Formula 1 - 2010 - Turkki: Kilpailu ja jälkipuinti

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Pointti on se, että Vettel ollessaan jo ohi on oikeutettu valitsemaan ajolinjansa ja siis saa kääntää kurviin koska kurviin oli määräkin kääntää ensin oikealle kaartaen normaalin ajolinjan mukaisesti ( joskin paljon sisemmässä tässä ). No se on totta, että ei Webber tuohon käännökseen ehtinyt reagoida - liian hätäseen Vettel liikkeensä teki. Mutta toisaalta, Webber jo Vettelin ohittaessa kavensi sisäkurvaan päin selkeästi ja näin ollen poikkesi siinä ajolinjaltaan toiselle jatkaessaan suoraan tai siis jopa vasemmalle. Webberin normaali ajolinja ei olisi jatkunut tuosta ohituskohdasta suoraan vaan normaalisti siitä käännetään jo vasempaan - saati että hän käänsi oikeaan. Vettel siis näki, että Webber ahdistaa häntä sisäkurvaan ja peittää - samalla poiketen ajolinjaltaan ja odottaa tietenkin rinnalle päästyään, että Webber korjaa takaisin normaaliin kurvin ottoon. Oletti kyllä ihan liian hätäisesti, mutta siinä lienee tehnyt virheen tahi menettänyt hieman pompuissa kontrollia mutta oli tallin valistamana myös hyväuskoinen Webberin suhteen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pointti on se, että Vettel ollessaan jo ohi on oikeutettu valitsemaan ajolinjansa ja siis saa kääntää kurviin
Edellä oleva auto on oikeutettu valitsemaan ajolinjansa, muttei pakottamaan toista tekemään älytöntä väistöliikettä. Sun pitää huomioida, että autot olivat vielä lähes rinnakkain.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Edellä oleva auto on oikeutettu valitsemaan ajolinjansa, muttei pakottamaan toista tekemään älytöntä väistöliikettä. Sun pitää huomioida, että autot olivat vielä lähes rinnakkain.
Sun pitää huomioida, että sama koskee Webberiä - eikä suoraan ajaminen kurvia lähestyttäessä noudata ajolinjaa saati jos veti vielä oikeallekin. Ajolinjan pitäminen olisi edellyttänyt oikealle siirtymistä kurviin valmistuen. Vaikka Webber ajoi noin suht suoraan - se juuri tarkoitti ajolinjan muutosta.

Ajolinja on radalle muodostunut puhdas alue, jossa siis useimmat autot ajavat pienin poikkeuksin. Se on kuitenkin linja, jolla kurvin läpäisee nopeimmin. Siitä kun poikkeaa on valinnut toisen ajolinjan. Jos sitä ajolinjaa noudattaa, joka taas hieman poikkeaa eniten käytetystä - niin ok. Mutta jos edelleen päästää kohti kurvia suoraan tulee jälleen vaihtaneeksi ajolinjaa. Ja tässä tapauksessa sellaiseksi, jolla kurvista ei selviä nopeimmalla tavalla, vaan joka keskittyy peittämään ohitusyritys. Ajolinja ei siis tarkoita mielivaltaista reittiä koska sellainen ei ole kenenkään ennakoitavissa. Aina se on suhteessa ennakoitavaan järkevään ja nopeimpaan tapaan läpäistä kurvi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Katsoin Vettelin incarin vielä uudelleen, ja hän kääntää hyvin lievästi oikealle (olettaen, että suoraan ajaessa ratti on suorassa). Ei äkillisesti, vaan nimenomaan valuttaen autoa keskemmälle rataa. Joko se oli tiedostamatonta tai Vettel yritti painostaa Markia oikealle.
Niinpä niin, eikö edellä olevalla ole hieman oikeus jo ryhtyä päättämään linjaansa ja taka olevan ryhdyttävä mukailemaan sitä? Vai onko takana tulevalla oikeus ajaa jääräpäisesti rataa suoraan likaisella puolella väkisin, vaikka tietäisi, ettei itsekkään enää pääse kääntymään mutkaan kunnolla?

