Formula 1 - 2010 - Turkki: Kilpailu ja jälkipuinti

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta webber nykäisee ohjauksesta vasemmalle Vettelin ollessa n. takarenkaiden kohdalla.
Niin, tämähän ei ole ristiriidassa kirjoittamani kanssa. Tarkoitin "rinnalle ilmaantumisella" sitä hetkeä kun Webber näkee Vettelin vierellään. Eli jotakuinkin samaa hetkeä kun Vettelin keula tulee onboard-kuvaan.
Mites muuten. Onko reunaviivat ja kanttarit rataa?
Virallisesti ei, mutta rangaistuksia jaetaan vain varikolta ulostulon viivan ylittämisestä. Ja tietysti liiallisista oikomisista.
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Onko tossa muuten joku ero, että kuinka myöhään saa ikäänkuin "kiilata" taaempana olevaa autoa, sen mukaan onko ohittajana vai ohitettavana? Eli annetaanko säännöissä ohitettavalle mahdollisuus ohjata ohittajaa kohti vielä siinä vaiheessa kun ohittava on jo osittain rinnalla? Ja vastaavasti, pitääkö ohittajan sääntöjen mukaan olla täysin ohitettavan edellä, ennen kuin saa kääntää siihen suuntaan, jossa ohitettava oli?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No saako ohitettavan kiilata radan ulkopuolelle?
No ylipäätään kiilata ei saa. Edellä olevan rajoitetulla määrällä muuttaa ajolinjaa on poissuljettu kiilaaminen. Webberkin vaihtoi ajolinjansa vasemmalle, mutta edelleen poikkesi siltä linjalta kiristäessään lisää sisäreunaan. Sama pätee peittämiseen, ajolinjan valintojen määrällä rajataa pois myös loputon peittäminen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No saako ohitettavan kiilata radan ulkopuolelle?
Ei tietenkään. Mutta olinpas väärässä:

International Sporting Regulations, Appendix L:

CHAPTER IV 2c

- the white lines defining the track edges are considered to be part of the track, but the kerbs are not
PDF
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko tossa muuten joku ero, että kuinka myöhään saa ikäänkuin "kiilata" taaempana olevaa autoa, sen mukaan onko ohittajana vai ohitettavana? Eli annetaanko säännöissä ohitettavalle mahdollisuus ohjata ohittajaa kohti vielä siinä vaiheessa kun ohittava on jo osittain rinnalla? Ja vastaavasti, pitääkö ohittajan sääntöjen mukaan olla täysin ohitettavan edellä, ennen kuin saa kääntää siihen suuntaan, jossa ohitettava oli?
Kummallakaan ei ole erityisoikeutta kiilata toisen ollessa rinnalla. Tietenkin ohitettavan on vaikeampi tietää milloin tarkalleen ohittajan etusiipi on takasiiven tasalla. Ohittaja voi nopeuserosta jonkin verran päätellä milloin on kokonaan ohi, mutta normaalisti tilanteessa jossa kilpajarrutetaan mutkaan ei vaihdeta ajolinjaa, vaan jarrutetaan sillä linjalla joka ollaan valittu.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Onko tossa muuten joku ero, että kuinka myöhään saa ikäänkuin "kiilata" taaempana olevaa autoa, sen mukaan onko ohittajana vai ohitettavana? Eli annetaanko säännöissä ohitettavalle mahdollisuus ohjata ohittajaa kohti vielä siinä vaiheessa kun ohittava on jo osittain rinnalla? Ja vastaavasti, pitääkö ohittajan sääntöjen mukaan olla täysin ohitettavan edellä, ennen kuin saa kääntää siihen suuntaan, jossa ohitettava oli?
FIA:n ohitussäännöstöhän ei ole kovin pitkä tai vaikeaselkoinen, joten liitettään sekin nyt tähän.
Overtaking, according to the circumstances, may be carried
out on either the right or the left.
However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such
more than one change of direction to defend a position,
deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or
any other abnormal change of direction, are strictly prohibited.
Any driver who appears guilty of any of the above offences will
be reported to the stewards of the meeting.
Yksiselitteisesti kielletään siis vain enemmän kuin yksi suunnanmuutos, epänormaalit suunnanmuutokset ja auton pakottaminen pois radalta. WebSlaven tahmaamaan lisäyksenä, auto on radalla niin kauan kuin yksikin rengas on rata-alueen sisäpuolella. Kaksi rengasta nurmikolla etenevä auto ei siis ole radan ulkopuolella.

Sellainen lisäys vielä, että nämä kaikki ovat International Sporting Codesta, jota ei ole aina tulkittu ihan suoraan sääntöjen jatkeena. Käytännön tulkinnoista sovitaan ohjaajakokouksissa ratakohtaisten asioiden tai sääntötarkennusten suhteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
WebSlaven tahmaamaan lisäyksenä, auto on radalla niin kauan kuin yksikin rengas on rata-alueen sisäpuolella. Kaksi rengasta nurmikolla etenevä auto ei siis ole radan ulkopuolella.
Näin, mutta tuota "deliberate crowding of a car beyond the edge of the track" ei tulkita siten, että kiilaamista olisi tapahtunut vasta, kun auto on kokonaan valkoisen viivan toisella puolella. Mihin epäilemättä viittasitkin loppukaneetillasi. Lisäksi lähtöä ei tutkita yhtä tarkalla suurennuslasilla kuin myöhempiä tilanteita. Ajolinjoja vaihdetaan lähdössä useamman kerran ja kiilaamistakin on katsottu läpi sormien enemmän sääntönä kuin poikkeuksena.

