Lotus-urheiluautot

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Lotus esitteli Pariisissa Espritin lisäksi myös yllä olevan Eliten,
2 malliversiota Europasta, uusi Elise, 4-ovinen Etern ja uuden Elanin.
Ja hauskinta oli että Elite on avoauto :D
edit. monessa autossa mainittiin olevan tuo 5.0ltr V8, teholtaan n. 620hv

Kovaa tahtia tulee tavaraa siis ulos :)
 
Viimeksi muokattu:

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Lotuksella oli jo 1984 suunitelma 4-oviseksi malliksi; Eminence:

tuo jäi aivan piirustuspöydälle. Jokohan tämä Eterne pääsisi tuotantoon asti:
? :cool:
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Tiputtivat sitten kaikkein perinteisimpiä Lotuksen "arvoja/piirteitä" vastaavan mallin kokonaan pois tulevaisuuden suunnitelmista... hmmh... ja vielä joku jaksaa vinetä kuinka Colin Chapman perinteet ... Lotus sitä ja tätä....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näillä näkymin Pariisissa esitellyistä konsepteista vain Esprit pääsee tuotantoon (toistaiseksi):
http://www.motorauthority.com/blog/1050991_remember-all-those-new-lotuses-only-the-esprit-is-real :dunno:
Niin, tämä vähän oli mielessä tuolla ylempänä kun pohdin Eliten & Espritin tuotantoa, toki olis (taloudellisesti) järkevää käyttää samaa tekniikkaa monessa mallissa, mutta toisaalta Lotuksen voimavarat huomioon ottaen onko mitään järkeä työntää montaa mallia samaan aikaan ulos?

Hienoa että edes Esprit tulee noista nähdyistä ulos, ja varmasti Elisen seuraajaa voidaan odotella sitten joidenkin vuosien päästä myös...
(kuitenkin nykyisellä alkaa olla jo ikää kivasti)

Mielestäni järkevä päätös tuoda ulos vain 1 malli nyt...
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Tarkkaan ovat uuden Espritin suunnittelijat katsoneet Ferrarin ja Mclarenin esitteet, kun vertaa sisätiloihin:
;)
Lisää kuvia täällä. :cool:
Ikävän paljon kopioivat muotokielessä isoja-suuria: Tuohan on interiöörin ja ulkopuolen osalta kuin suoraan Ferrari 458 Italiaa ja Lambo Murcielagoa..

Oikeastaan auton specsejä ei tarvitse edes tietää huomatakseen kuvista, että auto tulee astumaan yhä kauemmaksi Chapmanin keveyden filosofiasta eli niistä 700kg painavista, supervikkelistä brittisporteista. Mikä on sääli:thumbfh: Se kun olisi ollut nimenomaan se kilpailuvaltti, josta Lotus tunnetaan. He häviävät jos lähtevät tuolle tielle: eli normaalipainoisia, erittäin tehokkaita urheiluautoja. Siellä tulee vastaan nopeampia Corveteista, 911-sarjaan sekä Ferrareihin/Lamboihin. Ainoa tapa piestä nämä (radalla erityisesti) olisi pitää paino kurissa autossa, mutta saas nähdä jotenkin tosiaan skeptinen olen noiden kuvien pohjalta.

Mua ei henk.kohtaisesti inspaa tollanen ajan hengen mukainen (alunperin kait Civicistä lähtenyt?) ufo-muotoilu kabiinissa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Esprit V8 turboilla on muuten yksi allekirjoittaneen lemppari-sportteja ikinä.. Upea auto, vieläkin:thumbup: Tiedättekö oliko tuo kevyt 3,5 litrainen V8 pata muuten sama lohkoltaan, jota Roverkin käytti? Se minkä Buick kehitti aikanaan.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Esprit V8 turboilla on muuten yksi allekirjoittaneen lemppari-sportteja ikinä.. Upea auto, vieläkin:thumbup: Tiedättekö oliko tuo kevyt 3,5 litrainen V8 pata muuten sama lohkoltaan, jota Roverkin käytti? Se minkä Buick kehitti aikanaan.
Käsittääkseni se Espritin V8 oli Lotuksen oma täysin, wikipediassa tais olla siis....
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Käsittääkseni se Espritin V8 oli Lotuksen oma täysin, wikipediassa tais olla siis....
Okei. Vaihteistohan tossa tais olla Rellulta ja se heikko lenkki kyseisessä paketissa: Harvemmin uuden auton ostanutta neuvotaan "ei saa avata sitten kerralla kaikkea hönkää parilla pienimmällä vaihteella":D

