Offtopic eli sättimistojck

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tarkennusta: olisiko kisafinaaleihin sijoitus aikaan perustuva kuitenkin?
vai millä tavalla sitten kukakin karsiutuisi mistäkin finaalista?
Jos otetaan esimerkki:
Ajan ryhmässä 2/4, saavun "maaliin" sijalla 3, mutta kierrosaika oikeuttaisi ruutuun 8, missä ryhmässä siis pitäisi kisa ajaa?
(edit. eli siis tarkennuksena ryhmä 2/4 olisi 2. hitain ryhmä, ei 2. nopein :p)
Kierrosajat ovat pitkälti kelin mukaisia joten niitä ei pitäisi katsella turhan tarkkaan eri karsintakisaryhmien välillä.

Rankingin täytyisi vaan olla mahdollisimman lähellä totuutta jotta finaalit voitaisiin muodostaa suoraan karsintakisasijoituksilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rankingin täytyisi vaan olla mahdollisimman lähellä totuutta jotta finaalit voitaisiin muodostaa suoraan karsintakisasijoituksilla.
Mun mielestä tässä taas tulee se ongelma että kalustoerot voivat sitten tehdä hallaakin, eli joku voi ajaa hyvässä ryhmässä huonolla autolla ja päästä sitten parempaan finaaliin?

Mieluummin sitten tommonen 5kierroksen sprintti a-a vaikka, ei saa liikaa painoarvoa antaa kumminkaan etukäteis veikkauksille vaikka kuinka olis millasta tietoa ennestään
(esimerkkinä V-powerin kovat nousut "puskista" viime kisoissa vaikka, samoin wilzkun nousujohteinen käyrä)
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Tarkennusta: olisiko kisafinaaleihin sijoitus aikaan perustuva kuitenkin?
vai millä tavalla sitten kukakin karsiutuisi mistäkin finaalista?
Jos otetaan esimerkki:
Ajan ryhmässä 2/4, saavun "maaliin" sijalla 3, mutta kierrosaika oikeuttaisi ruutuun 8, missä ryhmässä siis pitäisi kisa ajaa?

edit. eli siis tarkennuksena ryhmä 2/4 olisi 2. hitain ryhmä, ei 2. nopein :p

edit2. vai olinko mä ainoa joka ei ymmärtänyt tota karsinnan ideaa tuossa aiemmin :D
kisafinaalien lähtöjärjestyksen muodostus tuossa pieni kysymysmerkki olisikin ainakin itselleni. Ehtiihän tuota pohdiskella...

Edit: niin siis tuohon esimerkkiin jos olet maalissa sijalla 3, niin ajat kisan B-finaalissa (tai C-finaalissa, en nyt jaksa tarkemmin laskea). Mutta se on kysymysmerkki, mikä sun lähtöruutusi on siinä B-finaalissa, jossa on muitakin karsintalähdön kolmosia.
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä tässä taas tulee se ongelma että kalustoerot voivat sitten tehdä hallaakin, eli joku voi ajaa hyvässä ryhmässä huonolla autolla ja päästä sitten parempaan finaaliin?

Mieluummin sitten tommonen 5kierroksen sprintti a-a vaikka, ei saa liikaa painoarvoa antaa kumminkaan etukäteis veikkauksille vaikka kuinka olis millasta tietoa ennestään
(esimerkkinä V-powerin kovat nousut "puskista" viime kisoissa vaikka, samoin wilzkun nousujohteinen käyrä)
Yhtälailla se kelin epätasaisuus voi iskeä tuossa sprintti-a-a:ssakin..

mut siis joo.. mietintämyssyssä tätä voisi ehkä pitää..
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
kisafinaalien lähtöjärjestyksen muodostus tuossa pieni kysymysmerkki olisikin ainakin itselleni. Ehtiihän tuota pohdiskella...
Jep niin itselläkin. Eli kärsiikö tolla ehdotetulla tavalla sitten mahdolliset yllätysmomentit?
Tasasia olosuhteitahan ei vuokra-autoilla saada kuitenkaan aikaan kaikille, lämpötilojen muutokset parin tunnin aikana vaikuttaa, veden määrä samoin ja vielä siihen kalustoerot päälle
(jotka on aina korostuneet vielä Forssassa märällä kuivaan verrattuna)
niin en pitäisi etukäteen ryhmien "siivilöintiä" kovinkaan reiluna...

