Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
Silly season pyörähti käyntiin nyt, toukokuussa 2010. Keskitytään nyt aluksi noihin huipputalleihin.
Red Bullilla on paras auto kaudella 2010. Ferrari vaikuttaa vahvalta kakkoselta, sitten seuraavat McLaren ja Mercedes GP. Mersulla ja McLarenilla on monivuotiset sopimukset nykyisten kuljettajiensa kanssa, joten tarkastelu keskittyy Red Bulliin ja Ferrariin.
Kuljettajista Hamilton, Alonso, Vettel, Webber ja Kubica erottuvat joukosta.
Miksi siis puhua kauden 2011 tallipaikoista tässä vaiheessa kautta? Syy on yksinkertainen: Red Bullin vahvuus ja Kimi Räikkösen "välivuosi" ovat ne tekijät, mitkä määrittelevät huipputallien kuljettajasopimukset kaudelle 2011. Päätösten aika on nyt kesällä - ei loppukaudesta.
Red Bullin ylivoima tarkoittanee sitä, että tallipaikat ovat erittäin haluttuja. Toisaalta, ei sinne enää ketään kokematonta harjoittelijaa otettaisikaan. Niinpä Red Bullilla ollaankin tilanteessa, että heillä on kaksi voittavaa kuljettajaa: Sebastian Vettel, jonka varaan Red Bull satsaa ihan varmasti nyt ja jatkossa. Hän on maailmanmestariainesta. Lisäksi on huomioitava, että Vettelillä on monivuotinen sopimus voimassa Red Bullin kanssa.
Mark Webber on osoittanut olevansa myös mestaruustason kuljettaja, vaikka hänen kykynsä ovat tulleet esille "uran ehtoopuolella". Se, että Webber ajaa tasaisesti ja nopeasti huippulahjakasta tallikaveriaan vastaan, on osoitus kokemuksen kautta tulleesta rauhallisuudesta ja sitä kautta mahdollisuudesta saavuttaa muutaman osakilpailuvoiton lisäksi myös maailmanmestaruus. Webberin sopimus Red Bullin kanssa päättynee tähän kauteen.
Vaikkakaan mikään taho ei sitä myönnä, niin Kimi Räikkösen paluu F1-luokkaan kaudeksi 2011 voisi tapahtua vain voittaja-autoon, eli käytännössä Red Bullille. Se, onko Kimillä esisopimusta Red Bullin kanssa, on varmasti varikon tarkimmin varjeltuja salaisuuksia. Paitsi, että kyllähän me se täällä palstalla jo tiedetään (toim. huom. - he he). Enivei, käytännössä Kimi voisi siis palata F1-sarjaan Webberin autoon ensi kaudeksi. Mutkikkaaksi tämän tekee parikin asiaa: mikäli talli haluaisi Kimin autoonsa, niin heidän olisi "uhrattava" Webber jo kesällä 2010. Kimi joutuu päättämään omasta jatkostaan nyt kesällä.
Ja kuinka ollakkaan Webber ajaa elämänsä kautta. Voitto Espanjassa ja Monacossa peräkkäisinä viikonloppuina ei ainakaan heikennä Webberin asemaa tallissa. Kaiken lisäksi vaikuttaisi sille, että Vettelin ja Webberin henkilöstökemialliset suhteet keskenään ja tallin kanssa ovat kohdallaan, eli tallissa vallitsee voittoisa harmonia. "Never change the winning team" sanotaan.
Oletetaan, että loppukauden osalta sekä Webber että Vettel yltävät osakilpailuvoittoihin ja taistelevat mestaruudesta. Red Bullin ulkopuolelta käytännössä ainut uhka taitaa olla Fernando Alonso. Ferrari näyttäisi alkaneen pelin Alonson pussiin. Massa oli "ihmeellisen" vaisu Espanjassa. Jep jep. Ihan kuin tämä kuvio olisi nähty jo joskus aiemminkin Ferrarilla...
