Offtopic eli sättimistojck

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Heittäkää joku hahmotelmaa F1-kuskeilla pistetilanteessaan täl hetkel. Vaikka 3een ryhmään, ja miten kisalähtöihin (A B C ehkä myös D) jos 8 ehdoton maksimi samaan aikaan ja nousupaikka? olisi?
Noh, heitän jotain:

1. ryhmä:
Vettel (1.), Hamilton (4.), Massa (7.), Hülkenberg (10.), Perez (13.), Gutierrez (16.), Bianchi (19.), Chilton (22.)
3 A:han, 3 B:hen, 2 C:hen

2. ryhmä:
Alonso (2.), Webber (5.), Grosjean (8.), di Resta (11.), Ricciardo (14.), Maldonado (17.), Pic (20.)
2 A:han, 2 B:hen, 3 C:hen

3. ryhmä:
Räikkönen (3.), Rosberg (6.), Button (9.), Sutil (12.), Vergne (15.), Bottas (18.), van der Garde (21.)
2 A:han, 2 B:hen, 3 C:hen

C:ssä 8 ja voittaja nousee B:hen jossa sitten myös 8.
B:ssä siis 8 ja voittaja nousee A:han 8nteen ruutuun.

22 kuskilla meni noin kätevästi 3een finaaliin.


Mitenkähän vaikka Forssassa (7 autoa) vaikkapa 21 kuskilla............. Homma menee sekaisin heti jos joku auto vaikka puolen tunnin huollossa vaikkapa ekan aika-ajoerän jälkeen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Mutuilen, että mahdollisuuksia sekä kuskimäärissä, etä käytettävissä olevissa automäärissä on niin monia (+ tapahtuman aikana, kesken paperille kirjatun kaavion, reagoinnit autorikkoihin), että melko sekavaksi voisi mennä :dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
1. Vettel, Rosberg, Massa, Sutil, Perez, Bottas, Bianchi
2. Alonso,Webber, Grosjean, di Resta, Ricciardo, Maldonado, Pic
3. Räikkönen,Hamilton, Button, Hulkenberg, Vergne, Gutierrez, van der Garde, Chilton

D-finaali: Bianchi, Pic, van der Garde, Chilton
C-finaali: Vergne, Ricciardo, Perez, Bottas, Maldonado, Gutierrez, D1
B-finaali: Massa, Grosjean, Button, Sutil, di Resta, Hulkenberg, C1
A-finaali: Vettel, Rosberg, Alonso, Webber, Räikkönen, Hamilton, B1

Ymmärsin pointin.. Tossa esimerkissä ei saisi tasajakoa siten että joka ryhmästä pääsisi saman verran porukkaa tiettyyn finaaliin. Että kyllä tossa ideassa vielä kehittämistä riittää.
Noh, heitän jotain:

1. ryhmä:
Vettel (1.), Hamilton (4.), Massa (7.), Hülkenberg (10.), Perez (13.), Gutierrez (16.), Bianchi (19.), Chilton (22.)
3 A:han, 3 B:hen, 2 C:hen

2. ryhmä:
Alonso (2.), Webber (5.), Grosjean (8.), di Resta (11.), Ricciardo (14.), Maldonado (17.), Pic (20.)
2 A:han, 2 B:hen, 3 C:hen

3. ryhmä:
Räikkönen (3.), Rosberg (6.), Button (9.), Sutil (12.), Vergne (15.), Bottas (18.), van der Garde (21.)
2 A:han, 2 B:hen, 3 C:hen

C:ssä 8 ja voittaja nousee B:hen jossa sitten myös 8.
B:ssä siis 8 ja voittaja nousee A:han 8nteen ruutuun.

22 kuskilla meni noin kätevästi 3een finaaliin.


Mitenkähän vaikka Forssassa (7 autoa) vaikkapa 21 kuskilla............. Homma menee sekaisin heti jos joku auto vaikka puolen tunnin huollossa vaikkapa ekan aika-ajoerän jälkeen.
Ryhmäjaossa mä mietin sitä, että ykkösen kanssa samassa ryhmässä olis kutonen. kolmosen kanssa samassa ryhmässä olisi nelonen. Muutoin ykkösryhmä olisi tasokkaampi kuin kolmosryhmä.

