Tallipaikat 2011

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Silly season pyörähti käyntiin nyt, toukokuussa 2010. Keskitytään nyt aluksi noihin huipputalleihin.

Red Bullilla on paras auto kaudella 2010. Ferrari vaikuttaa vahvalta kakkoselta, sitten seuraavat McLaren ja Mercedes GP. Mersulla ja McLarenilla on monivuotiset sopimukset nykyisten kuljettajiensa kanssa, joten tarkastelu keskittyy Red Bulliin ja Ferrariin.

Kuljettajista Hamilton, Alonso, Vettel, Webber ja Kubica erottuvat joukosta.

Miksi siis puhua kauden 2011 tallipaikoista tässä vaiheessa kautta? Syy on yksinkertainen: Red Bullin vahvuus ja Kimi Räikkösen "välivuosi" ovat ne tekijät, mitkä määrittelevät huipputallien kuljettajasopimukset kaudelle 2011. Päätösten aika on nyt kesällä - ei loppukaudesta.

Red Bullin ylivoima tarkoittanee sitä, että tallipaikat ovat erittäin haluttuja. Toisaalta, ei sinne enää ketään kokematonta harjoittelijaa otettaisikaan. Niinpä Red Bullilla ollaankin tilanteessa, että heillä on kaksi voittavaa kuljettajaa: Sebastian Vettel, jonka varaan Red Bull satsaa ihan varmasti nyt ja jatkossa. Hän on maailmanmestariainesta. Lisäksi on huomioitava, että Vettelillä on monivuotinen sopimus voimassa Red Bullin kanssa.

Mark Webber on osoittanut olevansa myös mestaruustason kuljettaja, vaikka hänen kykynsä ovat tulleet esille "uran ehtoopuolella". Se, että Webber ajaa tasaisesti ja nopeasti huippulahjakasta tallikaveriaan vastaan, on osoitus kokemuksen kautta tulleesta rauhallisuudesta ja sitä kautta mahdollisuudesta saavuttaa muutaman osakilpailuvoiton lisäksi myös maailmanmestaruus. Webberin sopimus Red Bullin kanssa päättynee tähän kauteen.

Vaikkakaan mikään taho ei sitä myönnä, niin Kimi Räikkösen paluu F1-luokkaan kaudeksi 2011 voisi tapahtua vain voittaja-autoon, eli käytännössä Red Bullille. Se, onko Kimillä esisopimusta Red Bullin kanssa, on varmasti varikon tarkimmin varjeltuja salaisuuksia. Paitsi, että kyllähän me se täällä palstalla jo tiedetään (toim. huom. - he he). Enivei, käytännössä Kimi voisi siis palata F1-sarjaan Webberin autoon ensi kaudeksi. Mutkikkaaksi tämän tekee parikin asiaa: mikäli talli haluaisi Kimin autoonsa, niin heidän olisi "uhrattava" Webber jo kesällä 2010. Kimi joutuu päättämään omasta jatkostaan nyt kesällä.

Ja kuinka ollakkaan Webber ajaa elämänsä kautta. Voitto Espanjassa ja Monacossa peräkkäisinä viikonloppuina ei ainakaan heikennä Webberin asemaa tallissa. Kaiken lisäksi vaikuttaisi sille, että Vettelin ja Webberin henkilöstökemialliset suhteet keskenään ja tallin kanssa ovat kohdallaan, eli tallissa vallitsee voittoisa harmonia. "Never change the winning team" sanotaan.

Oletetaan, että loppukauden osalta sekä Webber että Vettel yltävät osakilpailuvoittoihin ja taistelevat mestaruudesta. Red Bullin ulkopuolelta käytännössä ainut uhka taitaa olla Fernando Alonso. Ferrari näyttäisi alkaneen pelin Alonson pussiin. Massa oli "ihmeellisen" vaisu Espanjassa. Jep jep. Ihan kuin tämä kuvio olisi nähty jo joskus aiemminkin Ferrarilla...

Okei, jos Ferrari uhraa Massan Alonson tieltä, niin käytännössä se voisi vaikuttaa myös siirtorulettiin. Robert Kubica on merkattu mies. Eikä voisi sanoa, etteikö mies aja hyvin. Renaultin autolla ei periaatteessa pitäisi kummoisesti menestyä, mutta Kubica piiskaa autonsa hurmokselliseen vauhtiin viikonlopusta toiseen. Kubica-Renault on malliesimerkki siitä, mikä ero on nopealla ja nopealla kuskilla.

Ferrarin tiedetään olevan kiinnostunut Kubican palveluksista ja toisaalta Kubicalla on sopimus Renaultin kanssa voimassa tämän kauden ajan. Eli käytännössä kahdessa huipputiimissä on kaksi paikkaa mahdollisesti vapaana ensi kautta silmällä pitäen. Ja potentiaalisia nimiä niille paikoille ovat siis: Massa, Webber, Räikkönen ja Kubica. Kimillä ei ole enää mitään asiaa Ferrarille, joten vain Red Bullin auto on Kimille mahdollinen.

Mikäli Webber voittaa vaikkapa vielä kaksi seuraavaakin osakilpailua, niin hänen asemansa ensi kauden sopimusneuvotteluissa on pettämättömän hyvä. Mikäli Webber haluaa jatkaa Red Bullilla, niin todennäköisesti talli haluaa auton numero 1 ensi kauden lähtöruudukkoon. Sitä paitsi on muistettava, että Red Bull talli on energiajuomayhtiön markkinointia tukeva tuote ja paras markkina-arvo syntyy maailmanmestaruuden avulla. Sitä ei oikein voi millään muulla parantaa.

On muistettava, miksi Red Bull rahoittaa Kimin rallivuoden: markkinointitarkoituksessa. F1-maailmanmestarilla on muita ralliässiä suurempi markkina-arvo, vaikkei Kimi menestyisikään urheilullisesti niin hyvin kuin kokeneemmat rallikolleegansa. Mutta silläkin puolella tulee raja jossain vastaan ja varmaan nopeammin, kuin moni haluaisi uskoa. Kimillä on yritystä riittänyt ja ajoittain nopeuttakin, mutta kylmäpäisyys ja nopeus ei voita kuitenkaan kokemusta. Mikäli entisen F1-mestarin uutiskuvat viikonlopusta toiseen ovat romutetun WRC-auton ääreltä, niin markkina-arvo laskee nopeasti. WRC-tykkejä romuttavia kuskeja kun saa halvemmallakin.

Kimi Räikkösen ei tarvitse enää elinikänänsä tehdä rahan vuoksi töitä, ellei hän sitä halua. Aika hyvin reilulta kolmekymppiseltä. Mutta mikäli Kimiä kiinnostaa aidosti voittaminen ja jonkin asteinen tulotason säilyttäminen, niin parhaiten Kimi voi sitä mahdollisuutta hyödyntää ajamalla voittaja-autossa F1-sarjassa. Eli käytännössä nyt punnitaan sitten myös Kiminkin arvoa markkinoinnin apuvälineenä oikein kunnolla.

Lyhykäisyydessään: mikäli Webber tekee jatkosopimuksen Red Bullin kanssa, niin Kimin F1-ura on taputeltu sillä kertaa. Sitä voi muutaman vuoden käydä niitä ralliautoja ajelemassa, mutta rallimestaruuteen nouseminen vaikuttaa epätodennäköiseltä. Tietysti, jos se on sitä, mitä Kimin sydän oikeaksi sanoo, niin sitten Kimin pitää ajaa niitä ralliautoja.

Mutta eipä vielä luovuteta. Vaikkakin Webber ajaisi F1-maailmanmestaruuteen tällä kaudella, niin eipä tuo olisi mitenkään tavatonta, että ensimmäisen F1-mestaruutensa voittanut kuljettaja vaihtaa mestaruusvuotensa päätteeksi tallia (vrt. Damon Hill tai Jenson Button). Sitähän sanotaan, että jokaisen kuljettajan haaveena on joskus ajaa Ferrarilla. Voisiko Webber ollakin mestaruutensa myötä kiinnostunut Ferrarista ja Ferrari Webberistä? Tästä avautuisi seuraava skenaario kaudelle 2011: Ferrari (Alonso-Webber), Red Bull (Vettel-Räikkönen). Putoajia olisivat siis Massa ja Kubica.

Mercedes GP:n molemmilla kuljettajilla on pitkäaikaiset sopimukset tallin kanssa ja Michael Schumacerin markkina-arvoa Mersulle ei kukaan voi ylittää. Onpa tuo suoraan sanottu jopa Norbert Haugin suulla. Ja Mersu on mukana vain edistääkseen varsinaisten tuotteittensa myyntiä. Ainut asia, mikä tätä harmoniaa voisi horjuttaa, on se, että Schumacher kyllästyisi ottamaan tallikaveriltaan ja muilta kilpakollegoiltaan pataan kaiken aikaa ja päättäisi lopettaa uransa jälleen. Olkoonkin, että Schumacher on osoittanut piristymisen merkkejä parissa viime kisassa, niin se ei kuitenkaan takaa, että tämä kehitys jatkuisi loppukaudellakin. Ellei Ross Brawn sitten siirry jo aiemmin käyttämäänsä "yhden kuskin taktiikkaan". On muistettava, että Brawn ja Schumacher olivat juuri tämän taktiikan valtiaat Ferrarilla vuosien ajan.

Joka tapauksessa Schumin uusi lopettamispäätös voisi avata yhden uuden kuljettajapaikan neljän kärkitallin joukossa. Mitä todennäköisimmin se paikka kuuluu saksalaiselle kuljettajalle. Tällä hetkellä Heidfelt on sopimussuhteessa Mercedes GP:n kanssa, mutta onko hänelle taattu, että paikka kuuluisi hänelle automaattisesti? Mikäli Webber voittaa Red Bullilla mestaruuden, niin olisiko Vettelin sopimus ostettavissa? Onhan näitä kalliita sopimuksia purettu ennenkin (vrt. Ferrari-Alonso/Räikkönen) ja uusia kalllita sopimuksia tehty tilalle. Toisaalta Vettel on avoimesti sanonut myös haluavansa ajaa jonain päivänä Ferrarillakin. Alonso-Vettel? Vai Rosberg-Vettel? Hmmm...

Alkaa tuntua vähän kaukaa haetulta. Mutta uskokaa, kulissien takana kuhisee ja silly season on täysillä käynnissä.
 
Viimeksi muokattu:

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
F1-talli Red Bull on tehnyt sopimuksen australialaiskuljettaja Mark Webberin kanssa. Sopimus kattaa kauden 2011.
lähde: MTV3.fi

Eli voittavien autojen tallit alkaa olla miehitettyjä. Tämä naulannee Kimi Räikkösen kohtalon ainakin kaudeksi 2011.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mikään ei ole mahdotonta...
Heiluvia paikkoja on ainakin Ferrarilla (Massa), RB:lla (Webber) ja Mersulla (Sumi)...
Webberin paikka on ns. varma, Mersulla paikka aukeaa ainoastaan jos Schumi kyllästyy. Ferraria tuskin Kimi edes harkitsisi potkujen jälkeen.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18375
Luulen, että Sumin lähtiessä Heidfeld olisi listan kärjessä sitä paikkaa täytettäessä.
Niin ja eiköhän Mercedes samalla kuljettaja kaksikolla aja ensi vuonnakin, niin myös Ferrari jos se Kubica ei päräytä ottaa Massan paikkaa ja Massa sitten Renaultille?.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Luulen, että Sumin lähtiessä Heidfeld olisi listan kärjessä sitä paikkaa täytettäessä.
Hahhah - Kimi oli jo edellisellä täytölläkin Schumin edellä saati Heidin.

Ja mitä tulee mahdollisiin paikkoihin: Schumi siis voi lopettaa tähän. Buttonilla voi olla tulosvelvoite sopparissaan - niin pikapikaa talliin tuli. Webberille on saatettu luvata mestaruus jos vain siihen kykenee ( ja sitten siviiliin ). Massan paikka auki tietenkin mutta Montezemolonkin paikka voi olla auki ja sitä kautta jopa Kimin paluu sinne.

Paljon jää auki ihan offseasoniin asti.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Tuossa sirkuksessa kaikki on mahdollista. Ehkä Schummeli on saanut tarpeekseen ja lopettaa kauden jälkeen, Mersu haluaa saksalaistähden ja RB ilmoittaa, että Vetteliä emme myy (paitsi jos maksatte ylihintaa). Ykskaks Kimillä onkin paikka auki RB:llä.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Luulen, että Sumin lähtiessä Heidfeld olisi listan kärjessä sitä paikkaa täytettäessä.
Juu ei varmasti olisi mersulla pokkaa skipata Heidfeldiä, kun Dennis jo tämän kertaalleen jo syrjään sysäsi, vaikka hänelle oli luvattu paikka McLarenilta heti Häkkisen tai Coulthardin vaihtaessa maisemaa. Puolet F1 urasta meni hukkaan peräpään tiimeissä juurikin mersun sopimuksen pakottamana.