Okei, jos Ferrari uhraa Massan Alonson tieltä, niin käytännössä se voisi vaikuttaa myös siirtorulettiin. Robert Kubica on merkattu mies. Eikä voisi sanoa, etteikö mies aja hyvin. Renaultin autolla ei periaatteessa pitäisi kummoisesti menestyä, mutta Kubica piiskaa autonsa hurmokselliseen vauhtiin viikonlopusta toiseen. Kubica-Renault on malliesimerkki siitä, mikä ero on nopealla ja nopealla kuskilla.
Ferrarin tiedetään olevan kiinnostunut Kubican palveluksista ja toisaalta Kubicalla on sopimus Renaultin kanssa voimassa tämän kauden ajan. Eli käytännössä kahdessa huipputiimissä on kaksi paikkaa mahdollisesti vapaana ensi kautta silmällä pitäen. Ja potentiaalisia nimiä niille paikoille ovat siis: Massa, Webber, Räikkönen ja Kubica. Kimillä ei ole enää mitään asiaa Ferrarille, joten vain Red Bullin auto on Kimille mahdollinen.
Mikäli Webber voittaa vaikkapa vielä kaksi seuraavaakin osakilpailua, niin hänen asemansa ensi kauden sopimusneuvotteluissa on pettämättömän hyvä. Mikäli Webber haluaa jatkaa Red Bullilla, niin todennäköisesti talli haluaa auton numero 1 ensi kauden lähtöruudukkoon. Sitä paitsi on muistettava, että Red Bull talli on energiajuomayhtiön markkinointia tukeva tuote ja paras markkina-arvo syntyy maailmanmestaruuden avulla. Sitä ei oikein voi millään muulla parantaa.
On muistettava, miksi Red Bull rahoittaa Kimin rallivuoden: markkinointitarkoituksessa. F1-maailmanmestarilla on muita ralliässiä suurempi markkina-arvo, vaikkei Kimi menestyisikään urheilullisesti niin hyvin kuin kokeneemmat rallikolleegansa. Mutta silläkin puolella tulee raja jossain vastaan ja varmaan nopeammin, kuin moni haluaisi uskoa. Kimillä on yritystä riittänyt ja ajoittain nopeuttakin, mutta kylmäpäisyys ja nopeus ei voita kuitenkaan kokemusta. Mikäli entisen F1-mestarin uutiskuvat viikonlopusta toiseen ovat romutetun WRC-auton ääreltä, niin markkina-arvo laskee nopeasti. WRC-tykkejä romuttavia kuskeja kun saa halvemmallakin.
Kimi Räikkösen ei tarvitse enää elinikänänsä tehdä rahan vuoksi töitä, ellei hän sitä halua. Aika hyvin reilulta kolmekymppiseltä. Mutta mikäli Kimiä kiinnostaa aidosti voittaminen ja jonkin asteinen tulotason säilyttäminen, niin parhaiten Kimi voi sitä mahdollisuutta hyödyntää ajamalla voittaja-autossa F1-sarjassa. Eli käytännössä nyt punnitaan sitten myös Kiminkin arvoa markkinoinnin apuvälineenä oikein kunnolla.
Lyhykäisyydessään: mikäli Webber tekee jatkosopimuksen Red Bullin kanssa, niin Kimin F1-ura on taputeltu sillä kertaa. Sitä voi muutaman vuoden käydä niitä ralliautoja ajelemassa, mutta rallimestaruuteen nouseminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Tietysti, jos se on sitä, mitä Kimin sydän oikeaksi sanoo, niin sitten Kimin pitää ajaa niitä ralliautoja.
Mutta eipä vielä luovuteta. Vaikkakin Webber ajaisi F1-maailmanmestaruuteen tällä kaudella, niin eipä tuo olisi mitenkään tavatonta, että ensimmäisen F1-mestaruutensa voittanut kuljettaja vaihtaa mestaruusvuotensa päätteeksi tallia (vrt. Damon Hill tai Jenson Button). Sitähän sanotaan, että jokaisen kuljettajan haaveena on joskus ajaa Ferrarilla. Voisiko Webber ollakin mestaruutensa myötä kiinnostunut Ferrarista ja Ferrari Webberistä? Tästä avautuisi seuraava skenaario kaudelle 2011: Ferrari (Alonso-Webber), Red Bull (Vettel-Räikkönen). Putoajia olisivat siis Massa ja Kubica.
