Offtopic eli sättimistojck

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Siirrän keskustelun ajoryhmien olosuhteista tänne tulostoikista:
Ei tuolla ainakaan B-ryhmässä ollut mitään pulmaa ajaa ekana/tuolla kokoonpanolla. Tosin en ollut edes shikaani, vaan liikkuva varikkosuora mutta silti oli melkoisen hyvin tilaa ajaa omassa lokosessa.

A:ssa taisi olla sama juttu.

Ratakaan ei muuttunut niin radikaalisti ryhmien välillä että se olisi tilannetta muuttanut.

Ainoa missä hommaa ehkä pitää miettiä tarkkaan etukäteen, tai paremminkin tehdä radikaali päätös ja reagoida heti paikanpäällä on tän vuoden Lahden tyyppiset tilanteet, jossa aika-ajo ryhmä ratkaisi liki kaiken. Turussa ei olltu lähelläkään sellaista.

Case closed.
Tästä höpistiin FWn kanssa, kun radan huima parantuminen siellä kaikilla muistissa, että voisi ajoryhmätkin arpoa paikanpäällä. Nimimerkkilaput lippalakkiin vaan. Ja siis Lahdessakin muutoin kyllä normaalimpi tilanne on kuulemma se, ettei rata sellaista tahtia parane. Nythän oli vaan juuri ennen KKWCS-kisaa ollut joku konerikko, ja radasta kumi lähtenyt putsaamisen myötä tms.
Pinta oli vielä silloin tosi uusi Lahdessa, plus sitten se konerikko. Nyt tuntuu pääsevän n. sekunnin päähän Adrian Sutilin enkka-ajasta mihin aikaan päivästä vain.
Voisiko tällaisilla radoilla (ja sadekeleillä) harkita sitä karsintakisa formaattia, jonka olen joskus tainnut heittää ilmoille?
Ryhmän sisäinen lähtöjärjestys muotoutuisi tällöin sarjan pistetilanteen mukaisesti. Tai jos radalla on harjoitukset, niin sitten harkka-aikojen mukaan.
Finaaleihin sitten jaetaan kuljettajat karsintafinaalien sijoitusten mukaisesti.
Esim. 3 parasta A-finaaliin, 3 seuraavaa B-finaaliin ja 3 seuraavaa C-finaaliin, riippuen siis siitä montako autoa mahtuu yhteen erään.
 

Örfil

Guest
Saivarrellaanpa:

1) jakkues lienee tarkoittanut kisatapahtuman sisäistä ajojärjestystä, ei (ajo)ryhmän? Termi meni sekaisin?

2) näperrellen: jopa kisatapahtumassa saattaa (jos ulkokisa) olosuhteet muuttua ja jos a-a ryhmät jaetaan harkkojen perusteella, voi homma ratketa taas siihen että osa ajoi harkat kuivalla ja osa ei. Ja vice versa.

3) ehdotus: joka kisatapahtumaan jokainen harkka/a-a ajosetti arvotaan ja autot arvotaan joka settiin

3b) tämä tietää järkkäreille ylimääräistä työtä, mutta ei kohtuuttomasti
3c) joissain kisoissa tämä hankaloittaa kuskien paikalle saapumista, jos saapuminen ei onnistu pienellä toleranssilla, esim. pe kisa ja palkkatyö/opiskelut vaikuttaa lähtöaikatauluun kotipaikkakunnalta

Ei tähän ole ratkaisua, joka miellyttää kaikkia ja joka toimii joka olosuhteessa.

Mutta jos laitetaan lady Fortunan piikkiin kaikki ajoryhmien kokoonpanot (harkat/a-a) ja autot, niin kauden aikana kaikki "auto/ryhmätuurit" tasaantuu ja kuskien paremmuusjärjestys tulee esille. Kuten tähänkin saakka.

Ja mitä yksinkertaisempi systeemi, aina parempi.
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ryhmän sisäinen lähtöjärjestys muotoutuisi tällöin sarjan pistetilanteen mukaisesti. Tai jos radalla on harjoitukset, niin sitten harkka-aikojen mukaan.
Finaaleihin sitten jaetaan kuljettajat karsintafinaalien sijoitusten mukaisesti.
Esim. 3 parasta A-finaaliin, 3 seuraavaa B-finaaliin ja 3 seuraavaa C-finaaliin, riippuen siis siitä montako autoa mahtuu yhteen erään.
Saivarrellaanpa:

1) jakkues lienee tarkoittanut kisatapahtuman sisäistä ajojärjestystä, ei (ajo)ryhmän? Termi meni sekaisin?

2) näperrellen: jopa kisatapahtumassa saattaa (jos ulkokisa) olosuhteet muuttua ja jos a-a ryhmät jaetaan harkkojen perusteella, voi homma ratketa taas siihen että osa ajoi harkat kuivalla ja osa ei. Ja vice versa.

