KKWCS Season 2010, round 4, Hyvinkää I GP

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Haaparannan autot taitaa olla 125 Rotaxeja? Ja jos neljässä kohdassa pääsee yli satasen vauhtiin, niin sehän tarkoittaa, että myös ennen vikaa mutkaa nopeus on yli 100! :eek!: Olin kuvitellut, että ennen vikaa mutkaa nopeus on noin 80km/h.
Ne on Rok-koneella mikä on about sama. Se on vähän välityksistä kiinni mutta Haaparannankin vehkeillä viimeiseen mutkaan tullaan lähempänä sataa kun kahdeksaakymppiä, luulisin. Mä ajelin mun omalla Rotaxilla alle 47 aikoja ja Haaparannan vehkeillä 2 sekuntia hitaammin eli huipuissakin on varmaan pieniä heittoja ainakin omalta osaltani. Muutenkin viime aikojen katastrofiajojen takia olen kelaillut että suurin syy oman suoritustason heitteyyn on se että en osaa ajaa kuin hyvin säädetyllä autolla. Jos tulee auto joka ei toimi sateella (niinkuin Forssassa) olen täysin kädetön. En mä oikeesti jaksa nykyään edes kelata miten se toimii. Kunhan ajelen.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Viime vuonna kuulin ratahenkilökunnan puhuvan keskenään, että Hyvinkäällä voi olla nopea monella eri ajotyylillä.

Voisin taas yrittää kirjoittaa ajo-ohjeentynkää, mutta toinen kuljettaja voi kokea Hyvinkään radan ihan eri tavalla. Ehkä ainakin sellaisille, joille Hyvinkään rata ei ole vielä tuttu, voi näistä ohjeista olla jotain hyötyäkin:

Pääsuora oikeassa reunassa koska se taipuu oikealle ennen ykkösmutkaa. Jarrutus alamäkeen, aikaisin kaasulle ja kaasulla ohjaten oikea etupyörä apexiin. Mutkan ulostulossa on kanttari, sen päältä voi ajaa jos ulostulo menee leveäksi, etua siitä ei kuitenkaan mielestäni saa. Kakkoseen sama juttu, suoran voi ajaa vasemmalla koska se taipuu lopussa. Jarrutus ehkä vähän aikaisemmin kuin ykköseen, vaikka suoran taitekohdan takia tuntuu, että jarrutus myöhäisempi. Kaasulla hipaisu leikkauspisteeseen. Nyt ulostuloa ei kannata roikottaa kanttarille asti, se on liukas ja aikaa menee hukkaan jos sen päältä ajaa kunnolla.

En muista, meneekö kolmonen lämä pohjassa hyvälläkään pidolla, auto aliohjautuu ainakin voimakkaasti. Siitä neloseen. Mietin viime vuonna, miten sen saisi sujumaan ja kuulin sivukorvalla kun Nasty kertoi vinkin jollekulle toiselle. Eli mutka läpi luistossa kaasulla kikkailemalla. Se vaatii itseluottamusta, mutta minä sain mutkan sujumaan sillä tavalla paremmin. Oikeaan laitaan vitosta varten. Aikainen jarrutus ja tosi aikaisin kaasulle. Tämä on mielestäni vaikein paikka, kun vauhti putoaa alhaiseksi, ei kone vielä vedä kunnolla. Minä en saa hyvää ulostuloa kutosta kohti. En itse asiassa tiedä, kannattaako vitonen runtata kunnolla kanttarin päältä vai hakea vauhtia kauempaa.