Mercedes GP:n molemmilla kuljettajilla on pitkäaikaiset sopimukset tallin kanssa ja Michael Schumacerin markkina-arvoa Mersulle ei kukaan voi ylittää. Onpa tuo suoraan sanottu jopa Norbert Haugin suulla. Ja Mersu on mukana vain edistääkseen varsinaisten tuotteittensa myyntiä. Ainut asia, mikä tätä harmoniaa voisi horjuttaa, on se, että Schumacher kyllästyisi ottamaan tallikaveriltaan ja muilta kilpakollegoiltaan pataan kaiken aikaa ja päättäisi lopettaa uransa jälleen. Olkoonkin, että Schumacher on osoittanut piristymisen merkkejä parissa viime kisassa, niin se ei kuitenkaan takaa, että tämä kehitys jatkuisi loppukaudellakin. Ellei Ross Brawn sitten siirry jo aiemmin käyttämäänsä "yhden kuskin taktiikkaan". On muistettava, että Brawn ja Schumacher olivat juuri tämän taktiikan valtiaat Ferrarilla vuosien ajan.
Joka tapauksessa Schumin uusi lopettamispäätös voisi avata yhden uuden kuljettajapaikan neljän kärkitallin joukossa. Mitä todennäköisimmin se paikka kuuluu saksalaiselle kuljettajalle. Tällä hetkellä Heidfelt on sopimussuhteessa Mercedes GP:n kanssa, mutta onko hänelle taattu, että paikka kuuluisi hänelle automaattisesti? Mikäli Webber voittaa Red Bullilla mestaruuden, niin olisiko Vettelin sopimus ostettavissa? Onhan näitä kalliita sopimuksia purettu ennenkin (vrt. Ferrari-Alonso/Räikkönen) ja uusia kalllita sopimuksia tehty tilalle. Toisaalta Vettel on avoimesti sanonut myös haluavansa ajaa jonain päivänä Ferrarillakin. Alonso-Vettel? Vai Rosberg-Vettel? Hmmm...
Alkaa tuntua vähän kaukaa haetulta. Mutta uskokaa, kulissien takana kuhisee ja silly season on täysillä käynnissä.
Red Bullilla on paras auto kaudella 2010. Ferrari vaikuttaa vahvalta kakkoselta, sitten seuraavat McLaren ja Mercedes GP. Mersulla ja McLarenilla on monivuotiset sopimukset nykyisten kuljettajiensa kanssa, joten tarkastelu keskittyy Red Bulliin ja Ferrariin.
Kuljettajista Hamilton, Alonso, Vettel, Webber ja Kubica erottuvat joukosta.
Miksi siis puhua kauden 2011 tallipaikoista tässä vaiheessa kautta? Syy on yksinkertainen: Red Bullin vahvuus ja Kimi Räikkösen "välivuosi" ovat ne tekijät, mitkä määrittelevät huipputallien kuljettajasopimukset kaudelle 2011. Päätösten aika on nyt kesällä - ei loppukaudesta.
Red Bullin ylivoima tarkoittanee sitä, että tallipaikat ovat erittäin haluttuja. Toisaalta, ei sinne enää ketään kokematonta harjoittelijaa otettaisikaan. Niinpä Red Bullilla ollaankin tilanteessa, että heillä on kaksi voittavaa kuljettajaa: Sebastian Vettel, jonka varaan Red Bull satsaa ihan varmasti nyt ja jatkossa. Hän on maailmanmestariainesta. Lisäksi on huomioitava, että Vettelillä on monivuotinen sopimus voimassa Red Bullin kanssa.
Mark Webber on osoittanut olevansa myös mestaruustason kuljettaja, vaikka hänen kykynsä ovat tulleet esille "uran ehtoopuolella". Se, että Webber ajaa tasaisesti ja nopeasti huippulahjakasta tallikaveriaan vastaan, on osoitus kokemuksen kautta tulleesta rauhallisuudesta ja sitä kautta mahdollisuudesta saavuttaa muutaman osakilpailuvoiton lisäksi myös maailmanmestaruus. Webberin sopimus Red Bullin kanssa päättynee tähän kauteen.