3) ehdotus: joka kisatapahtumaan jokainen harkka/a-a ajosetti arvotaan ja autot arvotaan joka settiin

3b) tämä tietää järkkäreille ylimääräistä työtä, mutta ei kohtuuttomasti
3c) joissain kisoissa tämä hankaloittaa kuskien paikalle saapumista, jos saapuminen ei onnistu pienellä toleranssilla, esim. pe kisa ja palkkatyö/opiskelut vaikuttaa lähtöaikatauluun kotipaikkakunnalta

Ei tähän ole ratkaisua, joka miellyttää kaikkia ja joka toimii joka olosuhteessa.

Mutta jos laitetaan lady Fortunan piikkiin kaikki ajoryhmien kokoonpanot (harkat/a-a) ja autot, niin kauden aikana kaikki "auto/ryhmätuurit" tasaantuu ja kuskien paremmuusjärjestys tulee esille. Kuten tähänkin saakka.
En jaksanut kummankaan postauksesta lukea kuin vähän alkua.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Saivarrellaanpa:

1) jakkues lienee tarkoittanut kisatapahtuman sisäistä ajojärjestystä, ei (ajo)ryhmän? Termi meni sekaisin?

2) näperrellen: jopa kisatapahtumassa saattaa (jos ulkokisa) olosuhteet muuttua ja jos a-a ryhmät jaetaan harkkojen perusteella, voi homma ratketa taas siihen että osa ajoi harkat kuivalla ja osa ei. Ja vice versa.

3) ehdotus: joka kisatapahtumaan jokainen harkka/a-a ajosetti arvotaan ja autot arvotaan joka settiin

3b) tämä tietää järkkäreille ylimääräistä työtä, mutta ei kohtuuttomasti
3c) joissain kisoissa tämä hankaloittaa kuskien paikalle saapumista, jos saapuminen ei onnistu pienellä toleranssilla, esim. pe kisa ja palkkatyö/opiskelut vaikuttaa lähtöaikatauluun kotipaikkakunnalta

Ei tähän ole ratkaisua, joka miellyttää kaikkia ja joka toimii joka olosuhteessa.

Mutta jos laitetaan lady Fortunan piikkiin kaikki ajoryhmien kokoonpanot (harkat/a-a) ja autot, niin kauden aikana kaikki "auto/ryhmätuurit" tasaantuu ja kuskien paremmuusjärjestys tulee esille. Kuten tähänkin saakka.

Ja mitä yksinkertaisempi systeemi, aina parempi.
1) ei vaan tarkoitin just sitä mitä sanoin. Ajoryhmät jaetaan vaikkapa pisteiden mukaan tai arvalla siten, että siellä on sekä kyvykkäämpiä että vähemmän kyvykkäitä. Jokainen ajoryhmä sitten ajaa oman karsintakisansa, joka ei ole millään tavalla riippuvainen muista ajoryhmistä.

Eli siis yksinkertaisesti: Ihan sama meininki kuin tähänkin mennessä, mutta aika-ajon sijasta ajetaan karsintakisoja. Joista kustakin pääsee tietty määrä A, B ja C-finaaleihin jne. Tämä olisi sellainen ratkaisu, minkä voisi nopeasti ilman ylimääräistä vaivaa ottaa käytäntöön esim. jos on sateen uhka päällä. Ja tosiaan vaatii tietty sen, että vuokraajalle käy tuollainen järjestely.
 

Örfil

Guest
Aika "edistyksellinen" ehdotus. Niin edistyksellinen että ymmärsin täysin väärin (en siis lukenut edes loppuun ;))

Tätä pitää nyt sulatella.

Mutta tosiaan näitähän voidaan tässä kukin miettiä ja ehdotella. Käytäntö on sitten eri asia. Hyvä että ideoita on.

Ymmärsinkö siis oikein että jos esim. kolme ryhmää, kaikissa kuusi kuskia niin ykkösryhmän 4. kuski häviää kakkosryhmän 3. kuskille vaikka ykkösryhmän 4. ajaa ajan 40.00 ja kolmosryhmän 3. kuski ajan 40.01?
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Ymmärsinkö siis oikein että jos esim. kolme ryhmää, kaikissa kuusi kuskia niin ykkösryhmän 4. kuski häviää kakkosryhmän 3. kuskille vaikka ykkösryhmän 4. ajaa ajan 40.00 ja kolmosryhmän 3. kuski ajan 40.01?
Näin mäkin sen ymmärsin kyllä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Aika "edistyksellinen" ehdotus. Niin edistyksellinen että ymmärsin täysin väärin (en siis lukenut edes loppuun ;))

Tätä pitää nyt sulatella.