Tuo tosiaan menisi sellaiseksi, että joutuisi melkein pitämään finaaleja pienemmällä automäärällä. Toinen vaihtoehto olisi sitten ottaa ajat huomioon yleisurheilun tyyliin siten, että esim. A finaaliin pääsee karsintaerien 2 parasta sekä parhaan ajan ajanut kolmonen jne. Se taas tekisi systeemistä heti vähän monimutkaisemman.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Ryhmäjaossa mä mietin sitä, että ykkösen kanssa samassa ryhmässä olis kutonen. kolmosen kanssa samassa ryhmässä olisi nelonen. Muutoin ykkösryhmä olisi tasokkaampi kuin kolmosryhmä.
Ymmärsin kanssa tuon hetken pähkäiltyäni. Omassa listauksessani oli "perusteltu syy" sille että kovimmasta ryhmästä 1 enemmän suoraan A:han. Ja näähän riippuisi aina kuitenkin kuskimääristä, ja kuinka monta mahtuu radalle samaan aikaan jne.

Tuo tosiaan menisi sellaiseksi, että joutuisi melkein pitämään finaaleja pienemmällä automäärällä. Toinen vaihtoehto olisi sitten ottaa ajat huomioon yleisurheilun tyyliin siten, että esim. A finaaliin pääsee karsintaerien 2 parasta sekä parhaan ajan ajanut kolmonen jne. Se taas tekisi systeemistä heti vähän monimutkaisemman.
Joo, ja sateen sotkiessa tuurikkaankin. Vaikka sitä osuu aina jollekulle joka tapauksessa.

Vaan, että saisiko tuon helpolla toimimaan kun muuttuvia tekijöitä on kisasta toiseen...
 
Viimeksi muokattu:

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Joo, ja sateen sotkiessa tuurikkaankin. Vaikka sitä osuu aina jollekulle joka tapauksessa.

Vaan, että saisiko tuon helpolla toimimaan kun muuttuvia tekijöitä on kisasta toiseen...
Jatkan ajatusleikkiä..
Jos karsintalähdöistä jaettaisiin pisteet sekä sijoituksen, että parhaan kierrosajan mukaan? Finaaleihin jako sitten yhteispisteiden mukaisessa järjestyksessä.
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Mutuilen, että mahdollisuuksia sekä kuskimäärissä, etä käytettävissä olevissa automäärissä on niin monia (+ tapahtuman aikana, kesken paperille kirjatun kaavion, reagoinnit autorikkoihin), että melko sekavaksi voisi mennä :dunno:
Teillä pitäisi olla joku systeemi, johon on valmiiksi syötetty perustiedot ja kaavio lasketaan samantien uusiksi mikäli joku tekijä muuttuu. (jollakin siis läppäri tai ipad mukana).

Miten tämä hoidetaan "oikeissa kisoissa"? (siis vastaavissa virallisissa sarjoissa).
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Sikäli kun ymmärsin tuon pointin, niin en ymmärrä, miten se vaikeuttaisi asioita missään tilanteessa. Edelleen kuskit saataisiin tiettyyn järjestykseen, mikä tässä tapauksessa ei olisi pelkästään ajasta riippuvainen vaan myös sijoituksesta omassa ajoryhmässä.

Jos olisi esim. ajoryhmät A, B ja C. Voitaisiin aika-ajojen jälkeen pistää kuskit seuraavaan järjestykseen:

1. Nopein porukasta A1, B1, C1
2. Toiseksi nopein porukasta A1, B1, C1
3. Hitain porukasta A1, B1, C1
4. Nopein porukasta A2, B2, C2
5. Toiseksi nopein porukasta A2, B2, C2
6. jne...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Itse kehittelin mielessäni seuraavaa:

Joka ryhmällä yhden kierroksen aika-ajot, jonka jälkeen samalla ryhmällä nopeusjärjestyksessä karsintakisa.

Karsintakisojen voittajat suoraan A-finaalin etupään ruutuihin kierrosaikajärjestyksessä. Näiden jälkeen muiden kuskien aika-ajosijat kierrosaikajärjestyksessä.

Finaalit nousijoineen nykytyyliin.
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Jos olisi esim. ajoryhmät A, B ja C. Voitaisiin aika-ajojen jälkeen pistää kuskit seuraavaan järjestykseen:

1. Nopein porukasta A1, B1, C1
2. Toiseksi nopein porukasta A1, B1, C1
3. Hitain porukasta A1, B1, C1
4. Nopein porukasta A2, B2, C2
5. Toiseksi nopein porukasta A2, B2, C2
6. jne...
Onko tämä nyt se ∞:n prosentin sääntö? ;)

(Puhun toki siitä säännöstä, jota sovelletaan aika-ajoissa esim. kartingissa, jolloin kun toisen ajoryhmän paras aika on yli N prosenttia toisen ryhmän parhaasta ajasta, jaetaan sijoitukset tuolla yllä näkyvällä menetelmällä.)
 
Viimeksi muokattu:

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Itse kehittelin mielessäni seuraavaa:

Joka ryhmällä yhden kierroksen aika-ajot, jonka jälkeen samalla ryhmällä nopeusjärjestyksessä karsintakisa.

Karsintakisojen voittajat suoraan A-finaalin etupään ruutuihin kierrosaikajärjestyksessä. Näiden jälkeen muiden kuskien aika-ajosijat kierrosaikajärjestyksessä.

Finaalit nousijoineen nykytyyliin.
Sanoisin, että tämä malli vaatisi harjoitusajon ennen karsintojen käynnistymistä. Siis ihan joka kerta.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sanoisin, että tämä malli vaatisi harjoitusajon ennen karsintojen käynnistymistä. Siis ihan joka kerta.
Niinhän se aina.

Harkat voisivat olla tyyliin 5min. Sitten yksi lentävän kierroksen aika-ajo ja järjestäytymisen jälkeen lähtöruutuihin tuon aika-ajokierroksen tulosten mukaan.
Karsintakisa 5 kierrosta.

Finaalileissa sitten enemmän ajoa, tyyliin 10 kierrosta per finaali.
 

DSQ

Elossa
Liittynyt
5.11.2012
Viestit
5377
Sijainti
Huumorin tuolla puolen
Niinhän se aina.

Harkat voisivat olla tyyliin 5min. Sitten yksi lentävän kierroksen aika-ajo ja järjestäytymisen jälkeen lähtöruutuihin tuon aika-ajokierroksen tulosten mukaan.
Karsintakisa 5 kierrosta.

Finaalileissa sitten enemmän ajoa, tyyliin 10 kierrosta per finaali.
Kannatan tätä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Eli siirrän keskustelun taas tänne:
Anteeksi tylsyyteni, mutta en ehkä lähtisi ottamaan kovin radikaalia formaattia näin viimetippaan. Yhdistetty harjoitus + aika-ajo TAI yhtämittaiset harkka ja aika-ajo saa loppujen lopuksi minun ääneni. Kumpi vaan käy, mutta konservatiivisella linjalla olen.

Tulevaisuudessa olisi kyllä tervetullutta saada vaihtoehtoisia formaatteja, mutta mielestäni ne pitäisi ekaksi testata sarjan ulkopuolisella kilpailulla. Palaan asiaan offtopic-topicissa.
Tulevaisuudessa kannatan kuitenkin ehdottomasti uusia formaatteja ja minusta olisi hienoa, jos talvikaudella voitaisiin pitää sarjan ulkopuoleisia testikisoja, joissa kokeiltaisiin erilaisia formaatteja. Tämä yhden kierroksen aika-ajo on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen ja toinen olisi se karsintaerä-systeemi, josta oli aikaisemmin puhetta.

Itseasiassa tuolla toisaallahan tuli jo siihenkin formaattiin ratkaisu.

