WRC: Turkki 2010

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
MM-sarja etenee neljänteen osakilpailuunsa ensi viikolla ajettavan Turkin MM-rallin myötä. Kilpailussa ovat mukana tietysti WRC-autot ja myös ensimmäistä kertaa tällä kaudella JWRC-autot. Puolestaan SWRC- tai PWRC-osakilpailu Turkki ei ole. (Hei Urpo Urheiluruudunkatsoja, eikö ole helppoa?)

Tällä kaudella Turkin osakilpailu ajetaan ensimmäistä kertaa Istanbulin seudulla, joten reitti on kärkikuskeille uusi. Turkki on soraralli, mutta mukana on myös pitkiä asfalttiosuuksia keskellä pätkää.

Jordanian jälkeen räikeä taktikointi jäi puheenaiheeksi, ja kuskit haluaisivat että lähtöjärjestyssääntöä muutettaisiin jo Turkkiin. Kaudella 2008 lähtöjärjestystaktikointi alkoi juuri Jordaniassa Fordin puolelta, ja Turkissa tuo taktikointi onnistui täydellisesti johtaen suomalaiskuskien kaksoisvoittoon. Kaudella 2008 kahdesta edellisestä etukäteen suomalaisille vahvoiksi arvelluista Välimeren ralleista (Kreikka, Italia) voitto oli mennyt Loebille, joten Turkin voitto latasi Hirvosen hyvin - vaan ei riittävän hyvin - seuraavana ajettuun Suomen osakilpailuun. Jollei lähtöjärjestyssääntöön saada muutosta ennen Turkin osakilpailua perjantaina ja ehkä vielä lauantainakin tullaan näkemään hidastelua viimeisillä pätkillä, se lienee varma.

Turkissa ajetaan 23 erikoiskoetta. Yleisöerikoiskoetta lukuunottamatta kaikki pätkät ajetaan kahdesti - kerran aamulla, kerran iltapäivällä.

Reitti (pdf)

Osallistujaluettelo (pdf, ei vielä lähtöjärjestyksessä)

http://www.youtube.com/watch?v=ydHKxXQsgCE

Ja jos tulosveikkaus kiinnostaa, niin allaolevasta linkistä blogini kautta onnistuu.
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Tässä yksi urpo. Mikä ero J- S- P- ja ilman etuliitettä olevilla kaaroilla?
Yritelmä:

JWRC eli junnu-wrc
- A6-ryhmä (ja onko myös A7?)
- etuvetoisia, vapaastihengittäviä, 1,6-litraisia
- kuljettaja ei saa olla yli 28-vuotias kauden alkaessa
- suunniteltu alun alkaen tietynlaiseksi "rallikouluksi" pääluokkaan haluaville, mutta menettänyt paljon merkitystä 10 vuoden historiansa aikana. Mutta onhan siellä kovia nimiä mestariluettelossa, jos sillä on sitten väliä: Loeb, Sordo, PGAx2, Ogier, ...
- tälle kaudelle junnusarjaan on ilmoittautunut 11 kuskia

http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=900
http://www.wrc.com/resources/2010 J-WRC sales Leaflet FINAL WEB.pdf

PWRC eli tuotantoautot
- nelivetoisia, turboahdettuja, 2-litraisia
- N4-ryhmä
- perinteinen luokka, jolla on pitkä historia, mutta tämänkin merkitys on vähentynyt, kun eteneminen luokasta eteenpäin ei ole oikein ottanut viime vuosina tulta. Luokka oli 2000-luvulla pitkään Mitsubishi-luokka, mutta nyt myös Subaru on tullut rinnalle ja paikoin ohi.
- tällä kaudella 16 kuljettajaa
- ettei menisi vielä liian helpoksi niin tuotantoautojen sarjassa ajavat myös Pirelli Star Driver Programme -kuskit (PSD)

SWRC eli S2000-autot
- nelivetoisia, vapaastihengittäviä, 2-litraisia
- N4-ryhmä
- lisäluokka tälle kaudelle. Autot ovat S2000-luokiteltuja eli niitä, joiden pohjalle rakennetaan uudet WRC-autot, mutta 1,6-litraisella turbokoneella.
- 10 kuljettajaa mukana tällä kaudella
- jos S2000:ien laulusta pitää, niin kannattaa seurata myös IRC-sarjaa, jonka mestaruudesta ajetaan samoilla peleillä.