Kutonen melko sisältä vaikka onkin hieman parabolica-tyylinen, aliohjaaminen taas kiusaa siinä, ainakin minua. Sitten tullaan 7-8 -mutkayhdistelmään. Se menee pidosta riippuen joko pienillä nostoilla tai sitten lämä lattiassa. Tai no, olen kokeillut huonolla pidollakin nostamatta kertaakaan ja menee se silloinkin. Silloin pompitaan melko korkeiden kanttarien päältä kunnolla eikä ole nopein tapa, mutta oli kokeiltava kun Haaparanta aina sanoo että jos osuu Hyvinkäällä kanttareeseen, auto lähtee lapasesta :rolleyes:. Mutkayhdistelmän jälkeen ysi tulee yllättäen. Siihen on jarrutettva aikaisin, muuten missaa apexin ja aikaa kuluu. Jos onnistuu, niin saa hyvän vauhdin suoralle kohti kymppiä. Sen haluaisi vetää hiljempaa, kuin millä vauhdilla se menee. Liian kovaa ei kuitenkaan kannata, koska kanttari taas liukas ja jos sinne asti valuttaa, saa takana oleva paremman vauhdin ja pääsee suoralla ohi.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Mutka 7 jarrun pienellä näpäytyksellä, joinakin päivinä vain pienellä nostamisella. Viime viikolla oli pakko käyttää jarrua noissa kaikissa mutkissa. Seiskan pystyy kun niin hyvä pito radalla että pääsee alle 48 aikoihin menemään kaasu pohjassa mutta ei kannata koska menee ajolinjat myöhäiseksi seuraaviin mutkiin.
Itse heitän aavistuksenomaiseen sladiin tuon alamäkeen laskevan shikaanin kaasu pohjassa. Tunne että noilla tehoilla ei voita aikaa pienellä kaasunnostolla. Joka tapauksessa lienee vain sadasosista kyse.

En muista, meneekö kolmonen lämä pohjassa hyvälläkään pidolla, auto aliohjautuu ainakin voimakkaasti.
Hämärä muistikuva että öö ruz puhunut sen mentävän hyvällä pidolla täysillä. Itse olen kuitenkin aina mielestäni joutunut nostamaan kaasua.

...mutta oli kokeiltava kun Haaparanta aina sanoo että jos osuu Hyvinkäällä kanttareeseen, auto lähtee lapasesta :rolleyes:.
Ehkä kanssa haluaa suojella kalustoaan huvikseen kokeilijoilta. Me enemmän ajaneet kun saamme tuntuman ja luoton, pidetään hallinta reunakivetykselläkin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mulla on kolmosmutkassa ollut aina juuri päinvastainen ongelma kuin Andyllä, perä meinaa koko mutkan ajan karata alta, mikä syö aikaa. Siksi siihen tulee yleensä nostettua.
 

Puhis

Banned
Liittynyt
20.11.2009
Viestit
1449
Sijainti
Pukinmäki, Helsinki
Vähän jännittää. Lähes pakko sitä on käydä kerta treenaamassa vaikka kallista lystiä onkin, sen verta monta paikkaa pitäisi oppia.

En muuten tiedä, riittäisikö itsellä taidot/kantti vetää "hallitussa sladissa kaasulla kikkaillen" nopea mutka läpi. Voi olla että ei taidot ainakaan.

Kaanaassa oli muuten mulla sellanen ongelma mitä en muilla hirveämmin huomannut, eli heiluin penkissä laittoman paljon oikeastaan joka mutkassa. Kutosen ulostulossa sai lähes roikkua ratissa, ja kolmosessa huomasi kuinka takapuoli nousee ainakin pari senttiä penkistä. Painovoiman vaikutus kovissa kääntymisvoimissa vai ihan joku oma moka? Follo voisi vähän valaista tähän kun ollaan kerta painon kanssa lähekkäin. Meinaan voi olla Hyvinkäällä sitten isompikin ongelma jos tätä esiintyy.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Hyvinkäällä tulee olemaan itselle vaikeimmat kisat:dunno: No täällä ehkä näkee parhaiten, onko oma ajo kehittynyt viime vuoteen nähden noin niinkuin yleensäkin. Nyt ajetaan ihan oikeilla kisavehkeillä. Viime vuonna jäin paaluajasta sekunnin, kisassa liki kaks. Lähempänä olisi toiveet nyt:eek:

Tavoite on kuitenkin yhä radalla pysymisessä.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Hyvinkäällä tulee olemaan itselle vaikeimmat kisat:dunno: No täällä ehkä näkee parhaiten, onko oma ajo kehittynyt viime vuoteen nähden noin niinkuin yleensäkin. Nyt ajetaan ihan oikeilla kisavehkeillä. Viime vuonna jäin paaluajasta sekunnin, kisassa liki kaks. Lähempänä olisi toiveet nyt:eek:
Ajoin B-finaalin samalla autolla kuin sä A-finaalin. Kierrosajoista huomaa, että se oli hitaampi auto kuin monet muut. Ajoin A-finaalissa sekunnin kovempaa kuin B-finaalissa samalla autolla, jolla ajoit aika-ajon.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Itse myös vakaasti sitä mieltä että sekunnin eroihin autoissa törmännyt. Syksyllä käytiin Hyvinkäällä ja DW oli ihmeen hidas. Vaihdettiin päittäin ja minä olin ihmeen hidas. Se auto otettiin sitten sivuun. Tuolla silti vähän hitaampikin auto kulkee kovaa niin vaikea huomata muuta kuin kisatilanteessa vrt toiseen autoon samantasoiseen kuskiin. Ja suuri vauhdinpudotus DW:lle kyllä a-ajo -> kisa 2009.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Hämärä muistikuva että öö ruz puhunut sen mentävän hyvällä pidolla täysillä. Itse olen kuitenkin aina mielestäni joutunut nostamaan kaasua.

n.
Hyvä pito ja auto mikä on täydellisissä säädöissä. Eli aika harvinaista ja Haaparannan autoilla ei mene. Nyt kun mainitsit asiasta niin voi olla että alla piti olla vielä punaiset Vegat. En oikeesti muista ihan tarkkaan.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13806
Hyvä pito ja auto mikä on täydellisissä säädöissä. Eli aika harvinaista ja Haaparannan autoilla ei mene. Nyt kun mainitsit asiasta niin voi olla että alla piti olla vielä punaiset Vegat. En oikeesti muista ihan tarkkaan.
Jahas. Heh. Olin vaan kuvitellut että Haapiksen autojen renkailla :)
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
V
Kaanaassa oli muuten mulla sellanen ongelma mitä en muilla hirveämmin huomannut, eli heiluin penkissä laittoman paljon oikeastaan joka mutkassa.
Itse en heilunut, mutta sen verran se penkki painoi kylkiin mutkissa, että aamulla muija luuli jotta olin saanu selkääni möötessä kun kyljet oli täynnä mustelmia. :thumbup:
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Mukana kannustamassa!:ahem: Toisinko grid girlejä mukanani? Olisiko lisäkseni brunette ja redhead niin löytyis värisuora! :wink:
 

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Ei kait paikat kerenny jo mennä :eek:

Olisin tulossa.
 

Timanfaya

Group Speed Devils
Liittynyt
15.5.2010
Viestit
1589
Joo mukaan vaan grid girlejä, kiitos! :ahem: Ja mitä sinkumpi, sitä .. ahh.. Pistää vähän enemmän yritystä peliin. :D
Mmm... Kyllä, aahh! ;) Hyvinkäällä sitä sitten kynnetään niska edellä nurmikkoa pitkin, katse jossain ihan muualla kuin radalla. :alppu:
 

Haikki

KKWCS Team Maximum Attack
Liittynyt
5.10.2009
Viestit
1127
Mä ajelin mun omalla Rotaxilla alle 47 aikoja ja Haaparannan vehkeillä 2 sekuntia hitaammin Muutenkin viime aikojen katastrofiajojen takia olen kelaillut että suurin syy oman suoritustason heitteyyn on se että en osaa ajaa kuin hyvin säädetyllä autolla. nykyään edes kelata miten se toimii. Kunhan ajelen.
Viime kauden rataennätys Haaparannan autoilla 47.53. Jos pääsit 48 aikoihin Haaparannan autoilla niin tulet olemaan siellä ihan hyvässä tikissä:ahem: Ne on kuitenkin aika loogisia ajettavia nuo Haaparannan autot. Ajaessa ei muutenkaan kannata turhia mietiskellä!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mukana kannustamassa!:ahem: Toisinko grid girlejä mukanani? Olisiko lisäkseni brunette ja redhead niin löytyis värisuora! :wink:
Charlies angels :thumbup:
ja ota ihmeessä, meitä sinkkuja on siellä kuitenkin sen verran :)
 
Ylös