Vaikkakaan mikään taho ei sitä myönnä, niin Kimi Räikkösen paluu F1-luokkaan kaudeksi 2011 voisi tapahtua vain voittaja-autoon, eli käytännössä Red Bullille. Se, onko Kimillä esisopimusta Red Bullin kanssa, on varmasti varikon tarkimmin varjeltuja salaisuuksia. Paitsi, että kyllähän me se täällä palstalla jo tiedetään (toim. huom. - he he). Enivei, käytännössä Kimi voisi siis palata F1-sarjaan Webberin autoon ensi kaudeksi. Mutkikkaaksi tämän tekee parikin asiaa: mikäli talli haluaisi Kimin autoonsa, niin heidän olisi "uhrattava" Webber jo kesällä 2010. Kimi joutuu päättämään omasta jatkostaan nyt kesällä.
Ja kuinka ollakkaan Webber ajaa elämänsä kautta. Voitto Espanjassa ja Monacossa peräkkäisinä viikonloppuina ei ainakaan heikennä Webberin asemaa tallissa. Kaiken lisäksi vaikuttaisi sille, että Vettelin ja Webberin henkilöstökemialliset suhteet keskenään ja tallin kanssa ovat kohdallaan, eli tallissa vallitsee voittoisa harmonia. "Never change the winning team" sanotaan.
Oletetaan, että loppukauden osalta sekä Webber että Vettel yltävät osakilpailuvoittoihin ja taistelevat mestaruudesta. Red Bullin ulkopuolelta käytännössä ainut uhka taitaa olla Fernando Alonso. Ferrari näyttäisi alkaneen pelin Alonson pussiin. Massa oli "ihmeellisen" vaisu Espanjassa. Jep jep. Ihan kuin tämä kuvio olisi nähty jo joskus aiemminkin Ferrarilla...
Okei, jos Ferrari uhraa Massan Alonson tieltä, niin käytännössä se voisi vaikuttaa myös siirtorulettiin. Robert Kubica on merkattu mies. Eikä voisi sanoa, etteikö mies aja hyvin. Renaultin autolla ei periaatteessa pitäisi kummoisesti menestyä, mutta Kubica piiskaa autonsa hurmokselliseen vauhtiin viikonlopusta toiseen. Kubica-Renault on malliesimerkki siitä, mikä ero on nopealla ja nopealla kuskilla.
Ferrarin tiedetään olevan kiinnostunut Kubican palveluksista ja toisaalta Kubicalla on sopimus Renaultin kanssa voimassa tämän kauden ajan. Eli käytännössä kahdessa huipputiimissä on kaksi paikkaa mahdollisesti vapaana ensi kautta silmällä pitäen. Ja potentiaalisia nimiä niille paikoille ovat siis: Massa, Webber, Räikkönen ja Kubica. Kimillä ei ole enää mitään asiaa Ferrarille, joten vain Red Bullin auto on Kimille mahdollinen.
Mikäli Webber voittaa vaikkapa vielä kaksi seuraavaakin osakilpailua, niin hänen asemansa ensi kauden sopimusneuvotteluissa on pettämättömän hyvä. Mikäli Webber haluaa jatkaa Red Bullilla, niin todennäköisesti talli haluaa auton numero 1 ensi kauden lähtöruudukkoon. Sitä paitsi on muistettava, että Red Bull talli on energiajuomayhtiön markkinointia tukeva tuote ja paras markkina-arvo syntyy maailmanmestaruuden avulla. Sitä ei oikein voi millään muulla parantaa.
On muistettava, miksi Red Bull rahoittaa Kimin rallivuoden: markkinointitarkoituksessa. F1-maailmanmestarilla on muita ralliässiä suurempi markkina-arvo, vaikkei Kimi menestyisikään urheilullisesti niin hyvin kuin kokeneemmat rallikolleegansa. Mutta silläkin puolella tulee raja jossain vastaan ja varmaan nopeammin, kuin moni haluaisi uskoa. Kimillä on yritystä riittänyt ja ajoittain nopeuttakin, mutta kylmäpäisyys ja nopeus ei voita kuitenkaan kokemusta. Mikäli entisen F1-mestarin uutiskuvat viikonlopusta toiseen ovat romutetun WRC-auton ääreltä, niin markkina-arvo laskee nopeasti. WRC-tykkejä romuttavia kuskeja kun saa halvemmallakin.