Järjetöntä toimintaa, eikä mitään tekemistä kunnon kilpailun kans :yuck: "Äiti pikkupojat kiusaa, käske niitä olemaan kiusaamatta". Varsinainen formuloiden "herrasmies" tämä Mark :rolleyes:

Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että tallikaverusten tilanne jäädytetään kaksoisjohdossa kisan loppupuolella. Harvinaistahan tämä on ollut, että sekä Red Bullin että McLarenin kuskien sallittiin kisailla keskenään.
Jäädytetään juu, ja sen päätöksen tekee talli, eikä kuljettaja. Tuohan on lähinnä säälittävä pyyntö Markilta, varsinkin siinä vaiheessa kun toinen talli puskee täysillä päälle :nope:

Kyllä se on hämmästyttävää miten joillakin on lähes sellainen mielipide, että kun tie on suora, niin sitä on tarkoitus ajaa suoraan, eikä yrittää edes ajaa niitä "mutkia suoraksi". :rolleyes:

Yksinkertaisesti: Vettel oli ohi ja Webber takana, Webberin tehtävä on siinä vaiheessa alkaa väistymään ja siirtymään mahdollisesti omalta kannalta parhaaseen kohtaa rataa, jotta pääsee mutkan ajamaan mahdollisimman hyvin ja nopeasti läpi ja luonnollisesti varoa sitä edellä ajavaa(ei ole merkitystä onko se tallikaveri vai joku muu). Vettelin tehtävä on sama ja kun hän on edellä, luonnollisesti hän on se joka päättää mihin päin aletaan siirtymään. Siinä vaiheessa takana oleva ei pidä jääräpäisesti omaa paikkaansa. Jos pitää, kuten Mark piti, tietää se taatusti yhteentörmäystä jonka Mark aiheutti. Tietoinen valinta ja selkeä Markin virhe. Siitä ei pääse mihinkään. Tähän ei tarvita mitään Markin itkuja tallikaverin hidastamisesta todisteeksi.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Video törmäyksestä

Koitetaampa selittää tämän videon avulla.

Kohta 0:06: Red Bullit ovat täysin rinnakkain ja molemmilla on tilaa ajaa ongelmitta.

Kohta 0:07: Vettel on puolittain ohi ja kääntää yllättäen oikealle. Vauhtia on 300km/h ja Webberillä ei ole aikaa reagoida näin äkilliseen liikkeeseen. Juuri ennen törmäystä Webber on jo siirtynyt hieman enemmän oikealle.

Tilannetta on mielestäni tosi vaikeaa saada laitettua Webberin piikkiin. Webber jättää riittävästi tilaa Vettelille, jolla on sisälinjalla riittävästi tilaa koko tilanteen ajan. Vettel on se, joka tekee yllättävän linjanvaihdoksen ja vieläpä siinä vaiheessa, kun nämä ovat rinnakkain. Mikään sääntö ei velvoita Webberiä vaihtamaan linjaa normaalille ajolinjalle ja aikaisemminkin on nähty vastaavia ohituksia ilman kolareita, joissa molemmat kuljettajat jarruttavat mutkaan huonolla ajolinjalla. Mikään sääntö ei myöskään sano, että Vettel saisi valita linjansa Webberistä välittämättä, kun nämä olivat kuitenkin vielä rinnakkain.

Webber on aikaisemmin sikaillut useaan otteeseen, mutta se ei tarkoita sitä, että jatkossa kaikki kolarit olisivat hänen syytään.

Ei, en kirjoita värilasit päässä, vaan fanitan molempia kuskeja ja toivon molemmille menestystä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niinpä niin, eikö edellä olevalla ole hieman oikeus jo ryhtyä päättämään linjaansa ja taka olevan ryhdyttävä mukailemaan sitä?
Ei ole, ennen kuin on kokonaan edellä. Osittainkin rinnalla olevan kääntäminen toista autoa päin on kiilaamista.
Vai onko takana tulevalla oikeus ajaa jääräpäisesti rataa suoraan likaisella puolella väkisin, vaikka tietäisi, ettei itsekkään enää pääse kääntymään mutkaan kunnolla?
On. Missään ei edellytetä, että jomman kumman auton on ajettava ihannelinjaa.
Jäädytetään juu, ja sen päätöksen tekee talli, eikä kuljettaja. Tuohan on lähinnä säälittävä pyyntö Markilta, varsinkin siinä vaiheessa kun toinen talli puskee täysillä päälle :nope:
Päätöksen tekee talli, mutta kuski voi sitä pyytää. Säälittävää tai ei. Talli ei myöskään sanonut Markille, että päästä Vettel ohi, mikä olisi tuossa tilanteessa ehkä ollut järkevin toimintatapa. (Toisaalta se olisi ollut kielletty tallimääräys.)
Yksinkertaisesti: Vettel oli ohi ja Webber takana, Webberin tehtävä on siinä vaiheessa alkaa väistymään ja siirtymään mahdollisesti omalta kannalta parhaaseen kohtaa rataa, jotta pääsee mutkan ajamaan mahdollisimman hyvin ja nopeasti läpi ja luonnollisesti varoa sitä edellä ajavaa(ei ole merkitystä onko se tallikaveri vai joku muu).
Webberille ei oltu sellaista "tehtävää" annettu. Hänellä oli oikeus puolustaa sijoitustaan.
Vettelin tehtävä on sama ja kun hän on edellä, luonnollisesti hän on se joka päättää mihin päin aletaan siirtymään.
Ei ole. Hän oli osittain Markin rinnalla. Sen sijaan Markilla oli ollut oikeus valita oma ajolinjansa, koska Vettel ei vielä ollut yhtään rinnalla hänen tehdessään niin.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Edellä oleva auto on oikeutettu valitsemaan ajolinjansa, muttei pakottamaan toista tekemään älytöntä väistöliikettä. Sun pitää huomioida, että autot olivat vielä lähes rinnakkain.
Jätitkö tahallaan mainitsematta, että kohdassa 04 Webber kaventaa vasemmalla. Kohdassa 05 Vettel on jo ohi. Ja vaikka Vetteliltä lipesi hanskasta, Webber on se joka vei Vetteliä sisäreunaan silläkin uhalla, että molemmat ajautuvat likaiselle.
 

mauke

Well-known member
Liittynyt
15.7.2009
Viestit
371
Hirveetä vänkäämistä. Ei voi kuin toivoa lisää vastaavia ohitustilanteita Vettelille ja Webberille niin nähdään mitä sitten tapahtuu. Hami ja Buttoni vielä mukaan sotkemaan, onneksi Montreal tarjoaa ohituspaikkoja. :thumbup:
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Webslave jo riittävästi tuossa edellä kertoikin.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Siinä ku ois ollu vanha kunnon kaksikko Hamilton-Kovalainen niin ei varmana olisi sattunut tällaisia kolareita :D
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Kohta 0:07: Vettel on puolittain ohi ja kääntää yllättäen oikealle. Vauhtia on 300km/h ja Webberillä ei ole aikaa reagoida näin äkilliseen liikkeeseen. Juuri ennen törmäystä Webber on jo siirtynyt hieman enemmän oikealle.
Olen edelleen sitä mieltä, että Vettel ei käännä oikealle, vaan auto kaartaa pompusta. Hänellähän on jo aiemmin kädet täynnä töitä suoraan ajamisen kanssa, joten rata on varmasti pomppuinen.

Tämähän ei siis tee Webberistä syyllistä, mutta vähentää Vettelin syyllisyyttä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Niinpä niin, eikö edellä olevalla ole hieman oikeus jo ryhtyä päättämään linjaansa ja taka olevan ryhdyttävä mukailemaan sitä?
Eli Webberin olisi kannattanut kiilata Vettel nurmikolle jo ohituksen alkuvaiheessa kun Vettel oli rinnalla mutta vielä hieman takana? Sinun mukaan siis oikeutettua. Tyhmää ajattelua.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Voisi tiivistää jotenkin silviisiin, että Reb Bull kuskeilla sattui pari pientä lapsusta. Vettel oli turhan uhkarohkea lähtiessään hakemaan ohitusta, pelkästään jo siitä syystä että kakkossija oli tulossa plakkariin ja upea tilanne sarjassa kokonaisuudessaan. Webber taas oli tyhmä ruvetessaan noin agressiivisesti kiilaamaan tallikaveriaan joka on tulossa ohi, lähes ruohikolle asti. Tallikaverusten kesken ohittelu on riskaabelia touhua, ja jos niin yrittää pitää sitten olla varma että ei kolise!!! Nyt ei käynyt näin.:mad:
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
“Tietysti on tiimin kannalta erittäin turhauttavaa nähdä molemmat kuskit ulkona siinä vaiheessa kisaa. Yksi asia jonka me olemme koko ajan tehneet heille selväksi on että heidän tulee antaa toisilleen tarpeeksi tilaa, jos toinen on vierellä tulee toisen luovuttaa ja yrittää uudestaan seuraavassa mutkassa. He ovat toimineet tällä tavoin useissa tilanteissa. Valitettavasti näin ei jostakin syystä tapahtunut sunnuntaina."
Aivan aivan. Jos ja kun noin on sanonut, niin asettaa se tilanteen väkisin hieman eri valoon. Vähän sama kuin perehdyttämisessä opetetaan tietyt yrityksen säännöt, jos näitä sitten ei noudatakaan, on se väärin, vaikka lakia ei suoranaisesti kuitenkaan rikottaisi. Ohittelua ei kuitenkaan oltu ilmeisesti kielletty, kuten aiemmin julkisuudessakin tosiaan ollaan saatu ymmärtää.