Mutta tosiaan näitähän voidaan tässä kukin miettiä ja ehdotella. Käytäntö on sitten eri asia. Hyvä että ideoita on.

Ymmärsinkö siis oikein että jos esim. kolme ryhmää, kaikissa kuusi kuskia niin ykkösryhmän 4. kuski häviää kakkosryhmän 3. kuskille vaikka ykkösryhmän 4. ajaa ajan 40.00 ja kolmosryhmän 3. kuski ajan 40.01?
Kyllä juuri näin. Sijoitukset ratkaisee, ei ajat. Sen takia tämä systeemi toimii parhaiten sekaryhmillä (yhdessä ryhmässä rankingin mukaan tasaisesti eri sijalla olevia) ja epätasaisissa olosuhteissa (jolloin ryhmien aikoja ei voi vertailla keskenään). Normaaleissa olosuhteissa tämä olisi ehkä epäreilumpi kuin tavallinen aika-ajosysteemi.

Systeemiä voisi kokeilla jossain sarjan ulkopuolisessa kisassa esim. talvikaudella, jos joku haluaa järkätä sellaisen. Varmaan Lahdessa ainakin löytyy valmiudet tällaiseen formaattiin.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Itse tuskin lähtisin mitään formaattimuutoksia stressaamaan, ja vain päiv(i)ä ennen kisaa kuulemaan kun jonkun joskus pakko perua... Mutta jos innokasta järjestäjää löytyy, olkoon hyvä. Mun mielestä jo keli- ja autotuurit on sekoittaneet pakkaa hyvin. Varsinkin sateella autoerot yleensä isoja.
 

Örfil

Guest
Itse tuskin lähtisin mitään formaattimuutoksia stressaamaan
Nää onkin vain höpinöitä. Sellaista leuan louskutusta makkaratulilla, sinappia evään päälle levittäessä tullessa mieleenpätkähdyksiä että "muuten, mitäs jos ..."

Joku idis voi ottaa tuulta alleen tai sitten naureskellaan porukalla päälle että olipas tyhmä idea ;) Ja nauru pidentää ikää.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Voitais startata joka kisaan nimimerkin mukaisessa aakkosjärjestyksessä.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Nää onkin vain höpinöitä. Sellaista leuan louskutusta makkaratulilla, sinappia evään päälle levittäessä tullessa mieleenpätkähdyksiä että "muuten, mitäs jos ..."
Onko parasta, Kotisinappia? Ja kun kaikki ei ajakaan kaikkia kisoja jne ni pistetaulun mukaan tuurit menee kumminkin senkin mukaan, kenen kans samassa karsintaerässä...
Emt mitä etuja tuossa olisi, tasasilla autoilla pelais kärkikuskeja a:han keliyllätyksellisyydestä huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Auran "Eldig" Sinappi on kyllä kotomaisista parasta kaupan kamaa. Esim. Bengtskärin Hangon "Eldig" Sinappi on kuin suolaista fariinisokeria makkaralle levittäis :nope: Ruotsalaista ei olla maistettu.
 

Örfil

Guest
Tossa jakkuesin jutussa on idistä. Miettikääs nyt muutkin asiaa että miksi se EI olisi sopiva?
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Jacquesin idea on varsinkin siinä mielessä hyvä, että kisaamista tulisi enemmän. :ahem:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Heittäkää joku hahmotelmaa F1-kuskeilla pistetilanteessaan täl hetkel. Vaikka 3een ryhmään, ja miten kisalähtöihin (A B C ehkä myös D) jos 8 ehdoton maksimi samaan aikaan ja nousupaikka? olisi?
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Heittäkää joku hahmotelmaa F1-kuskeilla pistetilanteessaan täl hetkel. Vaikka 3een ryhmään, ja miten kisalähtöihin (A B C ehkä myös D) jos 8 ehdoton maksimi samaan aikaan ja nousupaikka? olisi?
1. Vettel, Rosberg, Massa, Sutil, Perez, Bottas, Bianchi
2. Alonso,Webber, Grosjean, di Resta, Ricciardo, Maldonado, Pic
3. Räikkönen,Hamilton, Button, Hulkenberg, Vergne, Gutierrez, van der Garde, Chilton

D-finaali: Bianchi, Pic, van der Garde, Chilton
C-finaali: Vergne, Ricciardo, Perez, Bottas, Maldonado, Gutierrez, D1
B-finaali: Massa, Grosjean, Button, Sutil, di Resta, Hulkenberg, C1
A-finaali: Vettel, Rosberg, Alonso, Webber, Räikkönen, Hamilton, B1

Ymmärsin pointin.. Tossa esimerkissä ei saisi tasajakoa siten että joka ryhmästä pääsisi saman verran porukkaa tiettyyn finaaliin. Että kyllä tossa ideassa vielä kehittämistä riittää.
 
Ylös