Tosin omasta mielestäni Schumi todennäköisesti jatkaa Mersulla Rosbergia pidempään. :alppu:


Hahhah - Kimi oli jo edellisellä täytölläkin Schumin edellä saati Heidin.
Ainakin mitä Brawn on sanonut, niin Schumi oli ykkös vaihtoehto alusta asti ja heidän neuvottelut alkoivat jo ennen Brawn-Mercedes kauppojen julkistamista. Schumia oli kyselty myöskin jo kaudeksi 2009 BrawnGP tiimiin, mutta hän ei luottanut tiimin menestymis mahdollisuuksiin.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sinä kyllä tunnut tietävän kaiken. Onko muka varmasti mersu sen sanonut, vai uskot kaiken mitä lehdet kirjoittaa?
No saksalaislähteet kirjoitti Mersun hallituksen sheikkien jo selvittäneen rahoituksen asialle, koska halusivat nimenomaan Kimin. Kimi sanoi, että ei voinut enää vekslata, koska rallikuviot oli sovittu jo pitkälle McLaren kuvion kaaduttua. Uskottava ja monessa lähteessä uutisoitu ja keksityksi hieman liian monimutkainen tarina. Ja lehdistä sekä muusta mediasta tietenkin, mitäs lähteitä sinulla sitten on?

Mersullahan tämä Kimi-mahdollisuus tuli kuten kaikille melko yllättäen. Eivät halunneet Buttonia tai ainakaan maksaa hänelle, Haug oli pitkään jäävi macillä, Kimin selvältä näyttänyt paikka vapautui ja Mac ottikin kaikkien yllätykseksi Buttonin ja Kimin ralliasiat selkiytyivät. Kun Brawn ei halunnut kallista kuskia ( kuten Kimi ) Mersun ostettuaan sheikit nimenomaan halusivat talliin Kimin ja lupasivat rahat ( oli muuten saksalaismielipidekyselyissäkin Schumin edellä ).
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No saksalaislähteet kirjoitti Mersun hallituksen sheikkien jo selvittäneen rahoituksen asialle, koska halusivat nimenomaan Kimin. Kimi sanoi, että voinut enää vekslata, koska rallikuviot oli sovittu jo pitkälle McLaren kuvion kaaduttua. Uskottava ja monessa lähteessä uutisoitu ja keksityksi hieman liian monimutkainen tarina. Ja lehdistä sekä muusta mediasta tietenkin, mitäs lähteitä sinulla sitten on?
Eikös Kimi itse ole sanonut juurikin, että Mersu ehdotus tuli liian myöhään. Kuten mikael totesi, oli jo tehnyt ralli diilin...

Jos Sumi jää suutariksi (mielenkiintoinen sanaleikki muuten) Mersulle, niin en usko hetkeäkään, että ne Heidin nostais ens kaudella tilalle. Tällä kaudelle kenties, jos Sumi kesken nakkaa kintaat tiskiin... Sehän sopis hyvin kuvaan, että Kimi veis vielä toisen kerran sen Mersupestin Heidin nokan edestä... :D

Mutta edelleen, johan sen alle vuoden takaset tapahtumat osoitti, että edes melko tuoreen mestarin ja tulosta tekevän kuskin paikka ei ole lainkaan satavarma, sanoo sopimus mitä vaan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18375
Jos Sumi jää suutariksi (mielenkiintoinen sanaleikki muuten) Mersulle, niin en usko hetkeäkään, että ne Heidin nostais ens kaudella tilalle. Tällä kaudelle kenties, jos Sumi kesken nakkaa kintaat tiskiin... Sehän sopis hyvin kuvaan, että Kimi veis vielä toisen kerran sen Mersupestin Heidin nokan edestä... :D
Jos Heidfeld jonnekkin menee niin se talli on Sauber, viime viikolla ranskalainen autohebdo uutisoi että hän ottaisi ensikaudella de la Rosan paikan.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Mutta edelleen, johan sen alle vuoden takaset tapahtumat osoitti, että edes melko tuoreen mestarin ja tulosta tekevän kuskin paikka ei ole lainkaan satavarma, sanoo sopimus mitä vaan.
Ei tietenkään, mutta helvetin kalliiksi sopimusrikkomukset tulevat.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8447
Sijainti
Vantaa
Sinä kyllä tunnut tietävän kaiken. Onko muka varmasti mersu sen sanonut, vai uskot kaiken mitä lehdet kirjoittaa?
Minun muistini mukaan (Kertoikohan Schumi tai Ross Brawn), että he aloittivat neuvottelut jo viime kauden lopussa (en jaksa etsiä lähdettä, muistini mukaan MTV3). Tällöin Kimi vakuutti McLarenin olleen ainut vaihtoehto. Kun se kariutui, oli käännyttävä Mercedeksen puoleen. Heillä oli jo vahvat neuvottelut seitsemänkertaisen maailmanmestarin kanssa. Jotenkin tuntuisi oudolta että Kimi olisi parempi tähti kuin Schumi. Epäilen vahvasti, etteikö Kimi olisi ollut halukas menemään Mersulle. Siinä omasta mielestä kävi niin, että Kimille ei ollut kertakaikkisesti tilaa Mercedekselle.