Jokatapauksessa todella seksikäs auto, kaunista muotoilua ja härskiyden rajamailla (biturbo-V8 aikana, jolloin monet muut vasta miettivät neliventtiilitekniikan käyttöönottoa, hieman karrikoiden) olevaa tekniikkaa yhdistettynä upeisiin ajo-ominaisuuksiin. Ei ihme, että vähänajetut yksilöt ovat kulttimaineessa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Okei. Vaihteistohan tossa tais olla Rellulta ja se heikko lenkki kyseisessä paketissa: Harvemmin uuden auton ostanutta neuvotaan "ei saa avata sitten kerralla kaikkea hönkää parilla pienimmällä vaihteella":D

Jokatapauksessa todella seksikäs auto, kaunista muotoilua ja härskiyden rajamailla (biturbo-V8 aikana, jolloin monet muut vasta miettivät neliventtiilitekniikan käyttöönottoa, hieman karrikoiden) olevaa tekniikkaa yhdistettynä upeisiin ajo-ominaisuuksiin. Ei ihme, että vähänajetut yksilöt ovat kulttimaineessa.
Joo vanha Rellun vaihteisto siellä edelleen oli, se heikoin lenkki tosiaan :dunno:
Mutta 90-luvun lopun V8:t on kyllä pornoja, mä en itse tykännyt enää sitä 2001 jälkeen tulleesta faceliftista jossa putket vedettiin takana keskelle ja valot vaihtui myös....
Eli tässä -00 :

ja tässä faceliftattu:


En tiedä, jotenkin aina yhdisti tuohon aikaan aina tuon 4x pyöreä & punainen takavalo yhdistelmän Ferrariin, ja tohon Lotukseen toi perä näyttää tekemällä tehdyltä...
Ja Espritissä kun aina oli ollut suorakaiteen muotoset valot, niin pidin tätä häväistyksenä jopa :D
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Oikeastaan auton specsejä ei tarvitse edes tietää huomatakseen kuvista, että auto tulee astumaan yhä kauemmaksi Chapmanin keveyden filosofiasta eli niistä 700kg painavista, supervikkelistä brittisporteista. Mikä on sääli:thumbfh: Se kun olisi ollut nimenomaan se kilpailuvaltti, josta Lotus tunnetaan. He häviävät jos lähtevät tuolle tielle: eli normaalipainoisia, erittäin tehokkaita urheiluautoja.
Jep. Et ole yksin mielipiteinesi. Monella autosivustolla on kritisoitu tuota ei kovinkaan lotusmaista mallistoa, joka koetaan Lotuksen imagoa murentavana.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Jep. Et ole yksin mielipiteinesi. Monella autosivustolla on kritisoitu tuota ei kovinkaan lotusmaista mallistoa, joka koetaan Lotuksen imagoa murentavana.
S.A.:ta lainatakseni tuolta toisesta topicista "onneksi on vanhat" :)
Eli siis voi vieläkin onneksi ostaa vanhan Espritin, itselle kelpais hyvinkin tuommonen 91-92 Esprit turbo :p
(Stevenson redesign on mulle se parhaimman näkönen noista :p)

edit. 1991 Lotus Esprit SE Pretty Woman leffassa :eek!::ahem::thumbup:

Hopeisena tuo auto on niin läääääääh :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
S.A.:ta lainatakseni tuolta toisesta topicista "onneksi on vanhat" :)
Toki, mutta niistä ei ole iloa tehtaalle.

Ilmeisesti tilanne on se, että nykyisellään yritys ei ole järin elinvoimainen, ja
ymmärrän kyllä Lotuksen halun kasvaa. Lienee tosiasia, että muutaman autofanin mielipiteillä ei ole väliä, vaan autoja pitää myydä massoille.

Markkinat, joilla Lotus tähtää, ovat kuitenkin rajalliset ja erittäin kilpaillut. Hylkäämällä oman filosofiansa ja tekemällä samanlaisia autoja kuin Ferrari, Porsche ja Lamborghini, Lotus laittaa kaiken yhden kortin varaan ja luottaa brändiinsä. Tällä hetkellä Lotus on kuitenkin pieni ja massoille (kilpailijoihinsa verrattuna) melko tuntematon valmistaja.

