Viime vuonna kuulin ratahenkilökunnan puhuvan keskenään, että Hyvinkäällä voi olla nopea monella eri ajotyylillä.
Voisin taas yrittää kirjoittaa ajo-ohjeentynkää, mutta toinen kuljettaja voi kokea Hyvinkään radan ihan eri tavalla. Ehkä ainakin sellaisille, joille Hyvinkään rata ei ole vielä tuttu, voi näistä ohjeista olla jotain hyötyäkin:
Pääsuora oikeassa reunassa koska se taipuu oikealle ennen ykkösmutkaa. Jarrutus alamäkeen, aikaisin kaasulle ja kaasulla ohjaten oikea etupyörä apexiin. Mutkan ulostulossa on kanttari, sen päältä voi ajaa jos ulostulo menee leveäksi, etua siitä ei kuitenkaan mielestäni saa. Kakkoseen sama juttu, suoran voi ajaa vasemmalla koska se taipuu lopussa. Jarrutus ehkä vähän aikaisemmin kuin ykköseen, vaikka suoran taitekohdan takia tuntuu, että jarrutus myöhäisempi. Kaasulla hipaisu leikkauspisteeseen. Nyt ulostuloa ei kannata roikottaa kanttarille asti, se on liukas ja aikaa menee hukkaan jos sen päältä ajaa kunnolla.
En muista, meneekö kolmonen lämä pohjassa hyvälläkään pidolla, auto aliohjautuu ainakin voimakkaasti. Siitä neloseen. Mietin viime vuonna, miten sen saisi sujumaan ja kuulin sivukorvalla kun Nasty kertoi vinkin jollekulle toiselle. Eli mutka läpi luistossa kaasulla kikkailemalla. Se vaatii itseluottamusta, mutta minä sain mutkan sujumaan sillä tavalla paremmin. Oikeaan laitaan vitosta varten. Aikainen jarrutus ja tosi aikaisin kaasulle. Tämä on mielestäni vaikein paikka, kun vauhti putoaa alhaiseksi, ei kone vielä vedä kunnolla. Minä en saa hyvää ulostuloa kutosta kohti. En itse asiassa tiedä, kannattaako vitonen runtata kunnolla kanttarin päältä vai hakea vauhtia kauempaa.
Kutonen melko sisältä vaikka onkin hieman parabolica-tyylinen, aliohjaaminen taas kiusaa siinä, ainakin minua. Sitten tullaan 7-8 -mutkayhdistelmään. Se menee pidosta riippuen joko pienillä nostoilla tai sitten lämä lattiassa. Tai no, olen kokeillut huonolla pidollakin nostamatta kertaakaan ja menee se silloinkin. Silloin pompitaan melko korkeiden kanttarien päältä kunnolla eikä ole nopein tapa, mutta oli kokeiltava kun Haaparanta aina sanoo että jos osuu Hyvinkäällä kanttareeseen, auto lähtee lapasesta
. Mutkayhdistelmän jälkeen ysi tulee yllättäen. Siihen on jarrutettva aikaisin, muuten missaa apexin ja aikaa kuluu. Jos onnistuu, niin saa hyvän vauhdin suoralle kohti kymppiä. Sen haluaisi vetää hiljempaa, kuin millä vauhdilla se menee. Liian kovaa ei kuitenkaan kannata, koska kanttari taas liukas ja jos sinne asti valuttaa, saa takana oleva paremman vauhdin ja pääsee suoralla ohi.