Moottoriradalle 20-vuotinen sopimus
Hanke. Vanhan kaatopaikan ympäristöön aiotaan rakentaa moottoriurheilun kilpailukeskus.
Raision kaupunginhallitus päätti maanantaina yksimielisesti vuokrata vanhan kaatopaikan alueelta maata 27 hehtaaria Raision Moottoriratayhdistykselle. Sopimus on voimassa 20 vuotta, eikä yhdistyksen tarvitse maksaa siitä lainkaan vuokraa.
Kaatopaikan mäet ovat olleet autourheilun harrastajien käytössä 1980-luvun puolivälistä lähtien. Pysyvää toiminta ei ole kuitenkaan ollut, sillä moottorirata ei saanut lupia monien valituskierrosten takia.
Alueella on kuitenkin ajettu kilpailukohtaisilla luvilla rallispecialia ja offroad-autojen kisoja.
Raision Moottoriratayhdistyksen puheenjohtaja Sami Peltola sanoo, että varsinaisten ratojen rakentaminen voitaisiin aloittaa jo ensi vuonna, jos toiminnalle myönnetään pysyvä ympäristölupa.
Rahoitusta ei vielä ole hankittu, mutta tarvetta harrastuspaikalle on.
– Lähin vastaava kohde on Kouvolassa, Peltola kertoo.
Moottorirataa ovat puuhaamassa yhteisen yhdistyksen kautta kaikki Turun alueen autourheiluseurat.
Moottoriurheilukeskuksen kustannuksiksi on arvioitu 2 miljoonaa euroa.
Jokamiesluokkaa sekä rallicrossia harrastavat saisivat suunnitelman mukaan oman radan, joka täyttäisi kansallisen ja kansainvälisen toiminnan määräykset.
Alueelle tuleva karting-autojen rata täyttää Peltolan mukaan vaatimukset aina EM-kisojen järjestämiseen. Rata tulisi lisäksi rallisprintille ja rallin harjoitteluun.
Pienoisautojen harrastajat saisivat oman crossiradan, ja motocrossikuljettajille tulisi harjoittelurata.
– Sinne tulisi käytännössä kaikkia lajeja formula ykkösiä lukuunottamatta, Peltola luonnehtii.
Vuokrasopimuksen mukaan moottoriurheilukeskuksen yleissuunnittelusta vastaa kaupunki, joka hakee tarvittavat sijoituspaikka- ja ympäristöluvat yhdessä yhdistyksen kanssa.
Sami Peltola uskoo, että ympäristöluvan määräyksiä ei ole vaikea saavuttaa. Alueen vallit estävät osaltaan melun leviämistä.
Vuokrasopimuksen mukaan kaupunki luovuttaa sopivia ylijäämämassoja katsomoiden ja muiden rakenteiden tekoon. Yhdistyksen kontolle jää ratojen, aitojen, varikkoalueiden ja sisäisten teiden rakentaminen.
Moottorirata-alueen keskellä on vanhan kaatopaikan alue, jonka käyttöä on sopimuksessa rajoitettu.