Kimi Räikkösen ei tarvitse enää elinikänänsä tehdä rahan vuoksi töitä, ellei hän sitä halua. Aika hyvin reilulta kolmekymppiseltä. Mutta mikäli Kimiä kiinnostaa aidosti voittaminen ja jonkin asteinen tulotason säilyttäminen, niin parhaiten Kimi voi sitä mahdollisuutta hyödyntää ajamalla voittaja-autossa F1-sarjassa. Eli käytännössä nyt punnitaan sitten myös Kiminkin arvoa markkinoinnin apuvälineenä oikein kunnolla.
Lyhykäisyydessään: mikäli Webber tekee jatkosopimuksen Red Bullin kanssa, niin Kimin F1-ura on taputeltu sillä kertaa. Sitä voi muutaman vuoden käydä niitä ralliautoja ajelemassa, mutta rallimestaruuteen nouseminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Tietysti, jos se on sitä, mitä Kimin sydän oikeaksi sanoo, niin sitten Kimin pitää ajaa niitä ralliautoja.
Mutta eipä vielä luovuteta. Vaikkakin Webber ajaisi F1-maailmanmestaruuteen tällä kaudella, niin eipä tuo olisi mitenkään tavatonta, että ensimmäisen F1-mestaruutensa voittanut kuljettaja vaihtaa mestaruusvuotensa päätteeksi tallia (vrt. Damon Hill tai Jenson Button). Sitähän sanotaan, että jokaisen kuljettajan haaveena on joskus ajaa Ferrarilla. Voisiko Webber ollakin mestaruutensa myötä kiinnostunut Ferrarista ja Ferrari Webberistä? Tästä avautuisi seuraava skenaario kaudelle 2011: Ferrari (Alonso-Webber), Red Bull (Vettel-Räikkönen). Putoajia olisivat siis Massa ja Kubica.
Mercedes GP:n molemmilla kuljettajilla on pitkäaikaiset sopimukset tallin kanssa ja Michael Schumacerin markkina-arvoa Mersulle ei kukaan voi ylittää. Onpa tuo suoraan sanottu jopa Norbert Haugin suulla. Ja Mersu on mukana vain edistääkseen varsinaisten tuotteittensa myyntiä. Ainut asia, mikä tätä harmoniaa voisi horjuttaa, on se, että Schumacher kyllästyisi ottamaan tallikaveriltaan ja muilta kilpakollegoiltaan pataan kaiken aikaa ja päättäisi lopettaa uransa jälleen. Olkoonkin, että Schumacher on osoittanut piristymisen merkkejä parissa viime kisassa, niin se ei kuitenkaan takaa, että tämä kehitys jatkuisi loppukaudellakin. Ellei Ross Brawn sitten siirry jo aiemmin käyttämäänsä "yhden kuskin taktiikkaan". On muistettava, että Brawn ja Schumacher olivat juuri tämän taktiikan valtiaat Ferrarilla vuosien ajan.
Joka tapauksessa Schumin uusi lopettamispäätös voisi avata yhden uuden kuljettajapaikan neljän kärkitallin joukossa. Mitä todennäköisimmin se paikka kuuluu saksalaiselle kuljettajalle. Tällä hetkellä Heidfelt on sopimussuhteessa Mercedes GP:n kanssa, mutta onko hänelle taattu, että paikka kuuluisi hänelle automaattisesti? Mikäli Webber voittaa Red Bullilla mestaruuden, niin olisiko Vettelin sopimus ostettavissa? Onhan näitä kalliita sopimuksia purettu ennenkin (vrt. Ferrari-Alonso/Räikkönen) ja uusia kalllita sopimuksia tehty tilalle. Toisaalta Vettel on avoimesti sanonut myös haluavansa ajaa jonain päivänä Ferrarillakin. Alonso-Vettel? Vai Rosberg-Vettel? Hmmm...
Alkaa tuntua vähän kaukaa haetulta. Mutta uskokaa, kulissien takana kuhisee ja silly season on täysillä käynnissä.
Viimeksi muokattu: