Offtopic eli sättimistojck

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Katsetta tulevaisuuteen

Jonkunverran ollutkin pisteistä puhetta (privalla ja julkisesti), niin 2012 on mahdollista supistaa pistemääriä. Follon ja Jussin ehdottoman hyvä ja palkitseva idea tuosta finaalierän nopeimmasta kierroksesta pisteellä palkitseminen on nyt vähemmän merkittävä, kuin viime vuonna (jolloin tosin vaikka 5 sijaa huonommin sijoittunut saattoi saada 3xpistemäärän -> 0,5vs1,5). Mielellään silti pitäisi sen yhdessä pisteessä, niin näkee taulukkoakin vilkaistessa, kuka vaikka kärkipäässä ajoi nopeimman. Ja mun mielestä ainakin saada kakkossijasta 80% voiton pisteistä on ollut aika sopiva.
Myös talvitauolla tuli puhetta joillakin jäädä pois itselleen huonommista kisoista, niin ehdittiin reagoida millä pisteskaalalla minimissään mennään. Eli 18. sijasta saa aina enempi, kuin yhden, pisteitä. Myös tuo Myllikän jälkeen tiimipistesääntö voi nostaa mestarin loppusaldon nelinumeroiseksikin (tämän voisi muuten kanssa sopia piakkoin, mennäänkö kaikkilasketaan vai esim. 8parasta) jo.
Numeroita pienentäen minimissään 20 kisaajan skaalalla:
50-40-35-32-30-28-26-24-22-20-18-16-14-12-10-8-6-4-2-1 vähän pienentää %eroja, sekä enempikin lukumääräisiä eroja. Silti kokonaisluvuissa pysytään.
Myllikässä kun oli 24 ajajaa, tuo loppupää olisi ...12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1.
Tässä joitakin ajatuksiani, mitä olen eri ihmisten kanssa jutellessani saanut aihetta miettiä.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Nopeimmasta pitäisi saada pisteitä, mutta pisteet pitäisi suhteuttaa finaaliin mukaan.

Esim. A-finaalin nopeimmat 5, B:n 4, C:n 3, D:n 2 ja mahdollisen E:n nopeimmasta 1.

Tai jokin muu skaala.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Myös tuo Myllikän jälkeen tiimipistesääntö voi nostaa mestarin loppusaldon nelinumeroiseksikin (tämän voisi muuten kanssa sopia piakkoin, mennäänkö kaikkilasketaan vai esim. 8parasta) jo.
Kannatan 8 parhaan laskemista tiimikisassakin. Toisaalta olisi ihan loogista pitää molemmissa tilastoissa sama järjestelmä ja toisaalta sade-/autotuurin aiheuttamat "katastrofikisat" eivät vaikuttaisi ihan niin merkittävästi.

Sitten tuli sellainen asia mieleen, että kahden hengen tiimissä yski poissaolo vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin neljän hengen tiimissä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Nopeimmasta pitäisi saada pisteitä, mutta pisteet pitäisi suhteuttaa finaaliin mukaan.

Esim. A-finaalin nopeimmat 5, B:n 4, C:n 3, D:n 2 ja mahdollisen E:n nopeimmasta 1.

Tai jokin muu skaala.
Tuo korostaa entisestään piste-eroja nopeiden ja vähemmän nopeiden välillä.. Omasta mielestäni toi on ihan hyvä, että saman verran pisteitä joka erästä.. Mutta nopeimman kierroksen pisteet pitäisi munkin mielestä olla samassa suhteessa kisapisteisiin, kuin aiempina vuosina..

*gröhöm* Olin tätä mieltä myös talvella, kun asiasta keskustelimme. ;) :D

Mulle sinänsä sama, saako voittaja 100 vai 50 pistettä, mutta jos 100, niin nopeimmasta kierroksesta pitäisi saada vaikkapa 4 pistettä eikä 1 piste.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Mulle sinänsä sama, saako voittaja 100 vai 50 pistettä, mutta jos 100, niin nopeimmasta kierroksesta pitäisi saada vaikkapa 4 pistettä eikä 1 piste.
Seilailen sellaisella alueella pohdintoineni ettei huonommin sijoittunut ainakaan saisi enemmän pisteitä, mikä voisi jo toteutua esim. b-finaalissa. Tasoihin tai hyvin lähelle, ei edelle :)
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Kannatan 8 parhaan laskemista tiimikisassakin. Toisaalta olisi ihan loogista pitää molemmissa tilastoissa sama järjestelmä ja toisaalta sade-/autotuurin aiheuttamat "katastrofikisat" eivät vaikuttaisi ihan niin merkittävästi.

Sitten tuli sellainen asia mieleen, että kahden hengen tiimissä yski poissaolo vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin neljän hengen tiimissä.
Mutta.. Olisiko se 8 parasta tiimin kokonaispistesaldoa yhteenlaskettuna?
Vai tiimin kuljettajien 8 parhaan kisan pisteet yhteenlaskettuna?

Molemmissa systeemeissä on etunsa ja haittansa. Ensiksi mainittu kannustaisi koko tiimin osallistumista mahdollisimman moneen kisaan, koska *autotuuri*. Jälkimmäisenä mainittu taas kannustaisi lähinnä siihen, että jokainen tiimin jäsen saisi vähintään 8 hyvää kisaa alle..

Molemmissa on toki heikkoutensa. Ensiksi mainitussa koko tiimi voi päättää olla osallistumatta johonkin kisaan, jos se on kokonaisuudessaan tiimille huonompi kisa. Toisaalta jälkimmäisessä tiimin yksilöt voivat tulla samaan johtopäätökseen, eikä silloin edes tiimi velvoita heitä osallistumaan ennakolta itselleen heikompaan kisaan.

Itse melkein kannattaisin ensiksi mainittua systeemiä lyhyen pohdinnan jälkeen.

Mut onhan tässä melkein vuosi aikaa pohtia eri vaihtoehtoja. :)
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Itse melkein kannattaisin ensiksi mainittua systeemiä lyhyen pohdinnan jälkeen.

Mut onhan tässä melkein vuosi aikaa pohtia eri vaihtoehtoja. :)
Itse juuri pohtimatta enempiä myöskin näkisin ensinmainitun kyllä simppelimpänä.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Mutta.. Olisiko se 8 parasta tiimin kokonaispistesaldoa yhteenlaskettuna?
Vai tiimin kuljettajien 8 parhaan kisan pisteet yhteenlaskettuna?

...

Itse melkein kannattaisin ensiksi mainittua systeemiä lyhyen pohdinnan jälkeen.
Tuo eka tapa oli mielessäni edellistä viestiä kirjoittaessani ja tuntuisi kyllä vieläkin nopeasti ajateltuna mukavemmalta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Liekkö miten paljon haittaa, vaikka jakais liian monelle pisteitä?

No joo, tulevalla kaudella Forssan maksimiosallistujamäärä (24?) rajottaa sitä, kuinka monelle voi pisteitä jakaa. Mutta tuo pisteet kolmellekymmenelle oli muutenki vain testi, että olisko kaudella 2010 voinut jakaa liian monelle pisteitä. 24:lle pisteitä voisi kuitenkin surutta jakaa, jos vakiopistemäärillä mennään. Kannustaapahan osallistumaan, jos jostain syystä osallistujamäärä meinaa jäädä alhaisekski.
2009 aina 12, 2010 aina 16, 2011 vähintään 19 ekaa (niin että 19:ttä sijaa parempi saa aina enempi pisteitä vaikka olisi jumbo) porrastetuissa pisteissä. Muistin tämän Askon postauksen, ja hyvin voi edelleen laajentaa minimiporrastusskaalaa vaikka juuri 24 osallistujaan (Forssan vuoksi). Mulle henk. koht. ei ole niin väliä mutta esim. Wilzkulle (jonka fani meiän äiti muuten on) ei niin mukavaa jos potentiaalisia peitottavia jää pois. Myös joku 8/10 parasta tulosta olisi aika "keskitie" vaihtelevien kelien ja autotuurien takia vs "etukäteen lähes tiedän missä saan vähempi pisteitä". Mainitsen 10 kisaa siksi että 11 jo on mielestäni aika maksimi mahduttaa 8 kuukauteen. 10:kin olisi hyvä määrä. Heh, muistan kun syksyllä oli puhetta jostain 14 kisan kaudesta :D
 
Viimeksi muokattu:

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Mainitsen 10 kisaa siksi että 11 jo on mielestäni aika maksimi mahduttaa 8 kuukauteen. 10:kin olisi hyvä määrä. Heh, muistan kun syksyllä oli puhetta jostain 14 kisan kaudesta :D
Juu 10 kisaa on hyvä määrä, eikä 11 kisaakaan huono päätös ollut täksi kaudeksi. :)
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
KKWCS-kisojen kellonajoista on ollut joskus puhetta, mutta ei varmaankaan haitanne jos otan asian uudestaan esille..? Minusta puolen päivän aikoihin, ja sitä ennen alkavat kisat ovat liian aikaisia. Kuulostaa varmaan hölmöltä, mutta minä ainakin olen parhaimmillani vasta iltapäivän puolella. Lisäksi, jotkut varmasti haluavat jatkaa kisan jälkeen oluen juonnilla. Myöhempi ajankohta olisi sitäkin harrastusta silmälläpitäen parempi. Forssan kisat toimivat ilta-ajankohtana mielestäni tosi hyvin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
KKWCS-kisojen kellonajoista on ollut joskus puhetta, mutta ei varmaankaan haitanne jos otan asian uudestaan esille..? Minusta puolen päivän aikoihin, ja sitä ennen alkavat kisat ovat liian aikaisia. Kuulostaa varmaan hölmöltä, mutta minä ainakin olen parhaimmillani vasta iltapäivän puolella. Lisäksi, jotkut varmasti haluavat jatkaa kisan jälkeen oluen juonnilla. Myöhempi ajankohta olisi sitäkin harrastusta silmälläpitäen parempi. Forssan kisat toimivat ilta-ajankohtana mielestäni tosi hyvin.
kompataan. varsinkin jotkut kisat jotka ovat etäämmällä voisi hyvinkin alkaa siellä 15 aikoihin, ei tarvis kenenkään lähteä reissuun klo 05 :D
mutta täks vuodeks aikojen muuttaminen voi toki olla vähän hasteellista ....
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
En ainakaan suorilta vastustaisi tuota, että kisat alkaisivat keskimäärin hieman myöhemmin kuin tähän asti. Aamu-unisena ja pitkän viikon jälkeen joutuu vähän panostamaan joskus, että kerkeää kisapaikalle ajoissa, virkeydestä puhumattakaan. Joissakin kisoissa tunninkin lisäunet olisivat voineet maistua. Nykyiselläänkin pärjätään toki, mutta ihan hyvä aiheennosto Andyltä.

Olisiko muuten mahdollista saada tämän kauden kisojen aloitusajankohdat lukkoon lyötyjen osalta?

mutta täks vuodeks aikojen muuttaminen voi toki olla vähän hasteellista ....
Joo ei ole tarkotus nostaa painetta enää täksi kaudeksi asian suhteen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13751
Mulle ei tämän(kään) ole ollut väliä, mutta kartingyhteisön toiveesta toki voidaan painottaa aikoja enempi tuonne klo 13-16 alkaviksi. Kaikki käy kyllä.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mulle ei tämän(kään) ole ollut väliä, mutta kartingyhteisön toiveesta toki voidaan painottaa aikoja enempi tuonne klo 13-16 alkaviksi. Kaikki käy kyllä.
puolletaan muutosta täältäkin. jos meinaatte vaihtaa vielä tän vuoden aikoja, niin muistahan laittaa mullekin infoa niin päivitän fb:n eventtejä...
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Itselleni taas sopii paremmin mahdollisimman aikaiset ajankohdat.. Olenko sitten ainoa aamuvirkku tässä porukassa?

Kai se sinänsä sama on, mutta ehkä se klo 14 olisi paras kompromissi? Se huono homma tossa klo 12 ajassa on, että ei oikein lounasta ehdi syömään. Siinä mielessä pari tuntia myöhempi olisi parempi..
Tai mulle optimaalinen olisi klo 9:00, eli ennen safkaa, mutta tiedän olevani ainoa, joka on tätä mieltä (eikä radatkaan ole silloin auki). :D

Niin ja Lavinnon kisan alkamisajankohta kannattaa mielestäni pitää edelleen siinä 12:ssa.. Viime vuoden treenikisa osoitti, että siellä saattaa kisa venyä, joten jos aloitamme siellä syyskuussa klo 15:00 tai myöhemmin, niin A-finaalissa on vaara joutua ajamaan hämärässä..

Samoin Hangon kisan kanssa on tuo hämäräpeikko..
Kesän ulkokisoissa sitä ongelmaa ei ole.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Juu, ei niiden kisojen ole pakko kaikkien samaan kellonaikaan alkaa :) Saattaa olla jopa parempi, jos on vaihtelua silläkin saralla. Valoisuus, mahdolliset möötet yms. hyvä ottaa huomioon tosiaan.
 
Ylös