Mahtavin merkki moottoriurheilussa

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Tämä kuva muistuttaa, ettei Audi ole autourheilussa ainakaan sieltä vähäpätöisimmästä päästä
Totta, rallin historian puolella ehkä suurin muutos tapahtui kun Audi toi nelivetoisen auton mukaan.

Audi R10TDI oli myös ensimmäinen diesel joka voitti LeMans 24h kilpailun.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Mikä automerkki on mielestänne eniten vaikuttanut moottoriurheilussa?
Tässä muutama ehdotus:
*Alfa Romeo
*Ferrari
*Jaguar
*Lancia
*Lotus
*Mercedes-Benz
*Peugeot
*Porsche
*Renault
*?
Valitettavan monet näistä merkeistä ovat pitäneet melko matalaa profiilia moottoriurheilussa viime vuosina:
*Alfa Romeo
*Jaguar
*Lancia
*Peugeot (LM-sarjasta lähdön jälkeen, IRC-sarjassa muutama yksityinen)
*Porsche
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
En nyt tiedä voidaanko Porschen katsoa pitävän matalaa profiilia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tehdas on silti vahvasti mukana noissa kuvioissa. Millä muulla merkillä on urheiluautosarjoissa yhdeksän tehdaskuskia?
Mersulla, Audilla ja Bemarilla on niilläkin aika monta "tehdaskuskia" DTM-sarjassa. Aivan samalla tavoin (ellei jopa enemmänkin) näennäisesti itsenäiset DTM-tiimit ovat tehtaan kilpailuosaston ohjauksessa kuin Porschen GT3-tiimitkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mersulla, Audilla ja Bemarilla on niilläkin aika monta "tehdaskuskia" DTM-sarjassa. Aivan samalla tavoin (ellei jopa enemmänkin) näennäisesti itsenäiset DTM-tiimit ovat tehtaan kilpailuosaston ohjauksessa kuin Porschen GT3-tiimitkin.
Porschella ei ole "tehdaskuskeja", vaan tehdaskuskeja, eli palkan maksaa merkin kilpailuosasto. Toki myös Audilla ja Mersulla tilanne on osin sama, muttei tietääkseni tuossa mittakaavassa.
 

Nordschleife

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
535
"*Alfa Romeo
*Jaguar
*Lancia
*Peugeot (LM-sarjasta lähdön jälkeen, IRC-sarjassa muutama yksityinen)
*Porsche"

Merkkejä tulee katoamaan siitä puhtaasta syystä, että moni merkki tekee tappiota vuodesta toiseen. Paitsi Porsche. Moottoriurheilu on osa markkinointia ja sen tarkoitus on se, että autoja saadaan myydyksi. Peugeotin piti miettiä, että kannattaako jatkaa moottoriurheilua kun samalla pistetään työntekijöitä kilometritehtaalle. Sosiaalinen vastuu painaa vaakakupissa aika paljon.
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Toyota ei ehkä ole mahtavin, mutta on ainaki ollu melkeen kaikessa mukana, enemmän tai vähemmän menestyen mm. Ralli, F1, LeMans, NASCAR... Lista on pitkä...
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Toyotan tehdessä uutta tulemista moottoriurheilussa flopanneen F1-tallin jälkeen LM-protojen ja kohta kai myös rallin muodossa, on Ford hiipumaan päin lopettaessa nyt "ikuiseksi kakkoseksi" jääneen rallitallinsa.
Mersu sai tänä vuonna yhden sulan hattuunsa GT1-sarjan viimeisen mestaruuuden myötä ja toivottavasti F1:stäkin vielä menestystä tulee lähivuosina.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ferrari. Ykkösten vanhin ja menestyinen teami. Menestynyt myös muissa sarjoissa ja on olemassa ainoastaan nopeiden autojen takia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
1. Ferrari - GP ja GT luokkien ikiaikainen legenda
2. Ford - vaikka nyt jättäytyikin pois Rallin MM-sarjasta niin silti sininen ovaali on tavalla tai toisella mukana likimain kaikessa mahdollisessa autourheiluun viittaavassa toiminnassa
3. Audi - LeMansin ylivoimaa jo useamman vuoden putkeen ja kohtuullisen vahvaa osaamista myös "koppiautoissa". Tosin nykyisin vain DTM:ssa, aiemmin myös Touring Car puolella ja Rallissa
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ei kai siintä ole kahta sanaa. Ford on ykkönen, kun ottaa huomioon miten monella tasolla se vaikuttaa ja on vaikuttanut moottoriurheilussa.
Escort, Capri, Cortina, GT40, Mustang ja Sierra ovat käsitteitä.

Sitten tuleekin vähän aikaa hiljaista. Seuraavaksi voisi ehkä nostaa Porschen. Sama se onko yrityksellä omaa kilpailutoimintaa, kun yksityiset pitää lippua salossa. Tuon merkin autoilla on pärjätty radalla, rallissa ja jopa Paris-Dakarissa.

Sitten sieltä tuleekin melko tasaväkinen joukko Mersua, BMW:tä, Alfa Romeota, Audia, Lanciaa yms.

Mitäs Ferrarilla on saavutettu? F1 talli on toki ollut kauan toiminnassa, eikä ihan laihoin tuloksin ja joissain GT-luokissa sen autoja näkee, mutta en kuitenkaan lähtisi heidän meriittejään liikaa hehkuttamaan.
 
Ylös