Formula 1 - 2010 - Turkki: Kilpailu ja jälkipuinti

Shämito

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
336
Minun mielestäni on ihan naurettavaa jaksaa spekuloida pelkästä kolaroinnista. Vaikka nyt tämä tapahtuikin kaksoisjohdossa ja vieläpä saman tallin miehien kesken. Kolareita sattuu..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Katsoin Vettelin incarin vielä uudelleen, ja hän kääntää hyvin lievästi oikealle (olettaen, että suoraan ajaessa ratti on suorassa). Ei äkillisesti, vaan nimenomaan valuttaen autoa keskemmälle rataa. Joko se oli tiedostamatonta tai Vettel yritti painostaa Markia oikealle.
Ja hetkeä ennen Markin ratti käy kutakuinkin yhtä paljon vasemmalla. Vaikea sanoa Vettelin auton kuvasta paljoa, kun siinä ei nää enää Markkia eli ei näe koska itse osuminen tapahtuu. Osuman jälkeenhän Vettelin auto vasta haukkaakin oikealle.

Kilpailutilanne, mutta tyhmä moka tai sattuma tietenkin tallikaverien välillä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei laita, ei se itse kolaritapausta muuta lainkaan.
Ei titetenkään itse kolaritapausta, mutta kisatilannetta muuttaa selvästi. Vai oletko eri mieltä?

Jos Markilla oli ongelmia ja hänen vauhtinsa olisi hidastunut lisää tai pysynyt samalla hitaammalla tasolla, joka ohituksenkin osittain ilmeisesti salli, niin Vettel olisi perässä ajaessaan ollut helppo pala Mäkkäreille niiden suoravauhdin turvin.
Ja jos tämä oli kenties tilanne niin aivan pölhöä blokkailla tallikaveria ja antaa varmuudella kaikki Mäkkeille ilmaseks.

Vaikka tilanteessa eivät olisi osuneetkaan, niin noin pitkälle viety blokkailu olisi kenties ajattanut ainakin toisen Red Bulleista leveäksi ja Hamilton olisi kuitannut joka tapauksessa. Eli jos Markilla oli isompaa vauhdillista ongelmaa, tuolla pelillä ei ollut mitään voittettavissa....

Jälkiviisaus on helppoa toki.... Ei sillä, että Mark olisi pääsyyllinen. Minusta tallinkin olisi pitänyt puuttua peliin enemmän jos tilanne Markin vauhdin suhteen oli yhtään pysyvämpää sorttia, eikä vain Vettelin bensa "ylivoimaa" yhdellä kierroksella.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vaikka renkaat olisivat suhteellisen loppu, niin ohittamisen voi tehdä hyvinkin vaikeaksi. Järjetöntähän se olisi päästää kilpakumppani helpolla ohi. Ajolinjavalinnoilla voi onnistua pitämään takanaan useitakin sekunteja nopeampia autoja.
Kilpakumppani ja tallikaveri on hieman eri siinä kohtaa kun takana on myös kaks toisen tallin kaveria, jotka pyyhkii suoralla ohi, jos vaan siihen mahdollisuuden saa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos molemmat olisivat jatkaneet suoraan jarrutukseen asti, mutkasta olisi kyllä selvitty läpi - osaavathan nuo kaverit nyt sentään jollain tavalla arvioida jarrupaikat, vaikka ei ole miljoonaa kertaa samaa paikkaa hinkattukaan. Kenties Hamilton olisi iskupaikkaan päässyt, mutta onhan tässä jo monta kertaa mainittu, että tilanteessa taisteltiin kilpailun voitosta ja MM-johtopaikasta.
Mikä on taas tallin kannalta parasta? Jos sankarit olisivat ajaneet mutkaan vasenta reunaa, niin melko varmasti ainakin Hamilton olisi tullut toisesta ohi, jos ei molemmista. Ja Buttonkin olisi kenties pääsuoralla päässyt kokeilemaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Video törmäyksestä

Koitetaampa selittää tämän videon avulla.

Kohta 0:06: Red Bullit ovat täysin rinnakkain ja molemmilla on tilaa ajaa ongelmitta.

Kohta 0:07: Vettel on puolittain ohi ja kääntää yllättäen oikealle. Vauhtia on 300km/h ja Webberillä ei ole aikaa reagoida näin äkilliseen liikkeeseen. Juuri ennen törmäystä Webber on jo siirtynyt hieman enemmän oikealle.