Eli näin se menisi:
  • Osallistujat jaetaan tasalukuisiin ajoeriin. Esim 19 kuljettajaa: Kaksi kuuden kuljettajan ryhmää ja yksi seitsemän.
  • Ensin ajetaan yhden kierroksen aika-ajot siten, että samaan aikaan radalla on 3 kuljettajaa. Yksi kustakin ajoryhmästä. He ajavat kaksi lämmittelykierrosta ja yhden aikakierroksen. Aikakierroksen jälkeen samaan autoon seuraava samasta ajoryhmästä ja sama systeemi kaikilla.
  • Mikäli ajanottoteknisesti menee hankalaksi, niin voi tehdä sitten niinkin, että ajetaan 3 aikakierrosta, eli 2 ekaa kierrosta saa ottaa lämppärinä tai suoraan tosissaan.
  • Aika-ajojen ajojärjestys kuljettajarankingin mukaisessa järjestyksessä, eli ns. parhaat ekana (tätä voi toki vaihtaa käännetyksi, jos soraääniä on tarpeeksi).
  • Aika-ajojen jälkeen jaetaan kukin ajoryhmä aikojen osoittamaan lähtöjärjestykseen
  • Ajetaan karsintaerät, joiden perusteella finaalierät jaetaan
  • A-finaaliin seuraavat kuljettajat: A1, B1, C1, A2, B2, C2
  • B-finaaliin seuraavat kuljettajat: A3, B3, C3, A4, B4, C4
  • C-finaaliin seuraavat kuljettajat: A5, B5, C5, A6, B6, C6, C7
  • Finaaleista voittaja ylempään ihan normaaliin tapaan.

Yllä mainitussa esimerkissä oli nyt se helpoin skenaario, mutta finaalijako pitäisi toki katsoa osallistujamääräkohtaisesti esim. niin, että aika-ajoaika tai karsintaerän paras aika ratkaisee samalta sijalta ylempään finaaliin pääsevät.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Toinen formaatti, jälleen yhden kierroksen aika-ajoon pohjautuen:

  • Osallistujat jaetaan tasalukuisiin ajoeriin. Esim 19 kuljettajaa: Kaksi kuuden kuljettajan ryhmää ja yksi seitsemän.
  • Ensin ajetaan 5-10min harjoitukset normaalisti sekaryhmissä (ihan sama miten ne on jaettu)
  • Sitten valitaan harjoitusaikojen perusteella kolme tasavahvaa autoa (yleensä radalla kun radalla sellaiset löytyy!)
  • Pistetään porukka arvan tai rankingsijoituksen mukaiseen järjestykseen siten, että kolme kuljettajaa on kokoajan radalla: Yksi ajaa sisään ajokierrosta, yksi aikakierrosta ja yksi ulostulokierrosta. Aivan kuten formulaykkösissä silloin joskus.
  • Kun suorituksensa tehnyt kuljettaja tulee varikolle, niin jonossa seuraavana oleva heti autoon ja radalle.
  • Finaaleihin jaot sitten normaalisti aikojen mukaan.

Ongelmana tässä taitaa olla vain se miten ajanotto pysyy perässä, mutta kyllähän ne kierros kierrokselta ajat saa helposti ulos järjestelmällä kuin järjestelmällä. Pieni tovi menee siinä kun laskee kunkin ajat, mutta sitäkin voi tehdä siinä samalla kun muut ajaa. Kun yksi ajaa aikakierrosta kerrallaan, niin sen voi ihan helposti joku vaikka kirjata käsin paperille/iPadille/läppärille.

Itse henkilökohtaisesti haluaisin kokeilla erityisesti tätä systeemiä. Karsintaeräidea kalpenee kyllä tälle.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13771
Historian havinaa

Kiva ajella hei kilpaa teidän kanssa. MM-sarjahan alkoi jo toukokuussa muistaakseni 1950.
Ja ja ja.

Ensimmäinen maailmanmestari Giuseppe Farina.
 

WoPe

KKWCS Driver
Liittynyt
11.3.2003
Viestit
1573
Sijainti
Vantaa
Luulin että homppelihyppy liitty maikoliin mutta näköjään oli ilmoilla jo tuolloin 1950 :rolleyes:
Mahtava pläjäri silti ja värikuva =)
 
Viimeksi muokattu:

Örfil

Guest
Heh, todellakin historian siipien havinaa :)

Näyttää selvästi että Forssan radan asfalttipinnan taso, kuskien ja autojen vauhti sekä etenkin kuskien paino ovat nousseet selkeästi tuosta kaudesta ;)
 
Ylös