Formula 1 - 2010 - Turkki: Kilpailu ja jälkipuinti

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Jos pääsee automitan ohitettavan edelle, tai edes puoli autonmittaa, niin voi jo olettaa toisen hieman antavan enemmän tilaa valita myös niitä hyviä ja huonoja ajo- ja jarrutuslinjoja. Vai olisiko Vettelin pitänyt jatkaa ja jatkaa ohitusta niin että välimatkaa olisi jo kymmenen metriä ja Webber edelleen yrittäisi painaa Vetteliä radan reunaan?
Ei edelleen oikeuta tekemään äkkinäisiä liikkeitä. Voi valita linjoja, mutta ei tehdä äkkinäisiä muutoksia. Voi olla, että vettel luuli olevansa täysin edellä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Noh tuossa kannattaa verrata auton sijaintia suhteessa johonkin liikkumattomaan objektiin kuten reunaviivaan.
Jep. Helposti vaan kiinnittyy silmä siihen toiseen autoon.

Siitä videosta kun katsoo in-car kuvaa, ensin Webberin ja sitten Vettelin autosta, niin itse asiassa näyttää aika lailla samanlaisilta heppujen ajamiset. Ajavat vaan ikäänkuin peilikuvina toisiinsa nähden. Webber ajaa mutkan jälkeen ensin hiukan oikealle päin ja kääntyy sitten vasempaan. Vettel puolestaan ajaa ensin vasempaan ja kääntyy sitten oikealle. Molemmat ajavat ennen ja jälkeen linjanvaihdoksen varsin suoraan. Paskempi homma vaan kun kyseiset suorat linjat leikkasivat toisensa :idea:.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Rupeaa tympimään tuo Webberin mukamas kova asenne noissa ohitustilanteissa.

http://www.youtube.com/watch?v=XFnvLMOsKHw

http://www.youtube.com/watch?v=buArrMpQgGo

http://www.youtube.com/watch?v=4B_IB5tCpFI

Tälle päivää lähtee selkeästi ajattamaan Vetteliä vasempaan reunaan ja tietää aivan hyvin miten helppo tuossa tilanteessa on Vettelin nähdä hänen sijaintinsa kuolleessa kulmassa. Lopputuloksena Vettel rupeaa kevyesti ottamaan ulommaksi jarrutukseen ja Webber on edelleen renkaassa kiinni-->McLarenilla ilmaiset 43 valmistajien pistettä.

Olisi ollut myös Webberin etu antaa tuossa tilanteessa tilaa ja jarruttaa ajolinjalla ja näin saada etua seuraaviin mutkiin kuten Button/Hamilton taistelussa.
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Tälle päivää lähtee selkeästi ajattamaan Vetteliä vasempaan reunaan ja tietää aivan hyvin miten helppo tuossa tilanteessa on Vettelin nähdä hänen sijaintinsa kuolleessa kulmassa. Lopputuloksena Vettel rupeaa kevyesti ottamaan ulommaksi jarrutukseen ja Webber on edelleen renkaassa kiinni-->McLarenilla ilmaiset 43 valmistajien pistettä.
Ajattamaan vasempaan reunaan? Vettel valitsi vasemman reunan alunalkaen ja pysytteli reunassa kunnes lähti valumaan keskemmälle.

Vettelin ei ole helppoa nähdä Webberin sijaintia tuossa tilanteessa, mikä on yksi syy sille miksi Vettelin olisi pitänyt olla varovaisempi lähtiessään vaihtamaan linjaa. Vauhtieroa oli sen verran paljon, että Vettel olisi pian ollut varmasti kokonaan edellä.

Olisi ollut myös Webberin etu antaa tuossa tilanteessa tilaa ja jarruttaa ajolinjalla ja näin saada etua seuraaviin mutkiin kuten Button/Hamilton taistelussa.
Toisaalta hän pelasi tuossa Vettelille todella huonoa linjaa ja haki tätä kautta etua jatkoon. Vettel olisi paremmalla linjalla päässyt helpommin kiilaamaan ensimmäisessä mutkassa.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
Se on ihan sama noudattiko webber sarjan sääntöjä, rikko tallin sisäisiä sääntöjä, joten aika idiootti on. Tietääkseni järjen käyttö ei ole f1 säännöissä kiellettyjen listalla?
 

Automenu

Well-known member
Liittynyt
2.11.2008
Viestit
2335
Kaikki kuskit eivät ole Kovalaisen kaltaisia hiiriä, jotka luovuttavat taistelun sijasta heti kun toinen on hieman edellä.
Ai on olemassa Kovalaisen kaltaisia luovuttajia ja sitten näitä Webberin kaltaisia epätoivoisia taistelijoita, sankareita, jotka eivät luovuta koskaan? Mutta, mitä kävikään, mitä kävikään...
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Mitä sarjan sääntöihin tulee, niin mahtoiko kumpikaan kuljettaja niitä rikkoa?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Minusta tämä kolari oli hyvä, ja saisi tapahtua jokaiselle kuskille.

Nyky formuloissa on aivan liikaa sitä ajattelua, että puoliautonmittaa edellä oleva kuljettaja voi määrätä linjat ja suunnat. On nähty oven sulkemisia viime tipassa, nurmikolle työntelyä ym.. Aina oletetaan että takana tuleva väistää ja tekee kaikkensa välttääkseen kolarin. Kuitenkin se edellä ajava ottaa riskin siinä, että väistääkö se takana tuleva (rinnalla osittain) vai ei. Ja kun ei väistä, niin syy onkin väistämättä jättäneen vika vai?

Vertaus: Alat ajelemaan punaisia päin, ihmiset tekevät viime tipan väistöjä ja jarrutuksia. Elämä luistaa, töihin kerkeää nopeasti kun ei tarvi pysähtyä punaisiin. Kaikki vain väistää niin on helppoa ja nopeaa matkan teko ajamalla punaisia päin. Eräs päivä mummo ei kerkäkään väistää sinua. Onko kolari mummon vika vai sinun joka ajoit punaisia päin kuten aina ennenkin?



Vettelin syy.

Eniten mua harmittaa se, että tuon kolarin olisi pitänyt ajaa Hamiltonin ja Alonson (koska he saisivat eniten "omaa lääkettä")..
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Se on ihan sama noudattiko webber sarjan sääntöjä, rikko tallin sisäisiä sääntöjä, joten aika idiootti on. Tietääkseni järjen käyttö ei ole f1 säännöissä kiellettyjen listalla?
Mutta tuosta kolarista Webber hyötyi suhteessa Vetteliin (josta tod näk pahin MM vastus)!
Eli järjellä ajateltuna fiksu veto Markilta.
Ja itellehän se sitä mestaruutta ajaa eikä tallille/Vettelille..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9336
Mutta tuosta kolarista Webber hyötyi suhteessa Vetteliin (josta tod näk pahin MM vastus)!
Eli järjellä ajateltuna fiksu veto Markilta.
Ja itellehän se sitä mestaruutta ajaa eikä tallille/Vettelille..
Tuo oli kyllä sellainen tilanne että siinä olisi voinut käydä ihan mitä tahansa vaurioiden suhteen. Keskeyttämään olisivat voineet joutua molemmat, vain toinen tai ei kumpikaan. Keskimmäinen oli nyt kohtalona, mutta olisi siinä voinut käydä niinkin että vain Webber keskeyttää.
 

klonkku

Banned
Liittynyt
18.11.2008
Viestit
418
"McLaren-pomo tylynä: Vetteliä ei pidä halailla"

En yhtään ihmettele ettei Hamilton tuulettanut voittoonsa tai käynyt halaileen tallin väkeä varikolle tultuaan kun mcladalla tollanen ajattelu tapa.

Minkä takia kuskia ei saisi lohduttaa vaikka kolari tulikin? Kyllä toisia pitää tukea vaikka tekisi virheen tai toisen virheestä kolari tuli. Eihän kuskitkaan tuomitse tallin työntekijöitä mitkä esim mokaavat varikkostopissa vaan käyvät varmasti lohduttamassa työntekijää kuka pienen mokan tekee. Monesti saa julkisestikkin lukea, että mokaaja saa anteeksi yms...
 

Teoderik

Banned
Liittynyt
14.12.2008
Viestit
1032
jatketaan

Niin no joka toisessa viestissä mainittet ettei Mark saanut mitään etua ja joka toisessa että tästä tuli hieman etua muttei tarpeeksi. Sano sitten kun päätät.
Sulla on ilmeisesti ymmärryksessä vikaa. Sinä väitit, että Markilla olisi tuossa ollut merkittävästi parempi ajolinja ja minä vastasin että ei ollut. Markilla ei ollut juuri lainkaan parempi ajolinja kuin Sebastianilla tuossa tilanteessa. Molemmat olivat likaisella puolella aivan radan sisälinjalla seuraavaan neulansilmämutkaan nähden. Ymmärsitkö vai haenko rautalankaa?

