Pitää tähän pistää mainintaa kisasta.
Hienoin kauden kisa nähtiin ainakin kuivalla kelillä ajetuista kisoista. Kanada on yllätyksiä täynnä vaikka rata ei ehkä ihan Pohjois-Amerikan Monaco nyt ihan kuitenkaan ole kun profiili on mitä on, mutta tunnelman luojana se voisi käydä kuin Monacosta. Hamiltonille ansaittu voitto vaikkakin jälleen Red Bullin omien virheiden kustannuksella. Buttonilla olisi ollut voittomahdollisuus välillä, mutta ilmeisesti tiimi jälleen kerran rauhoitti tilanteen Lewisin eduksi. Alonsolla oli mahdollisuudet vaikka mihin, mutta jälleen kerran kävi taas että päästi mies huomion herpaantumaan ja homma meni huonosti.
Vettelin kisa meni pieleen vaihdelaatikkovian takia ja muutenkaan hyvästä ajosta huolimatta ei oikein mennyt tällä kertaa niin hyvin. Hauskinta ja samalla riskejä täynnä oli varikkokeskustelu jossa sanottiin vaihdeväliviasta ja siitä, että ei pidä ajatella ajavan nopeampaa... Webber taas oli pieni kisan pettymys, mutta siinä vaiheessa kun pysähdys tehtiin niin Musta Pekka oli jo kädessä eli ei ollut enää hyötyä miten olisi sen tehnyt. Loppukierrokset todistavat, että rengas ei kestänyt edes sitä aikaa minkä Webber oli varikkostopin jälkeen radalla.
Nico ajoi taas niin hyvin kuin autosta lähti ja ei voi mitään jos muut ovat vain edellä. Webberin kisa meni muutenkin jo pieleen vaihdelaatikon vaihdon takia. Kubica oli kyllä jälleen kisan Il Leone joka hyvin sopisi Ferrarille ajamaan ja siitä kohta lisää... Buemi ajoi Toro Rosson kisan ja tuli kuin puskista niinkuin vanhaan hyvään aikaan Leyton House tai Minardi ja johti yhden kierroksen kisaa ja mahdollisuus pitempään johtoon olisi ollut mahdollista, mutta hyvin epätodennäköistä. Liuzzin kisa pilattiin startin kolarilla ja Sutilin homma meni myös siihen. Pisteille kumpikin kuitenkin pääsi. Schumilla oli taas hienoa ajoa mutta kolarit ja kisailu äärirajoille asti herätti varmasti taas pahennusta... lopulta jäi ilman pisteitä. Alguersuarilla kilpailu myös meni ihan hyvin vaikka ei ihan niin hyvin kuin tallikaverilla. Hülkenbergilla ja Barrichellolla kilpailu ei ollut mikään hyvä ja Nicolla kolariherkkyys on todella korkea jälleen kerran. Ja sitten Massa.
Miksi ihmeessä Ferrari menee tekemään kaksivuotisen sopimuksen tuosta noin vain?:eek!: Mies ajoi kyllä tämän kisan niin penkin alle että... alun kolari pilasi kisan ja se taas teki ajosta mitä teki. Kolaroi myös Schumin kanssa ja muutenkin kisa oli epävarmaa vatkaamista lähes koko ajan. Kisaili Liuzzien ja Sutilien kanssa ja se ei kyllä hyvää tiedä tälle miehelle. Ferrarin pomona olisin korkeintaan päätynyt yhden vuoden sopimukseen ja olisin tehnyt kuten Enzo aikoinaan muuten jos kuskilla meni huonosti oli aikaa tietty määrä kisoja... Tulos tai ulos. Kisaa voi perustella kolareilla ja kyllä Massa on Ferrarille antanut paljon mutta tuulen suunnan on muututtava... Auto on kaunis kun se voittaa mutta eilen ei Maranellon orhi jauhanut kauraa muuta kuin pronssikannun verran Alonson tuon Santanderin Rahamiehen ansiosta ja Massan on alettava itsekin saada niskaote itsestään ja palattava ruotuun. Sen pituinen se.
Kovalainen ajoi kyllä kauden parasta kisaa Lotuksella ollen välillä jopa kuudentena. Hyvä Heikki! Hyvä Suomi!:alppu: unelma pisteistä on vielä kaukana, mutta tunnelin päässä on valoa ja sitä kohti Kuhan kannattaa pyrkiä. Petrov ajeli kuin Venäjän paikallisissa pikkuformulan kisoissa neuvostoaikoina ja kolareita ja varaslähtöjä piisaili. Kisasta ei jäänyt kerrottavaa paljoakaan. Chandhok toi taas auton maaliin monta kierrosta perässä ja Senna taasen keskeytti. Glock ajoi myös maaliin ja Trullin kisa oli taas ongelmien kanssa painimista ja de la Rosan kone paukahti ja Kobayashi keskeytti taas kolariin. Sauberille olisi ollut tuo paksun ja pitkän Cohiban paikka.
Kisasta pitää näin yleensä sanoa että renkaiden kuluminen oli ennätyskovaa... pehmeät renkaat eivät kestäneet paljoa mitään ja ensimmäisellä stintillä kovat renkaat kestivät Chandhokilla pisimpään eli 20 kierrosta. Tämä ei kuitenkaan selitä lopun hommaa siitä miksi Hamiltonilla tai muilla renkaat kestivät loppuun. Pinnoite syö rengasta joten ainoa järkevä selitys olisi voinut olla vain se, että tietyt autot kuluttavat rengasta vähemmän ja lisäksi joillakin autoilla bensaa olisi ollut muutenkin jo alun alkaen hieman vähemmän kuin toisilla. Lisäksi auton yleinen keveneminen olisi voinut selittää sen.
Renkaista sen verran, että tällä kertaa vaikkakin myöhemmin ne renkaat taas kesti loppuun asti niin on pakko myöntää, että nyt pesi vanhat D-renkaatkin Bridgestonen rieskanakit 100-0. Kovatkin renkaat olivat korkeintaan C-rengastasoa loppukestoltaan. Vanhan ajan B-seokset olisivat olleet tässä kisassa lähes pysähdyksen tarpeettomat renkaat... A-renkaat olisivat kestäneet maaliin asti. Yleisesti näyttää kuitenkin siltä, että uudet renkaat ainakin Barcelonassa ja Monacossa voittivat vanhat renkaat. Varikostopeista pisin kesti 20 sekuntia etusiiven vaihdon takia ja lyhin oikea pysähdys 4 sekuntia vaikka pari kertaa näytti taas 3,2 ja 3,8 sekuntia. Jälkimmäinen voisi ollakin oikea, mutta siinäkin taisi olla kello taas väärässä, mutta yleisesti stopit ovat nopeutuneet huomattavasti kaiken kaikkiaan. Seuraava kisa onkin sitten betonirännien kisa Valenciassa. Toivottavasti ei vain nukahdeta kun sen verta tylsä kisa on yleensä ollut.