Vuoden 1984 Jyväskylän harjoitusjakso oli alkamassa maanantaina, mutta ralliväki ei suinkaan käyttänyt edeltävää viikonloppuna lepäämiseen, vaan suuntasi kaikista maailman paikoista Imatralle, jossa ajettiin SM-osakilpailuna I Imatra-ralli 4.-5.8.1984. Mukana oli tietysti koko tuttu SM-kaarti: Antero Laine pitkällä Quattrolla, Jouko Pöysti Ascona 400:lla, Mika Arpiainen A-ryhmän pikku-Quattrolla, Erkki Pitkänen Nissan 240 RS:llä ym. ym.
Laineen Quattro oli ollut ennen kisaa Englannissa huollossa, mutta kuljettajalla itsellään ei ollut kovin suuria odotuksia työn laadun suhteen: "Parempi tutkia täällä kuin Jyväskylässä paikkojen kunto. Menköööt mielummin rikki nyt." Jouko Pöystillä oli mielessään jo Jyväskylän tiet: "Aion käyttää koko kolme viikkoa täysipainoiseen harjoitteluun. Ei sinne leikkimään kannata lähteä. Tosissaan on painettava". Ehkä Pöysti oli psyykannut itsensä turhankin vahvasti Jyväskylä-moodiin jo Imatralla: kahden ek:n jälkeen AKAI-Ascona kiiti kilpailun kärjessä kellotettuaan 12 kilometriselle kakkoselle huimat yhdeksän sekunnin pohjat. Ilo oli kuitenkin lyhytaikaista; kolmosella Ascona meni rumaan kuntoon ulosajon seurauksena. Muillakin oli ongelmia. Mikko Sundströmin Ritmo hyytyi tekniikkaongelmiin jo kahden pätkän jälkeen ja Lainekin jäi Quattroineen vitoselle.
Yleensähän Suomessa on totuttu siihen, että tuloslistat määritellään pätkäaikojen perusteella. Imatralla 1984 nähtiin kuitenkin erikoinen poikkeus. Kahdeksan ek:n mittaisen kisan olisi ajamalla voittanut Mika Arpiainen, melko ylivoimaisestikin vielä. Ongelmaksi muodostui kuitenkin poliisin nopeusvalvonta. Nelosen jälkeen siirtymällä Arpiaiselle oli mitattu 10km/h ylitys sallittuun nopeuteen (tarina ei kerro, mikä tuo sallittu nopeus oli). Poliisi pysäytti Audi-miehistön, nuhteli, mutta ei antanut edes pikavoittoa. Noh, asia sillä selvä, eikö? Vielä mitä. Tieto ylinopeudesta saavutti järjestäjän, joka lätkäisi Arpiaiselle neljän minuutin aikarangaistuksen. Syystäkin Arpiainen itse piti saamaansa rangaistusta Vauhdin Maailman sivuilla "täysin kohtuuttomana". Ilman penalttia voitto olisi kirjattu Arpiaisen nimiin yli 30 sekunnin turvin.
Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että yleiskilpailun toiseksi ajoi yllättäen tuntematon inkoolainen Sebastian Lindholm. "En ole koskaan ajanut nuotitettua kilpailua. On ensin tutustuttava tähänkin lajiin, vasta sitten voi odotella tuloksia." Laji-ihmisten onneksi Basti ehti myöhemmässä vaiheessa kyllä tutustua lajiin perin huolellisesti. Värikkäiden vaiheiden jälkeen yleiskilpailun voittopokaali matkasi Imatralta Antero Laineen naapuriin, kun Timo Mäkelä korjasi potin Talbot Lotuksella.
1. T. Mäkelä - K. Pälve / Talbot Lotus / 47.57
2. S. Lindholm - G. Nyberg / Opel Ascona / 48.15
3. E. Pitkänen - R. Mesterton / Nissan 240 RS / 48.21
4. T. Tuumi - H. Vuori / Opel Ascona / 48.48
5. V. Korpela - K. Pelmola / Talbot Lotus / 48.53