Formula 1 - 2010 - Monaco: Kilpailu ja jälkipuinti

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
onko tuomariston päätös (alkup.) luettavista jostain?
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Sawardin blogista tuo sääntökohta:

The rules (Article 40.13 of the FIA Formula 1 Sporting Regulations) state that if the race ends while the Safety Car is deployed, it will enter the pit lane at the end of the last lap “and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking”.

SC ei enää ollut "deployed" SC-linjan jälkeen.
En ole kummankaan puolesta tai vastaa, pikemminkin päin vastoin :D
Mutta minä tulkitsen tuon tekstin niin että kun kisa päättyy 'turva-auton takana' niin vaikka turva-auto poistuu varikolle kiekan lopussa (varmaan siksi ettei ole siistin näköistä kun formulat köröttelevät turva-auton takana maaliin) niin kierros on silti loppuun asti 'turva-auton-takana
-kierros' teknisesti. Eli ohittaa saisi vasta maaliviivan jälkeen jossa liehukin jo ruutu-lippu.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Rangaistus on normaali drive-through, eli jälkikäteen langetettuna 20 sek. aikasakko. Toki se turva-auton takana ajaessa rokottaa enemmän, mutta ainakin se sentään on linjassa rangaistuskäytännön kanssa. Tässä kohdassa ei siis sooloiltu.
Osaatteko kertoa, miksi joskus annetaan 20s ja 25s. Riippuuko tämä radasta vai?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Webberi puolestaan on vetänyt ylinopeutta varikolla ja sai ainoastaan sakkoja! FIA:lla mennyt rangaistusten vastaanottajien osoitteet sekaisin? :doubtful:

"No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 € "

Edittiä: Eli Webberin sijoitus sääntöjen mukaan (niiden yleensä käytössä olevien) on 11., kun läpiajo rangaistus (/vastaava aikasakko) lasketaan mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Tuskin Brawn & co. asiaa tähän jättää.

Niinkuin joku jo totesikin, miksi ihmeessä turva-auto sitten tuli sisään, jos ohittaa ei enään saanut. Harmittaa tuo "kohtuuton" rangaistuskin, varsinkin kun Schumi ajoi kauden parhaan kisansa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Osaatteko kertoa, miksi joskus annetaan 20s ja 25s. Riippuuko tämä radasta vai?
Muuttui täksi vuodeksi.

Post-race time penalties (Sporting Regulations, Article 16.3c)
Previously, a drive-through penalty or a ten-second penalty imposed in the last five laps of a race took the form of a 25-second penalty added a driver’s elapsed race time. Now, a drive-through will incur a penalty of 20 seconds while a ten-second penalty will incur a penalty of 30 seconds.
http://my.renaultf1.com/profiles/blogs/explaining-the-2010-rules
 

vaijerimies

Päättämätön.
Liittynyt
29.7.2009
Viestit
180
Mutta minä tulkitsen tuon tekstin niin että kun kisa päättyy 'turva-auton takana' niin vaikka turva-auto poistuu varikolle kiekan lopussa (varmaan siksi ettei ole siistin näköistä kun formulat köröttelevät turva-auton takana maaliin) niin kierros on silti loppuun asti 'turva-auton-takana
-kierros' teknisesti. Eli ohittaa saisi vasta maaliviivan jälkeen jossa liehukin jo ruutu-lippu.
Ymmärsin ihan samoin.

No voe höhlä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En ole kummankaan puolesta tai vastaa, pikemminkin päin vastoin :D
Mutta minä tulkitsen tuon tekstin niin että kun kisa päättyy 'turva-auton takana' niin vaikka turva-auto poistuu varikolle kiekan lopussa (varmaan siksi ettei ole siistin näköistä kun formulat köröttelevät turva-auton takana maaliin) niin kierros on silti loppuun asti 'turva-auton-takana-kierros' teknisesti. Eli ohittaa saisi vasta maaliviivan jälkeen jossa liehukin jo ruutu-lippu.
Mielestäni tuo sääntö on tehty juuri siksi, että turva-auto saadaan siitä edestä pois ja voittaja tulee ensimmäisenä. Mutta silloin ei pitäisi erikseen ilmoittaa, että turva-auto tulee sisään. Jos näin tehdään, rata vapautuu Safety Car-linjalta, ei maalilinjalta. Tai siis näin minä tulkitsen alunperin tarkoitetun.
 