Tilannetta on mielestäni tosi vaikeaa saada laitettua Webberin piikkiin. Webber jättää riittävästi tilaa Vettelille, jolla on sisälinjalla riittävästi tilaa koko tilanteen ajan. Vettel on se, joka tekee yllättävän linjanvaihdoksen ja vieläpä siinä vaiheessa, kun nämä ovat rinnakkain. Mikään sääntö ei velvoita Webberiä vaihtamaan linjaa normaalille ajolinjalle ja aikaisemminkin on nähty vastaavia ohituksia ilman kolareita, joissa molemmat kuljettajat jarruttavat mutkaan huonolla ajolinjalla. Mikään sääntö ei myöskään sano, että Vettel saisi valita linjansa Webberistä välittämättä, kun nämä olivat kuitenkin vielä rinnakkain.

Webber on aikaisemmin sikaillut useaan otteeseen, mutta se ei tarkoita sitä, että jatkossa kaikki kolarit olisivat hänen syytään.
Kyse ei ole siitä, ettäkö joku sääntö sanoisi jotain ja velvoittaisi johonkin. Mutta edelleen kyseessä on tallikaverit, jotka tietävät ainakin jotain toistensa tilanteesta. Joten a) Webber tietää, että Vettelin vauhti riittää ohitukseen ja b) Vettel tietää, että Webberin vauhti on hidastunut ja luultavammin syynkin siihen.

Minusta tuossa tilanteessa on Webberin, joka pystyy näkemään tilanteen paremmin, vastuulla varmistaa, että autojen renkaat ei joudu samalle linjalle kuten ne nyt joutuivat.

Vettelillä olisi ollut ehkä aikaa mennä vielä hetki suoraa, mutta myös Webber olisi voinut antaa enemmän tilaa. Toki jos Webber oli jo nostanut kaasun, niin ehkä hän olikin antamassa tilaa sillä tavalla. Mutta toisaalta miksei myös ollut sitten jo palaamassa ajolinjalle?

Ei, en kirjoita värilasit päässä, vaan fanitan molempia kuskeja ja toivon molemmille menestystä.
Samoin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vai onko takana tulevalla oikeus ajaa jääräpäisesti rataa suoraan likaisella puolella väkisin, vaikka tietäisi, ettei itsekkään enää pääse kääntymään mutkaan kunnolla?
On. Missään ei edellytetä, että jomman kumman auton on ajettava ihannelinjaa.
Sikäli eri mieltä, että onhan se kolari peräänajajan vika kisapiireissäkin. Nyt toki tilanne oli sikäli eri, että olivat vielä kahden renkaanmitan rinnakkain. Mutta joka tapauksessa Vettel ei varmaan nähnyt vielä Markkia peileistään, joten sikäli on sillä takana olevallakin vastuunsa eikä voi ajaa vain jääräpäisesti suoraa sen enempää kuin ohittanut ei saa jääräpäisesti/äkkinäisesti kääntää eteen tietenkään.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eli Webberin olisi kannattanut kiilata Vettel nurmikolle jo ohituksen alkuvaiheessa kun Vettel oli rinnalla mutta vielä hieman takana? Sinun mukaan siis oikeutettua. Tyhmää ajattelua.
Kiilaaminen radalla ja kiilaaminen nurmikolle ovat kyllä sitten taas kaks aivan eri asiaa... Varsinkin, kun ensin mainittu tapahtuu sääntöjen puitteissa. Joten sikäli aika tyhmää ajattelua minusta... :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Voisi tiivistää jotenkin silviisiin, että Reb Bull kuskeilla sattui pari pientä lapsusta. Vettel oli turhan uhkarohkea lähtiessään hakemaan ohitusta, pelkästään jo siitä syystä että kakkossija oli tulossa plakkariin ja upea tilanne sarjassa kokonaisuudessaan. Webber taas oli tyhmä ruvetessaan noin agressiivisesti kiilaamaan tallikaveriaan joka on tulossa ohi, lähes ruohikolle asti.
No ei ohittaminen tai sen yrittäminen kyllä turhan uhkarohkeaa ole. Pirun hyvä kun lähti kokeileen, ohituksiahan ja niiden yrityksiä me halutaan nähdä.

Edelleen oliko kakkossija tulossa vai olisiko nelossija ollut todennäköisempi?
Nelossijakin toki parempi kuin keskeytys, mutta se on eri tarina tässä kohtaa.. :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ja anteeksi tämä postaustulvani... :D
Asiaa on vain kiva spekuloida ja ihmetellä. Ihmettelemistä kun siinä on molemmin puolin. Mutta nyt on kenties aika tehdä töitäkin täälä töissä... :)
...Tai sit luen noi muut topikit läpi myös ekaks...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta joka tapauksessa Vettel ei varmaan nähnyt vielä Markkia peileistään
Jos ei nää, ei pidä kääntää. Jos Vettel käänsi tietämättä missä Mark on, virhe olisi selkeästi Vettelin. Taaempana olija ei ole vastuussa moisista hölmöilyistä.
Kiilaaminen radalla ja kiilaaminen nurmikolle ovat kyllä sitten taas kaks aivan eri asiaa... Varsinkin, kun ensin mainittu tapahtuu sääntöjen puitteissa. Joten sikäli aika tyhmää ajattelua minusta... :rolleyes:
Ensinmainittukaan ei tapahdu sääntöjen puitteissa. Toista päin kääntäminen on kiellettyä oli siinä toisella puolellla nurmikko tai ei.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos ei nää, ei pidä kääntää. Jos Vettel käänsi tietämättä missä Mark on, virhe olisi selkeästi Vettelin. Taaempana olija ei ole vastuussa moisista hölmöilyistä.