Mutta joo, voihan tuota miettiä voiko sitä jatkojalostaa, mutta näkisin mieluummin realistisempana vaihtoehtona:
- ensin lyhyet harkat = autot lämpimiksi & pientä ajouraa radalle
- siihen päälle muutaman kierroksen a-a (5 sisältäen in & outlapit) nopeassa syklissä jolloin minimoitaisiin sään vaihtelu
+ muutaman kierroksen vedoilla ei pääse kenelläkään sadekelillä renkaatkaan optimilämpöihin kumminkaan

Tämä siis vain ja ainoastaan sadekelillä poikkeuksena, olettaen että saataisiin toimiva ryhmitys ajan säästämiseksi & että yrittäjälle asia on ok...

Mielipiteitä?

Yhtälailla se kelin epätasaisuus voi iskeä tuossa sprintti-a-a:ssakin..
Kyllä, mutta ajallisesti menisi vähemmän aikaa joka minimoisi ekan ja viimeisen ryhmän kelivaihtelua edes hieman.
Eihän toi homma ideaali ole vuoraradoilla millään konstilla tietenkään, mutta tuo nyt käväsi mielessä....

edit. 5kierrosta keskimäärin 45sek/kierros tekee n. 4min per setti. Siihen autojen vaihdot päälle, niin voitaisiin hyvinkin selvitä
n. puolessa tunnissa aika-ajoista
(4x4min ajot + n. 3x5min vaihtoihin tekis n. 30min)
Tällä hetkellähän ajosetit on sen 10-15min ja aika reilut vaihtoajat niin se alkaa tekemään jo lähemmäs 1,5h pelkkiin aika-ajoihin...
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
En jaksanut lukea kuin vähän alkua, mutta en kannata näitä ponderikarsintafinaaleja tai mitä lie ovatkaan. Ei ainakaan selkeytä kokonaisuutta tämä. Jotenkin kuulostaa ykkösten Suzukan -94 kisalta, jossa esim. Mansell tuli maaliin ennen Alesia, mutta Alesi oli lopputuloksissa silti edellä.

Edit: niin siis tuohon esimerkkiin jos olet maalissa sijalla 3, niin ajat kisan B-finaalissa (tai C-finaalissa, en nyt jaksa tarkemmin laskea). Mutta se on kysymysmerkki, mikä sun lähtöruutusi on siinä B-finaalissa, jossa on muitakin karsintalähdön kolmosia.
Edit: No voi vittu, yritin lukea vähän pidemmälle, mutta eihän tällaisessa siansaksassa oo mitään järkeä. :D
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
sprintti a-a:ssa on sekin heikkous, että sadekelillä on huomattavasti vaikeampaa saada puhdas kierros alle. Yhdellä ajovirheellä voi mennä aika-ajot kokonaan pieleen, mikä on sinänsä mielestäni kohtuuton rangaistus vaikeissa olosuhteissa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
sprintti a-a:ssa on sekin heikkous, että sadekelillä on huomattavasti vaikeampaa saada puhdas kierros alle. Yhdellä ajovirheellä voi mennä aika-ajot kokonaan pieleen, mikä on sinänsä mielestäni kohtuuton rangaistus vaikeissa olosuhteissa.
No sekö sitten on reilumpaa että tilastonikkarit vääntää koodilla sun ajofinaalit jo valmiiksi ennen kuin metriäkään on ajettu? :D