WRC
- nelivetoisia, turboahdettuja, 2-litraisia
- A8-ryhmä
- WRC-autoilla kilpailtu vuodesta 1997 lähtien, museoidaan tämän kauden jälkeen
 

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
Turkinpippuri

Nyt Mikolla ei ole enää pakkopärjäämispaineita joten voi olla odotettavissa parempi ajotulos. Ei ole pakko yrittää vetää tasatahtiin Loebin kanssa MM-taistossa. Takaa-ajoasemassa on helppo painaa paineetta täysillä, onhan se nähty. Toivottavasti saadaan edes samankaltaiset asetelmat kauden loppupuolelle kuten viime vuonna mutta heikolta näyttää sillä Loeb vaikuttaa virheettömämmältä kuin viime vuonna.

Jari-Matin rooli on vielä arvoitus, mutta jos hän pesee Mikon vielä muutamassa seuraavassa rallissa voi Fordilla olla uusi ykköskuski. Jää nähtäväksi.
 

miksu

Well-known member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
559
Sijainti
Väkivaltakunta
Nyt Mikolla ei ole enää pakkopärjäämispaineita joten voi olla odotettavissa parempi ajotulos. Ei ole pakko yrittää vetää tasatahtiin Loebin kanssa MM-taistossa. Takaa-ajoasemassa on helppo painaa paineetta täysillä, onhan se nähty. Toivottavasti saadaan edes samankaltaiset asetelmat kauden loppupuolelle kuten viime vuonna mutta heikolta näyttää sillä Loeb vaikuttaa virheettömämmältä kuin viime vuonna.

Jari-Matin rooli on vielä arvoitus, mutta jos hän pesee Mikon vielä muutamassa seuraavassa rallissa voi Fordilla olla uusi ykköskuski. Jää nähtäväksi.
Vai ei paineita... olen kyllä täysin eri mieltä. Mies on tippunut kolmanneksi mm- taistossa ja nyt jos jää vielä enemmän kärjelle, alkaa puntti tutisemaan. Nyt todellakin tulisi Mikon voittaa. Mutta luulen, että Mikon vauhti ei riitä, toki toivon että riittää. Hirvosella on vaan ollut tapana aloittaa eka päivä melko epävarmasti/hitaasti ja siihen se saattaa kaatua nytkin.
 

Saakura

Well-known member
Liittynyt
14.4.2010
Viestit
357
Millanenkohan mahtaa Hirvosen tilanne tallin sisällä olla, jos Jari-Matti onnistuisi voittamaan Turkissa :rolleyes:
Mun mielestä kummiskin Jari-Matti oli jo Mexikossa niskan päällä ja jatkoi samaa tahtia Jordaniassa.

Ford oli kylläkin altavastaajana Meksikossa, mutta Latvala suoriutui siitä huolimatta Hirvosta paremmin.. lähtöpaikoissakaan ei juurikaan ollut eroja.
Latvala kumminkin ajanu safemodi päällä kakkoskuski status niskassa, joten vauhtieron pitäis mun mielestä olla selvempi Mikon eduksi..
Mutta Jordaniassa Latvala oli kumminkin taas nopeampi 42s edellä, ekan päivän jälkeen..
Jos jollakin niitä paineita on niin ehdottomasti Hirvosella.. Turkin jälkeen 9 rallia jäljellä(ja montako niistä olikaan assulla). Täällä olis pakko onnistua..

Semmonen paha aavistus, että tämän kauden lopussa kirotaan taas Fordin tallimääräyksiä. Eli Mexikoa.. Latvalan hävittyä mestaruus pst erolla Loebiin :alppu:
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Latvala ottaa safemoden pois päältä, niin autoa kuoritaan taas puiden ympäriltä. Eli väittäisin paineiden olevan edeleen Hirvosella, koska hän on näistä kahdesta kuitenkin se jolla on paremmat mahdollisuudet mestaruuteen, vaikka Latvala jopa pari kilpailua tuurilla voittaisikin.

Vielä kun lähtöjärjestys sääntöä viimein muutetaan FIAn toimesta, niin se on ihan se ja sama kumpi niistä Fordeista on nopeampi/varmempi, sillä mestaruus menee kuitenkin Loebille.:rolleyes:
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
No itse ainakin olen jo valmis myöntämään että nykyformaatilla ja kahden oikeasti kilpailukykyisen merkin maailmassa kukaan ei tule enää voittamaan mestaruustaistossa Loebia. Eli niin kauan kun Seb MM-sarjassa täyttä kisaohjelmaa ajaa niin mestaruuksia sataa sadan prosentin varmuudella tilille, mestarin nimi vaihtuu vasta siinä vaiheessa kun Seb/Citikka kyllästyy touhuun ja poistuu areenalta. Enkä usko millään että Seb jäisi kehäraakiksi sarjaa kiertämään vaan osannee poistua sarjasta siinä vaiheessa kun nuoremmat pysyvät vielä ojennuksessa. Viime vuonna se tilastotappio ja mestaruuden menetys oli epäluonnollisen mokaputken ja asvalttikisojen poissaolon takia lähellä, mutta vain lähellä. Nyt palattiin taas arkeen.