Ria

Jäässä
Liittynyt
17.10.2001
Viestit
3230
Webberi puolestaan on vetänyt ylinopeutta varikolla ja sai ainoastaan sakkoja! FIA:lla mennyt rangaistusten vastaanottajien osoitteet sekaisin? :doubtful:

"No / Driver 6 - Mark Webber
Team Red Bull Racing
Time 13:31:24
Session Race
Fact Speeding in the pitlane - 70.9 km/h
Offence Breach of Article 30.12 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations
Penalty 2 200 € "

Edittiä: Eli Webberin sijoitus sääntöjen mukaan (niiden yleensä käytössä olevien) on 11., kun läpiajo rangaistus (/vastaava aikasakko) lasketaan mukaan.
Onko tämäkin nyt sitten muuttunut täksi vuodeksi? Aikasemminhan kisassa varikkoylinopeus on aina ollu automaattinen varikon läpiajo, vaikka rike olisi kuinka pieni.
 

Dieselman

Well-known member
Liittynyt
15.3.2009
Viestit
285
En ole kummankaan puolesta tai vastaa, pikemminkin päin vastoin :D
Mutta minä tulkitsen tuon tekstin niin että kun kisa päättyy 'turva-auton takana' niin vaikka turva-auto poistuu varikolle kiekan lopussa (varmaan siksi ettei ole siistin näköistä kun formulat köröttelevät turva-auton takana maaliin) niin kierros on silti loppuun asti 'turva-auton-takana
-kierros' teknisesti. Eli ohittaa saisi vasta maaliviivan jälkeen jossa liehukin jo ruutu-lippu.
Mutta miksi sitten tuli ilmoitus "safety-car in this lap"? Ymmärrän tuosta että se otettiin pois eikä kilpailua ajettu edes näennäisesti loppuun SC:n perässä...
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Jostain luin, että Webber ajoi ylinopeutta ajaessaan lähtöruutuun. Nyt en kuitenkaan löydä tuota uutista mistään eli en voi varmistaa asiaa.
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
On kyllä ihme juttu. Ensin ilmoitetaan SC:n poistuvan radalta viimeisen kierroksen loppupuolella ja viimeisessä mutkassa vilkkuu vihreä valo. Vasta kisan jälkeen päätetään, että oikeasti tultiinkin maaliin SC:n takana. :jaska: Jos kuski ei voi luottaa lippuihin ja valoihin niin mihin sitten? Pitäisikö olla sääntökirja mukana ohjaamossa?
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Kuulin huhua, että Schumi olisi saanut sakot lähtiessään pois Monacosta uudella Mersullaan. Lähti liikennevaloista, kun valo vaihtui vihreäksi.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Jostain luin, että Webber ajoi ylinopeutta ajaessaan lähtöruutuun. Nyt en kuitenkaan löydä tuota uutista mistään eli en voi varmistaa asiaa.
Tuossahan pari postausta ylöspäin se aika lukee,eli 13:31 paikallista aikaa eli 14:30 suomen aikaa.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Päivä päivältä enemmän epäilen Villeneuvea trolliksi. Ei tuonkaltaista Alonsolle huoraajaa voi oikeasti olla, varsinkaan, kun kyseessä on aikuinen mies.
Slope slope, faneja on molempia, itsekin olin tyytyväinen tähän päätökseen koska se mielestäni oli oikein.

Myös esim 1999 Kanadan GP:ssä oli vastaava tilanne, SC tuli radalta pois vaikka rata ei ollut vielä "clear" ja autot ajoivat maaliin järjestyksessä.

Tämä siis vain vastaava tilanne että SC tulee pois että autot ajavat maaliin ilman SC:ia. Nythän tätä ohitussääntöä pystyi tulkitsemaan kahdella eri tavalla ja tuomaristo tulkitsi sen näin (=se oli tarkoitettu näin).
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Mutta miksi sitten tuli ilmoitus "safety-car in this lap"? Ymmärrän tuosta että se otettiin pois eikä kilpailua ajettu edes näennäisesti loppuun SC:n perässä...
Näinpä!:jaska:

Mersu on päättänyt jättää protestin tuomariston päätöksestä, sillä heidän mielestään (kuten myös enemmistön yleisöstä) säännöt ovat selvät.:thumbup:
 
Ylös