edit. ööh, siis 2. ryhmän kolmonen olis B-finaalissa vaikka aika olis huonompi kuin muissa kolmessa ryhmässä kellään muulla?
(esimerkkinä siis)
eli määräytyisikö lähtöpaikka "kisan" sijan perusteella vai kierrosajan mukaan? jos ensimmäinen, niin eihän tuoss aole järkeä koska olet voinu olla paljon hitaampi kuin 1. erässä kolmanneksi ajanut (sadetta lisää tjsp välissä)
Toisaalta jos se katsotaan ajan mukaan, niin mitä eroa tässä karsintasydeemissä olisi normaaliin aika-ajoon?

sori, mulle ei nyt ihan avautunut toi karsintashydeemin logiikka :D
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Eli aika-ajon sijaan ajetaan suoraan semifinaalit, joissa lähtöjärjestys on määräytynyt vallitsevan pistetlanteen mukaan.

Sarjaa johtava ekan semin paalulla, sarjan 2. tokan semin paalulla jne....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Eli aika-ajon sijaan ajetaan suoraan semifinaalit, joissa lähtöjärjestys on määräytynyt vallitsevan pistetlanteen mukaan.

Sarjaa johtava ekan semin paalulla, sarjan 2. tokan semin paalulla jne....
Joo jyrkkä ei tämmöselle.
Rallissakin jo huomattu että sarjatilanteen mukaan määräytyvä lähtöjärjestys ei oikein toimi.
Joka kisa pitäs olla oma eventtinsä, pistetilanteesta huolimatta. (IMHO)

edit. henk.koht. en ymmärrä muutenkaan miten tuo edm. vaikuttaisi sateen tuomiin ongelmiin varsinkaan Forssassa.
Osa ei kumminkaan pääse paikalle ajoissa ekoihin ryhmiin, jotenka sekavaksi menee jo senkin takia.
Lisäksi jos (olettaen) että sarjan kärki ajaisi viimeisissä finaaleissa, niin periaatteessahan semifinaaleissa märällä ollaan samassa tilanteessa kuin nytkin, ekan ja viimesen ryhmän välillä on edelleen se 1,5h väli jona aikana sää voi muuttua rajustikin, ainoa ero nykyiseen olisi että lähtöpaikat olisi kiinteät aina pistetilanteen mukaan...
Eli ihan yhtä lottoamista olisi kuin tälläkin hetkellä kelien osalta... (helpottaa toki ajoryhmien tekoa :D)
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Joo jyrkkä ei tämmöselle.
Rallissakin jo huomattu että sarjatilanteen mukaan määräytyvä lähtöjärjestys ei oikein toimi.
Joka kisa pitäs olla oma eventtinsä, pistetilanteesta huolimatta. (IMHO)
Näin se menee oikeissakin kisoissa. Ja tämä ei ole rallia.....
Ei muuta
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Näin se menee oikeissakin kisoissa. Ja tämä ei ole rallia.....
Ei muuta
Niin, oikeissa kisoissa vaan tiedetään jo kuskit tarkalleen, meillähän voi vaihdella osanottajat rajustikin kisoissa + sitten forssan aikataulun takia osa ei edes kerkiä paikalle ajoissa.
Eli toisin sanottuna "oikeissa kisoissa" ehkä on oma käytäntönsä, harrastelijasarjoissa kun kalusto & ratavuokra on ongelmallisempaa niin joudutaan toki soveltamaan ihan erilailla.
(meillä ei ole kaikilla omaa autoa, kisoille ei ole koko päivää varattuna ja esim. Forssassa aikataulu on muutenkin tiukka)

edit. En tarkota tota kettuiluna, mutta kun aikanaan Jussin kanssa sarjaa pistettiin pystyyn niin tutkittiin sarjojen sääntöjä myös, kaikkia ei voitu soveltaa suoraan meidän sarjan tarpeisiin.
Ja toisaalta näen sen myös plussana, miks tässä hommassa pitäisi tehdä jotain "koska oikeissakin kisoissa on niin"?
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Hieman Digin ideaa jalostaen:

