Formula 1 - 2010 - Turkki: Kilpailu ja jälkipuinti

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Tätä on vaikea kompata. Loogisesti ohitusta ajatellen tuolla kohtaa rataa on parempi mennä nimenomaan vasemmalta puolelta. Se sitä "toivottomasta". Mutkan lähestyessä sitten herrojen aivoitukset eivät osuneet yksiin. Lisää näitä:alppu:
Ei osuneet ei. Ja "toivottamalla" tarkoitan nimenomaan sitä vaikka olisikin loogista, niin loppuun asti kannata yrittää jos kaveri blokkaa. Webber ehkä ajatteli, että okei yrittää vasemmalta, blokkaan sen, mutta jätti kuitenkin vajaan auton verran tilaa luottaen, ettei sieltä tallikaveri tule/mahdu. Vettel taas otti uhkarohkean yrityksen, johon Webber ei ollut enää varautunut ja sitten tapahtui jotain yllättävää (kenties tilan loppuessa Vetteliltä) ja poks. Vettelin yritys oli siis tilanteeseen nähden turhan "toivoton".
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eteen saa kääntää vasta kun on kokonaan ohi. Olettaen, että se yksi sallittu linjanvaihto on vielä jäljellä. Kovin fiksu liike se ei tosin ole juuri ennen jarrutusta peräänajoriskin takia.

Peräänajo on luonnollisesti yhtä väärin kuin kiilaus. Eikä tietenkään mahdollista ennen kuin toinen on kokonaan ohi.
No niin no. Puhutaan vissiin eri kieltä tai jotain. Ainakin otat kyllä kaiken kirjaimellisesti.... Tarkoituksella tai muuten vaan... :doubtful:

"Eteen kääntäminen" ei tarkoita välttämättä, että kolahtaa. Ilman osumaa voi eteen alkaa kääntään jo ennen kuin on kokonaan ohi jos vauhtia on enemmän
kuin ohitettavalla. Tässä kohtaa "perään ajajan vika" alkaa jo siirtymään takana olevalle. Enkä tarkoita, että tämä pätisi kirjaimellisesti viimeksi tapahtuneeseen kolariin.

Mun ymmärtääkseni "yksi sallittu linjanvaihto" pätee vain ohitettavaan/paikkaansa puolustavaan. Takana olevahan voi takana ollessaan vaihtaa linjaa vaikka sata kertaa. Jolloin ohituksen suoritettuaan tietenkin on jäljellä se "yksi sallittu linjanvaihto". Tosin en ohitetun eteen siirtymistä vielä näkisi tämmöisenä vaihtona edes...

Webber ei vienyt Vetteliltä tilaa, koska sinnehän se Vettelin auto mahtui nurmikon ja Webberin väliin. Webber lakkasi kaventamasta tilaa heti kun Vettelin auto ilmaantui rinnalle.

En tiedä mitä todella yritit sanoa, mutta ymmärsin "kiilaamisen sääntöjen puitteissa" siten, että Vettel oli mielestäsi oikeutettu kääntämään Webberiä päin. Ei ollut.
"Tilan vieminen" ohitusta yrittävältä ei nyt tietenkään taas tarkoita, että tuloksena olisi nolla. :jaska: Kyllähän Webber nyt VEI TILAA Vetteliltä juurikin niin paljon kuin pystyi.

Ja ei tietenkään ollut oikeutettu kääntämään päin! Onhan se nyt herranen aika päivän selvää, ettei edes Sumi ole oikeutettu kääntämään ketään päin. :jaska:
Vaivaako joku nyt oikeesti vai mikä tässä on?

No eipä tämä keskustelu taida johtaa enää mihinkään, joten antaa olla...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei ole, molemmissa tapauksissa hieman taaempana olevan pitää väistää tai tulee kolari. (josta nyt puhuttiin)
Jaa että kiilaaminen, eli tilan vieminen toiselta, on sama kuin toisen työntäminen nurmikolle? :doubtful:
Ja en nyt tiedä "mistä nyt puhuttiin", mutta noin sanottunahan Webberin olisi pitänyt väistää. Siitä olen kyllä samaa mieltä, Webberillä oli kolarin sattuessa väistäjän rooli. Ei sitä toki vain ehtinyt tekemään, mutta olisi kenties voinut vähän ennakoidakin...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No ei viä maltakaan lopettaa...
Kummallakaan ei ole erityisoikeutta kiilata toisen ollessa rinnalla. Tietenkin ohitettavan on vaikeampi tietää milloin tarkalleen ohittajan etusiipi on takasiiven tasalla. Ohittaja voi nopeuserosta jonkin verran päätellä milloin on kokonaan ohi, mutta normaalisti tilanteessa jossa kilpajarrutetaan mutkaan ei vaihdeta ajolinjaa, vaan jarrutetaan sillä linjalla joka ollaan valittu.
Mielestäni Turkissa tilanne ei vielä ollut tämä. Radan kylteistä arvioiden jarrupaikkaan oli matkaa vielä jotain 100 metriä. Siksi Vettel sinne ajolinjalle varmaan pyrkikin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Yksiselitteisesti kielletään siis vain enemmän kuin yksi suunnanmuutos, epänormaalit suunnanmuutokset ja auton pakottaminen pois radalta. WebSlaven tahmaamaan lisäyksenä, auto on radalla niin kauan kuin yksikin rengas on rata-alueen sisäpuolella. Kaksi rengasta nurmikolla etenevä auto ei siis ole radan ulkopuolella.
Säännöthän puhuu suoranaisesti siis vain ohituksen kohteen toiminnasta. Eli sijoitustaan puolustaakseen saa tehdä vain yhden linjan muutoksen. Tietenkin nojaamiset, kiilamiset jne. koskee kaikki yhtä lailla.

Mitä tulee tuohon sääntöön, että auto on radalla kunhan yksikin rengas on radalla, niin tuo ohitussääntöhän puhuu enemmänkin, että toista ei saa painostaa tai ahdistaa tarkoituksella radana reunan yli. Joten eikö periaatteessa tuo kiellä kokonaan kiilamisen nurmikolle?
However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such
more than one change of direction to defend a position,
deliberate crowding of a car beyond the edge of the track
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä loppukaneeetti Mikaelilta, mutta jatketaan silti. Vettelin yritys lähteä ohittamaaan on eittämättä hieno, Webber teki kaikkensa estääkseen tuon. Ehkä sääntöjen rajamailla, mutta kuitenkin niiden puitteissa. Menee näin kilpailutilanteeksi. Kaksi tyhmää päätä lyö yhteen ja kuskien ollessa saman tallin jäseniä tekee tästä kokonaisuudessaan erityisen tyhmän. Vettelin puolesta tekee tilanteen tyhmäksi sen, että kyseessä oli enemmän tai vähemmän "toivoton" yritys alun perin (vaikkakin hieno, mutta onnistumisen mahdollisuudet aika pienet). Webberin puolesta typerääkin typerämpi taistelu tallin sisäisestä herruudesta loppuun saakka (tilan vieminen käytännössä kokonaan), joka oli viedä molemmat jopa sairastuvalle. Molemmille arvosanaksi tilanteesta lehmän karvainen perse.
Hyvä tiivistys! :thumbup:
Tosin siinä olen eri mieltä, että mielestäni yritys ei ollut Vetteliltä huono eikä tyhmä. Oikeastaan luulen, ettei Vettelillä ollut paljon mahkuja. Hitamman Webberin persässä körötellessä tulis hopeamman värisiä autoja ohi heittämällä. Kenties se oli 1. tai 4. sija Vettelille tarjolla, nyt tuli toki sitten keskeytys. Samalla logiikalla Webberille sijoitus olisi ollut kenties 3. tai 4., joten siltä pohjalta ei kovin järkevää toimintaa...

Sekin jäi näkemättä, että oliko Webberillä rengashuolia ja olisiko Red Bullit päässeet maaliin yhdellä stopilla. Eli johtuiko Webberin rengashuolet ihan vain siitä, että Red Bull kuluttaa kumia enemmän kuin Mäkkärit...
 
Ylös