Ja vaikka Mikko pääsisi vielä millaiseen lentoon tahansa tämän kauden kisoissa niin ei se millään Sebin mestaruutta uhkaa. Päinvastoin pelkään että se Mikon lupaama hampaidenkiristys ja lisäpuristus tuo mukanaan vain lisää osumia ja lisää kaulaa pisteissä ranskikselle.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
No itse ainakin olen jo valmis myöntämään että nykyformaatilla ja kahden oikeasti kilpailukykyisen merkin maailmassa kukaan ei tule enää voittamaan mestaruustaistossa Loebia. Eli niin kauan kun Seb MM-sarjassa täyttä kisaohjelmaa ajaa niin mestaruuksia sataa sadan prosentin varmuudella tilille, mestarin nimi vaihtuu vasta siinä vaiheessa kun Seb/Citikka kyllästyy touhuun ja poistuu areenalta. Enkä usko millään että Seb jäisi kehäraakiksi sarjaa kiertämään vaan osannee poistua sarjasta siinä vaiheessa kun nuoremmat pysyvät vielä ojennuksessa. Viime vuonna se tilastotappio ja mestaruuden menetys oli epäluonnollisen mokaputken ja asvalttikisojen poissaolon takia lähellä, mutta vain lähellä. Nyt palattiin taas arkeen.

Ja vaikka Mikko pääsisi vielä millaiseen lentoon tahansa tämän kauden kisoissa niin ei se millään Sebin mestaruutta uhkaa. Päinvastoin pelkään että se Mikon lupaama hampaidenkiristys ja lisäpuristus tuo mukanaan vain lisää osumia ja lisää kaulaa pisteissä ranskikselle.
Tähän voisi sanoa että sanasta sanaan samaa mieltä, mutta toivon kuitenkin että Mikko osoittaisi tämän mielikuvan vääräksi.

Itselle mielenkiintoisin asia koko rallin MM:ssä on Räikkösen seuraaminen. Ei se mitään jos tulee useita minutteja takkiin, mutta on hienoa seurata Kimin kehitystä kauden aikana. Sen verran rohkea lajin vaihto kuitenkin kyseessä!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Vaikka monet muuta päkisevätkin, mielestäni tämän vuoden MM-sarja on ihan mielenkiintoinen. Eikä ainoastaan WRC-luokassa. S-2000 osoittaa vähän suuntaa ensi kautta ajatellen, niinpä siinäkin sarjassa on enemmän pondusta kuin mitä äkistään osaisi ajatella.

Eikä tämän vuoden WRC-luokka ole tietenkään yhtään vähemmän mielenkiintoinen Kimin takia. Eka kisojen hybris on onneksi hänen kohdaltaan ohi, ja hötkyilijät ovat siirtäneet elohopean vikkelän mielenkiintonsa muualle, joten nyt voisin ainakin kuvitella, että Räikkösen on helpompi keskittyä itse ajamiseen.

Turha siitäkään on liikoja marmattaa, että Loeb on niin kova ukko ja että suomalaiset joutuvat yrittämään kenties yli taitojensa yrittäessään pysyä mukana. Heti kun Sebu lopettaa, häntä tulee varmasti sarjassa ikävä. Mukava ja reilu heppuhan hän on, sen lisäksi että on kokolailla uskomaton ralliautoilija. Hirvonen ja Latvala ovat Loeb-pinteensä vuoksi kovassa koulussa, mutta opettavaisessa sellaisessa. Nuoria kolleja kumpikin, kun taas Loeb on jo ikämies. Ei ole kahta kysymystä, kenen on tulevaisuus.

Huomenaamulla WRC-radio päälle. Notta hyvä näin. :thumbup:
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
SS1: P. Solberg, Latvala, Loeb, Sordo, Hirvonen, Ogier - kaikki 2,2 sekunnin sisään. Räikkönen +17,1s. Wilson osui kiveen, kuten Henning ja Block jotka jäivätkin pätkälle.
 

Joda^

Well-known member
Liittynyt
23.9.2008
Viestit
190
Kimille ei aikaa Ek3?
EDIT: nyt näkyy 8.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Tasaista on kärjessä ensimmäisen neljän ek:n jälkeen. Ties miten tämä tästä kääntyy? Kuusi ekaa muista irrallaan, mukana suomalaiset.

Kimi käy aika tasaista kilpailua Villagran ja Wilsonin kanssa. Kaikki ihan mukavasti nipussa siinäkin porukassa.
 
Ylös