-harkat ajettaisiin samoilla ryhmillä kuin ennakkoon rankingin mukaan määrätyt semiryhmät
-harkka-ajoista lähtöjärjestys semiin
-semin maaliintulojärjestys määrää kuka menee mihinkäkin finaaliin
-finaalit siten että vaikka esim. semien 1 ja 2 sijojen kuskit a-finaaliin, 3 ja 4 b-finaaliin etc.
-finaalien lähtöjärjestys siten että esim a-finaalissa semien 1:t kierrosaikajärjestyksessä peräkkäin ja sitten semien 2:t niiden jälkeen kierrosaikajärjestyksessä peräkkäin.
-nousumahdollisuus alempien finaalien voittajille.

Käytettävissä olevien autojen määrä asettaa oman rajoituksensa mutta senkin pystyy kyllä ennakkoon laskemaan. Ja tietty jos kisaan on tulossa paljon kuskeja, finaalien määrääkin täytyy lisätä.

Eikä ajoryhmien räknäilyt saapumisajan mukaan esim. Forssassa kuitenkaan sekoita pakkaa niin totaalisesti, että siitä pitäisi itseään kiikkuun vetää. Harrastustahan tämä vain on....vai onko?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Hieman Digin ideaa jalostaen:

-harkat ajettaisiin samoilla ryhmillä kuin ennakkoon rankingin mukaan määrätyt semiryhmät
-harkka-ajoista lähtöjärjestys semiin
-semin maaliintulojärjestys määrää kuka menee mihinkäkin finaaliin
-finaalit siten että vaikka esim. semien 1 ja 2 sijojen kuskit a-finaaliin, 3 ja 4 b-finaaliin etc.
-finaalien lähtöjärjestys siten että esim a-finaalissa semien 1:t kierrosaikajärjestyksessä peräkkäin ja sitten semien 2:t niiden jälkeen kierrosaikajärjestyksessä peräkkäin.
-nousumahdollisuus alempien finaalien voittajille.

Käytettävissä olevien autojen määrä asettaa oman rajoituksensa mutta senkin pystyy kyllä ennakkoon laskemaan. Ja tietty jos kisaan on tulossa paljon kuskeja, finaalien määrääkin täytyy lisätä.

Eikä ajoryhmien räknäilyt saapumisajan mukaan esim. Forssassa kuitenkaan sekoita pakkaa niin totaalisesti, että siitä pitäisi itseään kiikkuun vetää. Harrastustahan tämä vain on....vai onko?
Niin, boldattuun tulee vaan se ongelma että Forssassa ei voida ajaa kuin 1 setti, tai sitten 2 lyhyttä ajan puitteissa.
Muualla varmaankin onnistuisi missä on erikseen jo olemassa harkka + a-a.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Euroa per piste

Koodi:
 1. WoPe		0,45
 2. Cmoney		0,60
 3. Haikki		0,62
 4. Nasty Boy		0,64
 5. DickW		0,71
 6. 4stroke		0,83
 7. Nipsuhuuli		1,05
 8. Jussi		1,06
 9. PeePee		1,09
10. Asko S.		1,09
11. Powered by BMW	1,14
12. Captain Howdy	1,43
13. Totke		1,59
14. Andy		1,62
15. Albert Oil		1,72
16. Dominic		1,86
17. Jonkki		1,96
18. Jacques		2,20
19. Öö ruz		2,25
20. Sue me		2,43
21. lfb			2,50
22. maradona		2,50
23. jari5		2,55
24. FO110K		2,89
25. V-Power		3,81
26. JNF			4,71
27. Kouvotsvoni		5,71
28. FW08		6,50
29. Williams-		7,69
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Luulin, että olen tuossa tilastossa aivan häntäpäässä.

Erehdyin.
 
Ylös