Jos kaksi autoa ajaa rinnakkain ja molemmat kääntyy vasemmalle vasemmasta reunasta, niin sisäkurvissa olevalle autolle tulee tässä tilanteessa suurempi haitta kuin jos rinnakkain ajaminen tapahtuisi hieman oikeammalla. Noin sisämutkasta kääntyessä kääntymiskulma on jo niin terävä, että siitä aiheutuu jo suurempaa haittaa.
Periaatteessa näin, tässä tilanteessa käytännössä ei. Mutkaan kääntyminen olisi vaatinut radan sisäreunassa varmasti maksimikäännöksen Vetteliltä, Markille käännös olisi ollut käytännössä sama, lisäksi Vettel olisi ollut autoineen hänen edessään hankalan kääntymisensä kanssa. Tuolla linjalla mutkaan asti jatkettuna Mark ei olisi voinut ylläpitää riittävää mutkanopeutta omassa käännöksessään voidakseen ajaa Sebastianin rinnalla ulkolinjaa ajaen mutkan läpi.


Tietysti Vettel olisi voinut valita oikean reunan ja jarruttamisen myöskin.
Niin kuin jo sanoin, Mark olisi ollut paremmassa asemassa tuossa tilanteessa, joten Sebastianin kannalta vasen puoli oli parempi valinta.

Vettelillä oli myös tilaa ajaa suoraan eteenpäin.
Niin. Vettelillä oli myös syytä olettaa Markin ottavan ajolinjaa oikealta parantaakseen omia asetelmiaan seuraavan mutkan kannalta ja samalla jättävän hänelle hieman enemmän tilaa.


Toisaalta Vettel olisi saanut tuossa optimaalisemman ajolinjan seuraavaan mutkaan.
Eipä oikeastaan. Jos tuo tilanne olisi ollut oikeassa laidassa niin Webber olisi ollut normaalilla ajolinjalla, olisi voinut jarruttaa normaalipaikassa ja olisi voinut blokata ulkopuolella olevaa Vetteliä Mutkaan ajettaessa..

Tunnut unohtavan sen seikan, että tuossa oli kyseessä shikaanista. Vettelin vauhtierolla hän olisi todennäköisesti saanut sisälinjan shikaanin seuraavaan osaan.
En ole unohtanut yhtään mitään, Markilla olisi ollut käytännössä normaali ajolinja ja hänen nopeutensa olisi ollut riittävän lähellä Vettelin nopeutta, jotta hän olisi voinut pitää sisälinjalla sijoituksensa.


En tietääkseni ole maininnut etteikö Mark olisi voinut pakottaa Sebastiania reunaan.
Kyllä taisit jotain sen suuntaista mainita, ettei Mark pakottanut Sebastiania mihinkään ajolinjallaan.



Missä kohtaa? Ei näy ainakaan linkkaamassani videossa
Pese lasisi/silmäsi ja katso uudestaan.


Alun perin hänen ajolinjansa oli keskellä, josta hän teki pienen liikkeen oikealle jolloin Vettel käänsi vasemmalle puolelle.
Pauseta kohtaan 0:46 onko tuo mielestäsi keskellä? Jos kanttari lasketaan mukaan niin autonmitta vasempaan reunaan.
Edellisestä oikealle taittavasta mutkasta tullaan luonnollisesti ensin vasempaan laitaan, mutta heti sen jälkeen Webber alkaa normaalin ajolinjan mukaisesti ohjaamaan kohti oikeaa laitaa, mutta muuttaa ajolinjaansa kun näkee peileistään Vettelin yrittävän nousta vasemmalta ohi.


Ei tuossa näy merkityksellistä muutosta suuntaan tai toiseen.
En voi auttaa sinua näkemään, sori. Ihan omilla silmilläsi joudut katsomaan, siinä se selvästi näkyy.

Se on varmaa että tuossa on kokoajan yhden auton leveyden verran tilaa vieressä joten Vettelillä oli tilaa ajaa suoraan.
Niin. Edelleenkin, Vettelillä oli täysi syy olettaa Webberin jättävän hänelle tilaa mutkaan tullessa.


Miksi oli oletettavissa, että Webber antaisi Vettelille paremmat mahdollisuudet selvitä mutkasta tarpeeksi nopeasti?
Koska: A) He ajavat samassa tallissa ja tallipäällikkö oli sitä heille selvästi teroittanut, että toisilleen pitää antaa tällaisissa tilanteissa tilaa jotta ei kävisi niin kuin nyt kävi.

