Alun perin hänen ajolinjansa oli keskellä, josta hän teki pienen liikkeen oikealle jolloin Vettel käänsi vasemmalle puolelle.
Pauseta kohtaan 0:46 onko tuo mielestäsi keskellä? Jos kanttari lasketaan mukaan niin autonmitta vasempaan reunaan.
Edellisestä oikealle taittavasta mutkasta tullaan luonnollisesti ensin vasempaan laitaan, mutta heti sen jälkeen Webber alkaa normaalin ajolinjan mukaisesti ohjaamaan kohti oikeaa laitaa, mutta muuttaa ajolinjaansa kun näkee peileistään Vettelin yrittävän nousta vasemmalta ohi.
Ei tuossa näy merkityksellistä muutosta suuntaan tai toiseen.
En voi auttaa sinua näkemään, sori. Ihan omilla silmilläsi joudut katsomaan, siinä se selvästi näkyy.
Se on varmaa että tuossa on kokoajan yhden auton leveyden verran tilaa vieressä joten Vettelillä oli tilaa ajaa suoraan.
Niin. Edelleenkin, Vettelillä oli täysi syy olettaa Webberin jättävän hänelle tilaa mutkaan tullessa.
Miksi oli oletettavissa, että Webber antaisi Vettelille paremmat mahdollisuudet selvitä mutkasta tarpeeksi nopeasti?
Koska: A) He ajavat samassa tallissa ja tallipäällikkö oli sitä heille selvästi teroittanut, että toisilleen pitää antaa tällaisissa tilanteissa tilaa jotta ei kävisi niin kuin nyt kävi.
B) Linjan muutos olisi antanut Webberille itselleen paremman mahdollisuuden puolustautua ohitusyritystä vastaan pitävämmän jarrupaikan ja paremman ajolinjan ansiosta.
C) Tuosta kyljessä kiinni ajamisesta ei ollut hänelle mitään hyötyä, päin vastoin.
D) Vaikka Webber olisi leikannut suoraan radan oikeaan laitaan, ei Vettel olisi voinut sitä nähdä, jolloin hänen ajolinjansa ei olisi kovin merkittävästi parantunut verrattuna Webberin ajolinjaan.
..mutta edelleen Vettelin kääntymiskulma olisi ollut tässä vaihtoehdossa selvästi jyrkempi kuin mitä se olisi ollut toisessa reunassa
Niin? Sitähän mä tuossa yritin sulle sanoa, että jos Mark olisi ottanut ajolinjan reilusti oikealta siinä vaiheessa kun Vettel oli jo rinnalla, niin Vettelillä olisi ollut huono ajolinja seuraavaan mutkaan ja Webberillä hyvä. Monesti käytetty ja toimiva puolustusliike tuollaisissa tilanteissa.
Sieltä sisälinjalta otetaan jonkin verran ulospäin siksi, että saataisiin parempi kääntymiskulma. Mitä terävämmäksi tuo kulma tulee sitä vaikeampaa on vetää mutka nopeasti läpi.
Ihanko totta?
Tuosta syystä olisi ollut järjetöntä antaa Vettelille linja missä hänellä on paremmat mahdollisuudet pitää sen verran vauhtia ensimmäisessä mutkassa, että hän voisi blokata Webberiä seuraavan mutkan kohdalla.
Siinä kohtaa kun autot ovat jo rinnakkain, kuljettajat eivät näe toistensa autoja, joten Vettel ei olisi kerinnyt tuohon reagoida ennen jarrutusta.
Renkaat eivät olleet kosketusetäisyydellä ennen kuin Vettelin auto lähti oikealle päin.
Eivät kai konkreettisesti, mutta tuskin siihen montaa hesaria väliin olisi mahtunut.
Vettel sitäpaitsi valitsi sen ahtaamman puolen ohitukseensa ja tuo tila pysyi melkolailla täsmälleen samanlaisena.
Voi mummolan vieteriheteka sentään, :jaska: yritä nyt ymmärtää, ettei siinä ollut mitään ahtaampaa puolta ennen kuin Mark omalla ajolinjallaan leikkasi Vetteliltä tilan pois. Ihan samalla lailla olisi käynyt toisessakin laidassa.
Samalla hän olisi ajatellut vielä enemmän Vettelin selviämistä seuraavassa mutkassa. Tämä siirtyminen olisi antanut Vettelille paremmat mahdollisuudet ajolinjojen suhteen ja paremmat mahdollisuudet kiilaamiseen ensimmäisessä mutkassa.
Ei. Selitin jo yllä.
Renkaan leveyttä mittana käyttäen tilaa oli näemmä
n. 70-80cm
En tiedä mistä tuollaiset luvut repäisit, mutta tuo aiemmassa kuvassasi näkyvä tila on syntynyt siinä vaiheessa kun autot ovat jo törmäämässä toisiinsa ja ovat renkaat limittäin. Eli
ei, Webber ei jättänyt tuon vertaa tilaa.