Minun näkemykseni ei perustu pelkästään tuohon sääntökohtaan, vaan myös FIA:n tuomarinakin toimineen Kari O. Sohlbergin vastaukseen, kun häneltä kysyttiin saako edelläajava valita linjansa. Hänen mukaansa hänen kolmekymmentävuotisen FIA-uransa aikana ei ole ollut sellaista tulkintaa, että osittain edellä oleva saisi valita linjansa. Vaan että pitää olla kokonaan edellä.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Joidenkin tuntuu olevan kovin vaikeaa hahmottaa, että ajo voi olla ei-fiksua vaikka se olisikin sääntöjenmukaista.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
TÄSSÄ videossa kuuluu McLarenin tiimikeskustelua ennenkuin Button ohittaa Hamiltonin.


Team - Lewis we need you to save fuel. Both cars doing the same.

Lewis - Jensons closing in on me you guys.

Team - Understood Lewis

Lewis - If I back off is Jenson going to pass me or not?

Team - No Lewis... No



Mielenkiintoista... :doubtful:
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
[/IMG]


Mites muuten. Onko reunaviivat ja kanttarit rataa?
Hyvin näkyy viimeisessä kuvassa miten paljon sitä tilaa jätettiin, renkaat reunaviivan päällä ja melkein ruohikolla. Varmaankin vittumaista luistella reunaviivan päällä noissa nopeuksissa. Ehkäpä Vettelillä tosiaan paloi hermot ja yritti ottaa sitä tilaa väkisin. Ymmärrän hyvin.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joidenkin tuntuu olevan kovin vaikeaa hahmottaa, että ajo voi olla ei-fiksua vaikka se olisikin sääntöjenmukaista.
Mutta on myös vaikea keskustella syyllisestä jos jotkut katsovat asiaa fiksuuden kannalta ja jotkut sääntöjen kannalta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutta on myös vaikea keskustella syyllisestä jos jotkut katsovat asiaa fiksuuden kannalta ja jotkut sääntöjen kannalta.
Niin, tai jos jotkut katsovat asiaa tallin kannalta ja jotkut taas miettivät sitä mikä yhteentörmäyksen aiheutti - riippumatta autojen värityksestä.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
TÄSSÄ videossa kuuluu McLarenin tiimikeskustelua ennenkuin Button ohittaa Hamiltonin.


Team - Lewis we need you to save fuel. Both cars doing the same.

Lewis - Jensons closing in on me you guys.

Team - Understood Lewis

Lewis - If I back off is Jenson going to pass me or not?

Team - No Lewis... No


Mielenkiintoista... :doubtful:
ON!
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13793
Niin, tai jos jotkut katsovat asiaa tallin kannalta ja jotkut taas miettivät sitä mikä yhteentörmäyksen aiheutti - riippumatta autojen värityksestä.
Itse olen tullut siihen tulokseen että heidän linjansa lähtivät risteämään :)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Mutta on myös vaikea keskustella syyllisestä jos jotkut katsovat asiaa fiksuuden kannalta ja jotkut sääntöjen kannalta.
Olen ollut jo hetken aikaa siinä käsityksessä, että sääntöjä ei rikottu, jolloin tuo fiksuusaspekti on ainoa, mikä jää jäljelle. Siinä pohdinnassa tuo autojen väritys sitten onkin hyvin merkittävässä asemassa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olen ollut jo hetken aikaa siinä käsityksessä, että sääntöjä ei rikottu, jolloin tuo fiksuusaspekti on ainoa, mikä jää jäljelle. Siinä pohdinnassa tuo autojen väritys sitten onkin hyvin merkittävässä asemassa.
Fiksuusaspekti minullakin on enää tapetilla - ja se sanoo, ettei tätä jauhamista kannata jatkaa. Seuraavia kolareita odotellessa.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Fiksuusaspekti minullakin on enää tapetilla - ja se sanoo, ettei tätä jauhamista kannata jatkaa. Seuraavia kolareita odotellessa.
Hyvä loppukaneeetti Mikaelilta, mutta jatketaan silti. Vettelin yritys lähteä ohittamaaan on eittämättä hieno, Webber teki kaikkensa estääkseen tuon. Ehkä sääntöjen rajamailla, mutta kuitenkin niiden puitteissa. Menee näin kilpailutilanteeksi. Kaksi tyhmää päätä lyö yhteen ja kuskien ollessa saman tallin jäseniä tekee tästä kokonaisuudessaan erityisen tyhmän. Vettelin puolesta tekee tilanteen tyhmäksi sen, että kyseessä oli enemmän tai vähemmän "toivoton" yritys alun perin (vaikkakin hieno, mutta onnistumisen mahdollisuudet aika pienet). Webberin puolesta typerääkin typerämpi taistelu tallin sisäisestä herruudesta loppuun saakka (tilan vieminen käytännössä kokonaan), joka oli viedä molemmat jopa sairastuvalle. Molemmille arvosanaksi tilanteesta lehmän karvainen perse.

Ei haittaa kuitenkaan, näitä kaivataan lisää.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13793
Vettelin puolesta tekee tilanteen tyhmäksi sen, että kyseessä oli enemmän tai vähemmän "toivoton" yritys alun perin (vaikkakin hieno, mutta onnistumisen mahdollisuudet aika pienet).
Tätä on vaikea kompata. Loogisesti ohitusta ajatellen tuolla kohtaa rataa on parempi mennä nimenomaan vasemmalta puolelta. Se sitä "toivottomasta". Mutkan lähestyessä sitten herrojen aivoitukset eivät osuneet yksiin. Lisää näitä:alppu:
 
Ylös