Riippuu siitä, mitä halutaan saavuttaa. Jos halutaan lisää sakkotuloja, mutta sitoa poliisin ja terveydenhuollon resursseja, niin ehdottomasti.
Jos taas halutaan parantaa liikenneturvallisuutta, niin asia ei ole ehkä niin selvä.
Täytyy siis miettiä mitä halutaan ja vastaako saavutettava hyöty panostuksia.
Oletetaan täysin teoreettisesti, että lakimuutos poistaisi liikenteestä 0,2 - 0,5 promillessa autoilevat. Mikä sen vaikutus on liikenneturvallisuuteen? Varmasti positiivinen, mutta en henkilökohtaisesti usko sen olevan juuri liikennevalistusta kummemman.
Onko mahdollista, että rajan laskun myötä 0,5 - 1,0 promillessa autoilevien määrä kasvaisi? Siis sitä kautta, että 0,2 yli mennään käytännössä ottamalla ravintola-annos ja sen jälkeen onkin sama otatko kolme lisää ja pysyt ehkä juuri ja juuri 1,0 promillen alla. Mä näen, että tuota voisi jopa tapahtua. Ja sen liikenneturvallisuusvaikutus on varmasti negatiivinen.
Oletetaan siis nyt 0,2- 0,5 promillessa ajavista osan siirtyvän ajamaan alle 0,2 promillen ja osan jopa yli 0,5 promillen. Osa saattaa jäädä vanhoihin kaavoihinsa, mutta sillä ei ole merkitystä kun tilanne pysyy samana. Mutta mikä olisi se suhdeluku, alle 0,2:n ja päälle 0,5 siirtyneiden välillä, jotta tulema olisi liikenneturvallisuuden kannalta positiivinen? En tiedä, mutta ehkä sitäkin tulisi miettiä.
Itse hyväksyn rajan laskun, jos se tehdään oikein perustein. Mielelläni otan sen viinilasillisen illallisella, mutta se on vain järjestelykysymys. Ei se, otanko sen lasillisen, koska otan, vaan se, että tarviiko mun ajaa. Voi olla, että rajan laskun myötä ottaisinkin lasillisen sijaan pullollisen ja kukas sen sitten maksaa, kun multa menee kaikki, kun lähtee lapasesta ja ryhdyn pulihommiin? HÄH!?