Jos merkin tunnettuuden ja haluttavuuden kasvattaminen ei onnistu suunnitelmien mukaan, ampuu Lotus tällä mallistolla pahasti itseään jalkaan. Voi olla, ettei se onnistu houkuttelemaan potentiaalisia Porschen ostajia, mutta häviää samalla nykyisen asiakaskuntansa muille marginaalivalmistajille.

Autoteollisuus tuottaa nykyisin niin tasaisen harmaata massaa, että eri puljujen tuotteita on vaikea erottaa toisistaan. Mielestäni Lotuksen olisi pitänyt yrittää myydä oma, Colin Chapmanin "perintöön" nojaava filosofiansa massoille, eikä muokata omaa tuotantoaan samaan muottiin muiden kanssa. Urheiluautoissa on kuitenkin aina jossain määrin kyse eksotiikasta ja erottuvuudesta, eikä massan mukana kulkeminen taanne suurinta myyntiä tällaisilla markkinoilla.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Joe Saward näkyy uskovan, että Fernandes alkaa rakentaa urheiluautoja, ja nimenomaan Oton mainitsemalle Lotuksen vanhalle kohdesegmentille.
Segmentille, mikä yksinään ei tähänkään asti ole ollut kovinkaan tuottoisa, kuten monet Fernandesin kannattajat jaksavat muistuttaa. :rolleyes:

Lotuksen toimitusjohtaja Dany Bahar on todennut useassa haastattelussa Lotuksen yrittävän edelleenkin noudattaa Chapmanin "add lightness-mentaliteettia." Jokainen Lotuksen tulevasta mallista on tarkoitus tulla kilpailijoitaan kevyempi ja neliovisen Eternen kohdalla se onkin hieno haaste. Se kuitenkin vain on tosiasia etteivät suuret massat halua ostaa komposiittikorisia kirppuja, vaan urheiluautojen ostajat odottavat saavansa erilaisia herkkuja ja korkeaa laatua urheilullisuuden lisäksi.

Bahar Los Angelesin autonäyttelyssä Lotuksen tulevaisuudesta.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Se kuitenkin vain on tosiasia etteivät suuret massat halua ostaa komposiittikorisia kirppuja, vaan urheiluautojen ostajat odottavat saavansa erilaisia herkkuja ja korkeaa laatua urheilullisuuden lisäksi.
Suuret massat ei oo koskaan ostaneet niitä autoja joita Lotus valmistaa. (elise lienee ainoo poikkeus, tosin ei sekään HALPA ole)
Ja sen lisäksi Lotus ei edes tee komposiittimateriaaleista mitään, ainakaan toistaiseksi.
(Elisen keveyden tuo korin muodostaminen liimaamalla, ei niinkään komposiitit kuten hiilikuitu yms)
Jos taas Eterne yms. tulevat olemaan komposiitista kasattuja, niiden hinta painunee todennäköisesti niin korkealle että "massoilla" ei ole niihin edes varaa.

Nyt jo Evora on itseasiassa hieman epäonnistunut tavoitteessaan, toki on luokkansa kevyimpiä mutta teho on ollut (toistaiseksi) pettymys.
Sitäkin isompi pettymys on Evoran hinta (£50k) Englannissa tarkoittaa että kilpailijoina alkaa löytymään M3 BMW (£51k) ja RS5 (£56k) ja myöskin uusi GT-R (£56k)...
(aikanaanhan Esprit V8 oli tuossa hintaluokassa, nyt, Espritin tullessa Evoran yläpuolelle tulee todennäköisesti hintakin olemaan ihan eri, kenties 6-numeroinen?)
edit. toki caymaniin verrattuna se on vielä kilpailukykyinen, mutta sielläkin kallein malli on £45k ja tehoakin löytyy jo mukavasti enemmän....

Kuten TopGearin artikkelissa todettiin, autona hyvä mutta hinnoittelu vähän ontuu kilpailijoista johtuen...
Pelkään saman suunnan tulevan myös tulevalle Espritille ja muille malleille, ja esim. ei Astonin Rapidekaan kyllä kovin kummosia "massoja" kiinnosta, samoin Panamera Porschelta...

Noh aika näyttää miten käy, omaan silmään noi tulevat mallit ei istu, moni prototyyppiluonnos näytti paljon paremmalta kuin tuo esitelty versio...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös