollessa, ja Hillin mutkittelu vielä siitä kohti oli vaarallisempi paikka. Mutta sitten Spassa 2000 Schumi pakotti vuorostaan Häkkisen nostamaan kaasua mennessään mielestäni liian myöhään peittämään ohitusta. No, "oikeus voitti" kun Mika lopulta pääsi ohi.
http://www.youtube.com/watch?v=qfDdqvhBIEw
Schumacher selittää Fisichellalle tuota Hillin kanssa tapahtunutta.

Tuossa Hillin kaksi ensimmäistä liikettä (ensin oikealle ja sitten vasemmalle) ovat vertailukelpoisia Hamiltonin Sepangin ajon kanssa. Kolmas liike on jo sitten silloin kun Schumi on osittain rinnalla. Toki Schumikin oikaisee tuon shikaanin. Kummallekaan ei rangaistusta tuosta tullut.
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
+ Vettel, vihdoinkin auto kesti maaliin
+ Sutil, Ei virheitä ja piti Hamiltonin takana
+ Hamilton, Hyökkäsi ihan eri lailla kuin Button ja Ferrari kuskit. Typerää estelyä Petrovin takana pitämiseksi.
+ Algersuarilta hieno kisa. upea ohitus Hulkenbergistä eikä Ferrarikuskit päässeet edes yrittämään ohitusta.

- Massa pääsi ajamalla vain Buttonista ohi. Missä on viime kausien agressiivisuus??

-Alonso, tiedä sitten kuinka paljon menee vaihdevian piikkiin mutta ei vakuuttanut, ohitusyritykset samanlaisia -pitkäksi menee -kuin oli fisiä vastaan Ranskassa 2007 jolloin selvästi alkoi hermot mennä kun ei ohi päässyt.

- Ferrari, näyttää moottorit tällä menolla poksahtevan kuin Mc-05 ja hyvästit mestaruudelle.
 

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
- Massa pääsi ajamalla vain Buttonista ohi. Missä on viime kausien agressiivisuus??
Massalla ei ikinä semmosta ollukkaa. Voitotki on ajettu pääasiassa paalulta tai eturivistä kuiteski. Iha onneton jos joutuu lähtee kärjen takkaa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Laitetaanpa vielä kisan ohitustilastot (ClipTheApexista).

Lap 2 - 2 Hamilton passed 16 Buemi for 12th
8 Alonso passed 1 Button for 15th
9 Barrichello passed 19 Kovalainen for 21st
9 Barrichello passed 21 Senna for 20th
9 Barrichello passed 25 di Grassi for 19th
9 Barrichello passed 24 Glock for 18th
9 Barrichello passed 18 Trulli for 17th
19 Kovalainen passed 21 Senna for 21st
20 Chandhok passed 21 Senna for 22nd

Lap 3 - 2 Hamilton passed 17 Alguersuari for 11th

Lap 4 - 2 Hamilton passed 23 Kobayashi for 10th

Lap 5 - 2 Hamilton passed 12 Petrov for 9th
18 Trulli passed 21 Senna for 21st

Lap 6 - 12 Petrov passed 2 Hamilton for 9th
18 Trulli passed 20 Chandhok for 20th

Lap 7 - 2 Hamilton passed 12 Petrov for 9th

Lap 9 - 1 Button passed 8 Alonso for 14th
9 Barrichello passed 19 Kovalainen for 17th
9 Barrichello passed 25 di Grassi for 16th

Lap 22 - 17 Alguersuari passed 12 Petrov for 11th
16 Buemi passed 12 Petrov for 12th

Lap 31 - 17 Alguersuari passed 10 Hulkenberg for 10th

Lap 43 - 16 Buemi passed 9 Barrichello for 12th

Lap 44 - 7 Massa passed 1 Button for 7th

Total overtakes: 24
Drivers: most overtaking moves: Rubens Barrichello (7), Lewis Hamilton (5)
Most times overtaken: Vitaly Petrov (4), Bruno Senna (4)

Cars: positions gained/positions lost:
McLaren 6-3
Mercedes GP 0-0
Red Bull 0-0
Ferrari 2-1
Williams 7-2
Renault 1-4
Force India 0-0
Toro Rosso 4-2
Lotus 3-3
Hispania 1-5
BMW Sauber 0-1
Virgin 0-3


What I have not included:
Lap 3 - 18 Trulli passed by di Grassi, Kovalainen, Chandhok and Senna - result of a collision with Glock

Lap 42 - 20 Chandhok passed 18 Trulli for 15th
Lap 45 - 21 Senna passed 18 Trulli for 16th - dramatic loss of lap time for Trulli (+8-10s/lap)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja ensimmäisen kierroksen sijamuutokset (Brian Lawrence/RASF1):

But, these were the gains & losses on lap one:

+7 Hamilton, Massa
+5 di Grassi
+3 Alguersuari, Alonso, Senna
+2 Vettel, Kubica, Schumacher, Liuzzi, Petrov, Button
+1 Buemi, Trulli

-1 Webber, Rosberg, Sutil, Kobayashi, Chandhok
-2 Hulkenberg, Glock
-6 Kovalainen

-15 Barrichello

de la Rosa didn't start - those who started below his 12th position gained
one place as a result. Barrichello stalled at the start, finishing the first
lap in 22nd place (from 7th) - again, those who started behind him gained
one position because he wasn't moving (or not very fast).

Hamilton & Massa each gained seven places, but they both gained one place because
de la Rosa wasn't on the grid, and one place because Barrichello stalled, so
they actually 'passed' five other drivers each.

de la Rosa's absence helped Buemi, Alguersuari, Kovalainen, Glock, Button,
Trulli, Alonso, Hamilton, Massa & Chandhok, while Barrichello's troubles
helped Schumacher, Kubica, Liuzzi, Petrov plus those who gained from Pedro's
non start.
 
Viimeksi muokattu:

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Massalla ei ikinä semmosta ollukkaa. Voitotki on ajettu pääasiassa paalulta tai eturivistä kuiteski. Iha onneton jos joutuu lähtee kärjen takkaa...
Tulee ainakin heti mieleen Silverstone 2007 jossa Massa teki huikeaa nousua takaa. En nyt muista tarkkaa määrää ohituksista mutta oli reilusti yli kymmenen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Tästä on saattanut olla puhettakin, mutta miksihän Heikki Kovalaisella on Wikipedian mukaan Malesian GP:stä "NC" eli "Not Classified" merkintä, eikä "Retirement"-merkintää? Millähän perusteella nuoki määrätään, liekö joku Lotuksen haluama jippo, että näyttää paremmalta tuo kotikisan menestys kun "ei olla keskeytetty"? Noita NC merkintöjä kun on viime vuosina tullut aika vähän...
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Tästä on saattanut olla puhettakin, mutta miksihän Heikki Kovalaisella on Wikipedian mukaan Malesian GP:stä "NC" eli "Not Classified" merkintä, eikä "Retirement"-merkintää? Millähän perusteella nuoki määrätään, liekö joku Lotuksen haluama jippo, että näyttää paremmalta tuo kotikisan menestys kun "ei olla keskeytetty"? Noita NC merkintöjä kun on viime vuosina tullut aika vähän...
Kovalainen ajoi kuitenkin ruutulipulle, mutta ei saanut 90% kisakierroksista täyteen, joten hän ei saa sijoitusta. En usko, että kyseessä on mikään Lotuksen jippo.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
Ai joo, se olikin tuommoinen homma. Wikipediasta kun luin lisää niin selkiski, että

"Jarno Trulli was last of the 17 classified finishers, having suffered hydraulic problems, although his team-mate Heikki Kovalainen was still running at the end. He had pitted during the race with hydraulic issues and resumed nine laps adrift of the leader. He circulated six laps behind his nearest rival and did not complete enough laps to be classified as a finisher, ultimately taking the chequered flag ten laps down."

Aika harvoin tuota kyllä tapahtuu, mutta kai se Lotuksen piti ajattaa molempia autoja kotikisassa sponsoritoiveiden takia ;). Yleensähän sitä keskeytetään jos on edes vähän isompi vika autossa...
 

Maco

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
671
Ai joo, se olikin tuommoinen homma. Wikipediasta kun luin lisää niin selkiski, että

"Jarno Trulli was last of the 17 classified finishers, having suffered hydraulic problems, although his team-mate Heikki Kovalainen was still running at the end. He had pitted during the race with hydraulic issues and resumed nine laps adrift of the leader. He circulated six laps behind his nearest rival and did not complete enough laps to be classified as a finisher, ultimately taking the chequered flag ten laps down."

Aika harvoin tuota kyllä tapahtuu, mutta kai se Lotuksen piti ajattaa molempia autoja kotikisassa sponsoritoiveiden takia ;). Yleensähän sitä keskeytetään jos on edes vähän isompi vika autossa...
Eiköhän, siellä ajettu testiä kisan loppu, kun tuo testaaminen on kiellettyä kerran vika oli suhteellisen nopeasti korjattavissa.
 

Lazer

Well-known member
Liittynyt
19.6.2007
Viestit
319
No näin varmaan on, kätevästihän tuo käy testaamisestakin ;).
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Ja Heikin auton vikakin oli vain jossain anturissa, jonka sekoamisen takia tiimi luuli hydrauliikan olevan sökö. Vaihtoivat lopulta vain uuden anturin ja matka jatkui taas iloisesti.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Katselin Malesian kisaa uudelleen ja kyllä kisainssi ihan selvästi Massalle radiossa selittää ohitusnappulasta, sanoo suunnilleen näin "when you get close you need to use overtake button". Kahteen kertaankin itse asiassa vähän eri sanoin.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Katselin Malesian kisaa uudelleen ja kyllä kisainssi ihan selvästi Massalle radiossa selittää ohitusnappulasta, sanoo suunnilleen näin "when you get close you need to use overtake button". Kahteen kertaankin itse asiassa vähän eri sanoin.
Davidson tuosta puheli kisan aikana Five Livella. En nyt muista mitä sanoi, mutta kierroslukuihin liittyy tuo nappula.
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
Davidson tuosta puheli kisan aikana Five Livella. En nyt muista mitä sanoi, mutta kierroslukuihin liittyy tuo nappula.
tuo nappula varmaan kytkee kaikki koneen apulaitteet pois mitä ei tarvita suoraan ajettaes, polttoaine seoksen hieman laihalle eli tehoa vähän lisää, ehkä sytytys ennakoita vähän säädetään johonki päin jne. ja antaa varmaan kierrrättää pidemmälle konetta eri vaihteilla. Tuskin huudattavat normi kisa ajossa joka vaihteella ihan rajottajalle ja konees on säädöt bensankulutuksen+ keston suhteen optimoitu, napilla sais sitte kaikki tehot ulos hetken ajan...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin, Ferrarin ratissahan on nappula ylikierroksille, kuten tämä postaus kertoo (nappula 4). Mitä se sitten tarkoittaa kierrosrajoitussäännön aikana on toinen juttu.
 
Ylös