B) Linjan muutos olisi antanut Webberille itselleen paremman mahdollisuuden puolustautua ohitusyritystä vastaan pitävämmän jarrupaikan ja paremman ajolinjan ansiosta.

C) Tuosta kyljessä kiinni ajamisesta ei ollut hänelle mitään hyötyä, päin vastoin.

D) Vaikka Webber olisi leikannut suoraan radan oikeaan laitaan, ei Vettel olisi voinut sitä nähdä, jolloin hänen ajolinjansa ei olisi kovin merkittävästi parantunut verrattuna Webberin ajolinjaan.


..mutta edelleen Vettelin kääntymiskulma olisi ollut tässä vaihtoehdossa selvästi jyrkempi kuin mitä se olisi ollut toisessa reunassa
Niin? Sitähän mä tuossa yritin sulle sanoa, että jos Mark olisi ottanut ajolinjan reilusti oikealta siinä vaiheessa kun Vettel oli jo rinnalla, niin Vettelillä olisi ollut huono ajolinja seuraavaan mutkaan ja Webberillä hyvä. Monesti käytetty ja toimiva puolustusliike tuollaisissa tilanteissa.

Sieltä sisälinjalta otetaan jonkin verran ulospäin siksi, että saataisiin parempi kääntymiskulma. Mitä terävämmäksi tuo kulma tulee sitä vaikeampaa on vetää mutka nopeasti läpi.
Ihanko totta? :rolleyes:

Tuosta syystä olisi ollut järjetöntä antaa Vettelille linja missä hänellä on paremmat mahdollisuudet pitää sen verran vauhtia ensimmäisessä mutkassa, että hän voisi blokata Webberiä seuraavan mutkan kohdalla.
Siinä kohtaa kun autot ovat jo rinnakkain, kuljettajat eivät näe toistensa autoja, joten Vettel ei olisi kerinnyt tuohon reagoida ennen jarrutusta.


Renkaat eivät olleet kosketusetäisyydellä ennen kuin Vettelin auto lähti oikealle päin.
Eivät kai konkreettisesti, mutta tuskin siihen montaa hesaria väliin olisi mahtunut.

Vettel sitäpaitsi valitsi sen ahtaamman puolen ohitukseensa ja tuo tila pysyi melkolailla täsmälleen samanlaisena.
Voi mummolan vieteriheteka sentään, :jaska: yritä nyt ymmärtää, ettei siinä ollut mitään ahtaampaa puolta ennen kuin Mark omalla ajolinjallaan leikkasi Vetteliltä tilan pois. Ihan samalla lailla olisi käynyt toisessakin laidassa.

Samalla hän olisi ajatellut vielä enemmän Vettelin selviämistä seuraavassa mutkassa. Tämä siirtyminen olisi antanut Vettelille paremmat mahdollisuudet ajolinjojen suhteen ja paremmat mahdollisuudet kiilaamiseen ensimmäisessä mutkassa.
Ei. Selitin jo yllä.

Renkaan leveyttä mittana käyttäen tilaa oli näemmä
n. 70-80cm
En tiedä mistä tuollaiset luvut repäisit, mutta tuo aiemmassa kuvassasi näkyvä tila on syntynyt siinä vaiheessa kun autot ovat jo törmäämässä toisiinsa ja ovat renkaat limittäin. Eli ei, Webber ei jättänyt tuon vertaa tilaa.
 

Jaba-56

New member
Liittynyt
30.5.2010
Viestit
4
Minusta tämä kolari oli hyvä, ja saisi tapahtua jokaiselle kuskille.

Nyky formuloissa on aivan liikaa sitä ajattelua, että puoliautonmittaa edellä oleva kuljettaja voi määrätä linjat ja suunnat. On nähty oven sulkemisia viime tipassa, nurmikolle työntelyä ym.. Aina oletetaan että takana tuleva väistää ja tekee kaikkensa välttääkseen kolarin. Kuitenkin se edellä ajava ottaa riskin siinä, että väistääkö se takana tuleva (rinnalla osittain) vai ei. Ja kun ei väistä, niin syy onkin väistämättä jättäneen vika vai?

Vertaus: Alat ajelemaan punaisia päin, ihmiset tekevät viime tipan väistöjä ja jarrutuksia. Elämä luistaa, töihin kerkeää nopeasti kun ei tarvi pysähtyä punaisiin. Kaikki vain väistää niin on helppoa ja nopeaa matkan teko ajamalla punaisia päin. Eräs päivä mummo ei kerkäkään väistää sinua. Onko kolari mummon vika vai sinun joka ajoit punaisia päin kuten aina ennenkin?



Vettelin syy.

Eniten mua harmittaa se, että tuon kolarin olisi pitänyt ajaa Hamiltonin ja Alonson (koska he saisivat eniten "omaa lääkettä")..

Erittäin kaukaa haettu mummo vertauskuva joka ei ihan kilparadan toiminnalle käy :D Ymmärrän kyllä että suurin osa kansasta mattimeikäläiset ja amatöörit näkevät tässä enimmäkseen Vettelin syyllisenä. Harjaantunut silmä, ajoradoilla itsekin olleilla tavalla tai toisella, taas näkevät suurimmaksi syylliseksi Webberin.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
:D Mitäs veikkaatte, päästäänkö täällä jo tänään yksimielisyyteen siitä kumpi oli syyllinen kolariin, vai meneeko pidempään?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Red Bullin bensansäästökuvioista yritetään näköjään joissain medioissa saada aikaan kohu. Ajatuksena siis se, että talli olisi mielummin nähnyt Vettelin kärjessä ja siksi käskenyt Webberin säästämään polttoainetta aiemmin.

Mitä itse tilanteeseen tulee, niin Webber ajaa kuten F1:ssä on viime vuosina tavaksi muodostunut, eli jättää juuri tarpeeksi tilaa, muttei lainkaan ylimääräistä. Vettel ei vaikuta hahmottavan tallikaverinsa sijaintia, koska vaikka suunnanmuutos onkin pieni, on se silti huomattava, eikä minun silmääni pelkästä jarrutuksesta johtuva. Minusta tilanteessa ei pitäisi olla erityisemmin keskusteltavaa, kumpikaan kun ei tee mitään erityisen typerää. Vettelin kyky ajaa kilpaa lähietäisyydellä alkaa kuitenkin viimeistään nyt herättää epäilyksiä.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
:D Mitäs veikkaatte, päästäänkö täällä jo tänään yksimielisyyteen siitä kumpi oli syyllinen kolariin, vai meneeko pidempään?
Hehe, ei todellakaan päästä tänään, tällä viikolla, tai tuskin ollenkaan.

Eipä tuo itseäni haittaa, saadaan kunnon elämää, keskustelua ja väittelyä jostakin. Tästä tykkään näissä foorumeissa kun jostakin aletaan todella kiistelemään. :D Harmi että liian usein se kiistely menee lapsellisuuksiin ja henkilökohtaisuuksiin, toivottavasti ei tällä kertaa.
 

Zire

`.´
Liittynyt
5.2.2009
Viestit
536
Sijainti
Lahti
Tilanne on kyllä syyllisten hakemiseen suuhteellisen vaikee - Vettel teki vähän liian rajun liikeen Webberiä kohti, mutta toisaalta Webberin ois ollu hyvä väistää. Kummaltakin kovaa taistelua sijoituksesta, josta seurasi rytinää. Oma mielipide on siis että tähän on turha lähteä syyllisiä hakemaan, kyseessä oli puhdas kisatilanne ja taistelu sijoituksista.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Molempien autojen IN-car kuvat on nähty ja en voi kuin todeta, että Webberin olisi pitänyt palata normaalilinjalle siinä vaiheessa kun Vettelin auto oli jo täysin rinnalla. Myöhäistä enää siinä vaiheessa painaa toista nurmelle.

Markilla jos olisi jyvä pyörinyt paremmin, niin olisi sulkenut kokonaan sen vasemman reunan sitten. Vettel näytti olevan jo hetken aikeissa lähteä oikealta ohi......ei olisi ikinä sieltä puolelta ehtinyt.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Molempien autojen IN-car kuvat on nähty ja en voi kuin todeta, että Webberin olisi pitänyt palata normaalilinjalle siinä vaiheessa kun Vettelin auto oli jo täysin rinnalla. Myöhäistä enää siinä vaiheessa painaa toista nurmelle.

Markilla jos olisi jyvä pyörinyt paremmin, niin olisi sulkenut kokonaan sen vasemman reunan sitten. Vettel näytti olevan jo hetken aikeissa lähteä oikealta ohi......ei olisi ikinä sieltä puolelta ehtinyt.
Miksi Webberin olisi normaalille ajolinjalle pitänyt palata?
 
Ylös