Nyt monet varmaan sanovat, ettei Kimi halunnut mennä Red Bullille. RedBull jatkoi nykyisten kuskiensa sopimuksia olettaen että pystyyvät vastaaviin tai parempiin suorituksiin kuin Kimi. Oliko RedBullilla edes minkäänlaista halukkuuta palkata Kimiä F1:siin? Sitä me emme tiedä.

Omasta mielestä Kimi hinnoitteli itsenä ulos viime kaudella F1:stä. Jos palkkapyyntö olisi ollut luokkaa Button, varmasti olisi ajanut F1:ssä. Tähän väliin monet sanovat, että Button on vain Button. Mutta kyseessä on sarjan hallitseva mestari sekä mestaruuksiakin saman verran kuin Kimillä. Monella markkina-alueella brittiläisyys on vielä plussaa sekä miehen pr-taidot.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ainahan fani82 voi uskoa niin kuin haluaa. Kimi sanoi, että Mersukuvio tuli liian myöhään. Lehdistä sai lukea Mersun järjestäneen Kimille rahoituksen. Nimenomaan suuromistaja -sheikit. Schumi viivytti päätöstään ( oli vasta Kimin jälkeen jonossa ).
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8447
Sijainti
Vantaa
Hahhah - Kimi oli jo edellisellä täytölläkin Schumin edellä saati Heidin.

Ja mitä tulee mahdollisiin paikkoihin: Schumi siis voi lopettaa tähän. Buttonilla voi olla tulosvelvoite sopparissaan - niin pikapikaa talliin tuli. Webberille on saatettu luvata mestaruus jos vain siihen kykenee ( ja sitten siviiliin ). Massan paikka auki tietenkin mutta Montezemolonkin paikka voi olla auki ja sitä kautta jopa Kimin paluu sinne.

Paljon jää auki ihan offseasoniin asti.
Kyllä on spekulaatioita! Pointsit mielikuvituksesta. Tuskin Webberin sopimusta enää puretaan, kun tehtiin vasta tässä vaiheessa. Button on ajanut äärimmäisen hyvin, joten epäilenpä ettei tulostavoitteet alitu. Kimin Ferrari-ura on tarvottu loppuun, aikamoinen nöyryytys olisi mennä takaisin.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Hieno juttu Webberille. Tosin vain vuoden sopimus, taas. Kuten olen sanonut, Kimi nauttii rallista, eikä palaa.

Toivottavasti saataisiin myös Kimin jatkosuunnitelmat pian selville.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Kyllä on spekulaatioita! Pointsit mielikuvituksesta. Tuskin Webberin sopimusta enää puretaan, kun tehtiin vasta tässä vaiheessa. Button on ajanut äärimmäisen hyvin, joten epäilenpä ettei tulostavoitteet alitu. Kimin Ferrari-ura on tarvottu loppuun, aikamoinen nöyryytys olisi mennä takaisin.
En usko sekuntiakaan, että Kimiä enää ikinä punaisissa nähdään. Mutta kysynpä vaan, eikö se olisi ennemminkin Ferrarin häpeä, kuin Kimin jos palaisivat taas yhteen?
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Kimin Ferrari-ura on tarvottu loppuun, aikamoinen nöyryytys olisi mennä takaisin.
Heikin McLaren-ura tarvottiin loppuun, eikö ole aikamoinen nöyryytys joka viikonloppu ajaa Lotuksella sijasta 18?

Ainiin, ei Kimiä vihaavan Heikki-fanin mielestä
 
Ylös