Ensinmainittukaan ei tapahdu sääntöjen puitteissa. Toista päin kääntäminen on kiellettyä oli siinä toisella puolellla nurmikko tai ei.
No jo oot jäykkä.
Tietenkään ei saa kääntää toisen päälle. Mutta ohittaessa toista autoa, jossain kohtaa yleensä käännetään sen eteen. Ja silloin se takana oleva usein joutuu jopa vähän väistämään. Eihän nyt hyvänen aika se takana olevakaan saa päälle ajaa.

Kiilaamisella tarkoitin tilan ottamiselta toiselta, kuten Webber teki yrittäessään estää Vettelin ohitusta. Huono sana kyllä, mutta sitä nyt edellä käytettiin. Joten ei tarvi tarttua epäoleennaiseen, kun varmaan ymmärsit kuitenkin mistä on kyse.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No jo oot jäykkä.
Tietenkään ei saa kääntää toisen päälle. Mutta ohittaessa toista autoa, jossain kohtaa yleensä käännetään sen eteen. Ja silloin se takana oleva usein joutuu jopa vähän väistämään. Eihän nyt hyvänen aika se takana olevakaan saa päälle ajaa.
Eteen saa kääntää vasta kun on kokonaan ohi. Olettaen, että se yksi sallittu linjanvaihto on vielä jäljellä. Kovin fiksu liike se ei tosin ole juuri ennen jarrutusta peräänajoriskin takia.

Peräänajo on luonnollisesti yhtä väärin kuin kiilaus. Eikä tietenkään mahdollista ennen kuin toinen on kokonaan ohi.
Kiilaamisella tarkoitin tilan ottamiselta toiselta, kuten Webber teki yrittäessään estää Vettelin ohitusta. Huono sana kyllä, mutta sitä nyt edellä käytettiin. Joten ei tarvi tarttua epäoleennaiseen, kun varmaan ymmärsit kuitenkin mistä on kyse.
Webber ei vienyt Vetteliltä tilaa, koska sinnehän se Vettelin auto mahtui nurmikon ja Webberin väliin. Webber lakkasi kaventamasta tilaa heti kun Vettelin auto ilmaantui rinnalle.

En tiedä mitä todella yritit sanoa, mutta ymmärsin "kiilaamisen sääntöjen puitteissa" siten, että Vettel oli mielestäsi oikeutettu kääntämään Webberiä päin. Ei ollut.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No ei todellakaan lakannut.
Webber pienentää tilaa Vetteliin nähden niin kauan kuin sitä tilaa on kaventaa. Kun se tila loppuu (autot suht lähekkäin) loppuu tilan kaventaminen, sen jälkeen alkaa Vettelin tilan kaventaminen...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei todellakaan lakannut.
Kyllä lakkasi ainakin sillä tallenteella joka minun boksiini on tallentunut. Tarkistin asian ennen kuin kirjoitin tuon kommentin ja vielä uudelleen ennen kuin kirjoitin tämän. Valkoinen reunaviiva ei enää lähesty Webberin eturengasta sen jälkeen kun Vettelin keula ilmestyy kuvaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kyllä lakkasi ainakin sillä tallenteella joka minun boksiini on tallentunut. Tarkistin asian ennen kuin kirjoitin tuon kommentin ja vielä uudelleen ennen kuin kirjoitin tämän. Valkoinen reunaviiva ei enää lähesty Webberin eturengasta sen jälkeen kun Vettelin keula ilmestyy kuvaan.
Mutta webber nykäisee ohjauksesta vasemmalle Vettelin ollessa n. takarenkaiden kohdalla.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Kyllä lakkasi ainakin sillä tallenteella joka minun boksiini on tallentunut. Tarkistin asian ennen kuin kirjoitin tuon kommentin ja vielä uudelleen ennen kuin kirjoitin tämän. Valkoinen reunaviiva ei enää lähesty Webberin eturengasta sen jälkeen kun Vettelin keula ilmestyy kuvaan.



Mites muuten. Onko reunaviivat ja kanttarit rataa?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös