Ja hetkeä ennen Markin ratti käy kutakuinkin yhtä paljon vasemmalla. Vaikea sanoa Vettelin auton kuvasta paljoa, kun siinä ei nää enää Markkia eli ei näe koska itse osuminen tapahtuu. Osuman jälkeenhän Vettelin auto vasta haukkaakin oikealle.Katsoin Vettelin incarin vielä uudelleen, ja hän kääntää hyvin lievästi oikealle (olettaen, että suoraan ajaessa ratti on suorassa). Ei äkillisesti, vaan nimenomaan valuttaen autoa keskemmälle rataa. Joko se oli tiedostamatonta tai Vettel yritti painostaa Markia oikealle.
Ei titetenkään itse kolaritapausta, mutta kisatilannetta muuttaa selvästi. Vai oletko eri mieltä?Ei laita, ei se itse kolaritapausta muuta lainkaan.
Kilpakumppani ja tallikaveri on hieman eri siinä kohtaa kun takana on myös kaks toisen tallin kaveria, jotka pyyhkii suoralla ohi, jos vaan siihen mahdollisuuden saa.Vaikka renkaat olisivat suhteellisen loppu, niin ohittamisen voi tehdä hyvinkin vaikeaksi. Järjetöntähän se olisi päästää kilpakumppani helpolla ohi. Ajolinjavalinnoilla voi onnistua pitämään takanaan useitakin sekunteja nopeampia autoja.
Mikä on taas tallin kannalta parasta? Jos sankarit olisivat ajaneet mutkaan vasenta reunaa, niin melko varmasti ainakin Hamilton olisi tullut toisesta ohi, jos ei molemmista. Ja Buttonkin olisi kenties pääsuoralla päässyt kokeilemaan.Jos molemmat olisivat jatkaneet suoraan jarrutukseen asti, mutkasta olisi kyllä selvitty läpi - osaavathan nuo kaverit nyt sentään jollain tavalla arvioida jarrupaikat, vaikka ei ole miljoonaa kertaa samaa paikkaa hinkattukaan. Kenties Hamilton olisi iskupaikkaan päässyt, mutta onhan tässä jo monta kertaa mainittu, että tilanteessa taisteltiin kilpailun voitosta ja MM-johtopaikasta.
Kyse ei ole siitä, ettäkö joku sääntö sanoisi jotain ja velvoittaisi johonkin. Mutta edelleen kyseessä on tallikaverit, jotka tietävät ainakin jotain toistensa tilanteesta. Joten a) Webber tietää, että Vettelin vauhti riittää ohitukseen ja b) Vettel tietää, että Webberin vauhti on hidastunut ja luultavammin syynkin siihen.Video törmäyksestä
Koitetaampa selittää tämän videon avulla.
Kohta 0:06: Red Bullit ovat täysin rinnakkain ja molemmilla on tilaa ajaa ongelmitta.
Kohta 0:07: Vettel on puolittain ohi ja kääntää yllättäen oikealle. Vauhtia on 300km/h ja Webberillä ei ole aikaa reagoida näin äkilliseen liikkeeseen. Juuri ennen törmäystä Webber on jo siirtynyt hieman enemmän oikealle.
Tilannetta on mielestäni tosi vaikeaa saada laitettua Webberin piikkiin. Webber jättää riittävästi tilaa Vettelille, jolla on sisälinjalla riittävästi tilaa koko tilanteen ajan. Vettel on se, joka tekee yllättävän linjanvaihdoksen ja vieläpä siinä vaiheessa, kun nämä ovat rinnakkain. Mikään sääntö ei velvoita Webberiä vaihtamaan linjaa normaalille ajolinjalle ja aikaisemminkin on nähty vastaavia ohituksia ilman kolareita, joissa molemmat kuljettajat jarruttavat mutkaan huonolla ajolinjalla. Mikään sääntö ei myöskään sano, että Vettel saisi valita linjansa Webberistä välittämättä, kun nämä olivat kuitenkin vielä rinnakkain.
Webber on aikaisemmin sikaillut useaan otteeseen, mutta se ei tarkoita sitä, että jatkossa kaikki kolarit olisivat hänen syytään.
Samoin.Ei, en kirjoita värilasit päässä, vaan fanitan molempia kuskeja ja toivon molemmille menestystä.
Sikäli eri mieltä, että onhan se kolari peräänajajan vika kisapiireissäkin. Nyt toki tilanne oli sikäli eri, että olivat vielä kahden renkaanmitan rinnakkain. Mutta joka tapauksessa Vettel ei varmaan nähnyt vielä Markkia peileistään, joten sikäli on sillä takana olevallakin vastuunsa eikä voi ajaa vain jääräpäisesti suoraa sen enempää kuin ohittanut ei saa jääräpäisesti/äkkinäisesti kääntää eteen tietenkään.On. Missään ei edellytetä, että jomman kumman auton on ajettava ihannelinjaa.Vai onko takana tulevalla oikeus ajaa jääräpäisesti rataa suoraan likaisella puolella väkisin, vaikka tietäisi, ettei itsekkään enää pääse kääntymään mutkaan kunnolla?
Kiilaaminen radalla ja kiilaaminen nurmikolle ovat kyllä sitten taas kaks aivan eri asiaa... Varsinkin, kun ensin mainittu tapahtuu sääntöjen puitteissa. Joten sikäli aika tyhmää ajattelua minusta...Eli Webberin olisi kannattanut kiilata Vettel nurmikolle jo ohituksen alkuvaiheessa kun Vettel oli rinnalla mutta vielä hieman takana? Sinun mukaan siis oikeutettua. Tyhmää ajattelua.
No ei ohittaminen tai sen yrittäminen kyllä turhan uhkarohkeaa ole. Pirun hyvä kun lähti kokeileen, ohituksiahan ja niiden yrityksiä me halutaan nähdä.Voisi tiivistää jotenkin silviisiin, että Reb Bull kuskeilla sattui pari pientä lapsusta. Vettel oli turhan uhkarohkea lähtiessään hakemaan ohitusta, pelkästään jo siitä syystä että kakkossija oli tulossa plakkariin ja upea tilanne sarjassa kokonaisuudessaan. Webber taas oli tyhmä ruvetessaan noin agressiivisesti kiilaamaan tallikaveriaan joka on tulossa ohi, lähes ruohikolle asti.
Jos ei nää, ei pidä kääntää. Jos Vettel käänsi tietämättä missä Mark on, virhe olisi selkeästi Vettelin. Taaempana olija ei ole vastuussa moisista hölmöilyistä.Mutta joka tapauksessa Vettel ei varmaan nähnyt vielä Markkia peileistään
Ensinmainittukaan ei tapahdu sääntöjen puitteissa. Toista päin kääntäminen on kiellettyä oli siinä toisella puolellla nurmikko tai ei.Kiilaaminen radalla ja kiilaaminen nurmikolle ovat kyllä sitten taas kaks aivan eri asiaa... Varsinkin, kun ensin mainittu tapahtuu sääntöjen puitteissa. Joten sikäli aika tyhmää ajattelua minusta...
No jo oot jäykkä.Jos ei nää, ei pidä kääntää. Jos Vettel käänsi tietämättä missä Mark on, virhe olisi selkeästi Vettelin. Taaempana olija ei ole vastuussa moisista hölmöilyistä.
Ensinmainittukaan ei tapahdu sääntöjen puitteissa. Toista päin kääntäminen on kiellettyä oli siinä toisella puolellla nurmikko tai ei.
Eteen saa kääntää vasta kun on kokonaan ohi. Olettaen, että se yksi sallittu linjanvaihto on vielä jäljellä. Kovin fiksu liike se ei tosin ole juuri ennen jarrutusta peräänajoriskin takia.No jo oot jäykkä.
Tietenkään ei saa kääntää toisen päälle. Mutta ohittaessa toista autoa, jossain kohtaa yleensä käännetään sen eteen. Ja silloin se takana oleva usein joutuu jopa vähän väistämään. Eihän nyt hyvänen aika se takana olevakaan saa päälle ajaa.
Webber ei vienyt Vetteliltä tilaa, koska sinnehän se Vettelin auto mahtui nurmikon ja Webberin väliin. Webber lakkasi kaventamasta tilaa heti kun Vettelin auto ilmaantui rinnalle.Kiilaamisella tarkoitin tilan ottamiselta toiselta, kuten Webber teki yrittäessään estää Vettelin ohitusta. Huono sana kyllä, mutta sitä nyt edellä käytettiin. Joten ei tarvi tarttua epäoleennaiseen, kun varmaan ymmärsit kuitenkin mistä on kyse.
No ei todellakaan lakannut.Webber lakkasi kaventamasta tilaa heti kun Vettelin auto ilmaantui rinnalle.
.
Webber pienentää tilaa Vetteliin nähden niin kauan kuin sitä tilaa on kaventaa. Kun se tila loppuu (autot suht lähekkäin) loppuu tilan kaventaminen, sen jälkeen alkaa Vettelin tilan kaventaminen...No ei todellakaan lakannut.
Ei ole, molemmissa tapauksissa hieman taaempana olevan pitää väistää tai tulee kolari. (josta nyt puhuttiin)Kiilaaminen radalla ja kiilaaminen nurmikolle ovat kyllä sitten taas kaks aivan eri asiaa...
Kyllä lakkasi ainakin sillä tallenteella joka minun boksiini on tallentunut. Tarkistin asian ennen kuin kirjoitin tuon kommentin ja vielä uudelleen ennen kuin kirjoitin tämän. Valkoinen reunaviiva ei enää lähesty Webberin eturengasta sen jälkeen kun Vettelin keula ilmestyy kuvaan.No ei todellakaan lakannut.
Mutta webber nykäisee ohjauksesta vasemmalle Vettelin ollessa n. takarenkaiden kohdalla.Kyllä lakkasi ainakin sillä tallenteella joka minun boksiini on tallentunut. Tarkistin asian ennen kuin kirjoitin tuon kommentin ja vielä uudelleen ennen kuin kirjoitin tämän. Valkoinen reunaviiva ei enää lähesty Webberin eturengasta sen jälkeen kun Vettelin keula ilmestyy kuvaan.
Kyllä lakkasi ainakin sillä tallenteella joka minun boksiini on tallentunut. Tarkistin asian ennen kuin kirjoitin tuon kommentin ja vielä uudelleen ennen kuin kirjoitin tämän. Valkoinen reunaviiva ei enää lähesty Webberin eturengasta sen jälkeen kun Vettelin keula ilmestyy kuvaan.