No jos nyt ajatellaan vaikka vielä niin, että mitä spontaanisti tuli mieleen siinä tilanteessa kun tuon telkkarista livenä näin, niin ensin tuli ohoo-elämys kun Vettel pääsi rinnalle ja ohi, sitten ahaa-elämys kun Webber alkoi kiilaamaan ja lopuksi äh-elämys kun suurkatastrofi näytti tapahtuneen. Vaikka sitten toinen kuski kuitenkin kolmanneksi lopulta ajoikin. 30 pistettä jäi kuitenkin uupumaan siitä mitä piti tulla. Eniten tilanteesta jäi mieleen se, että Webber olisi ollut kauhean aggressiivinen Vetteliä kohtaan, ikään kuin ja perkele ohi ei mennä! Mutta silti jo se ohitusyritys kuitenkin yllätti. Tilannetta pehmitti myöhemmin kuitenkin hieman se, että McLarenin pojatkin antautuivat vastaavanlaiseen iloitteluun, vaikkakin enemmän toisiaan kunnioittaen ja paremmalla menestyksellä. Olisihan Webberkin vielä voinut ottaa sijansa takaisin, -kele.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Voisi tiivistää jotenkin silviisiin, että Reb Bull kuskeilla sattui pari pientä lapsusta. Vettel oli turhan uhkarohkea lähtiessään hakemaan ohitusta, pelkästään jo siitä syystä että kakkossija oli tulossa plakkariin ja upea tilanne sarjassa kokonaisuudessaan. Webber taas oli tyhmä ruvetessaan noin agressiivisesti kiilaamaan tallikaveriaan joka on tulossa ohi, lähes ruohikolle asti. Tallikaverusten kesken ohittelu on riskaabelia touhua, ja jos niin yrittää pitää sitten olla varma että ei kolise!!! Nyt ei käynyt näin.:mad:
Pakko vielä lätistä tästä sen verran että, jos et uskalla lähteä ohittamaan
tallitoveria niin oot väärässä formulassa. Ja aivan turha syyttää Webberiä,
typpihän on idiootti tiedän sen, mutta nyt kerrankin ei tehnyt mitään väärin.

Jos joku itkee että olisi pitänyt antaa enemmän tilaa, niin kysynpä että miksi?
Se että Vettel oli nopeampi sillä hetkellä ei ole syy. Ja webbo ei todellakaan
ahdistanu vetteliä "lähes nurmikolle".
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Toisaalta Webberkin siellä suoran alkupäässä ajelee vasemmalle kohti Vetteliä. Jos Vettel olisi siinä "ajanut suoraan" radan vasemman laidan mukaan niin törmäys olisi tapahtunut jo aikaisemmin. Ja asiasta jarnaavat tahot olisivat syyllisyydestä juuri päinvastaista mieltä kuin nyt törmäyksen tapahduttua siellä loppupäässä suoraa :doubtful: :idea:?

edit. Sellainen juttu tuli mieleen, että minkähän takia Webber siellä suoran päässä ajaa suoraan turva-alueelle? Eikö auto kääntynyt kun oli liikaa vauhtia?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Toisaalta Webberkin siellä suoran alkupäässä ajelee vasemmalle kohti Vetteliä. Jos Vettel olisi siinä "ajanut suoraan" radan vasemman laidan mukaan niin törmäys olisi tapahtunut jo aikaisemmin. Ja asiasta jarnaavat tahot olisivat syyllisyydestä juuri päinvastaista mieltä kuin nyt törmäyksen tapahduttua siellä loppupäässä suoraa :doubtful: :idea:?

edit. Sellainen juttu tuli mieleen, että minkähän takia Webber siellä suoran päässä ajaa suoraan turva-alueelle? Eikö auto kääntynyt kun oli liikaa vauhtia?
Ensimmäinen kappale: Jos Webber olisi kääntänyt (tai Vettel ollut väistämättä tms) ohituksen alussa Vettelin kylkeen niin ilman muuta syy olisi ollut Webberin. Nyt suoran loppupäässä osat oli toisinpäin ja syyllinen myös. Kyllä.

Toinen kappale: Koko sen ajan kun Webber ajaa suoraa turva-alueelle Vettel on hänen rinnallaan sisäpuolella. Eli Vettelin kylkeenhän Mark ei halunnut kääntää. Kovempi jarrutus olisi voinut olla mahdollista, mutta Mark menetti siipensä ja ei varmaan halunnut tehdä tosijarrutusta (kun oli jo jarrutus myöhässä osuman takia) ja kenties kuluttaa rengasta joka taisi joidenkin puheiden mukaan olla ongelma (takarenkaat).
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
edit. Sellainen juttu tuli mieleen, että minkähän takia Webber siellä suoran päässä ajaa suoraan turva-alueelle? Eikö auto kääntynyt kun oli liikaa vauhtia?
Taisipa vaan väistää Vetteliä. Ihan suoraan ohjailee.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että tallikaverusten tilanne jäädytetään kaksoisjohdossa kisan loppupuolella. Harvinaistahan tämä on ollut, että sekä Red Bullin että McLarenin kuskien sallittiin kisailla keskenään.
Mitä jos antaisit jo periksi.
 
Ylös